دسته ها: شقاق یا فیشر مقعدی

مراقبت های بعد از عمل شقاق

انجام جراحی شقاق در بعضی بیماران باعث بی اختیاری مختصری در دفع گاز می شود كه تدریجا پس از چند ماه مرتفع خواهد شد. مراقبت های بعد از عمل شقاق عوارض این جراحی را می کاهد و موثر واقع می شود. در بعضی بیماران خون ریزی شقاق به طور بسیار ناچیز تداوم خواهد داشت كه پس از دو هفته رفع می شود و بعضی افراد پس از عمل احتباس ادرار پیدا می كنند كه پس از ۲۴ ساعت رفع می شود .
مدت بستری بعد از عمل شقاق بین یک تا دو روز است و مدت استراحت در منزل بین سه تا پنج روز می باشد. البته این در صورتی است که جراحی شقاق با تیغ جراحی انجام شود، در مواردی که جراحی شقاق با لیزر انجام می شود بازگشت به حالت عادی و شروع فعالیت های روزانه زمان کم تری می برد و احتمال عود شقاق بسیار کم تر خواهد شد.
پس از عمل تا حدود یک ماه روش های درمانی ارائه شده در قسمت درمان انواع حاد فیشر را باید بكار بست .
اگر عمل شقاق با لیزر انجام شده باشد بیمار بعد از عمل مرخص شده و شب را در منزل می گذراند بهتر است استراحت کند و راه نرود، روز بعد از عمل پس از برداشتن پانسمان بیمار می تواند راه رفته و فعالیت های خود را شروع کند

مراقبت های روزهای اولیه بعد از جراحی شقاق

تا زمانی که پانسمان دارید از خوردن غذای سنگین اجتناب کنید زیرا سبب تحریک اجابت مزاج می شود. اگر عمل سبک باشد از روز بعد از عمل می توان غذای کامل و بخصوص پر فیبر شروع کرد ولی اگر عمل وسیع باشد بهتر است ۴-۳ روز غذای سبک میل شود.
مواظب باشید هنگام ادرار کردن پانسمان خیس نشود

صبح روز بعد از عمل شقاق پانسمان برداشته می شود در عمل لیزر شقاق گاز داخل مقعد گذاشته نمی شود و فقط روی محل عمل پانسمان می شود پس دیگر نگران پانسمان داخل مقعد نباشید. اگر پانسمان به محل عمل چسبیده بود آن را خیس کنید تا جدا شود

بیمار باید روزی ۳ بار در لگن آب گرم و بتادین بنشیند بتادین باید به اندازه ای باشد که آب گرم به رنگ چای کم رنگ شود. بیمار باید در لگن آب گرم محل عمل را باز و بسته کند تا از عفونت و ایجاد آبسه جلوگیری شود.

بعد از عمل می توان در صورت درد از دارو های مسکن خوراکی و هنگام شب از خواب آورهای سبک استفاده کرد. داشتن چند قطره خون ریزی هنگام اجابت مزاج طبیعی می باشد ولی اگر این خون ریزی یک ماه بعد از عمل ادامه پیدا کند روده بزرگ باید برای پیدا کردن علت خون ریزی بررسی شده و کولونوسکوپی انجام شود

در چند ماه اول بعد از عمل  ممکن است در صورت یبوست شدید چند قطره خون ریزی یا سوزش ناحیه پیش بیاید در این صورت سریعا با پزشک خود تماس بگیرید تا با چند توصیه  مشکل شما مرتفع شده و ماندگار نشود. در چند ماه اول بعد از عمل از روزه داری اجتناب کنید.

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به شقاق

بعد از عمل جراحی شقاق یک رژیم غذایی درست می تواند از عوارض احتمالی جلوگیری کند.

شما ممکن است دردی خفیف تا یک هفته بعد از عمل شقاق تجربه کنید. اگر درد داشته باشید ممکن است از عبور مدفوع جلوگیری کنید که منجر به یبوست شدید تر می شود. نرم نگه داشتن مدفوع به حرکت راحت تر مدفوع در دستگاه گوارش کمک می کند.  هم چنین برخی از مسکن ها نیز ممکن یبوست را تشدید کنند. دکتر شما نیز ممکن است مسهل و یا نرم کننده های مدفوع بعد از عمل جراحی تجویز کنند.

