دسته ها: فیستول

سوال های رایج برای درمان فیستول

1-اگر فیستول مقعد به موقع درمان نشود چه می شود؟

اگر فیستول مقعد به موقع درمان نشود منجر به ایجاد فیستول های متعدد می شود و حتی طول فیستول بلندتر می شود و متعاقبا بیمار جراحی وسیع تری را متحمل می شود.  طول درمان فیستول مقعدی بیشتر خواهد شد. فیستول ها عفونی هستند و اگر درمان نشوند عفونت به دیگر نقاط بدن سرایت می کند.

2-اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود چه عوارضی ایجاد می کند؟

عدم درمان به موقع این بیماری باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت. عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد. بروز فیستول مقعدی از دیگر عوارض عدم درمان آبسه مقعدی می باشد.

3-آیا فیستول خود به خود و با مرور زمان درمان می شود؟

خیر. تراشه های فیستول باید جراحی و برداشته شوند زیرا خود به خود درمان نمی شود. اگر فیستول مدت زمان طولانی درمان نشده باقی بماند، خطر ابتلا به سرطان در دستگاه فیستول وجود دارد. بیشتر فیستول ها برای درمان بسیار ساده هستند.

4-فواید لیزر در درمان فیستول مقعد چیست؟

درد بعد از لیزر فیستول مقعدی بسیار کمتر از دیگر روش های جراحی و درمان فیستول می باشد. زیرا لیزر به عروق و اعصاب بریده شده آسیب نمی رساند. لیزر فیستول مقعدی خاصیت ترمیم کنندگی نیز دارد و همین امر موجب کاهش چشمگیر درد و خونریزی می شود. لیزر فیستول مقعدی بدون بیهوشی و سرپایی بدون احساس درد انجام می شود. بروز بیماری های عفونی و عود فیستول مقعدی بعد از لیزر فیستول نزدیک به صفر است. لیزر مانند کوتر باعث سوختگی و نکروز بافت نمی شود و به اسفنکتر مقعد آسیب نمی زند بنابراین بعد از لیزر فیستول بی اختیاری مدفوع را تجربه نخواهید کرد.

5-مراقبت بعد از جراحی فیستول مقعدی چیست؟

پس از تخلیه فیستول مقعدی و خشک کردن عفونت لازم است که بیمار ۳ تا ۴ مرتبه و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود.   این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد. اگر التهاب بعد از جراحی فیستول مقعدی شدید باشد، بر اساس نظر پزشک جراح، آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار تجویز می شود. در صورت وجود درد ناشی از برش، می توان از داروی مسکن استفاده کرد. معمولا التهاب پس از حدود یک هفته فروکش خواهد کرد. بهترن روش جهت تخلیه و خارج کردن آبسه و فیستول مقعدی استفاده از لیزر است زیرا لیزر به بافت سالم اطراف فیستول صدمه نمی زند و مسلما ناحیه برش داده شده با لیزر خیلی سریعتر بهبود پیدا می کند.

6-آیا مي توان فیستول و آبسه مقعد را با بي حسي موضعي عمل كرد؟

در صورتی که جراحی با لیزر پرتوان انجام شود بله می توان فیستول و آبسه مقعدی را می توان با بی حسی و سرپایی عمل کرد. لیزر فیستول مقعدی و آبسه بدون درد می باشد بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیش تر ندارد. بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود را دارد.

7-چقدر طول می کشد زخم جراحی فیستول مقعدی مداوا شود؟

از روز دوم به بعد زخم فیستول مقعدی بسیار کوچک می شود و رو به محو شدن می رود. تمامی زخم ها بین ۱۰ تا ۱۴ روز به طور نرمال و در افراد عادی با سرعت بهبودی متوسط کاملا باید محو شود. در جراحی های وسیع و بیماران با فیزیولوژی ضعیف تر ممکن است این روند طولانی تر شود. برای بهبود سریعتر زخم بهتر است به جای جراحی سنتی از جراحی با لیزر سود ببرید.

8-آیا فیستول مقعدی بعد از جراحی بازگشت دارد؟

در مواقعی که جراحی به روش سنتی انجام شده باشد و فیستول همراه با آبسه های متعدد باشد احتمال عود فیستول مقعدی بعد از جراحی بسیار بالاست. برای جلوگیری از عود فیستول مقعدی برای درمان به سرعت به متخصص جراحی مراجعه کنید. از روش های مدرن مثل لیزر سود ببرید و مراقبت های بعد از عمل جراحی فیستول را جدی بگیرید.

