دسته ها: کیست مویی

جراحی کیست مویی باز چگونه انجام می شود؟

جراحی کیست مویی باز معمولا زمانی استفاده می شود که کیست بزرگ و متورم شده باشد و بیمار دسترسی به متخصص جراحی و لیزر ماهر در زمینه جراحی بسته کیست مویی پایین کمر نداشته باشد. کیست مویی پایین کمر یک نوع کیست است که در اطراف فولیکول مو و در قسمت بالایی ناحیه بین باسن به وجود می آید. تورم و درد، باعث می شود که بیمار متوجه کیست مویی شود و برای درمان این بیماری اقدام نماید. این روش اغلب توسط پزشکانی انتخاب می شود که تجربه جراحی بسته را ندارند و یا امکان جراحی با لیزر را ندارد و از عود این بیماری نگران هستند.

روش جراحی کیست مویی باز چیست؟

در جراحی کیست مویی باز، بیمار بیهوش می شود و تحت این عمل جراحی قرار می گیرد. باید دقت کنید که قبل از عمل باید موهای این قسمت به طور کامل برداشته شده باشد. در حین انجام عمل جراحی، کیست و مقداری از پوست اطراف آن به طور کامل برداشته می شود. نکته ای که در جراحی کیست مویی باز وجود دارد این است که زخم بخیه زده نمی شود و باز می ماند تا این حفره به تدریج و به مرور زمان شروع به ترمیم کردن نماید. گاهی از قسمت زخم ترشحاتی خارج می شود که برخی از پزشکان برای خارج کردن این ترشحات از درین استفاده می کنند. بین ۸ الی ۱۲ هفته طول می کشد تا بیمار بهبود پیدا کند و در طول این مدت، پانسمان محل زخم باید عوض شود. به طور معمول پانسمان موجود بر روی زخم پس از ۱۰ الی ۱۴ روز خارج می شود.

روش و مراحل جراحی کیست مویی باز تصویر a شناسایی سوراخ های کیست تصویر b مشخص کردن محل برش تصویر c باز کردن و برداشتن کیست و باز گذاشتن زخم

عوارض جراحی کیست مویی باز

  • یکی از عمده عوارضی که پس از جراحی کیست مویی باز ممکن است به وجود آید، ایجاد عفونت در زخم است
  • در تعداد معدودی از بیماران عوارض استفاده از داروهای بیهوشی ممکن است پس از عمل رخ دهد.
  • ممکن است در حین عمل خونریزی رخ دهد که این مشکل با انتقال خون به بیمار رفع می شود.
  • در برخی از بیماران مشکل دفع ادرار  به وجود آید. این مشکل به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت پس از عمل برطرف می شود.
  • در صورتی که بیمار مسائل بهداشتی را رعایت نکند، ممکن است بعد از چند سال دوباره عود کند.
  • با طولانی شدن دوره نقاهت بعد از جراحی کیست مویی باز احتمال عود آن نیز بالاتر می رود.

مراقبت های پس از جراحی کیست مویی باز

پس از جراحی باز ، بیمار باید از لباس های گشاد و آزاد استفاده نماید تا اذیت نشود. یک روز پس از عمل بیمار می تواند حمام کند. ممکن است در حمام زخم به صورت مختصری خونریزی داشته باشد که جای نگرانی نیست. اما از تحریک و دستکاری زخم پرهیز کنید.

برای عوض کردن پانسمان می توانید از یک پرستار کمک بگیرید. و یا آموزش های لازم را از پزشک معالج خود بگیرید. تعویض صحیح و به موقع پانسمان زخم  باز مهمترین و تعیین کننده ترین بخش این روش جراحی کیست مویی است. تا زمان بهبودی از نشستن و راه رفتن زیاد خودداری نمایید.

از شنا کردن تا زمان بهبودی خودداری کنید زیرا ممکن است زخم دچار عفونت شود. اگر در محل زخم درین وجود دارد، باید از کشیدگی محل خودداری کنید.

باید موهای محل زخم و اطراف آن به صورت مرتب برداشته شود و محل زخم نیز ضد عفونی شود. زیرا در صورت عدم رعایت بهداشت، بیماری مجددا عود می کند و زخم نیز عفونت می کند. در صورتی که بیمار درد خیلی زیاد، عفونت غیرعادی، بوی نامطبوع و خونریزی شدید را در محل زخم مشاهده کرد، باید این مسئله را با جراح  معالج خود در میان بگذارد. بیمار پس از عمل باید به اندازه کافی استراحت نماید و پس از بهبودی اولیه می تواند به محل کارش برگردد.

