دسته ها: کیست مویی

جراحی کیست مویی باز بهتر است یا بسته

به طور کل برای عمل جراحی کیست مویی پایین کمر از دو روش استفاده می شود. در روش جراحی باز جراح کیست مویی پس از برداشتن بافت کیست ناحیه جراحی را باز گذاشته و با گاز و پنبه سوراخی که در انتهای کمر ایجاد شده پر می کند. در روش جراحی کیست مویی بسته به دلیل برش خاصی که در ناحیه ایجاد می شود جراح می تواند زخم را بسته و با بخیه سوراخ ایجاد شده ناشی از کیست مویی را ببندد.

عمل جراحی کیست مویی باز چگونه است؟

در این روش بعد از برداشتن کیست مویی زخم باز گذاشته می شود و جراح جای خالی کیست را با پانسمان پر می کند اما ناحیه بخیه زده نمی شود و زخم باز گذاشته می شود. بنابر وسعت جراحی و وضعیت عمومی بیمار پزشک تعیین می کند که “درن” برای زخم گذاشته شود یا خیر. “درن”  وسیله ای است که برای کمک به خشک شدن زخم و خروج ترشحات چرکی توسط جراح کار گذاشته می شود. معادل “درن” در فارسی زهکشی است.

تاریخ ویزیت های بعدی بیمار پس از جراحی کیست مویی مشخص می شود.

نقاط ضعف و قوت جراحی کیست مویی به روش باز:

پانسمان تا بسته شدن زخم باید هر روز تعویض شود. این تعویض روزانه برای اکثر بیماران سخت است به خصوص اگر بیمار کارمند باشد و نیمی از روز در اداره و محل کار به سر ببرد.

به دلیل نزدیکی ناحیه کیست مویی در پایین کمر به مقعد هنگام عمل دفع بسیار باید مراقب باشد تا آلودگی به زخم باز سرایت نکند. در غیر این صورت زخم باز به سرعت عفونت می کند.

دوره نقاهت و بهبودی کامل بسیار طولانی است. نقطه قوت روش جراحی کیست مویی به روش باز این است که اگر ناحیه خشک و تمیز نگه داشته شود و پانسمان روزانه به موقع تعویض شود احتمال عفونت زخم بسیار کم می شود.

عمل جراحی کیست مویی بسته چگونه است؟

در این روش پس از برداشتن بافت کیست فاصله بین برش با بخیه قابل جذب بسته می شود. در اکثر مواقع از بستن به روش ساده یا همان فلپ بافت اطراف استفاده می شود. گاها درن یا معادل فارسی آن زه گذاشته می شود تا ترشحات به راحتی خارج شود. از کشیدن درن بدون اجازه پزشک جدا خودداری کنید.

نقاط ضعف و قوت جراحی کیست مویی به روش بسته:

قبل از هر چیز بدانید که این روش در بهترین حالت با لیزر پرتوان انجام می شود زیرا برش لیزر کیست مویی بسیار حساس و ظریف است. در مرحله بعد جراحی که این روش را برای درمان کیست مویی شما انتخاب می کند باید تجربه و مهارت کافی در این زمینه را داشته باشد. در صورت عدم تخلیه مناسب ممکن است کیست مویی ریشه کن نشود و بیمار نیاز به جراحی مجدد پیدا کند.

به دلیل بسته شدن زخم با بخیه دیگر از پانسمان های طاقت فرسا و خسته کننده خبری نیست. به دلیل بسته شدن زخم بیمار درد بسیار کمتری را تحمل می کند و با سرعت بیشتری به محل کار و زندگی روزمره باز می گردد.

دیگر از صحنه دلخراش زخم باز خبری نیست و تنها چند بخیه کوچک و قابل جذب باقی می ماند که به مرور زمان محو خواهد شد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام
    دکتر من ۱۸ سالمه وهمین هفته پیش عمل سینوس باز انجام دادم چندتا سوال داشتم اول اینکه من شوهر عمه هم عمل کرده ولی اکن تو همون هفته اول خوب شده دوم اینکه من بازیکن والیبالم و مسابقات هم نزدیک دقیقن کی میتونم برم سر تمرین
    و دکتر تا کی باید پانسمان عوض کنم چون واقعا درد داره
    ممنون میشم پاسخ بدید❤🤍

    • سلام بهتر بود که جراحی بسته با لیزر کیست مویی انجام می دادید که به تمرینات خود هم برسید. بسته به وسعت جراحی و سرعت بهبود زخم ممکن است نیاز باشد تا دو ماه استراحت کنید و تا زمان بسته شدن کامل زخم باید پانسمان را به طور روزانه انجام دهید و ورزش و فعالیت سنگین هم انجام ندهید که زخم شما باز نشود.

