دسته ها: زگیل تناسلی

لیزر زگیل تناسلی

لیزر زگیل تناسلی صرفا جهت برداشتن زائده ها از روی پوست بیمار انجام می شود. به همین دلیل این ادعا که لیزر درمان قطعی زگیل تناسلی است یک اشتباه بزرگ است. زیرا هنوز روش قطعی از بین بردن ویروس از خون و ترشحات بیمار مبتلا به ویروس اچ پی وی کشف نشده است.

لیزر زگیل تناسلی یک روش موثر برای از بین بردن تگ های پوستی ایجاد شده به دلیل زگیل تناسلی می باشد. زگیل تناسلی به انگلیسی جنیتال وارت Genital Wartst بر اثر یک ویروس انسانی به نام پاپیلومادر ناحیه تناسلی و یا حتی در اطراف دهان که به صورت گوشتی است. درمان آن به خصوص برای بانوان ضروری است. زیرا در مواردی منجر به سرطان دهانه رحم می شود. زگیل تناسلی می تواند به شکل منفرد یا خوشه ای در نواحی تناسلی به وجود بیاید. عفونت با HPV یا زگیل تناسلی شایع ترین عفونت منتشره از طریق سکس در دنیاست.

امروزه جوانان زیادی را در مطب و کلینیک ویزیت می کنم که مبتلا به زگیل تناسلی شده و با نگرانی جهت درمان مراجعه می نمایند. در راستای پیشگیری بهتر از درمان است اطلاع رسانی نحوه انتقال ویروس نقش مهمی در جلوگیری از انتقال و انتشار آن دارد. ماهیت زگیل تناسلی ویروسی به نام HPVمی باشد که این ویروس تیپ های مختلفی دارد. بعلت متنوع بودن این ویروس و از طرفی تمایل سریع به انتقال از طریق جنسی امروزه جوانان زیادی را درگیر کرده است. علت انتقال و انتشار ویروس عدم آگاهی افراد و از طرفی رابطه جنسی با فرد آلوده می باشد.

تنها یک تماس جنسی جهت انتقال این ویروس از مرد به زن یا از زن به مرد کافی است. بعلت تمایل سریع این ویروس به انتشار حتما استفاده از کاندوم نیز حالت پیشگیری ندارد. لذا کاندوم فقط قسمت پوشاننده آن را محافظت می کند و بیضه ها و ناحیه عانه در هنگام نزدیکی با فرد مبتلا علیرغم استفاده از کاندوم آلوده به ویروس می شود. زگیل تناسلی و یا به عبارتی کوندیلوما آکومیناتا که همتای انگلیسی genital-warts نام دارد و معمولا همراه عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی همراه است ویروس HPV از ویروس هایدار).

ضایعات جلدی پاپول مانند دستگاه تناسلی که خوش خیم هستند و رنگ آن صورتی مانند می باشد. بیماری زگیل تناسلی تقریباً شایع و بسیار واگیردار می باشد که معمولاً از طریق جنسی به یکدیگر منتقل می شود ( یعنی تماس پوست با پوست آلوده). درمان معمول از بین بردن ضایعات با روشهایی مانند لیزر co2، نیتروژن مایع و فتودینامیک تراپی با آمینولولونیک اسید اینترفرون آلفا در درمان زگیل تناسلی موثر است. اچ.پی.وی HPV به قدری شایع است که در بیش از نیمی از انسان های از نظر جنسی فعال، در مقطعی از زندگی دچارش می شوند.

لیزر زگیل تناسلی در زنان و مردان

لیزر زگیل تناسلی زنان و مردان به واسطه از بین بردن  و برداشتن زگیل های به وجود آمده است. لیزر و درمان باید هر چه سریعتر انجام شود تا مانع گسترش بیماری و ازدیاد زگیل ها که به سرعت رخ می دهد شود. هرچند که به کار گیری واکسن در این مرحله چندان کار ساز نبوده و توصیه نمی شود و فقط می تواند مانع از ابتلا به سایر گونه های ویروسی شود.

زگیل های تناسلی را می توان با روش های متعددی مانند فریز و لیزر نمودن از بین برد. در این میان اثر لیزر نسبت به سایر روش ها سریعتر و مطمئن تر است. در یک مطالعه که به صورت تصادفی بین اثر فریز کردن (کرایوتراپی) و لیزرها انجام شده، نتایج جالب توجهی به دست آمده است. که شامل بررسی از نظر اثر اولیه، تعداد دفعات درمان و میزان عود و عوارض بعد از درمان بوده است.