دلایل نیاز به عمل جراحی کیست مویی

متخصص جراحی تاکید می کند که در صورتی که کیست مویی حاد مبتلا شده اید باید در اسرع وقت، عمل جراحی کیست مویی انجام گیرد در غیر این صورت عوارض کیست مویی بروز می کند. همان گونه که می دانید در عارضه کیست مویی موی زائد به رشد خود در زیر پوست ادامه می دهد در نتیجه در صورتی که این مو خارج نشود، در زیر پوست پیش روی می کند و بیماری کیست مویی انتشار می یابد.

همین رشد مو ممکن است به حدی در پوست ریشه بدواند که حتی بعد از عمل جراحی کیست مویی باز هم بیماری عود کند. در نتیجه بهتر است در مراحل ابتدایی، درمان کیست مویی را آغاز نمایید. در چنین مواقعی تنها جراحی با لیزر راه مطمئن جراحی کیست مویی خواهد بود و بهترین روشی است که می توان بخش وسیعی را تحت جراحی قرار داد.

جراحی باز کیست مویی

با توجه به این که در اغلب موارد، کیست مویی با عفونت همراه است لذا اگر در اولین فرصت عمل جراحی کیست مویی انجام نشود، این عفونت به قسمت ها و بافت های دیگر بدن سرایت می کند که می تواند خطرناک باشد. یکی از این عوامل خطر بروز فیستول است. با توجه به آنچه گفته شد به افراد مبتلا به کیست مویی موکدا بیان می کنیم که درمان کیست مویی را جدی گرفته و به هیچ عنوان آن را به تعویق نیاندازید.

انواع عمل جراحی کیست مویی

زمانی که برای درمان کیست مویی به متخصص مراجعه می کنید، در صورت نیاز به جراحی، دو روش را برای شما در نظر می گیرد که بسته به شدت عارضه، شرایط بیمار و… یکی از روش ها انتخاب خواهد شد:

جراحی باز کیست مویی

در این روش، ابتدا محل کیست مویی به طور کامل تخلیه می شود و جدار کیست برداشته می شود، به گونه ای که کوچکترین عفونت و موی زائد باقی نماند. سپس این حفره ایجاد شده باز مانده و بخیه زده نمی شود. این حفره با پانسمان پر می شود. این روش از عمل جراحی کیست مویی از محبوبیت کمی برخوردار است زیرا مراقبت بعد از عمل بسیار طاقت فرسا است و بیمار ماه ها درگیر تعویض پانسمان و مراقبت از زخم باز کیست مویی است. این نقاهت طولانی گاها منجر به عود کیست مویی می شود.

کیست مویی وخیم و پیشرفته که بر اثر عفونت شدید به بافت ناحیه آسیب وارد شده است

عمل جراحی کیست مویی به روش بسته

در این روش از جراحی کیست مویی زخم کیست مویی با بخیه بسته می شود. جراحی بسته کیست مویی نیز با روش های مختلفی انجام می شود و روش بخیه زدن کیست مویی متفاوت است. بهترین روش عمل جراحی کیست مویی که در آن احتمال عود نزدیک به صفر است و بیمار فقط یک شب استراحت می کند جراحی پلاستیک کیست مویی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن است. دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی و لیزر تجربه و مهارت زیادی در زمینه لیزر کیست مویی به روش بسته دارند و تا کنون هیچ مورد عودی در این روش مشاهده نشده. به علاوه بیمار یک شب استراحت می کند و از مراقبت های سخت بعد از عمل خبری نیست.

جراح قبل از این که عمل جراحی کیست مویی را آغاز نماید، ابتدا وضعیت کیست را بررسی نموده و باز و بسته بودن زخم را در زمان عمل مشخص می کند. عمل جراحی بسته کیست مویی به روش پلاستیک و با لیزر بسیار کاربردی است و عموما می توان تمام انواع کیست مویی را به این روش جراحی کرد. توجه کنید در مورد انتخاب بهترین روش جراحی کیست مویی با متخصصی مشورت کنید که تجربه انجام جراحی به تمامی روش ها را داشته و توانایی جراحی با لیزر را نیز دارد.