پس از یک رژیم غذایی پر فیبر، مدفوع را حجیم و جذب  آب به مدفوع  را توسط روده فزایش می دهد. غذاهای با فیبر بالا مانند میوه ها و سبزیجات و هم چنین غلات کامل است. برای جلوگیری از یبوست و پیشگیری و درمان شقاق خوردن چهار وعده میوه و سبزی در روز و چهار پیمانه غلات و سایر غلات سبوس دار پیشنهاد می شود. گذاشتن ماسک میوه و سبزی برای بدن فیبر اضافی فراهم می کند. فیبر گندم و جو نسبت به میوه جات برای جلوگیری از یبوست موثرتر است. میوه ها و سبزیجات با پوست فیبر بیش تری را برای بدن فراهم می کنند.  در صورتی که خانم هستید، روزانه حداقل ۲۰ گرم فیبر و اگر آقا هستید،  روزانه حداقل ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید.

بنابراین برای جلوگیری از عود شقاق و بیماری های مقعد:

غذای پر فیبر مصرف کنید. مصرف نان سبوس‌ دار، میوه جات و سبزیجات از قبیل کاهو، آلو، گلابی و انجیر.

  • مایعات به مقدار فراوان نوشیده شوند.
  • فعالیت بدنی داشته باشید.
  • غذا را با آرامش بجوید.
دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • برادرم به فیستول مبتلا شده و خیلی هم پیشرفت کرده.چیکار کنیم شهرستان هستیم و خودشون هم میترسن عمل کنند.راه چاره چیه

    • سلام جراحی سنتی برای فیستول های پیشرفته پیشنهاد نمی شود. زیرا منطقه وسیعی از بافت سالم را نیز از بین می برد. با مطب تماس بگیرید تا وقت ویزیت آنلاین مخصوص بیماران شهرستان را برای شما هماهنگ کنند. بعد از معاینه غیر حضوری و بررسی پرونده بیمار تشخیص و نظر نهایی اعلام خواهد شد

      • سلام من ۱ماه پیش عمل لیزر شقاق و هموروئید و باهم انجام دادم ،ولی زخم از داخل هنوز خوب نشده و بعضی وقتا که زیاد مینشینم درد دارم.آیا پمادی هست که روند بهبود زخم رو سریعتر بکنه؟؟

        • سلام شما نباید زیاد بنشینید. برای نشستن از یک بالش نرم استفاده کنید. بدون تجویز پزشک معالج هیچ پماد یا دارویی مصرف نکنید.

    • سلام خانم دکتر عزیز روزتون بخیر
      از مطالب و تجربیات ارزنده اتون در سایتتون بسیار استفاده کردم و سپاسگذارم.
      بنده ۴۲ سالمه و چند سالی هست ک دچار یبوست هستم و قبلا دفع کردنم همراه با درد و خونریزی بود اما مدتیه ک خونریزی و درد ندارم اما متاسفانه حدود ۳هفته است که متوجه شدم دچار بیرون زدگی روده هستم حدود نیم سانت یا بیشتر
      گاهی اوقات پماد انتی همورویید استفاده میکنم
      اوائل میتونستم با دست روده رو ب سمت داخل برگردونم اما الان دیگه نمیشه و بیرون برمیگرده.
      آیا برای درمانش از طب سنتی یا داروهای شیمیایی میتونم استفاده کنم یا تنها راه درمانش لیزر هست؟

      • سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. معمولا بر اثر یبوست مزمن پاکه های هموروئید بیرون می زند نه روده بیمار. احتمالا مبتلا به هموروئید داخلی درجه 4 همراه با شقاق می باشید. حتما از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید و از خوددرمانی به شدت پرهیز کنید تا دچار بیماری های دیگر مقعد نشوید.

    • سلام
      من هموروئید بزرگ و شقاق داشتم، یک سال پیش عمل لیزر کردم. یه مدت بعد دچار زخم و هموروئید ریز داخلی شدم و تنگی مقعد هم گرفتم. از دو ماه بعد از عمل لیزرم سوزش شدید دارم. یعنی هر بار که دفع دارم تا هفت هشت ساعت بعدش سوزش شدید و مقداری درد دارم. بیشترین سوزش هم در ناحیه ای که لیزر شده احساس میکنم.
      خیلی ممنون میشم کمک کنید

      • سلام بیماری شما عود کرده است. احتمالا یبوست یا اسهال مزمن داشته اید و از ناحیه دیگری از مقعد دچار هموروئید و شقاق شده اید. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  • سلام من جراحی کردم به روش سنتی الان ده روزیه که میگذره ولی یه مقدار از مایعات به خون کم رنگ اطرافش جمع میشه میخوام بدونم طبیعیه این مایعات بعد ۱۰ روز هنوز هم دارن خارج میشن؟

