دسته ها: کیست مویی

مراقبت های لازم بعد از جراحی کیست مویی

مراقبت های بعد از جراحی کیست مویی یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از بروز مجدد کیست مویی و دستیابی به یک نتیجه عالی بعد از جراحی است. جراحی کیست مویی زمانی صورت می گیرد که درمان های معمول جوابگو نباشد. ممکن است هر فردی به دلایلی به کیست مویی مبتلا شود. همان گونه که می دانید این عارضه زمانی رخ می دهد که موی زائد در حین رشد، نتواند از منافذ پوستی خارج شود. در نتیجه مو به رشد خود در زیر پوست ادامه داده و منجر به ورم کردن قسمتی از پوست می شود که به آن کیست مویی می گویند. این بیماری به هر دلیل که رخ بدهد ممکن است جراحی کیست مویی لازم شود و نکته مهم درباره درمان این بیماری تخلیه و از خشک کردن کیست است.  توجه کنید که نباید کیست مویی را دستکاری کنید و با فشار دادن آن منجر به عود و تحریک بیشتر آن نشوید.

مراقبت های لازم بعد از جراحی کیست مویی:

کیست مویی  از جمله عارضه هایی است که بیشتر در ناحیه بین باسن و همچنین کمر ایجاد می شود. نشستن های طولانی مدت شرایط را برای بروز این مشکل پوستی فراهم می کند. وقتی که پوست شکافته می شود، بستر برای ورود میکروب ها فراهم شده و در صورتی که مراقبت های لازم بعد عمل جراحی کیست مویی صورت نگیرد، احتمال عفونت و سرایت به سایر بافت های بدن وجود خواهد داشت.

هر چه جراحی عمق تر و گسترده تر باشد باید احتیاط بیشتری به خرج داده و بیشتر مراقب بود. سرعت بهبودی زخم بسته به خود شما دارد. این که شما تا چه اندازه به زخم رسیدگی می کنید. گاهی ممکن است جراحی کیست مویی نیاز به بخیه داشته باشد و در نتیجه باید مراقب باشید که بخیه ها پاره نشوند. به طور کلی جهت مراقبت از جراحی کیست مویی لازم است به موارد زیر توجه کنید:

استراحت بعد از جراحی

تا چند روز بعد از جراحی کیست مویی باید استراحت کرده و به هیچ عنوان کارهای سنگین را انجام ندهید. به خصوص اگر جراحی با بخیه صورت گرفته باشد زیرا احتمال باز شدن بخیه ها وجود دارد. همان گونه که گفته شد کیست مویی عمدتا در ناحیه بین باسن و کمر دیده می شود لذا بعد از جراحی نباید زیاد نشسته  و یا به پشت بخوابید.

استفاده از مسکن ها

متاسفانه در برخی از افراد دیده می شود که بعد از جراحی کیست مویی درد زیادی به سراغ آن ها می آید. در چنین مواردی باید تحت نظر جراح و متخصص، از مسکن ها استفاده نمود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان خودسرانه مسکن مصرف نکنید زیرا برخی از مسکن ها منجر به افزایش خونریزی می گردد.

عوض کردن پانسمان و تمیز کردن زخم

هر روز باید پانسمان زخم را عوض کنید. البته برای این منظور دقت داشته باشید که تعویض پانسمان در مکان تمیز و با وسایل استریل صورت گیرد تا عفونی نشود. توصیه ما این است که از یک پرستار کمک بگیرید چرا که آن ها مهارت کافی برای پانسمان زخم ها را داشته و مطمئن خواهید بود که آسیبی به بدنتان وارد نمی شود. قبل از این که پانسمان جدید را استفاده کنید حتما زخم خود را شسته و سپس آن را خشک کنید.

با این کار میکروب های موجود در محل جراحی کیست مویی از بین می روند و زخم زودتر بهبود می یابد. توصیه می کنم که جراحی لیزر کیست مویی به روش بسته را انجام دهید که دیگر نیازی به این مرحله پرهزینه از مراقبت بعد از جراحی کیست مویی نداشته باشید.

استفاده از توالت فرنگی

به هیچ عنوان بعد از جراحی کیست مویی از توالت های ایرانی استفاده نکنید. این مورد به ویژه در مواقعی که جراحی بسته بوده و بخیه انجام شده است، اهمیت بیشتری دارد زیرا ممکن است بخیه ها باز شود.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خسته نباشین حدودا دو سالی میشه که کیست مویمو فهمیدم و میخوام اسفند جراحی باز انجام بدم دانشجو هستم و کیست موییم اندازه یه بادام هستش جوری که لمسش کردم و کوچیکه ولی درد داره ترشحیم نداره و میخوام لیز هم قبل عمل انجام بدم فقط خواستم بدونم با این وضعیتش تا چن روز نمیتونم سر پا بشم یعنی میتونم تا قبل ۱۳فروردین کارایه روزمره خودمو انجام بدم و از درسم عقب نمونم خیلی ممنون لطف کردین که پیاممو خوندیم ممنون میشم راهنماییم کنین و موفق باشین.

