دسته ها: آبسه

آبسه مقعدی تشخیص و درمان

آبسه مقعدی در اثر تجمع عفونت و چرک در غدد ناحیه مقعد است. زمانی که بیمار دچار عفونت های مزمن و یا یبوست مزمن می شود غدد چربی این ناحیه دچار آسیب می شوند. همچنین هموروئید و شقاق نیز می تواند منجر به بروز آبسه مقعدی شود. به دنبال آسیب این غدد و مسدود شدن کانال های آنها آبسه مقعدی بروز می کند.

معمولا آبسه های مقعدی درمان نشده تبدیل به فیستول مقعدی می شوند و پروسه درمان پیچیده ای خواهند داشت. بهترین نوع جراحی آبسه مقعدی با لیزر است. لیزر آبسه مقعدی عوارض بعد از جراحی را کاهش داده و احتمال عود آبسه مقعدی بعد از جراحی با لیزر بسیار بسیار کمتر از جراحی سنتی با تیغ و کوتر است.

علائم آبسه مقعدی

محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است و ممکن است با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد. بیمار ترشح چرکی و درد پیش رونده ای را در ناحیه مقعد احساس می کند. در برخی موارد که آبسه مقعد بین عضلانی و عمیق است در راه رفتن بیمار نیز اختلال ایجاد می کند. آبسه مقعدی گاها خود به خود تخلیه می شود و بیمار خونریزی ناگهانی و خروج چرک از ناحیه مقعدی را مشاهده می کند. به دلیل اینکه کیسه آبسه مقعدی مملو از چرک و عفونت است ممکن در ناحیه احساس گرمای زیادی کنید. در برخی موارد بیمار علائم تب و تهوع را نیز بروز می دهد.

تشخیص آبسه مقعدی از غدد و عروق سالم مقعد

انواع آبسه مقعدی

انواع آبسه های مقعدی را می توان به دو دسته سطحی و عمقی تقسیم کرد. انواع سطحی آبسه های مقعدی شایع ترین نوع آبسه های مقعدی هستند. آبسه های مقعدی سطحی را متخصص جراحی می تواند به طور سرپایی و در مطب تخلیه و درناژ کند. اما در مواقعی که آبسه مقعدی عمقی تر و حتی بین عضلانی است باید بیمار به کلینیک یا بیمارستان منتقل شود.

بهتر است عمل جراحی و تخلیه آبسه مقعدی با لیزر انجام شود تا به بافت سالم اطراف این ناحیه آسیب وارد نشود. به خصوص برای آبسه مقعدی عمقی توصیه بر این است که جراحی با لیزر و در سریعترین زمان ممکن انجام شود. بدین ترتیب از عوارض آبسه مقعدی نیز می توان جلوگیری کرد. اکثر مواقع انواع آبسه های مقعدی عمقی منجر به بروز فیستول مقعد می شوند.

گاهی ممکن است چرک آبسه به قسمت های عمیق تر نفوذ کند و انواع عمقی آبسه های  مقعدی را ایجاد کند. آبسه مقعدی به تدریج متورم و دردناک می شود به طوری که راه رفتن و نشستن برای بیمار مشکل می شود. گاهی به طور خودبخود دهانه آبسه باز می شود و خون و چرک آن تخلیه می شود و به دنبال تخلیه چرک از شدت درد کاسته می شود. احتمال بروز فیستول مقعدی بعد از تخلیه خود به خود آبسه مقعدی بسیار بالا می باشد.

درمان آبسه مقعدی

روش قطعی درمان آبسه مقعدی، برش دادن آبسه و تخلیه و درناژ آن است. به محض این که آبسه توسط جراح تخلیه می شود از شدت درد پیش رونده آن کاسته می شود. همچنین التهاب و درد رو به کاهش می گذارد.