  • من امروز 8 روزه عمل بسته کیست مویی انجام دادم و راضی بودم ولی دو روزه ترشحاتی در سطح بخیه دیده میشه ایا خطرناکه یا طبیعیه و باید شست و شو داده بشه

    • سلام افزایش ترشحات بعد از 8 روز طبیعی نیست. علاوه بر این که باید هر روز ناحیه را با سرم شستوشو تمیز کنید لازم است به جراح معالج خود نیز مراجعه کنید. معمولا 10 روز بعد از جراحی بسته کیست مویی لازم است که بخیه ها کشیده شود و تاخیر در کشیدن بخیه ها منجر به بروز عفونت در ناحیه می گردد.

  • سلام وقتتون بخیر ،
    برادرم در اواخر سال 1395 کیست مویی داشتند که دکتر عمل باز به صورت سنتی کردند و بعد از دوره ی طولانی تعویض پانسمان و ... دوباره سال بعد شهریور 1396 سینوس مجددا عود کرد و همان پزشک قبلی دوباره عمل باز ( سنتی ) برای برادرم انجام دادند منتها این سری خیلی بیشتر از قبل محل تخلیه شده بود و دوباره همان مراحل تعویض و نقاهت و پاکیزگی محل انجام شد ( محل موردنظر را شیو میکردیم ) و تااینکه بعداز گذشت 4 سال متوجه شدیم محل موردنظر یکم متورم شده و ابسه کرده که الان بیشتر ابسه کرده ، و چون حفره بزرگ بود طول کشید تا پربشه و الان جای عمل که ما میبینیم کاملا بسته شده فقط یکم قسمت پایین بعضی موقعا انگاریک کوچولو باز میشد و ما گفتیم حتما طبیعیه تااینکه چندوقت پیش دکتر رفتیم برادرم را معاینه کردند و گفتند جای عمل ظاهرا بسته شده و داخل هنوز خالیه و اینکه چرک خشک کن تجویز کردن و برادرم مصرف کردند و چون حساسیت داره زیاد نمیتونه چرک خشک کن مصرف کنه حالا ما موندیم چیکار کنیم؟ ما سری اول که برادرم عمل کرد اطلاع نداشتیم میشه با لیزرم انجام داد .
    حال سوال من این است که ما باید چیکارکنیم و اینکه ایا با لیزر قابل عمل و یا درمان هست؟و اینکه بهترین نوع عمل در این مرحله کدام است؟

    ممنون از شما

    • سلام ایشان باید معاینه شوند. چنانچه بافت ناحیه کیست مویی بر اثر جراحی سنتی مکرر بیش از اندازه از بین رفته باشد امکان جراحی بسته با لیزر وجود نخواهد داشت. اما باتوجه به این که مدت زیادی از آخرین جراحی گذشته است ممکن است بتوانیم لیزر کیست مویی را برای ایشان انجام دهیم. از مطب وقت ویزیت حضوری یا ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید.

  • س سلام من ۴ روز پیش عمل کیست موی با لیزر انجام دادم و قرار شد بسته باشد و دکتر گفت فلت میکنم بعد عمل اون ناحیه همش شد بخیه و درن گزاشته شد گفته شده بعد ۱ هفته ب فعالیت کارم بر میگردم اما باید ۷ روز وایسم تا درن خارج کنن خواستم از خانم دکتر بپرسم این همه بخیه برای من لازم بود حدود ۲۵ تا ب شکل N و خط باسن تا اخر ایا من واقعا لیزر شدم یا ب روش سنتی انجام داد بخیه زد درد شدیدی دارم لطفا کمکم کنید

    • سلام جراحی شما به روش بسته بوده اما از نوع فلپ. روش لیزر و جراحی من بسته است اما به اندازه روش فلپ نیاز به برش و بخیه ندارد. متاسفانه در روش فلپ تعداد بخیه ها زیاد است و معمول جای جراحی بر روی بدن بیمار باقی می ماند.

