دسته ها: کیست مویی

کیست مویی چگونه به وجود می آید؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که کیست مویی چگونه به وجود می آید. در واقع اگر شما با نحوه به وجود آمدن این بیماری آشنایی داشته باشید، می توانید سریعتر این بیماری را تشخیص داده و درمان کنید.

علل بروز کیست مویی

این سوالی است که برای افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، پیش می آید. در پاسخ به این سوال باید گفت که بیماری کیست مویی در اواخر قرن ۱۹ام میلادی به وجود آمد و توسط Richard Manning به عنوان سینوس پیلونیدال معرفی شد. تحقیقاتی که بر روی هزاران بیمار طی ۳۵ سال به عمل آمده است، نشان می دهد که نوع مو، میزان عمق شکاف بین باسن و میزان آسیب پذیری، با هم رابطه ای متقابل دارند و باعث به وجود آمدن اولین شاخه مو شده، سپس موها بیشتر و بیشتر شده و همین امر سبب به وجود آمدن کیست مویی می شود. البته در برخی از موارد نیز این بیماری به صورت ارثی و مادرزادی در بیمار وجود دارد. نظریه های بسیاری در مورد کیست مویی وجود دارد که نشان می دهند کیست مویی چگونه به وجود می آید.

مهمترین فاکتورهای بروز کیست مویی گاها کیست مویی به دلیل اصطکاک و فشاری که بر سطح پوست وارد می شود، به وجود می آید. بنابراین نشستن های طولانی و دوچرخه سواری، باعث می شود اصطکاک و فشار بیشتری بر سطح پوست ایجاد شود و موهای در حال رشد، پوست را تحریک کرده و همین امر باعث به وجود آمدن کیست مویی در اطراف فولیکول های مو می شود. حفره ای در قسمت شکاف بین باسن به وجود می آید که این حفره معمولا به دلیل سوراخ شدن پوست توسط مو است. سپس موها در این حفره و در اطراف فولیکول مو تجمع کرده و به جای اینکه موها به سمت بیرون پوست رشد کنند، به داخل پوست و حفره بر می گردند و همین امر باعث به وجود آمدن آبسه و عفونت شده و کیست مویی همراه با آبسه تشکیل می شود. کیست مویی همچنین ممکن است باعث به وجود آمدن حفره های ثانویه ای در اطراف محل شود. بنابراین علت اصلی اینکه کیست مویی چگونه به وجود می آید، سوراخ شدن و ایجاد یک حفره در پوست و تجمع موها در آن قسمت است.

بعد از این که کیست مویی به وجود آمد

بعد از این که کیست مویی به وجود آمد باید به یک متخصص جراحی عمومی برای عمل جراحی کیست مویی مراجعه کنید. هرچند که توصیه می شود اگر به متخصص جراحی و لیزر دسترسی دارید برای لیزر کیست مویی به روش بسته اقدام کنید. برای انجام لیزر به یک متخصص جراحی و لیزر باتجربه و ماهر مراجعه کنید و از او در این مورد مشورت بخواهید. کیست مویی مانند یک برآمدگی است که از ترکیب پوست و مو به وجود می آید. کیست مویی در همه مناطق بدن ممکن است به وجود آید ، اما این بیماری معمولا در قسم  پایین کمر و بالای شکاف باسن به وجود می آید.  کیست مویی، معمولا در مراحل اولیه بیماری غیرقابل تشخیص است. اما با پیشرفت بیماری، کیست آبسه کرده و دردناک می شود که در این زمان کیست مویی قابل تشخیص بوده و هر چه سریعتر باید درمان شود. درد، قرمزی ، تورم و رطوبت در ناحیه مورد نظر از مهمترین علائم ایجاد کیست مویی هستند. همچنین در برخی از موارد بیمار دچار حالت تهوع، ضعف و تب می شود. افراد مستعد ابتلا به این بیماری می توانند با تمیز نگه داشتن محل مورد نظر، کاهش وزن، عدم نشستن های طولانی مدت و مو زدایی به صورت مرتب در ناحیه مورد نظر، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر است؟

دانشمندان واقعاً اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان را نمی دانند، اما معتقدند که در حالت…

ژانویه 6, 2024
  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023
  • زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا…

اکتبر 24, 2023
  • هموروئید یا بواسیر

رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق باید چگونه باشد؟

اصلاح رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق می تواند در جلوگیری از عوارض این بیماری…

اکتبر 23, 2023
  • آبسه

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در چیست؟

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر…

سپتامبر 2, 2023