عمل جراحی آبسه مقعدی

بهترین روش عمل جراحی و تخلیه آبسه مقعدی جراحی با لیزر پرتوان است. احتمال عود و آسیب به بافت اطراف آبسه مقعدی با لیزر بسیار کمتر است. دوره نقاهت بعد از درمان با لیزر آبسه مقعدی بسیار کوتاهتر از جراحی سنتی است.

دقت کنید که اگر آبسه مقعدی خود به خود تخلیه شد باز هم به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. در این صورت اقدامات لازم جهت جلوگیری از عود آبسه مقعدی برای شما انجام می شود. همچنین با مراجعه به موقع به جراح می توانید از عوارض آبسه مقعدی نیز جلوگیری کنید. در مواقعی که آبسه مقعدی مکرر بروز می کند و درمان اصولی نمی شود احتمال عود آبسه مقعدی حتی بعد از لیزر آبسه مقعدی نیز وجود دارد. به علاوه بروز عوارضی مثل فیستول مقعدی از جمله عوارض عدم درمان و رسیدگی به عفونت و آبسه های مکرر مقعدی می باشد. عمل جراحی آبسه مقعدی در کلینیک یا بیمارستان به طور سرپایی و توسط متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر انجام می شود.

لیزر آبسه مقعدی

لیزر آبسه مقعدی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام می شود. ممکن است برای درناژ بهتر و ترمیم بهتر ناحیه عمل متخصص جراحی و لیزر از لیزر کم توان آی آر سی هم سود ببرد. در این روش تمام مراحل عمل جراحی آبسه با لیزر انجام می شود و از تیغ و کوتر جراحی خبری نیست. زیرا لیزر از بروز عوارضی مثل بی اختیاری مقعد جلوگیری می کند و دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد. اما استفاده از تیغ و کوتر منجر به بروز احساس درد و سوزش مضاعف می گردد. مزیت استفاده از لیزر در جراحی آبسه مقعدی خاصیت ترمیم کنندگی لیزر است. هنگامی که جراح آبسه را با لیزر برش می دهد، همزمان سر عروق و اعصاب بریده شده ترمیم می شود. به همین دلیل بیمار بعد از لیزر آبسه درد و خونریزی شایع در جراحی سنتی را تجربه نمی کند.

اکثر بیماران مبتلا به آبسه مقعدی مبتلا به دیگر بیماری های مقعد مثل هموروئید و شقاق نیز می باشند. استفاده از لیزر آبسه مقعدی این مزیت را دارد که جراح همزمان می تواند تمام بیماری های مقعد را در یک جلسه با لیزر پرتوان درمان نماید.

لیزر آبسه و فیستول مقعدی

مراقبت بعد از جراحی و لیزر آبسه مقعدی

در صورتی که عمل جراحی آبسه مقعدی با لیزر انجام شده باشد تنها مراقبت لازم نشستن در لگن آب گرم و با مقدار بسیار کمی بتادین است. روزانه ناحیه را تمیز و خشک کنید. نشستن در لگن آب گرم و بتادین برای مدت زمان ۲۰ دقیقه و ۳ بار در روز توصیه می شود.

بسیار مهم است که بعد از عمل جراحی و لیزر آبسه مقعدی یبوست نداشته باشید. بنابراین از جراح معالج خود بخواهید که در صورت نیاز برای شما شربت ملین تجویز کنند. مصرف آب و آبمیوه و سبزیجات تازه علاوه بر جلوگیری از یبوست به ترمیم سریعتر محل زخم جراحی نیز کمک می کند.

معمولا بعد از عمل جراحی سنتی آبسه مقعدی آنتی بیوتیک تجویز می شود. داروهای خود را در ساعات تعیین شده توسط پزشک مصرف کنید. به علاوه این داروها یبوست زا هستند پس مصرف ملین نیز فراموش نشود. مراقبت های بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی تا دو هفته ادامه خواهد داشت.