  • پاک سازی اولیه با لیزرها ۹۰% و با کرایوتراپی ۳% بوده است.
  • تعداد دفعات تکرار در موارد لیزرها ۱۰% و در موارد کرایوتراپی ۹۰% نیاز به تکرار جهت پاکسازی زگیل های تناسلی بوده است.
  • میزان عود در لیزرها ۲% و با کرایوتراپی ۱۲% می باشد.

در کل مهمترین اصل، ابتدا پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی است و در مرحله بعد، درمان اولیه و پیگیری متعدد و تکرار در درمان به صورتی که بیماری های آتی بعد از درمان مراجعه و معاینه و درمان شود.

اگر زگیل تناسلی در بارداری بروز کند امکان لیزر زائده های به وجود آمده نیست. بنابراین اگر خانمی قبل از اقدام به بارداری متوجه بروز زگیل تناسلی می شود بهتر است در همان زمان برای برداشتن زائده ها مراجعه کند. زگیل تناسلی در بارداری عوارض جبران ناپذیری برای کودک و مادر به وجود می آورد.

آزمایش زگیل تناسلی قبل از لیزر

برای این که بدانید که مبتلا به HPV شده اید یا خیر باید از ناحیه نمونه برداری شود. در این مطب نمونه برداری به ۲ روش انجام می شود:

  1. با برسی مخصوص از ناحیه نمونه برداری می شود. سپس نمونه در ظرفی حاوی محلول نگهدارنده گذاشته می شود و به آزمایشگاه منتقل می شود.
  2. با بیستوری یک تکه بسیار بسیار ریز از زگیل برداشته شده و به ظرف مخصوص حاوی مواد نگهدارنده منتقل و به آزمایشگاه ارسال می شود. بعد از ۱۰ تا ۱۲ روز جواب آزمایش حاضر خواهد شد.

مزیت استفاده از لیزر در درمان زگیل تناسلی

مهمترین مزیت استفاده از لیزر در درمان زگیل تناسلی این است که در یک جلسه ۱۰-۵ دقیقه همه زگیل های تناسلی را می توان درمان و لیزر کرد. در درمان با لیزر نیاز به تکرار درمان نیست و باعث پخش زگیل تناسلی نمی شود. مزیت دیگر استفاده از لیزر زگیل تناسلی از نظر زیبایی محل پوست آلوده نسبت به روش های دیگر است. زیرا حداقل آسیب بافتی را دارد. لیزر به طور سرپایی و با حداقل درد و تحریک محل نسبت به روش های دیگر می باشد. ابتدا تمامی زگیل های تناسلی با درمان دارویی مناسب بهبود یافته و برای مواردی که به درمان دارویی جواب نمی دهند لیزر انجام می شود.

علائم زگیل تناسلی

از مهمترین علائم زگیل تناسلی می توان به شکل ظاهری آن و این که همراه با خارش است اشاره کرد. شکل ظاهری آن ممکن است بسیار ریز و هم رنگ پوست باشد و یا کمی تیره تر و درشت باشد از نظر تعداد گاهی به دلیل اجتماع تعداد زیادی زگیل در یک نقطه به شکل گل کلم در می آید. گاهی هیچ گونه علائمی ندارد و تنها شخص ناقل بیماری است. از هفته ها تا ماه ها و گاهی نیز سال ها حتی در بعضی از افراد ممکن است علائم اصلا ظاهر نشود. و در حقیقت ناقل بدون علامت باشند. به همین علت ممکن است در ارتباط جنسی با فرد به ظاهر سالم این بیماری منتقل گردد و یکی از دلایل انتشار بیماری همین امر می باشد.

