دسته ها: اطلاعات عمومی پزشکی

اسکین تگ یا منگوله پوستی چیست؟

اسکین تگ skin tags به نوعی زائده پوستی خوش خیم و بدون درد گفته می شود که همانند یک آویز با منگوله کوچک در سطح پوست ظاهر می شود. این زائده ی گوشتی توسط ساقه ای  نازک به نام پوستر از سطح پوست آویزان است

اسکین تگ از نظر پزشکی به نام آکروکوردون شناخته می شود. این منگوله های پوستی بی خطرند و نکته ی بسیار مهم در باره ی آنها غیر مسری بودنشان است یعنی با دست زدن از جایی از بدن به جای دیگر و یا به فرد دیگری سرایت نمی کنند.

شکل اسکین تگ در ناحیه تناسلی قبل و بعد از برداشتن منگوله ها

برخی افراد وجود هموروئید یا شقاق را در ناحیه مقعد را با اسکین تگ اشتباه می گیرند. این درحالی است که علائم این دو بیماری کاملا با هم متفاوت است.
اسکین تگ  شامل یک هسته ی عروقی فیبرومی است و گاهی ممکن است که با سلول های چربی پوشش اپیدرم را به طور نامنظمی درگیر کند.اسکین تگ ها ممکن است در بدن یک فرد از ۱تا۱۰۰ عدد هم برسد .

ویژگی های ظاهری اسکین تگ ها

این زائده های گوشتی اکثرا بی رنگ و در برخی مواقع تیره رنگ هستند که در ابتدای پیدایش به صورت ناهموار بر روی پوست ایجاد می شوند و با گذشت زمان بزرگتر می شوند
اندازه ی اسکین تگ ها از نظر قطر از ۲ میلی متر تا ۵ میلی متر هم می رسد. ممکن است اسکین تگ ها بزرگ شده و به اندازه ی یک نخود هم برسند.

علت ایجاد اسکین تگ بر روی پوست

دلیل روشنی برای ایجاد این اسکین تگ ها بر روی پوست وجود ندارد. اما از آنجایی که اسکین تگ ها بیشتر در مناطق پر چین و چروک بدن ایجاد می شود، اصطکاک پوست به روی هم را می توان یکی از دلایل اصلی ایجاد این زواید دانست.

ویروس HPV نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد منگوله های پوستی می باشد. میزان شیوع این عارضه در افراد چاق و با قند خون بالا بسیار بیشتر از سایر افراد است بنابراین چاقی و افزایش قند خون نیز دلیلی دیگر برای ایجاد این عارضه محسوب می شود. عوامل ارثی وژنتیکی در ایجاد اسکین تگ نقش دارد. چون این مشکل اغلب در خانواده رایج است. همچنین افزایش سن ریسک ابتلا به این عارضه را تشدید می کند.

تغییرات هورمونی و افزایش میزان هورمون رشد در خون  در دوران بارداری باعث می شود که در زمان بارداری بانوان این عارضه به سراغشان آید.

مکان های ایجاد اسکین تگ

امکان بروز اسکین تگ  تقریبا در همه جای بدن وجود دارد. اسکین تگ ها در میان مردان و زنان با درصد مساوی شیوع دارد. این منگوله های پوستی در همه جای بدن تشکیل می شود. اما میزان شیوع آن در مناطق پرچین و چروک بیشتر است از جمله این محل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. گردن
  2. زیر بغل
  3. کشاله ران
  4. زیر سینه
  5. نواحی مقعد و ناحیه تناسلی

بررسی میزان شیوع  اسکین تگ

میزان شیوع اسکین تگ ها  در مردان و زنان یکسان می باشد اسکین تگ ها بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود. با افزایش سن و افزایش بافت بدن و چاقی میزان ایجاد آنها بر روی پوست افراد بیشتر می شود. برخی از این اسکین تگ ها  ممکن است با گذشت زمان به صورت خود به خودی بیفتد اما برخی دیگر ماندگار است.

درمان اسکین تگ ها

همانطور که گفته شد اسکین تگ بی ضرر است و درمان آن فقط جنبه زیبایی دارد. اگر وجود آن موجب ناراحتی شما می شود و اعتماد به نفستان را از بین برده است. می توانید با روش های گوناگون آن ها را از بین ببرید. البته اگر ویروس زگیل تناسلی بر روی اسکین تگ رشد نکرده باشد از لحاظ پزشکی اصلا ضرورتی جهت برداشتن آن نخواهید داشت.

راه های درمان اسکین تگ می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. کرایوتراپی  یا فریز کردن اسکین تک به وسیله نیتروژن مایع
  2. جراحی برداشتن اسپلینت به وسیله تیغ یا با استفاده از لیزر
  3. بستن انتهای اسکین تگ ها توسط متخصص  به منظور جلوگیری از خون رسانی به آنها و افتادن آنها
  4. سوزاندن اسکین تگ ها با کوتر

درضمن برای درمان اسکین تگ از پماد و دارو استفاده نمی شود. بنابراین پمادی برای درمان اسکین تگ توصیه نمی شود. مگر این که شما مبتلا به جوش های پوستی شده باشید.