    • سلام بله در جراحی سنتی این وضعیت طبیعی است. اگر علائم پس از جراحی شقاق شما رو به بهبودی است جای نگرانی نیست. متاسفانه نقاهت بعد از جراحی شقاق به روش سنتی و بدون لیزر کمی طولانی است. از پزشک خود بخواهید کرم های تسریع کننده بهبودی زخم برای شما تجویز کنند

      • بعد از عمل لیزری شقاق آیا محلی که زخم هست بخیه زده میشه یا به همان صورت میمونه تا خودش ترمیم بشه؟

        • در جراحی شقاق با لیزر نیازی به بخیه نیست زیرا لیزر همزمان با برش سر عروق و اعصاب بریده شده را ترمیم می کند. برای بیمارانی که نیاز به برش و جراحی وسیع دارند ممکن است به تشخیص متخصص جراحی و لیزر بخیه استفاده شود.

          • سلام خسته نباشید من ۱ سال عمل شقاق کردم ولی هنوز سوزش دارم و خوب نمیشم چکار کنم؟

          • لازم است به جراح معالج خود مراجعه کنید تا علت سوزش را تعیین و رفع کنند. احتمالا یبوست یا اسهال مزمن دارید و زخم شقاق شما هنوز بهبود نیافته است.

          • سلام خانم دوکتور امید که جور سلامت باشین*
            من شقاق مقعد داشتم بتاریخ 01/06/20230 عمل نمودم اما نمی‌دونم لیزری بود یا کدام دیگرش 4 روز از عملیات من گذشته درد داره خوب به هر صورت غذای من بجز مایعات چیزی دیگری نمی‌خورم اما نمی‌دونم باز هم کمی قبضیت دارم لطفاً همرایم کنید تشکر

          • سلام حتما غذاهای پرفیبر مثل نان قهوه ای، میوه هایی مثل نارنگی و پرتقال و سبزی هم میل کنید که حجم مدفوع شما به طور طبیعی باشد. روزی 8 لیوان آب میل کنید و غذاهای یبوست زا مثل برنج و آجیل و تخمه نخورید. مدفوع شما نه باید سفت و خشک باشد و نه زیادی آبکی و اسهال. باید یک مدفوع نرم و متعادل داشته باشید.

    • سلام وخسته نباشید من شش ماه پیش عمل کردم دیشب اسهالی شدم وامروز سوزش وکمی درد دارم آیا اشگال دارد یا دوباره عود می‌کند چکار باید برای جلو گیری کنم

      • در لگن آب گرم بنشینید. از جراح معالج خود نیز کرم مناسب دریافت کنید.

  • پتج روزپیش عمل شقاق بالیزرانجام دادم هنوز ازمحل عمل ترشح داره برای بهبود محل عمل چکار کنمpd

    • سلام از پزشک معالج خود بخواهید کرم های تسریع کننده بهبودی زخم برای شما تجویز کنند. رژیم غذایی مناسبی داشته باشید تا هرچه سریعتر بهبود پیدا کنید

  • شش روز که عمل شقاق و رابربند انجام دادم نه خون ریزی دارم نه درد فقط اطراف مقعدم سوزش خیلی شدید دارم از لگن آب گرم شامپو بچه بتادین برا خشک کردن از سشوار استفاده میکنم پماد دیلتیژل ۲ درصد استفاده میکنم همچنان سوزش شدید دارم تورا خدا راهنمایم کنین

    • سلام رابربندیک روش سنتی برای درمان هموروئید کاربرد دارد. از پزشک معالج خود بخواهید که کرم های ترمیم کننده پوست برای شما تجویز کنند و در صورت امکان برخی از داروهای شما را قطع کنند. از خشکی پوست و نازک شدن پوست این ناحیه جلوگیری کنید. باد مستقیم و داغ سشوار به پوست ناحیه آسیب می زند.

      • سلام وقت بخیر جسارتا من مدت ۲ ماه عمل شقاق و بواسیر کردم بعد از این مدت الان دچار خارش مقطعی داخلی نسبتا شدید هستم. امروز از پماد آنتی فیشر داخلی که دکتر داده استفاده کردم و دچار خونریزی مختصری شدم. میخواستم ببینم برای اینکه خارش برطرف بشه و دیگه خونریزی نکنه چه داروی باید استفاده کنم و چ نکاتی باید رعایت شود؟ سپاسگذارم

        • سلام از این پماد دیگر استفاده نکنید و از جراح خود بخواهید تا برای شما داروی جایگزین تجویز کنند. اگر یبوست دارید حتما شربت ملین مصرف کنید. از مصرف غذاهای محرک و پرادویه و مصرف قهوه و چای هم خودداری کنید.