بعد از برش و تخلیه آبسه مقعدی درد همچنان باقی است اما به شدت قبل از جراحی نیست. این درد را می توان با مسکن و داروهای ضدالتهابی کنترل کرد.

اگر آبسه مقعدی به موقع عمل جراحی نشود چه عوارضی ایجاد می کند؟

آبسه مقعدی خود به خود درمان نمی شود و درمان بدون جراحی ندارد. مهمترین عارضه عدم درمان و عمل جراحی آبسه مقعدی انتشار عفونت در نواحی مختلف بدن و بروز فیستول مقعدی است. اگر آبسه مقعدی درمان نشود و مزمن شود در افراد بالای ۵۰ سال و مبتلا به دیابت می تواند منجر به اختلالات حرکتی و حتی مرگ شود. این بیماری می تواند منجر به بروز دیگر بیماری های مقعد نیز شود. هرچند که خود آبسه مقعدی به دنبال بیماری های درمان نشده ای مثل شقاق مقعد و هموروئید یا همان بواسیر نیز بروز می کند.

اگر آبسه مقعدی درمان نشود دچار عارضه فیستول مقعدی می شوید.

عود آبسه مقعدی

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه عود آبسه مقعدی در افراد جوان تر و زیر ۴۰ سال بالاتر است. ممکن است این وضعیت مربوط به نحوه کارکرد غدد برون ریز افراد جوان تر باشد. گفته می شود که احتمال عود آبسه مقعدی در ۳۸ ماه اول تا ۳۵ درصد مواقع وجود دارد.

اما افرادی که با لیزر جراحی می کنند ریسک عود آبسه مقعدی را پایین می آورند. این مزیت لیزر آبسه مقعدی به دلیل سوپرتین بودن لیزر پرتوان و خاصیت ترمیم کنندگی آن می باشد. همچنین هرچه دوره نقاهت بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی کوتاهتر باشد احتمال عود نیز کمتر خواهد شد.

افرادی که سریعا برای درمان و جراحی آبسه مقعدی اقدام می کنند کمتر از دیگران گرفتار عود آبسه مقعدی می شوند. آبسه های عارضه دار و مزمن و آبسه هایی که برای چندمین بار با روش های سنتی تحت جراحی قرار می گیرند احتمال عود بالایی دارند.

افرادی که سیگار می کشند و مصرف دخانیات بالایی دارند نیز بیشتر از دیگران در گروه ۳۵ درصدی عود آبسه قرار می گیرند.

مراقبت و نگهداری بعد از عمل آبسه مقعدی نیز در جلوگیری از عود آبسه مقعدی و فیستول مقعدی موثر خواهد بود. بنابراین دستورات بعد از عمل آبسه را طبق نظر جراح معالج خود و طور منظم رعایت کنید.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام چند روزه قسمتی از اسفگنتر خارجی مقعدم سفت و برجسته شده . اما ن چرک داره ن درد ...

    • سلام سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید برایدمعاینه و شروع درمان ودکتر زهرا سعادتی

  • سلام. وقتتون بخیر خانم دکتر. من یکسالی هست خارش در ناحیه مقعد دارم و الان ۳ ماهی هست بعد از دفع دچار خونریزی میشم.دکتر قبلا رفتم ولی مشکل حل نشد.ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام شما باید به متخصص جراحی مراجعه کنید رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید آب زیاد بنوشید مصرف ادویه را محدود کنید و فعالیت ورزشی منظم داشته باشید برای جلوگیری از بروز عوارض بعدی سریعتر به متخصص جراحی مراجعه فرمایید

      • سلام، بک هفته از عمل آبسه مقعدی من میگذرد و ناحیه جراحی متورم شده و الان دچار درد شدید شدم ممکنه عفونت کرده باشه؟

        • سلام بله امکان عفونت مجدد وجود دارد. مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید و یا به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه بفرمایید.

      • باعرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم دکتر زهرا سعادتی
        احتراما با توجه به عمل ۴ روز قبل که به صورت لیزر هموروئید داخلی درجه ۳ بود صورت گرفته متاسفانه بعد از عمل روز بعد از لبه مقعد یه مقدار ورم کرده که بعد دفع سوزش شدیدی داره به پزشک خودم مراجعه کردم که گفتن بعد چند روز برطرف میشه الان سوالم از شما این هستش آیا نشستن در آب گرم با بتادین خوبه یا خوب نیست از نظر شما بهترین روش برای کم شدن سوزش بعد دفع چیه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

        • بهتر است از بتادین استفاده نکنید یا اگر هم استفاده کردید در حد چند قطره بسیار کم باشد زیرا بتادین ناحیه را تا حدودی خشک می کند. استفاده از پمادهای ترمیم کننده نیز کمک کننده است.

  • سلام،یک هفته ای هست که در دهانه مقعد یک جوش زده ولی نرم است و درد هم دارد به نظرتان آبسه مقعدی است؟ درمان خانگی دارد مثلا با پماد یا نه؟

    • به طور معمول آبسه درد زیادی دارد که بیمار مجبور می شود اورژانسی تحت جراحی و تخلیه آبسه قرار بگیرد برای جلوگیری از این وضعیت پیشنهاد می کنم سریعا به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید و از دست کاری و تحریک ناحیه خودداری کنید

  • سلام چندروزه که یک آبسه کنار مقعدم رشد کرده وهم درد داره ویکم هم سوزش . چون از نظر کاری خیلی درگیر هستم .میخواستم بپرسم چطور میتونم با کمترین وقت با لیزر جراحی انجام بدم.وآیا روزهای پنجشنبه ویا جمعه هم میتونم مراجعه کنم؟

    • سلام متاسفانه مطب روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است در ساعات اداری شنبه تا چهارشنبه تماس بگیرید تا وقت معاینه برای شما تنظیم کنند. با لیزر کمترین وقت را برای درمان آبسه صرف می کنید. در مورد هزینه نیز باید معاینه شوید تا بتوان نظر داد

  • سلام خانم دکتر.پسر ۱۱ماهه دارم که ۲ماه پیش جراحی شد وتخلیه ابسه انجام شد جای زخم خوب شده واز روبروی زخم یه برامدگی قرمز بوجود امد که دکتر سفلکسیم داد وبهتر شد .سوال من اینه که این بیماری که ازبین میره وماجرعت نشوندن بچه رو نداریم .شمارو به حضرت زهرا هرچه زودتر جواب بدین که نگرانی ما رو میکوشه.ممنونم خدا عزت بده بشما

    • اگر قرمزی و تورم ندارد جای نگرانی نیست. اگر درد ندارد می تواند بشیند و مانعی وجود ندارد. دقت کنید کودک شما دچار یبوست نشود.

  • سلام و عرض تبریک سال جدید. من یکبار عمل تخلیه آبسه را انجام دادم،ولی چندبار دیگه بوجود آمده که یا خودبخود تخلیه شده یا هم که با آنتی بیوتیک خشک شده،الان هم که دوباره برگشته ولی بدلیل کرونا تمایلی به مراجعه به بیمارستان ندارم و مترو_سیپرو استفاده میکنم. بفرمایید این مشکل من آبسه هست یا فیستول؟ و اینکه آیا ضرورت دارد سریعا به پزشک مراجعه کنم؟؟ مرد_۳۶ساله_بدون بیماری زمینه ای

    • سلام سال نو شما هم مبارک. لطفا با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت غیر حضوری هماهنگ کنید. بعد از ویزیت تشخیص و روش درمان مناسب توصیه خواهد شد

  • خانم دکتر آبسه داخلی مقعد را میتونید لیزر کنید یا باید عمل جراحی آبسه مقعدی انجام بشه؟

    • بهتر است با لیزر انجام شود. در عمل جراحی آبسه مقعدی با تیغ و کوتر احتمال عود بالاتر از لیزر آبسه است.