بعد از برداشتن اسکین تگ

همانطور که گفته شد اغلب اسکین تگ ها در افراد مختلف نیاز به بررسی بیشتر و انجام آزمایش جهت پاتولوژی ندارند. اما اگر اسکین تگ ها با گذشت زمان دچار برآمدگی بیشتر تغییرات ظاهری و یا خون ریزی و تغییر رنگ شد پزشک آن را برای اطلاع از ماهیت و بررسی دقیقتر به آزمایشگاه می فرستد. تا مطمئن شود که ضایعه ای بی ضرر است یا حامل ویروسی مثل زگیل .

البته اسکین تگ با زگیل تفاوت هایی دارد . اسکین تگ ها بزرگتر و غیر ویروسی و بی خطر و غیر مسری اند. برخلاف زگیل ها که مسری اند. برای درمان زگیل و اسکین تگ می توان از روش لیزر زگیل تناسلی و یا لیزر اسکین تگ استفاده کرد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام. من تا یکسال قبل در اطراف گردنم اسکین تگ داشتم.کم کم اونها برطرف شدن و روی آلت شروع به رشد کردن.جدیدا احساس میکنم بزرگتر شده.برای درمانش باید چیکار کنم؟

  • سلام من چهل روزاست عمل فیشر انجام داده ام ۳روز بعدازعمل یک زائده کنار مقعدم پیدا شده علت آن چیست و چیکار کنم؟؟؟؟

    • سلام به متخصص جراحی معالج خود مراجعه کنید. اگر این زائده جدید است باید برداشته شود. مراقب باشید یبوست نگیرید در غیر این صورت بیماری شما عود خواهد کرد.

    • سلام شما باید معاینه شوید ممکن است التهاب بعد از عمل شقاق باشد اما نمی توان بدون معاینه نظر قطعی داد.

  • سلام من برروی الت تناسلی خود و اطراف کشاله ران اسکین تگ دارم ایا باسیر درمان میشود و ایا ممکن است برروی لب ها هم اسکین تگ وجود دارد و اگر اسکین تگ را درمان کردیم امکان ابتلا دوباره به اسکین تگ وجود دارد

    • سلام اطلاعی درباره درمان اسکین تگ با سیر ندارم. بهتر است با لیزر برداشته شود تا عود نکند.

    • نکن این کارو من کردم به بدبختی افتادم سیر زخم میکنه و متورم میشه به بافت پوست هم خیلی اسیب میزنه بهترینش لیزره

      • اگر به سیر یا هر ماده دیگری حساسیت دارید استفاده از آن را حتما متوقف کنید. از خود درمانی پرهیز کنید و حتما به متخصص مراجعه کنید تا دچار عوارض نشوید.

  • سلام من همورویید داشتم و یبوست از درد به ستوه اومدم رفتم دکتر بهم قرص ملین داد و پماد داخل مقعدی کولونوسکوپی هم باید انجام بدم. چندروز بعد اینکه قرص و پماد و استعمال کردم هموروییدم بهتر نشده هیچی یه ضایده های پوستی کوچیک هم زده اطراف مقعدم که شبیه این عکسا نیست. به شدت میترسم زگیل باشه ولی آخه من رابطه جنسی نداشتم و ندارم. خیلی استرس دارم ممکنه اپلیکاتور پماد کثیف بوده باشه؟ پیش چه دکتری باید برم برای معاینه چون دکتر گوارش معاینم نکرد

    • سلام به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. ممکن است به پماد حساسیت داده باشید. مصرف پمادها را قطع کنید و تا زمان مراجعه به متخصص مراقب باشید یبوست نگیرید و در صورت نیاز حتما از شربت یا قرص ملین استفاده کنید.

  • سلام،من سه ساله که کنار مقعدم،یه منگوله دارم که وقتی یبوست شدید داشتم بوجود اومد،دیروز دکتر گفت اسکین تگ هست و باید لیزر کنم ،میترسم،عوارض داشته باشه برام چون قراره برای بارداری هم اقدام کنم میترسم،بعد از عمل لیزر تا کی باید برای بارداری اقدام نکنم؟

    • سلام لیزر عوارضی ندارد و مشکلات جراحی سنتی را هم ندارد. به محض این که از ترمیم زخم اطمینان حاصل کردید می توانید برای بارداری اقدام کنید.

  • با سلام
    هفته ۲۴ ام بارداریم هستم موقع دفع مزاج ی گوشت اضافی میاد از مقعدم می زنه بیرون بعد که می خوام پا شم اونم به سمت داخل کشیده میشه این از چی می تونه باشه؟ بواسیر یا شقاقه؟ لازمه بگم یبوست و یا درد ندارم

    • سلام احتمالا دچار هموروئید داخلی درجه 3 شده اید. در حد امکان فشار بر روی ناحیه مقعد را کاهش دهید و طوری بنشینید و دراز بکشید که به ناحیه مقعد فشار وارد نشود. طولانی ناییستید. از آنجایی که باردار هستید از مطب وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید تا در صورت نیاز برای شما دارو تجویز شود.