      • سلاسلام مجدد خانم دکتر من ب روش فلپ کیست موی انجام دادم و اصلا نمیدونستم فلپ چیه دکتر گفت از پانسمان درد خون ریزی خبری نیست منم قبول کردم تا ۸ روز درن بهم وصل بود وقتی درن کشیدم دکتر گفت عفونت کرده و من تمام مراحل بهداشتی انجام دادم و بسیار شدید درد داشتم دکتر بدون بی حسی همه ۲۵ بخیه کشید و دوباره بخیه کرد بدون بی حسی درد وحشتناکی تحمل کردم تا ۱ شب خوب بود اما دوباره از یکی از بخیه ها بسیار زیاد خون ابه میاد خانم دکتر من باید بزارم خون ابه بیاد بره و ایا میشه روی زخم باز گزاشت هوا بخوره ... و بعد عمل شدید گوش سمت چپم شروع ب درد گرفتن میکنه خانم دکتر من نمیدونستم فلپ چی هست من تنها گفتم بدون درد و پانسمان باشه با لیزر انجام بدید ایا روش فلپ با لیزر هست الان ۱۳ روز گزشته ولی دکتر ب من قول ۱ هفته داد و بدون پانسمان اما متاسفانه همش باید پانسمان بشه بس خون ابه میاد استرس زیادی دارم خواهش میکنم جوابم بدید

        • سلام روش فلپ در واقع تکنیک برشی است که جراح استفاده می کند. من از این تکنیک استفاده نمی کنم چون اسکار بزرگ و تعداد بخیه زیادی دارد. ممکن است جراح با تیغ جراحی، کوتر یا لیزر پرتوان این جراحی را انجام دهد. در مورد وضعیت شما نمی توانم بدون معاینه نظری بدهم. فقط دقت کنید که برای کشیدن بخیه ها به موقع به جراح معالج مراجعه کنید. اگر کشیدن بخیه با تاخیر انجام شود زخم شما عفونت می کند. من لیزر کیست مویی را به روش بسته و روش پلاستیک با برش بسیار بسیار کوچکی انجام می دهم که از سال 86 تا اکنون بیماران من هیچ مورد عود و عوارضی را گزارش نداده اند.

  • سلام من جدیدا متوجه شدم کیست مویی دارم و ترس از عمل باز دارم خواستم بپرسم اگر زود اقدام به عمل انجام ندم ممکن کیست مویی بزرگتر بشه سا زود اقدام کنم
    از چه روشی واسه عمل استفاده کنم
    و هزینه کلی عمل به دست شما چقدر میشه

    • سلام اگر زود اقدام نکنید مسلما بیماری شما عارضه دار می شود و گسترده تر می شود. بهتر است از جراحی بسته و پلاستیک با لیزر کیست مویی نزد یک متخصص ماهر در این زمینه درمان کیست مویی را انجام دهید. هزینه لیزر کیست مویی بعد از معاینه مشخص می شود. حدود هزینه را می توانید تلفنی از مطب بپرسید.

  • سلام من جدیدا متوجه شدم که کیست مویی دارم به یک جراح مراجعه کردم که گفت عمل باز انجام بدم ولی با یه سری تحقیات به این پی بردم که با لیزر پیش شما بهتره خواستم بپرسم دوره ای درمانش چقدر طول میکشه ایا خطری هم داره اخه من از یک استان دیگه میام خدمت شما بعد از چند روز میتونم سر پا بشم ممنون از شما

    • سلام توصیه می کنم از مطب یک وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید. بعد از ارسال عکس کیست مویی هماهنگی های لازم انجام می شود و اطلاعات دقیقی درباره لیزر کیست مویی شما اعلام خواهد شد. لیزر کیست مویی حدود 30 دقیقه طول می کشد و بعد از چند ساعت از کلینیک مرخص می شود. فقط یک شب استراحت نیاز دارید و خطرناک هم نیست. معمولا بعد از 10 روز بخیه ها کشیده می شود که می توانید این کار را در شهر خود هم انجام دهید.

