دسته ها: اطلاعات عمومی پزشکی

علت خونریزی مقعدی چیست؟

اگر هنگام رفتن به دستشویی مقداری خون قرمز روشن تا سیاه را در کاسه دستشویی، دستمال توالت یا مدفوع خود مشاهده می کنید نشانه این است که شما خونریزی مقعدی دارید. خونریزی از مقعد می تواند در نتیجه مشکلات جزئی و خفیف تا مشکلات جدی و حاد مانند سرطان روده بزرگ باشد طبق تحقیقات انجام شده بواسیر یا هموروئید و شقاق و زخم مقعدی شایع ترین علت خونریزی مقعدی است. در متن زیر به بررسی علل عمده خونریزی مقعدی خواهیم پرداخت.

بیماری هایی که باعث خونریزی مقعدی می شوند چیست؟

عمده بیماری هایی که باعث خونریزی مقعدی می شوند هموروئید و شقاق می باشد. اما بسته به این که رنگ خونریزی و مقدار خونریزی چگونه باشد و این که خونریزی با درد یا بدون درد باشد تشخیص بیماری های مختلف دیگر وجود دارد. در ادامه تمام احتمالات علت خونریزی مقعدی را بررسی می کنیم.

بواسیر یا هموروئید

شایع ترین علت خونریزی مقعدی، بواسیر یا تورم رگ های راست روده(بواسیر داخلی) یا مقعد (بواسیر خارجی) است. بواسیر به دلایل مختلفی مانند یبوست مزمن، بلند کردن اجسام سنگین و بارداری اتفاق می افتد. بواسیر یک فوریت پزشکی نیست و اگر علت خونریزی مقعدی بیمار بواسیر یا هموروئید باشد نیاز به مراجعه به متخصص جراحی و دریافت دارو می باشد. به علاوه تغییر رژیم غذایی نیز پیشنهاد می شود.

شقاق مقعدی

شقاق مقعدی شکاف یا پارگی در پوست اطراف مقعد است. این اتفاق زمانی می افتد که دفع مدفوع بیمار دشوار باشد و فشار اضافی حرکات روده باعث می شود پوست اطراف مقعد شکافته شود و در نتیجه خونریزی مقعدی در بیمار رخ دهد. درمان یبوست و یا اسهال و مراجعه به متخصص جراحی برای دریافت دارو و پماد شقاق برای این مواقع پیشنهاد می شود.

بیماری التهابی روده( IBD)

بیماری التهابی روده تورم روده بزرگ یا کوچک است. دو نوع بیماری التهابی روده وجود دارد و شامل بیماری کرون و کولیت ( التهاب روده بزرگ ناشی از کاهش جریان خون) است که در نهایت باعث خونریزی مقعدی می شود. در این مواقع مراجعه به متخصص گوارش و متخصص تغذیه ضروری است.

آبسه مقعدی و فیستول

غدد کوچکی داخل مقعد وجود دارد که به دفع مدفوع کمک می کنند. این غدد می توانند آلوده شده و باعث ایجاد آبسه یا فیستول شوند. آبسه و فیستول مقعدی باعث خونریزی مقعدی می شوند. آبسه مقعدی باید سریعا توسط متخصص جراحی تخلیه و درناژ شود در غیر این صورت مزمن و عود شونده می شود. آبسه و عفونت درمان نشده در نهایت منجر به بروز فیستول مقعدی می شود. لیزر آبسه مقعدی و لیزر فیستول مقعدی بهترین روش درمان این دو بیماری می باشد.

پروکتیت

پروکتیت زمانی اتفاق می افتد که بافت های راست روده ملتهب می شوند و اغلب منجر به درد و خونریزی مقعدی می شوند که می تواند علت خونریزی مقعدی بیمار شود. در این مواقع به متخصص گوارش مراجعه کنید.

عفونت های ویروسی و باکتریایی

عفونت های باکتریایی و ویروسی می توانند باعث التهاب معده و روده بزرگ شوند. به عنوان مثال گاستروانتریت ویروسی است که باعث ایجاد اسهال خونی در فرد می شود.

عفونت های مقاربتی

رابطه جنسی محافظت نشده که ناحیه مقعد را درگیر می کند، می تواند طیف گسترده ای از بیماری های ویروسی و باکتریایی را ایجاد کند و باعث التهاب مقعد و راست روده شود این عوامل میتوانند علت خونریزی مقعدی باشند. گاهی متخصص جراحی و لیزر زگیل تناسلی را علت خونریزی مقعدی تشخیص می دهد. در این مواقع لیزر زگیل تناسلی برای از بین بردن آثار زگیل و درمان خونریزی پیشنهاد می شود.