عوارض زگیل تناسلی

این بیماری علاوه بر شکل و ظاهر ناخوشایندی که ایجاد می کند عامل بروز بیماری های دیگری طبق آمار زیر می باشد. ویروس زگیل تناسلی علت ۸۰ درصد سرطان های مقعد در مردان به دلیل وجود انواع خاصی از این ویروس است. ۶۰ درصد سرطان های رحم در زنان به دلیل وجود انواع خاصی از HPV .است همچنین بروز انواع خاصی از سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی در مردان و سرطان حنجره می باشد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

این بیماری بسیار مسری است و به راحتی از طریق تماس پوستی انتقال می یابد. بنایراین برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی در درجه اول از روابط جنسی پر خطر دوری کنید. به خصوص که اخیرا این بیماری در ایران بسیار شایع شده است. توصیه ی سازمان های بهداشتی واکسیناسیون به افرادی که در سنین نزدیک به بلوغ و فعالیت های جنسی می باشند استفاده از واکسن می باشد. هر چند که واکسن آن به نام گارداسیل در همه جا یافت نمی شود و به سادگی در دسترس عموم نیست، اما بکارگیری آن در ۹۰% موارد از شروع بیماری زگیل تناسلی جلوگیری می کند و باعث ایمنی نسبت به سایر گونه های ویروسی می شود.

زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن توسط پزشک را انجام دهند. همچنین استفاده از واکسن زگیل تناسلی و آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علایم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود. از آنجایی که ابتلا به این ویروس در جنس مونث در طولانی مدت احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم، مهبل، فرج و مقعد را در بر دارد. و همچنین در آقایان سرطان آلت تناسلی و مقعد را افزایش می دهند، تزریق این واکسن از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین تزریق واکسن به خصوص به کسانی که روابط جنسی با اشخاص متعددی دارند بسیار توصیه می شود. بهترین سن تزریق واکسن تا سالگی و نهایتا زیر ۲۶> تا ۳۰ سال می باشد.

تماس جنسی تنها راه انتقال زگیل تناسلی نیست. انتقال ویروس اچ پی وی به ندرت از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده و همچنین از مادر آلوده به نوزاد هنگام زایمان طبیعی هم قابل انتقال است ولی راه اصلی انتقال تماس جنسی است. استفاده از واکسن گارداسیل (Gardasil) ایجاد می شود. زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن توسط پزشک و آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علائم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود.

واکسن زگیل تناسلی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری توصیه می شود. بهتر است واکسن گارداسیل قبل از نوجوانی تزریق شود. روش تزریق این واکسن در افراد زیر 14 سال به این صورت است که ۲ بار تزریق با فاصله ۶ ماهه انجام می شود. اما در افراد بالای ۱۴ سال توصیه می شود واکسن گارداسیل ۳ بار و در فواصل کمتر از ۵ ماه تزریق شود.

5 روش درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی را بر اساس پیشرفت بیماری می توان به 5 روش درمان کرد. ممکن است برخی بیماران نیاز به چند روش درمانی و جلسات متعدد برای درمان زگیل تناسلی داشته باشند. این 5 روش به شرح زیر است:

  1. ـ پودوفیلین که یک ترکیب شیمیایی می باشد که روی محل آلوده مالیده می شود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل که باید به مدت یک ماه تا سه ماه مالیده شود استفاده از آن را محدود کرده است
  2. استفاده از لیزر که باعث تبخیر و پخش زگیل در جاهای سالم می شود و همچنین به علت هزینه بالا به عنوان خط اول درمانی توصیه نمی شود
  3. استفاده از کوتر و جراحی که به علت ماهیت عود کننده زگیل و همچنین تخریب پوست و بد شکل شدن محل سوزانده شده مورد استقبال بیماران نمی باشد
  4. استفاده از پماد ایمی گومید که به علت اثر ضعیف آن که از طریق تحریک سیستم ایمنی عمل می کند و خیلی موثر در درمان نمی باشد
  5. کرایوتراپی: امروزه به دلایل زیر بهترین و آسانترین و کوتاه ترین و کم عارضه ترین روش حذف زگیل تناسلی می باشد زگیل های تناسلی را می توان با روش های متعددی مانند فریز و لیزر نمودن از بین برد که در این میان اثر لیزر نسبت به سایر روش ها سریعتر و مطمئن تر است.

تاثیر پودوفیلین در درمان زگیل تناسلی

پودوفیلین عصاره گیاهی است که از دیر باز در درمان زگیل تناسلیمورد استفاده قرار می گرفته است. این دارو خاصیت جلوگیری کننده از تقسیمات سلولی (آنتی میتوتیک) داشته و اثر مستقیمی بر سلولهای اپی تلیال دارد.