    • توصیه می کنم جراحی کیست مویی را با لیزر و به روش بسته توسط یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه انجام دهید. در این صورت یک روز بعد از لیزر می توانید به کارهای روزمره خود برسید. درباره جراحی باز باید با پزشکی که شما را معاینه کرده اند صحبت کنید.

      • سلام دکتر. خسته نباشید.. من از تبربز مزاحم میشم خدمتتون.. مورد من کیست موئی هست.. میخوام به صورت لیزر عمل کنم ولی پیش هر دکتری رفتم تو تبریزمیگن لیزر و عمل بسته دروغه.. هر کی میگه دروغ میگه؟!! میشه دقیقا منو راهنمایی کنید.. خیلی ممنون

        • سلام احتمالا همکاران محترم بنده در تبریز منظورشان لیزر کم توان بوده است. زیرا لیزر کم توان به تنهایی در درمان کیست مویی نقش کاملی ندارد. اما لیزری که من استفاده می کنم لیزر پرتوان دی اکسید کربن است و روش جراحی من بسته و پلاستیک می باشد. خوشبخاته از سال 86 تا کنون هیچ مورد عودی نداشته ام و تمام بیماران من با این روش نتیجه بسیار عالی گرفته اند. مشکلات جراحی باز را هم تجربه نکرده اند. اگر این روش مشکلی داشت مسلما این همه سال با استقبال بیماران همراه نبود. شما می توانید مصاحبه با بیماران را مشاهده کنید و یا به مطب مراجعه کنید و با بیمارانی که لیزر کیست مویی انجام داده اند درباره تجربه آنها صحبت کنید.

          • سلام وقت بخیر
            ۸روز ازلیزر کیست مویی میگزره زیاد برش نخورده و ۳تا بخیه خورده،یک مقدار درد دارم در ناحیه پا و یکم از پایین بخیه عفونت دارم راهنمایی میکنید خانوم دکتر چه کاری باید انجام بدم

          • تا یک ماه بعد از لیزر کیست مویی ممکن است ترشح داشته باشید. اما اگر زخم شما عفونت کرده است به جراح معالج خود مراجعه کنید. موهای زائد را نیز از بین ببرید.

    • سلام وقت بخیر
      روز ۴ م از جراحی کیست مویی بنده هستش
      درد نسبتا زیادی در ناحیه استخوان دنبالچه حس میکنم و
      و ترشح خونابه کمی دارم...
      و همچنین احساس درد و سنگینی در ناحیه ی کمر خودم حس میکنم... در عمق زخمم به گفته ی همسرم مواد سفید رو به زردی که به سفتی استخوان غضروف هست دیده میشه که با شست و شو کنده نمیشه...به نظر شما دکتر عفونت هست یا زخمم داره میگیره؟

      • ممکن است مواد سفید رنگی که مشاهده می کنید بخشی از بافت استخوان باشد. پانسمان روزانه را به درستی و با دقت انجام دهید و درباره عمق جراحی کیست مویی خود از جراح معالج سوال بفرمایید.

  • سلام دکتر خسته نباشین ؛من دو سال پیش عمل سینوس پیلونیدال رو به روش بسته داشتم و اصلا نمیذارم هیچ مویی در ناحیه عمل رشد کنه الان برای ورزشایی مثل دوچرخه سواری یا دراز نشست و.... که به کمر فشار میاره و باعث میشه گاهی جای عمل درد بگیره محدودیت وجود داره؟؟ مچکرم

    • سلام معمولا بعد از ۲ سال محدودیتی برای انجام حرکات ورزشی وجود ندارد. اگر در حین ورزش دچار درد در ناحیه می شوید بهتر است توسط متخصص جراحی معاینه شوید.

    • اگر جراحی به روش بسته باشد یک روز بعد می توانید به محل کار بروید. اگر جراحی به روش باز باشد ممکن است تا ۴ هفته نتوانید به محل کار بازگردید. در این مورد باید با متخصص جراحی معالج خود مشورت کنید

  • سلام میخاستم ببینم چیزای کافه این دار برای زخم کیست مویی خوبه؟؟؟

  • سلام ببخشید من تقریبا دوسال پیش عمل کیست مویی رو انجام دادم و چند بار این زخم باز میشه و دوباره بعد یک هفته بسته میشه من باید چیکار کنم عمل باز انجام داده بودم آیا زمانی که باز میشه مشکل نداره موهای زاعد رو از بین ببرم؟

    • سلام احتمالا کیست مویی شما عود کرده است. بعد از عمل جراحی کیست مویی حتما باید موهای زائد ناحیه را از بین ببرید در غیر این صورت کیست مویی عود می کند. بهتر است با لیزر موهای زائد موهای ناحیه را از بین ببرید.