خونریزی مقعدی بر اثر فشار به مقعد

برخی مواقع بیمار بر اثر یک یبوست سخت و شدید و فشار زیادی که در هنگام دفع تجربه کرده است دچار پارگی جدار مقعد می شود. در مواقع بیمار خون قرمز روشنی را همراه با مدفوع مشاهده می کند. در این مواقع سریعا به متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید تا برای شما دارو و پماد مناسب تجویز کند. همچنین نشستن در لگن آب گرم برای 10 دقیقه بعد از هر اجابت مزاج برای کاهش التهاب مقعدی موثر می باشد.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام من خانم هستم ۴۱ساله و چاق مرتب هر روز میرم دستشویی خون ریزی از معقد دارم و‌خون روشن هست ولی درد ندارم علت چیه ؟

  • باسلام خدمت دکتر خانم سعادتی.خانمی هستم ۳۵ساله باردارم هفته بیستم.دچار خونریزی مقعد هستم چند روز که کمی یبوست دارم بیشتر شده یک خون روشن هنگام زور زدن هرچند موقع هایی که یبوست هم ندارم کمی خون میده .۴ونیم سال پیش بعد از سزارین دچار یبوست شدید شدم و دچا رشقاق شدم بعد از آن این مشکل بود تا حالا که دکترها میگن هم شقاق هست هم بواسیر.باید عمل بشی ولی چون باردارم نمیشه.باید اشاره کنم من اهل افغانستان هستم دکترهای اینجا اصلا با روشهای جدید آشنایی ندارند حتی نمیدانند لیزر درمانی چیه!با کسانی که عمل کردن مشوره کردم راضی نیستن و دچار بی اختیاری شدن.میخواستم نظر شمارو در این باره بپرسم باتوجه به باردار بودن من و خونریزی که دارم آیا میشه با لیزر مشکلم حل بشه اگه امکانش هست اقدام به آمدن به کشور ایران برای تداوی بکنم واگرنه چکار کنم من تازه نیمی از بارداری رو گذراندم ماههای اصلی و پر جنجال مانده.لطفا لطفا مرا راهنمایی کنید.

    • سلام در دوران بارداری لیزر یا جراحی شقاق انجام نمی شود. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت برای شما دارو تجویز می شود. درضمن مطالب مربوط به هموروئید در بارداری و شقاق در بارداری را در همین سایت مطالعه کنید و راهکارهای توصیه شده را انجام دهید. توصیه می کنم بعد از بارداری برای لیزر شقاق و هموروئید با لیزر پرتوان و نزد یک متخصص جراحی و لیزر ماهر اقدام نمایید. همانطور که می دانید عمل جراحی شقاق وهموروئید با تیغ و کوتر جراحی عوارض گوناگونی دارد و بهتر است از مزایای لیزر سود ببرید.

  • سلام خانمی هستم ۳۶ ساله یکماه پیش کرونا گرفتم دوهفته بعدش ریه ام آمبولی کرد بستری شدم وخداروشکر بهتر شدم ولی ۵ روز یبوست داشتم به همین خاطر از شیاف بیزاکودیل استفاده کردم موقع کار کردن شکمم یه کم خون اومد الان بعد دوروز بازم خونریزی دارم خون قرمز رنگ و شفاف هست البته قرص انعقاد خون مصرف میکنم و خ‌ونم خیلی شل شده نظر شما چیه در مورد خونریزی

    • سلام احتمالا دچار شقاق شده اید. از خوددرمانی پرهیز کنید و حتما از یک متخصص دارو دریافت کنید. روزی 10 لیوان آب بنوشید و میوه و سبزیجات میل کنید.

  • سلام خانم دکتر. من خانمی 36 ساله هستم و سابقه همورویید داشتم از بچگی و همیشه که دچار یبوست میشدم کمی از مقعدم خون میومد. چندوقتی هست که به دلایلی رژیم غذاییم تغییر کرده و مصرف سبزیجاتم کمتر شده درضمن قرص های ضد افسردگی مثل دپاپکس و دوکسپین مصرف میکنم. تو این مدت هر بار که اجابت مزاج دارم خونریزی هم دارم و خونریزیم زیاده تقریبا. در ضمن مدفوعم سفت نیست و فقط اولش کمی سفته. میخواستم نظر شما رو بدونم. البته رنگ مدفوعم کمی روشنتر از قبل شده

    • از مطب وقت ویزیت بگیرید. مصرف سبزیجات را حتما افزایش دهید. هر روز 10 لیوان آب میل کنید. احتمالا علاوه بر هموروئید به شقاق نیز مبتلا شده اید.