9-در چه مواردي بيمار بايد براي عمل فیستول مقعدی بيهوشي بگيرد و بستري شود؟

در مواقعی که بیمار نمی تواند بی حسی موضعی را تحمل کند و یا جراح شرایط مناسب برای جراحی سرپایی فیستول را نداشته باشد نیاز به بستری و بیهوشی عمل فیستول مقعدی می باشد. آبسه های ایسکیورکتال معمولا سرپایی جراحی نمی شوند. بیماران دیابتی و بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی نیز بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی نیاز به بستری دارند  و باید حداقل یک روز تحت نظر باشند.

10-آيا مي توان عمل فيستول مقعدی و آبسه را همزمان انجام داد؟

اگر سوراخ داخلي فيستول مشخص بوده و پايين باشد بهتر است هنگام تخليه آبسه فيستول نيز عمل شود تا از عمل مجدد جلوگيري شود .اما اگر آبسه وسيع باشد و سوراخ داخلي مشخص نباشد يا بالا باشد بهتر است دستكاري نشود تا بيمار دچار عارضه بي اختياري نشود. در این مواقع ابتدا آبسه تخلیه می شود و سپس برای عمل جراحی فیستول مقعدی اقدام می شود.

11-دو روش موثر برای تسریع طول درمان فیستول چیست؟

بعد از عمل جراحی فیستول به توصیه های جراح معالج خود عمل کنید. به علاوه غذای پر فیبر مصرف کنید تا اجابت مزاج نرم داشته باشید. نوشیدن 8 لیوان آب در روز و تحرک کافی به ترمیم سریعتر زخم و جلوگیری از یبوست کمک می کند. شستشوی مرتب ناحیه با شامپو بچه و آب گرم کمک می کند که درمان فیستول مقعدی تسریع شود و بیمار دچار عود و عفونت بعد از جراحی فیستول نشود.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

    • سلام علاوه بر اندازه محل ایجاد فیستول ابتدا و انتهای محل تشکیل نیز در تعیین نوع فیستول مهم است

  • سلام دکتر خسته نباشین.من حدود دوسال پیش عمل فیستول داشتم بعد عمل اصلا خوب نشد و بعداز دوسال دوباره به پزشکم مراجعه کردم و منو فرستادن فیستولوگرافی.بعد از دیدن عکس دکترم گفتن فیستول به رودت وصل نیس و نیازی به عمل نداره.واسم قرص سیپروفلاکسازین۵۰۰و مترونیدازول نوشتن و گفتن یه ماه مصرف کن احتمال داره خوب بشه.الان حدود یه ماه شده بهتر شده.میخاستم بپرسم امکان خوب شدن کاملش هست.خیلی ممنون

    • سلام فیستول با مصرف آنتی بیوتیک درمان قظعی نمی شود و تنها می توانید از انتشار آن برای مدت کوتاهی جلوگیری کنید. حتما به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید تا بهترین درمان فیستول برای شما انجام شود

  • با سلام من فیستول آنال داشتم یک ماه قبل عمل جراحی داشتم البته سنتی نه لیزر. جدیدا دفع کردن برای من به شدت درد آور شده و حتی تا شش ساعت بعد دفع درد دارم. البته این درد در قسمت داخل و ناحیه عمل هستش.بحز اینها مقداری بی اختیاری و عفونت هم هست که خوب نشده و جراح بعد معاینه میگه طبیعی هستش، نظر شما رو خواستم جویا بشم. با تشکر

    • درد شما ناشی از عفونت است و باید سریعا پی گیری شود. به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه در زمینه جراحی فیستول مراجعه کنید. مشکل شما با جراحی سنتی رفع نخواهد شد.

  • سلام خسته نباشی جناب دکتر بنده ۶۰ سال دارم عمل فیشر مقعد به روش جراحی اسفنگتروتومی بعداز دو هفته از زمان عمل ترشحات بی بو آغشته به مواد مدفوعی دارم کنترل دفع گاز دارم ولی مختصری بی اختیاری مدفوع شل دارم راهنمایی بفر مایید مشکلم بمرور رفع میشه چقدر زمان میبره ممنون میشم اگر بفرمایید که این مشکل کلا بر طرف میشه

    • شما باید اجابت مزاج خود را کنترل کنید که نه دچار یبوست شوید و نه اسهال. روزی ۳ الی ۴ بار در لگن آب گرم بنشینید و ناحیه را خشک و تمیز نگهدارید. اگر زخم شما عفونت نکند و آن را تمیز نگهدارید مشکل شما رفع خواهد شد. برای نشستن از بالش نرم استفاده کنید.

  • سلام …..پسر۱۸ماهه ام به روش فیستولوتومی جراحی شده است ،جای زخم باز بود به مرور بعداز چند هفته بیشتر قسمتها بهبود یافته ،اما یه قسمتی از پوست قسمت جراحی شده به حالت سفیدرنگ میباشد که اززیرش چرک ترشح میشه با وجود شستشو با بتادین، لطفا نظرتون رابیان کنین ممنونم

    • بیماری ایشان به طور کامل درمان نشده و احتمالا فیستول عود کرده است. مجدد به یک متخصص جراحی مراجعه کنید.

  • باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. بنده خیلی وقت هست که فیستول دارم گاهآ دچار میشم با چند پماد حل میشد ولی حدودا ده روزه که دچار شدم همراه با درد شدید طاقت فرسا و خونریزی به چندین دکتر مراجعه کردم و هر کدام برای درمان یک نوع قرص تجویز کردن آخرین پزشک هم متخصص هم پماد آنتی فیستول لگن آب گرم کدئین تجویز کرده چون جاده ها مسدود هستن نمیتونم به مرکز استان برای درمان پیشرفته تر اقدام کنم از اداره مربوطه هم به مشکل خوردم در مورد کارم اگر امکان داشته باشه کمکم کنید تا زودتر بتونم درمان بشم درضمن یکی از دکترها به اشتباه پماد روغن سیاه تجویز کرد که به شدت درد افزوده شده جای زخم بیشتر شده آخرین متخصص هم گفته که نیاز به جراحی نداره التهاب روده بزرگ هم دارم. باتشکر

    • سلام بهترین روش درمان فیستول جراحی با لیزر پرتوان توسط متخصص جراحی و لیزر با تجربه است. با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت غیر حضوری هماهنگ کنید.

  • ا سلام بنده آبسه مقعدی داشتم که توسط پزشک جراح عمومی آبسه تخلیه شد،الان ابسه تبدیل به فیستول شده،عکسبرداریmriانجام دادم که نوشته عمق فیستول ۷۴میلیمتر و ضخامت ۱۳میلیمتر،آیا میشه با لیزر کانال بست یا باید با تیغ جراحی بشه؟

    • سلام بهتر است با لیزر پرتوان جراحی شود. به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید در صورتی که ایشان صلاح بدانند می توانید جراحی با لیزر را انجام دهید.

  • چندین جا خوندم نباید از بتادین برای زخم فیستول استفاده کرد، حالا کدوم نظر درست تره؟

    • بستگی به نظر پزشک دارد معمولا برای زخم باز نباید از بتادین استفاده شود.

  • سلام وقت بخیر من ۲۳ مهر ماه سال گذشته عمل آبسه فیستول (جراح با تیغ) انجام دادم و تا الان زخم من بسته نشده و عفونت به صورت روزانه یا بعضی وقتها چند روز یکبار از زخم خارج میشه. خواستم بدونم چقدر طول می کشه تا کامل بسته بشه و آیا میشه به روشی زودتر از این موضوع خلاص شد؟ ممنون

    • سلام وضعیت شما طبیعی نیست به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنید و یا از مطب من وقت معاینه بگیرید.

      • دکتر عزیز اگر کمک میکردید جواب درست میداد به جای اینکه بگید وقت بگیرید برای مطب خیلی بهتر بود راهنمایی میکردید شاید سوال خیلیا باشه وگرنه اینو همه میدونن که باید پیش متخصص بره چه نیازی به راهنمایی شما بود همتون همینید

        • بیمار عزیز سلام. از این همه محبتی که به کادر درمان دارید واقعا متشکرم. مسلما بیماری که دچار آبسه های مکرر شده و به هیچ بیمارستان یا پزشکی مراجعه نکرده است دچار فیستول خواهد شد. اگر سوالی را بتوان در اینجا جواب داد یا درمانی را به طور قطع برای بیمار تجویز کرد حتما در اینجا این کار را انجام خواهیم داد. اما بیماران فیستول نیاز به جراحی و یا لیزر دارند و درمان خانگی و پیشنهاد خاصی را نمی توان به آنها توصیه کرد. درضمن بیمارستان های دولتی با دفترچه های بیمه معمول بیماران را مجانی و رایگان ویزیت می کنند و بحث مراجعه به مطب من یا بیمارستان نیست. مهم این است که بیمار آگاه شود که نیاز جدی به ویزیت متخصص دارد.

  • سلام.من یک ساله فیستول مقعدی دارم ولی زیاد اذیت نمیکنه میتونم بزارم همینجوری بمونه؟؟

1 2 3 9
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023
  • زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا…

اکتبر 24, 2023
  • هموروئید یا بواسیر

رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق باید چگونه باشد؟

اصلاح رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق می تواند در جلوگیری از عوارض این بیماری…

اکتبر 23, 2023
  • آبسه

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در چیست؟

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر…

سپتامبر 2, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

دانستنی های درمان یبوست

یبوست که با نام خشکی مزاج نیز شناخته می‌شود، به‌ عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری…

جولای 10, 2023