    • سلام خانم دکتر.آیا درد کم و سوزش زیاد بعد از دفع و بعد از عمل فیشر طبیعی؟و این درد و سوزش تا چند روز ادامه دارد؟جوری انگار مقعدم تنگ شده بعد عمل نمیدونن چرا

      • سلام خیر طبیعی نیست. شما باید میزان فیبر غذایی و آب مصرفی را افزایش دهید تا مدفوع نرم و با حجم مناسبی داشته باشید. اگر یبوست دارید حتما از شربت ملین استفاده کنید. درباره دوره نقاهت نیز از جراح معالج خود سوال کنید.

  • سلام.من یه بواسیر کوچیک دارم که دکتر اولش گفت نیاز به عمل نیست ولی چون الان خونریزی شدید از ناحیه ی مقعد دارم قراره به روش سنتی عمل بشم بنظرتون یه هفته استراحت کافیه؟لطفا کمکم کنید خیلی سردرگمم چون وقت زیادی برای استراحت ندارم و استرس ام هم زیاده.

    • اگر وقت زیادی ندارید توصیه می کنم حتما جراحی با لیزر را انجام دهید و از انجام جراحی سنتی بپرهیزید. در جراحی سنتی برخی از افراد به مدت دو ماه نیاز به استراحت کامل دارند. اما با لیزر فقط یک شب استراحت می کنید و در بدترین حالت چند روز

    • سلام من امروز سرپایی با لیزر را پیش دکتر سعادتی انجام دادم،خیلی راضی هستم،خیلی کم درد داشتم.

      • سلام
        همسر من سه هفته پیش شقاقشون رو لیزر کردن و الان بعد از سه هفته متوجه شدن که کمی ترشح زرد رنگ و بی بو دارن. ایا این طبیعیه؟ تمام انتی بیوتیک ها و داروهای لازم رو هم کامل مصرف کردن بعد از لبزر و هفته پیش هم معاینه شدن که مشکلی نداشتن.

        • سلام بعد از لیزر شقاق آنتی بیوتیک تجویز نمی شود. اگر ایشان به جز شقاق بیماری دیگری نیز داشته اند وضعیت طبیعی است. در هر صورت باید با جراح معالج در این مورد صحبت کنید.

    • سلام خانم دکتر من ۲۰ روز پیش عمل شقاق لیزری انجام دادم و الان خداروشکر مشکلی ندارم فقط مقدازی یبوست دارم و نگرانم این یبوست دوباره باعث برگشتن شقاق بشه آیا اینطور است یا نه نگرانی من بیخودی است

      • سلام نگرانی شما کاملا به جا می باشد. اگر یبوست و وضعیت اجابت مزاج کنترل نشود مجدد دچار زخم و شقاق خواهید شد. توصیه می کنم از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید.

      • سلام وقتتون بخیر ممنون میشم در صورت پاسخگو بودن 🙏 حدود 3 سال و نیم هست که موقع مدفوع سوزش و درد در ناحیه مقعد احساس میکنم و جدیدا جدا از مقعد نواحی کمی اطراف مقعدم هم وقتی لمس میکنم سوزش داره. دکتر برام پماد دست ساز ترکیب زینک،بنزوکائین،هیدروکورتیزون تجویز کرده الان حدود 2 ماه هست که از پماد استفاده میکنم ولی بهبود پیدا نکردم و فقط موقع مدفوع دردم کمتر شده درحالی که هر سری پیش دکتر مراجعه میکنم میگه پماد رو همینطوری استفاده کن ولی هنوز بهبود پیدا نکردم (آب و مایعات فراوان هم استفاده میکنم) میخواستم بدونم نیاز هست که عمل جراحی انجام بدم؟ یا اینکه از قرص های ضد‌عفونت مثل سیپروفلوکساسین استفاده کنم؟

        • استفاده از پماد هیدروکورتیزون برای درمان شقاق به مدت طولانی اصلا توصیه نمی شود زیرا حاوی کورتون است. از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است داروهای قوی تر و متفاوت استفاده کنید. اصلا استفاده از آنتی بیوتیک را توصیه نمی کنم زیرا منجر به بروز یبوست و تشدید شقاق می شود.