  • سلام خانم دکتر ، حدودا سه یا چهار روزه وقتی به اطراف مقعد دست میزارم یا دستمالی میزارم خون نسبتا کمرنگی مشاهده میکنم ، درد ندارم اصلا . دفع زیادی هم نداشتم این چند وقت.
    علت چیه؟

    • ممکن است به هموروئید داخلی مبتلا شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. لازم است هر روز اجابت مزاج نرم داشته باشید و بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

  • سلام خانم دکتر ، حدودا سه یا چهار روزه وقتی به اطراف مقعد دست میزارم یا دستمالی میزارم خون نسبتا کمرنگی مشاهده میکنم ، درد ندارم اصلا . دفع زیادی هم نداشتم این چند وقت.
    علت چیه؟

  • سلام من۲۰سالمه و گاهی اوقات خونریزی از مقعد دارم بعضی اوقات چند روز یکبار اتفاق میفتد یا چند هفته یکبار و بصورت داعمی نیس و بعد از اتمام دفع متوقف میشه

    • حتما به یک متخصص مراجعه کنید. احتمالا به شقاق و هموروئید مبتلا می باشید و اگر درمان نشود عوارض گوناگونی به دنبال خواهد داشت. حتما رژیم غذایی سالم و پرفیبر داشته باشید.

  • سلام اقای ۳۹ ساله هستم که متادون مصرف میکنم در واقع یبوست شدید دارم و‌هر بار که معده ام کار میکند خونریزی از مقعد دارم تا حالا رنگ روشن بود الان تیره ، میشه توضیح بدین

    • به دلیل دارویی که مصرف می کنید بدن شما کم آب می شود و به دنبال آن یبوست و به دنبال آن بیماری شقاق و هموروئید بروز می کند. علاوه بر درمان هموروئید و شقاق لازم است مشکل یبوست را با مصرف آب و فیبر فراوان و کاهش مصرف مواد کافئینه کنترل کنید.

  • سلام خسته نباشید،من حدودا ۵ الی ۶ سال پیش هنگام دستشویی رفتن بعد از اینکه یوبوست هم همزمان داشتم بعد از مدفوع چند قطره خون از قسمت بیرونی مقعدم مشاهده کردم،وبعد از مدتی خوب شدم،ولی الان هم بعد از چند روز علائم درد مقعد دستشویی رفتم وهنگام مدفوع دچارخونریزی بیرون از مقعد شدم،که همراه درد زیاد هنگام مدفوع بوده ولی یوبوست ندارم،ولی مهمتر از همه اینه که حدود۸ الی ۹ ساعت درد بعد از مدفوع کردن دارم ومداوم نیست ولی مقطعی به سراغم میاد وخیلی هم شدیده،واذیتم میکنه.بطوری که از دستشویی رفتن دوباره میترسم،لطفا بفرمایید چه کار باید انجام بدم وبیماری من چیه،با سپاس فراوان

    • به احتمال زیاد مبتلا به شقاق می باشید و باتوجه به این که مدت طولانی بیماری شما درمان نشده است ممکن است زخم شقاق شما عفونی شده باشد. قبل از این که به آبسه مقعدی و دیگر عوارض شقاق مبتلا شوید از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید و نسبت به درمان اصولی این بیماری اقدام نمایید. نشستن در لگن آب گرم بعد از هر اجابت مزاج به تسکین موقت درد شما کمک می کند.

  • سلام وقتتون بخیر خانم دکتر
    من چند وقته درگیر مشکلات گوارشی هستم تقربیا دو سالی آزمایشات زیاد انجام دادم آزمایش کل، آزمایش خون، التهاب روده همشون سالم بود تشخیص سندرم تحریک پذیر دادن،
    ۷ ماه پیش هم آندو و کلونو انجام دادم تشخیص میکروب معده دادن
    ولی هر وقت یبوست میگیرم زور میزنم خون میاد دکتر آنتی همورئید بهتر شدم ولی دو روز پیش رفتم دسشویی حجم مدفوع زیاد بود ی کم خون دیدم ولی شب رفتم با باده روده کل خون قرمز روشن اومد الانم مدفوع میکنم خون قرمز میاد ( رگهای متورم در بیرون از معتقدم هست ولی خودم حس میکنم همورئید داخلی م خون ریزی میکنه)
    ممنونم میشم راهنمایی کنید.

    • علاوه بر درمان مشکلات گوارشی حتما برای درمان هموروئید و شقاق نیز اقدام نمایید. در غیر این صورت بیماری شما عارضه دار می شود و دچار مشکلات دیگری مثل آبسه و عفونت نیز می شوید.

1 2 3 12
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر است؟

دانشمندان واقعاً اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان را نمی دانند، اما معتقدند که در حالت…

ژانویه 6, 2024
  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023
  • زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا…

اکتبر 24, 2023
  • هموروئید یا بواسیر

رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق باید چگونه باشد؟

اصلاح رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق می تواند در جلوگیری از عوارض این بیماری…

اکتبر 23, 2023
  • آبسه

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در چیست؟

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر…

سپتامبر 2, 2023