  • سلام وقتتون بخیر خانم دکتر پدر من چهاربار به ابسه مقعدی مبتلا شد برای بار اخر با ستون (مثل نخ اینا بود)بسته بودن الان بعد 40 روز که باز کردن اونارو پدرم حس میکنه دوباره ابسه داره به وجود میاد به نظر شما چه کاری باید انجام بدیم؟

    • سلام احتمالا پدر شما علاوه بر آبسه دچار فیستول مقعدی نیز می باشند. بهترین راهکار برای درمان فیستول مقعدی مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه است. لیزر فیستول با لیزر پرتوان در حال حاضر بهترین روش درمان فیستول می باشد که احتمال عود مجدد بسیار پایین تر از روش های دیگر است و دوره نقاهت بسیار کوتاه تری نسبت به روش های دیگر دارد.

  • سلام، دوسالی هست که بین پاهام،ولی با مقعد ۳ ساتی فاصله داره،یه تورم مانندبه وجود امده که درد ندار اصلا فقد هر چند ساعت یه ترشحی چرکی رقیق از خود تورم نه از یه کم کنارش میاد،بعصی وقتا تورم یه نقطه میشه،بعصی وقطا اندازه یه بند انگشت،این که ازش اون مایه چرکی میاد ازیت کنندس،
    مشکل من ابسه مقعدی هست؟
    چه دکتری باید برم
    خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام به یک متخصص جراحی عمومی و یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. ممکن است دچار آبسه یا فیستول شده باشید که باید به طور اصولی جراحی تخلیه و درناژ شود.

      • سلام خانم دکتر امروز روز چهاردهم از عمل آبسه آنال من میگذره به روش سنتی ولی یه احساسی موقع اجابت مزاج دارم موقع دفع مدفوع در حین دفع و قبل از اتمام کار عضلات مقعدم جمع میشه به طور کاملاً بی اخیار، و احساس فشار تو اون ناحیه میکنم در حالی که عمل دفع کامل انجام نشده قبل از عمل هم همین حس رو داشتم و به نظرم همین مشکل باعث بروز آبسه مقعدی شد و یبوست همراه با این اسپاسم کار دستم داد..و این حس رو موقع ادرار هم پیدا کردم موقع قطع ادارار هم مقعدم دچار اسپاسم میشه علت چیه؟ ممنون..و یه سوال مهمتر که ذهنمو خیلی درگیر کرده تو ناحیه عملم بعد از دو هفته احساس یه برجستگی و تورم میکنم علت چیه ممکن عفونت باشه یا از عوارض عمل با تیغ هست و طبیعی هست؟

  • سلام خانم دکتر من یه هفته ای هست دقیقا کنار مقعدم یه توده سفت ایجاد شده و ورم داره و خیلی دردناکه . اینقدر که راه رفتن و نشستن هم برام سخت شده . امشب به جراح عمومی مراجعه کردم ایشون گفت سریعا باید عمل بشی و این آبسه مقعدیه و باید تخلیه بشه . اما ایشون سنتی عمل می کنند و با لیزر کار نمی کنند و گفتند اعتقادی به استفاده از لیزر ندارند . من مشهد زندگی می کنم به نظرتون فردا برم برا عمل سنتی یا بگردم دکتری پیدا کنم که با لیزر عمل کنند.

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023
  • زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا…

اکتبر 24, 2023
  • هموروئید یا بواسیر

رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق باید چگونه باشد؟

اصلاح رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق می تواند در جلوگیری از عوارض این بیماری…

اکتبر 23, 2023
  • آبسه

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در چیست؟

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر…

سپتامبر 2, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

دانستنی های درمان یبوست

یبوست که با نام خشکی مزاج نیز شناخته می‌شود، به‌ عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری…

جولای 10, 2023