  • سلام من پنچ روزپیش عمل فیشرانجام دادم یک بیرون زدگی کوچک از قبل عمل ایجاد شده بود بعد ازعمل هم هست ایا رفع میشه

    • سلام اگر از قبل بوده و کاری برای آن انجام نشده مسلما از بین نمی رود. از متخصص جراحی خود در این مورد سوال کنید که آیا عملی بر روی بیرون زدگی انجام شده است یا خیر

      • سلام وقت بخیر یک ماه پیش عمل فیشر و تنگی معقد و زایده گوشتی بیرون زدگی رو بالیزر عمل کردم دکترم پودر موسلیوم و آنتی بیوتیک سفکسیم ومترونیدازول تجویز کردن بعد یک ماه دچار سوزش کم و روی مدفوع رگهای خونی دیدم ترشحی ندارم علت این چی میتونن باشه روزی دولتی. هم آب باید بخورم

        • سلام آنتی بیوتیک و داروهایی که شما مصرف می کنید آب بدن شما را کم می کنند. آب بیشتر بنوشید و با جراح معالج خود نیز در تماس باشید. احتمالا برای شما داروی جدید تجویز خواهند کرد. از زور زدن و فشار آوردن به مقعد نیز جدا خودداری کنید.

  • سلام من ۲۵ روزه عمل جراحی با تیغ بیماری فیشر انجام دادم چند روزیه وقتی دارم ژل تجویز شده توسط دکتر رو مصرف میکنم یه مایع زرد رنگ رو میبینم و احساس درد میکنم خواهش می‌کنم بفرمایین آیا علتش چیه؟

    • اگر ژل تجویز شده را با اپلیکاتور مصرف می کنید دیگر این کار را انجام ندهید. متاسفانه جراحی با تیغ جراحی و بدون لیزر نیاز به مراقبت و ویزیت هایی متعدد بعد از عمل دارد. حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا از عدم وجود عفونت نیز مطمئن شوید.

  • سلام یک روزه از عمل فیشر من با لیزر میگذره فقط سوپ و فیبر استفاده کردم اما یک مدفوع سفت دارم که نتونستم دفعش کنم باید چیکار کنم؟ خواهش میکنم جواب بدید

    • سلام حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا در این مورد به شما کمک کنند. مصرف شربت یا پودر ملین نیز برای شما اجباری است.

  • سلام من شش روز عمل جراحی فیشر انجام داده ام داروهایم رو مصرف میکنم همچنین غذاهای فیبردار میوه وسبزیجات راهم استفاده میکنم ولی بعد از دستشویی رفتن درد وخارش دارم لطفا راهنمایی کنید

    • اگر یبوست ندارید مشکلی نیست. اگر درد ناشی از عفونت بروز کند باید حتما پیگیری کنید. اما مقدار کمی درد و خارش بعد از جراحی شقاق طبیعی است.

  • سلام مشکل همورویید ‌‌شقاق داشتم دکترم هم‌از لیزر استفاده کرد هم‌از‌جراحی،در اولین دفع مشکلی نداشتم، ولی یکروز پس‌از‌عمل بدون‌ اینکه متوجه بشم مقداری مدفوع‌ از مقعدم خارج بوده،لطفا راهنمایی بفرمایید آیا در روزهای اول پس از عمل این‌اتفاق طبیعی است؟

    • با توجه به این یک متخصص جراحی و لیزر از مزیت جراحی با لیزر اطلاع دارد تمام جراحی ها را با لیزر انجام می دهد. احتمالا جراحی شما بدون لیزر و به روش سنتی انجام شده و این وضعیت در جراحی های سنتی معمولا پیش می آید. دوره نقاهت جراحی هموروئید به روش سنتی از ۲ ماه به بالا است

1 2 3 29
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق سریع و کاربردی

درمان شقاق به طور سریع و کارآمد به کاهش عوارض این بیماری کمک می کند.…

فوریه 24, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق با بوتاکس

اخیراً تزریق بوتاکس برای درمان شقاق مزمن مقعد برای دستیابی به اسفنکتروتومی شیمیایی و کاهش…

فوریه 19, 2024
  • هموروئید یا بواسیر

عکس هموروئید یا بواسیر

ممکن است هموروئید یا همان بواسیر در ناحیه خط دندانه ای مقعد و یا داخل…

فوریه 12, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر است؟

دانشمندان واقعاً اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان را نمی دانند، اما معتقدند که در حالت…

ژانویه 6, 2024
  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023