روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر و علائم آن

سندروم روده تحریک پذیر یکی از بیماری هایی می باشد که نشانه های آن در طول سال ها تغییر پیدا می کند. بسیاری از افرادی که از این بیماری در هراس هستند باید بدانند که این بیماری چندان خطرناک نمی باشد و قابل درمان است.

بسیاری از افرادی که به بیماری سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند با کنترل شرایط آن به خوبی می توانند درمان شوند و بهبود پیدا کنند. تنها درصد کمی از این افراد نشانه های حادی دارند.

در حقیقت باید بدانید که بیماری سندروم روده تحریک پذیر بیماری ای می باشد که در آن روده بزرگ آسیب می بیند. علائم و نشانه های این بیماری درد شکم، اسهال یا یبوست و نفخ شکم می باشد. این بیماری باید برای طولانی مدت مدیریت شود تا بهبود پیدا کند. افراد بسیار کمی که به بیماری سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند علائم و نشانه های بسیار شدیدی دارند، این افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا پزشک آنها را با روش هایی که تجویز می کند درمان نماید. در ادامه برخی از علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر را بیان می کنیم تا شما آشنایی بیشتری با این بیماری داشته باشید.

علائم سندروم روده تحریک پذیر

علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر

همانطوری که بیان کردیم علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر بسیار متفاوت می باشد اما رایج ترین علائم آن عبارت است از :

۱. گرفتگی و درد شکم که به طور معمول این درد به وجود می آید ولی اگر شدت بیماری زیاد باشد درد شکم هم افزایش پیدا می کند.

۲. نفخ معده یکی دیگر از علامت های این بیماری است

۳. گاهی اوقات به طور متناوب دچار اسهال یا یبوست می شوید در این صورت بیماری سندروم روده تحریک پذیر جدی می باشد ولی ارگ گاهی اوقات دچار این حالات شدید به زودی رفع می شود.

۴. مخاط در مدفوع یکی دیگر از عوامل این بیماری می باشد.

بیشتر بیمارانی که به سندروم روده تحریک پذیر هستند دارای این علامت ها می باشند که یا بهبود می یابند و یا اینکه شدت آنها بیشتر می شود.

در چه صورت برای بیماری سندروم روده تحریک پذیر باید به پزشک مراجعه کرد ؟

در صورتی که حالات روده شما به صورت متناوب تغییر پیدا کرد و علائم آن جدی تر شد باید به پزشک مراجعه کنید. علامت های جدی تری که در بیماری سندروم روده تحریک پذیر وجود دارد به شرح زیر می باشد.

۱. کاهش وزن

۲. اسهال های شبانه

۳. خونریزی از مقعد

۴. نارسایی در کمبود آهن بدن

۵. استفراغ های بدون دلیل

۶. زمانی که هضم غذا به سختی انجام شود

۷. دردی که به صورت مداوم در شکم وجود دارد با عبور گاز هم روده ها تسکین پیدا نمی کند

علت بیماری سندروم روده تحریک پذیر

همانطوری که علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر را بیان کردیم باید در مورد علت های این بیماری هم آگاهی های لازم را ارائه دهیم.

1. یکی از مهمترین علت های این بیماری انقباضات روده می باشد. زمانی که انقباض روده بیشتر شود موجب اسهال و نفخ معده می گردد.
  2. سیستم عصبی شما اگر به خوبی کار نکند بر سیستم گوارشی بدن هم تاثیر می گذارد. سیگنال هایی که در مغز و دستگاه گوارش وجود دارند هماهنگ می باشند و به همین دلیل نباید بیش از حد عصبی شوید.
  3. زمانی که روده ها التهاب پیدا می کند، درد و اسهال شما بیشتر می شود.
  4. گاهی اوقات عفونت شدید یکی دیگر از علت های این بیماری می باشد که این عفونت ها ناشی از ورود ویروس ها و باکتری ها به روده می باشد.
  5. زمانی که میکروب ها وارد روده می شوند، باکتری های روده هم تغییر پیدا می کنند و حالت عفونی به خود می گیرند.
  6. وراثت نیز یکی دیگر از عوامل بروز سندرم روده تحریک پذیر می باشد