از طرفی نیتروژن مایع که ماده ای است که بطور وسیع در سرما درمانی (کرایوتراپی) استفاده می شود، موجب مرگ سلولی، ایجاد کریستالهای مایع در داخل سلول و آسیب اجزای آن می گردد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثر بخشی محصول پودوفیلین با سرما درمانی با نیتروژن مایع در درمان زگیل های تناسلی انجام شده است. بر اساس آزمایشی که بر روی ۷۰ بیمار مبتلا به زگیل تناسلی انجام شد ۳۵ بیمار به طور تصادفی محلول پودوفیلین دریافت کرده و ۳۵ نفر تحت درمان با کرایوتراپی با نیتروژن مایع قرار گرفتند. مصرف دارو هفته ای یک بار تا پاک شدن کامل ضایعات و یا حداکثر دوره ۸ هفته ای ادامه داشت.

سپس بیماران تا ده هفته از نظر احتمال عود مجدد پیگیری می شدند. نتیجه این آزمایش نشان داد که زمان متوسط بهبود کامل ضایعات ۳.۹ هفته (۱-۷ هفته) برای پودوفیلین و ۴.۹ هفته (۱-۹ هفته) در گروه سرما درمانی بود (P=۰.۰۳۹). از میان بیماران دو گروه که به طور کامل درمان شده بودند و یا آنها که دوره ۱۰ هفته ای پیگیری شان به سر رسیده بود %۲۶ و %۴۷ به ترتیب در دو گروه پودوفیلین و سرما درمانی عود را تجربه نمودند (P<۰.۰۵). واکنشهای التهابی موضعی به طور قابل توجهی در گروه سرما درمانی بیشتر از پودوفیلین بودطبق نتایج به دست آمده محصول پودوفیلین در درمان زگیل تناسلی موثر بوده و عوارض و احتمال عود کمتری نسبت به کرایوتراپی با نیتروژن مایع دارد.

عمل جراحی زگیل تناسلی

برداشتن زگیل تناسلی با عمل جراحی معمولا پیشنهاد نمی شود. بهترین حالت برداشتن و حذف زگیل تناسلی روش کرایو یا سرد کردن زگیل است که به نوعی آثار ظاهری زگیل را از بین می برد. این روش تقریبا مشابه سوزاندن زگیل تناسلی است. بعد از عمل جراحی زگیل تناسلی با کرایو کمی التهاب در ناحیه خواهد بود که با پمادی که توسط متخصص تجویز می شود می توان التهابات را تسکین داد. عمل جراحی زگیل تناسلی نیازی به بیهوشی ندارد و به طور سرپایی و بدون بستری انجام می شود.

سوالات متداول لیزر زگیل تناسلی

1-آیا می توان انواع زگیل تناسلی را با لیزر از بین برد؟

انواع زگیل تناسلی را می توان با لیزر از بین برد اما شما نمی توانید با لیزر ناحیه را از ویروس HPV پاک کنید. برای زگیل های کوچک و ریز معمولا روش های کم هزینه تر مثل استفاده از دارو و کرایو توصیه می شود.

2-آیا لیزر زگیل تناسلی درد دارد؟

لیزر زگیل تناسلی تحت بی حسی انجام می شود و در حین لیزر بیمار دردی را احساس نمی کند. ممکن است بعد از عمل لیزر زگیل تناسلی کمی احساس سوزش داشته باشید که با پماد و مسکن هایی که جراح معالج تجویز می کند درمان می شود.

3-آیا لیزر زگیل تناسلی خطرناک است؟

اگر این عمل در شرایط نامناسب و بدون تهویه انجام شود احتمال پخش شدن ویروس در محیط بالاست و برای بیمار و جراح خطرناک است.

4-آیا لیزر کاملا زگیل تناسلی را از بین می برد؟

در تحقیقات انجام شده لیزر زگیل تناسلی بین 20 تا 40 درصد موفقیت آمیز بوده است و بیماری مجدد عود نکرده است. با توجه به این که عود زگیل تناسلی بسیار بالاست و ویروس کاملا از بین نمی رود این میزان از موفقیت بسیار بالا محسوب می شود.

5-هزینه لیزر زگیل تناسلی چقدر است؟

بسته به نوع لیزر، وسعت بیماری و محل انجام لیزر این هزینه متفاوت است. هزینه لیزر زگیل تناسلی نسبت به دیگر روش های درمان این بیماری بالاتر است. زیرا نیازمند تجهیزات مخصوص و مهارت بالای متخصص جراحی و لیزر می باشد.