  • ....... سلام خانم دکتر من عمل کیست موی ب روش فلپ انجام دادم و لیزر دکتر به من گفت که شما هم لیزر شدید هم فلپ بعد ۸ روز برای کشیدن درن مراجعه کردم و دکتر گفت ابسه کرده زخمت و بخیه ها کامل کشید و مجدد بخیه کرد ایا میشه هم لیزر کرد هم فلپ ...؟ بعد از بخیه مجدد زخم من ترشع خیلی زیادی خارج شد بعد ۱۰ روز ب دکتر مراجعه کردم و بخیه های من را کشید بعد کشیدن بخیه ۲ حفره داخل زخم میبینم ایا طبیعی است من به دکترم گفتم بدون درد باشد الان ۱۸ روز از عمل میگزره و خوب نشدم و ۲ حفره گودی داخل زخمم ب وجود اومد ک دکترم گفت مشکلی نداره خوب میشی دکترم بهم گفت تو هم لیزر شدی هم فلپ خواهش میکنم جوابم بدید

    • سلام، لیزر پرتوان وسیله ای است برای برش دقیق تر و بهتر که به جای تیغ و کوتر استفاده می شود. با استفاده از لیزر پرتوان هم می توان جراحی کیست مویی به روش فلپ را انجام داد و هم جراحی کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را که من روش دوم را ترجیح می دهم زیرا در روش پلاستیک اسکار جراحی مثل اسکار روش فلپ بر روی بدن بیمار باقی نمی ماند. برای لیزر کیست مویی هر جراحی ممکن است روش خاصی را در نظر بگیرد و تمام روش های لیزر و جراحی کیست مویی با هم یکی نیست.

  • سلام دکتر، من ۲۸ سالمه و سه ماه و نیم قبل جراحی باز انجام دادم. هر روز زخم و شستم و با باند تمیز پانسمان کردم، اما زخمم هنوز باز ه
    به نظر شما چرا بسته نمیشه؟ و راهکار شما برای این مشکل چیه؟
    بی نهایت از راهنمایی تون سپاسگزارم

    • سلام اگر زخم عفونت کند و موهای زائد را از بین نبرید زخم بسته نمی شود. به جراح معالج خود مراجعه بفرمایید.

  • سلام خانم دکتر شوهرم کیست مویی داشت رفتیم پیش دکتر اول گفت لیزر میشه بعد عمل جراحی بصورت باز انجام داد اما میگفت با لیزره حالا بعد ی هفته اصلا هیچ تعقیری نمیبینم فقط دیواره هاو کف زخم عفونت داره چیکار کنیم دردشم شدیده

    • سلام جراحی کیست مویی با لیزر به دو روش انجام می شود. روش باز و روش بسته. من لیزر کیست مویی به روش بسته و پلاستیک را انجام می دهم. برای کنترل عفونت زخم باز کیست مویی لازم است همواره موهای زائد این ناحیه را تمیز کنید و هر روز زخم را با سرم شستوشو بشویید و پانسمان را تعویض کنید.

  • سلام وقت بخیر خانم دکتر عزیز.
    3 هفته پیش عمل کیست مویی به روش بسته انجام دادم.
    تا 10 روز اول که پانسمان خیلی بزرگی بهم بخیه زده بودند بعد از 10 روز رفتم و پانسمانو برام باز کردن و الان و جای بخیه ها هستش . و روزی چند بار شست و شویی با بتادین انجام میدم.
    چند تا از کامنت های شما دیدم ک فرمودین اگر بخیه دیر بکشین منجر به عفونت میشه!!مگه نمیگن ک این بخیه ها جذبیه!!!!!

    • سلام برخی از بخیه های جراحی کیست مویی به روش بسته جذبی است و برخی باید کشیده شود. این مورد را جراح معالج بسته به شرایط بیمار انجام می دهند و زمان مناسب کشیدن بخیه های جراحی کیست مویی را نیز متخصص جراحی معالج تعیین می کند.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023
  • زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا…

اکتبر 24, 2023
  • هموروئید یا بواسیر

رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق باید چگونه باشد؟

اصلاح رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق می تواند در جلوگیری از عوارض این بیماری…

اکتبر 23, 2023
  • آبسه

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در چیست؟

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر…

سپتامبر 2, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

دانستنی های درمان یبوست

یبوست که با نام خشکی مزاج نیز شناخته می‌شود، به‌ عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری…

جولای 10, 2023