  • سلام منم دوسال پیش عمل باز کردم اما هنوز بعد از مدتی بسته شدن زخم باز میشه ترشحات زردی ازش بیرون میاد کامل درمبارم او ترشحاتو ولی بازم تکرار میشه چیکار باید کنم؟

    • سلام عمل جراحی کیست مویی شما عود کرده است. موهای زائد ناحیه را از بین ببرید و برای عمل مجدد به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید تا جراحی شما را با لیزر و به روش بسته انجام دهند دیگر عود نخواهد کرد.

      • سلام من عمل کیست مو با لیزر انجام دادم دکتر گفت هفته دیگه بیا موهایی ک سوزوندم رو خارج کنم ولی چند روز بعد دردش زیاد شد چرک کرد رفتیم پیشش تخلیه کرد بعد من هر روز پانسمان میکنم ولی شدت دردش خیلی زیاده عمق سوراخ هم یک سانت بیشتره
        الان ایشون چیکار کرده باهام ؟ من لیزر کردم این همه درد نداشته باشم دیگه

        • از پزشک خودتون سوال کنید روش جراحی با لیزر من با ایشان متفاوت است.

  • سلام خسته نباشید من حدود یکسالی است کیست دارم وحالا میخوام برم عمل کنم وآپسه هم زده است ایا کیست من وخیشم شده است یاخیر

    • سلام شما باید معاینه شوید. اگر آبسه و عفونت طولانی شود عارضه فیستول بروز می کند. بنابراین در اولین فرصت ممکن برای عمل جراحی کیست مویی اقدام کنید. توصیه بر لیزر کیست مویی به روش بسته با لیزر پرتوان است.

  • سلام بنده تازه يک روزه عمل ليزر بسته انجام دادم از کي مي تونم براي ليزر موهاي زائد برم؟؟؟؟

    • سلام در این مورد با جراح معالج خود مشورت کنید معمولا یک ماه بعد توصیه می شود.

      • سلام من دورور پیش عمل کیست مویی با لیزر داشتم از اونجایی که کیستم بزرگ بود برش بیشتری خورده و ۸ تا بخیه خورده الان کمی احساس سوزش د درد دارم ایا عادیه

        • سلام بله اما باید این درد و سوزش روزانه کمتر شود و پیش رونده نباشد. از مسکن استفاده کنید تا درد و التهاب هرچه سریعتر بهبود یابد.

  • سلام وقت بخیر.ممنونم از وقتی که برای پاسخگویی میگذارید.من یکماه پیش عمل کیست مویی به روش بسته انجام داده ام .آیا الان میتونم برای پاکسازی موهای زائد از پودر یا کرم موبر استفاده کنم..

    • سلام از قدردانی شما سپاسگزارم. مراقب باشید مدت زمان طولانی کرم را روی پوست نگذارید . چون پوست ناحیه آسیب پذیر و نازک است. بهتر است از لیزر موهای زائد استفاده کنید.

  • سلام خسته نباشید من عمل کیست مویی دادم و بادکترصحبت کردم گفتم میخام به روش بسته عمل کنم ولی از دردش بشدت میترسم چه توصیه ای داریدومیزان دردبه چه صورته؟

    • سلام مهارت متخصص جراحی و روش کار در درد بعد از عمل بسیار موثر هست. بیماران من درد و ناراحتی غیر قابل تحملی بعد از عمل ندارند و نسبت به جراحی باز کیست مویی 70 درصد درد کمتری احساس می شود که با یک مسکن ساده قابل کنترل است. توصیه می کنم در این مورد از جراح معالج خود سوال کنید.

      • سلام خسته نباشید،من عمل کیست مویی انجام دادم و دکتر گفته که نباید آب به محل زخم بخوره و برای دستشویی رفتن هم مشکل دارم میشه بگید که باید چکار کنم

1 2 3 24
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023
  • زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا…

اکتبر 24, 2023
  • هموروئید یا بواسیر

رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق باید چگونه باشد؟

اصلاح رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق می تواند در جلوگیری از عوارض این بیماری…

اکتبر 23, 2023
  • آبسه

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در چیست؟

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر…

سپتامبر 2, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

دانستنی های درمان یبوست

یبوست که با نام خشکی مزاج نیز شناخته می‌شود، به‌ عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری…

جولای 10, 2023