6-آیا می توان بعد از لیزر زگیل تناسلی رابطه داشت؟

این مورد را در نظر داشته باشید که هیچ گاه ویروس زگیل تناسلی از بین نمی رود و حتی بعد از لیزر و کرایو هم شما ناقل این بیماری خواهید بود. به همین دلیل توصیه می شود از شریک جنسی خود بخواهید که حتما واکسن زگیل تناسلی را تزریق کنند و سیستم ایمنی بدن خود را همواره تقویت کنند. الکل، دخانیات و تغذیه نامناسب سیستم ایمنی را تضعیف و احتمال انتقال ویروس را تشدید می نماید.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • با سلام و خسته نباشين ، آيا زگيل تناسلي از طريق اپلاسيون در ارايشكاه امكان ايجاد دارد؟ باتشكر

    • سلام. تماس جنسی تنها راه انتقال زگیل تناسلی نیست به ندرت از طریق اپیلاسیون .سونای بخار و حوله آلوده و همچنین از مادر آلوده به نوزاد هنگام زایمان طبیعی هم قابل انتقال است.

  • میخاستم بدونم هزینه لیزر زگیل تناسلی چقدره تعدادش هم کمه حدود دو سه تا زگیل اطراف مقعده لطفا جواب بدین ممنون میشم

    • سلام . شما باید معاینه دقیق شوید و حدود هزینه لیزر زگیل تناسلی در همین صفحه توضیح داده شده مطالعه فرمایید .

      • باسلام
        میخواستم بدونم برا بیماران پیوندی لیزر جواب میده؟
        و با چند جلسه رفع میشه؟و هزینه درمانش چقدره؟

        • سلام ابتدا باید معاینه شوید. زائده های زگیل تناسلی با لیزر برداشته می شود اما ویروس با هیچ روشی ریشه کن نمی شود و فقط باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

  • باسلام میخواستم بدونم ایاخانم دکتربیمارمردهم درمان میکنن یاخیر باتشکر

    • برای جلوگیری از انتشار آلودگی ویروس زگیل تناسلی در محیط از مکنده هوا در هنگام استفاده از لیزر استفاده می شود

  • سلام خانوم دکتر من ۵روزه لیزر کردم زیگل تناسلیمو روزی دوبار کرم زینک استفاده میکنم زخمام هنوز تازس و زخم تازه جاهای لیزر بنظرتون طبیعیه یه هفته بشه میرم پیش دکتر اما الان استرس گرفتم طبیعیه هنو خوب نشدن چرا

    • سلام بله طبیعی هست طبق دستور پزشک معالج عمل کنید و در تاریخ تعیین شده به پزشک معالج مراجعه کنید

  • سلام ،خسته نباشيد خانوم دكتر من زگيل هام هم دروني هستن هم بيروني. خواستم بدونم ميشه همه اون مناطق با ليزر پاك سازي بشن و درد داره؟ من خيلي بيطاقتم ،ممنونم

    • سلام بله میشه ابتدا برای شما دارو تجویز می شود در صورت عدم پاسخ دهی لیزر پیشنهاد خواهد شد

  • سلام،من دو روز هست،زیگل تناسلی رو لیزر کردم،ایا باید سوزن پیشگیری استفاده کنم،به نظر شما معمولا با یک مرتبه لیزر کردن زیگلها از بین میرود

    • در صورتی که امکان نمونه برداری وجود نداشته باشد می توانید برای تشخیص زگیل تناسلی آزمایش خون بدهید

1 2 3 8
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

چندین نکته مهم درباره بهداشت مقعد

رعایت بهداشت مقعد می تواند مانع بروز تعداد زیادی از بیماری ها و شرایط بسیار…

آوریل 13, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان خانگی شقاق با 7 روش ساده

در این مطلب می‌خواهیم موضوع درمان شقاق در خانه را از زوایای مختلف مورد بحث…

آوریل 8, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق مقعدی با قرص

شقاق مقعدی دارای جنبه‌ های مختلفی است و چندین عامل می ‌توانند در آن نقش…

آوریل 2, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

تفاوت شقاق و فیستول

شقاق و فیستول مقعدی هر دو وضعیت‌ هایی هستند که موجب درد و ناراحتی در…

مارس 6, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق با ویتامین ای

یکی از روش ‌های درمانی که برای بهبود شقاق این روزها بسیار مطرح می‌ شود…

مارس 4, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان دارویی شقاق

در مراحل ابتدایی شقاق که وضعیت زخم یا پارگی وخیم نشده است می‌ توان از…

فوریه 28, 2024