      • باسلام ۲۵ سالمه پسر هستم و از دوسال پیش روی پوست بدنم شروع به بیرون زدن اسکین تگ شده
        و هر چندوقت یکبار به تعدادشون اضافه میشه در ناحیه گردن و زیر بغل و جدیدا هم روی آلت تناسلی
        خواستم بپرسم آیا این اسکین تگ هایی که روی بدنم ایجاد شده و به سرعت به تعدادشون اضافه میشه می تواند ویروسی باشد
        آیا امکان جلو گیری از بوجود اومدن اون ها میشه شد به کمک دارو یا رژیم غذایی خاصی

        ضمنا موفق شدم تعدادی از اون هارو به کمک بستن ساقه ی آنها توسط نخ از بین ببرم بدون کوچک ترین عارضه ای و یا جای ماندن اثر ای از آنها

        • سلام برای این که بدانید که عارضه ویروسی است یا خیر لازم است از بافت نمونه برداری شود. برخی از اسکین تگ ها بسیار عمقی و بزرگ می باشند که بهتر است با لیزر برداشته شوند.

    • سلام معمولا خیر و بهتر است با لیزر پرتوان برداشته شوند.

  • من چند وقته از همین اسکین تگ ها ناحیه زیر بغل زدم . بعد با نخ تهشو محکم بستم . الان احساس سیاه شده و انگار که توش خون جمع شده . میخواستم ببینم مشکلی نداره همینجوری بمونه ؟ آیا خودش به مرور زمان میوفته؟

    • سلام باید به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید.

  • سلام من حدود یکسال هستش که زیر بغلم اسکین تگ زده خواستم بدونم که واگیر دار نیست؟

    • سلام اسکین تگ واگیردار نیست اما اگر بیماری ویروسی باشد سرایت می کند.

  • سلام خانم دکتر، من یک ساله درگیر فیشر معقد شدم که یک اضافه گوشتی هم کنارش داره و آویزونه و خشک نیست و اینکه به فاصله پنج شیش ماه دوبار رفتم دکتر دوبارشم گفت باید شکم روان کنم تا زخم خوب بشه و شیاف استفاده کنم (اون موقعه تیکه گوشته کوچک بود) ، حرفی از بیماری دیگه نزد، اما حالا اون تیکه گوشته بزرگتر شده، اگه پماد و شیاف استفاده نکنم بعد یک مدتی درد بسیار وحشتناکی هنگام و بعد اجابت مزاج دارم ، تا چه زمانی باید شیاف استفاده کنم؟ آیا بیماری من مزمنه؟ ممکنه بیماری دیگه ایی باشه؟ خواهش میکنم جواب بدین من کرج زندگی میکنم

    • سلام ممکن است دچار شقاق و هموروئید شده باشید. با مصرف دارو باید طی 10 روز بهبود پیدا کنید. در غیر این صورت با نظر متخصص نیازمند جراحی یا لیزر خواهید بود. از مطب یک وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه برای شما داروی قوی تجویز می کنم و یبوست را هم باید کنترل کنید. البته شربت ملین هم تجویز خواهد شد. اگر طی 10 روز بهبودی حاصل نشد هماهنگی های لازم جهت لیزر انجام می شود. درضمن معمولا گوشت اضافه با دارو درمان نمی شود و بهتر است با لیزر برداشته شود. تمام جراحی های من با لیزر انجام می شود و برای عمل جراحی سنتی و معمول می توانید به بیمارستان و متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید.

1 2 3 8
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • شقاق یا فیشر مقعدی

بهترین دکتر شقاق

آیا برای درمان شقاق مقعدی حتما باید به پزشک مراجعه کنم؟ بهترین دکتر شقاق را…

آوریل 30, 2024
  • هموروئید یا بواسیر

انواع بیرون زدگی مقعد علت و درمان

انواع بیرون زدگی مقعد ممکن است همراه با علائم دیگری بروز کند که به تشخیص…

آوریل 23, 2024
  • اطلاعات عمومی پزشکی

چندین نکته مهم درباره بهداشت مقعد

رعایت بهداشت مقعد می تواند مانع بروز تعداد زیادی از بیماری ها و شرایط بسیار…

آوریل 13, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان خانگی شقاق با 7 روش ساده

در این مطلب می‌خواهیم موضوع درمان شقاق در خانه را از زوایای مختلف مورد بحث…

آوریل 8, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

درمان شقاق مقعدی با قرص

شقاق مقعدی دارای جنبه‌ های مختلفی است و چندین عامل می ‌توانند در آن نقش…

آوریل 2, 2024
  • شقاق یا فیشر مقعدی

تفاوت شقاق و فیستول

شقاق و فیستول مقعدی هر دو وضعیت‌ هایی هستند که موجب درد و ناراحتی در…

مارس 6, 2024