جراحی کیست مویی باز بهتر است یا بسته

جراحی کیست مویی به روش بسته بهتر است زیرا:

  • به دلیل بسته شدن زخم با بخیه دیگر از پانسمان های طاقت فرسا و خسته کننده خبری نیست
  • به دلیل بسته شدن زخم بیمار درد بسیار کمتری را تحمل می کند و با سرعت بیشتری به محل کار و زندگی روزمره باز می گردد.
  • دیگر از صحنه دلخراش زخم باز خبری نیست و تنها چند بخیه کوچک و قابل جذب باقی می ماند که به مرور زمان محو خواهد شد.
دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

نمایش دیدگاه ها

  • سلام خانم دکتر من ۳ روز عمل باز داشتم باردار هستم ۱۷ هفته امروز حین عوض کردن زخم داخل زخم ترشحات خلت آور سفید رنگی دیدم نگرانم که عفونت باشه لطف راهنمایم کنید

    • سلام برای پانسمان صحیح زخم باز کیست مویی توصیه می کنم از یک پرستار یا بهیار کمک بگیرید تا از عدم عفونت زخم مطمئن شوید. باعث تعجب است که با وجود بارداری حاضر به انجام عمل باز کیست مویی شده اید. با جراح معالج خود در ارتباط باشید و از بروز عفونت در ناحیه جدا جلوگیری کنید

  • خانم دکتر من تو شهر خودمون رفتم پیش جراح گفت باید حتما باید جراحی باز بشی اگر بسته جراحی بشی عود می کنه من هم از جراحی باز خیلی میترسم خواهش می کنم راهنمایی کنید.

    • سلام اگر به متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید لیزر کیست مویی به روش بسته پایین ترین احتمال عود نسبت به دیگر روش ها را دارد. تمام جراحی های کیست مویی من با لیزر و بدون عود و بازگشت انجام می شود حتی کیست مویی پیشرفته.

      • سلام خانم دکتر وقت بخیر
        ممکنه اسم دستگاه لیزر برای برداشتن کیست مویی رو بفرمایید.

        • من از لیزر پرتوان دی اکسید کربن برای برداشتن کیست استفاده می کنم.

  • سلام عرض ادب وقت بخیر
    خانوم دکتر اگر مو خیلی ریز در زخم بیفتد مثلا به اندازه چند میلی متر و هنگام تعویض پانسمان متوجه این موضوع نشوند بعدا مشکلی بوجود نخواهد اوردایا مشکل جدیست چه باید کرد ؟ممنون

    • سلام اگر زخم را به خوبی شستوشو دهید تا مو خارج شود مشکلی پیش نمی آید. مراقب باشید زخم باز کیست مویی عفونت نکند.

  • خانم دکتر من از جراحی باز خیلی میترسم ولی دکترم میگه جراحی بسته هم اگر انجام بدی عود می کنه خواهش می کنم راهنمایی کنید اگر کیست مویی که آبسه و فیستول داره جراحی بسته بشه چقدر احتمال عود داره؟

    • تمام انواع کیست مویی پایین کمر را می توان با لیزر پرتوان و به روش بسته جراحی کرد و احتمال عود از جراحی باز کمتر است. جراحی های من با همین روش انجام می شود و از سال 85 تا کنون هیچ مورد عودی نداشته ام.

      • سلام خانم دکتر من‌ابسه پری انال عمل کردم حدود یه ماهه الان چندروزه اونطرف مقعد احساس درد داشتم که رفتم دکتر گفتن فیستول ایجاد شده باید عمل شی و باید تا خوابیدن ورم آبسه صبر کنی و ام آر آی انجام بدی و لمل شی گفتم لیزری میشه گفتن باید جراحی شی باید چیکار کنم

        • از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از بررسی نوع فیستول امکان جراحی با لیزر به شما اعلام می شود. لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان جراحی انجام می شود.

  • عرض سلام خدمت خانم دکتر سعادتی گرامی. من کیست مویی همراه با فیستول و آبسه دارم که در مشهد به من گفتن با لیزر نمیشه عملش کرد و باید جراحی باز بشه می خواستم بدونم چه کسانی را میشه به روش بسته عمل کرد که جراحی باز نشن

    • سلام تمام انواع کیست مویی همراه با فیستول و آبسه را می توان با لیزر پرتوان به روش بسته جراحی کرد. این جراحی بسته به مهارت متخصص جراحی و نوع لیزری که استفاده می کنند بستگی دارد. البته موارد استثنا هم همیشه وجود دارد که بعد از معاینه بیمار می توان نظر قطعی را اعلام کرد. لیزر کیست مویی به روش بسته معمولا برای من محدودیتی ندارد و تمام بیماران بدون عود و بازگشت درمان می شوند.

  • سلام وقت بخیر سوالم اینه که آیا وقتی کیست مویی دچار آبسه شده و ترشحات و چرک ازش خارج میشه باز هم میشه به روش لیزر جراحی رو انجام داد یا حتما باید به روش باز و سنتی و تراشیدن زخم باشه؟

    • سلام اگر به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید می توانید این نوع کیست مویی را نیز به روش بسته و با لیزر پرتوان جراحی و درمان کنید.

  • سلام خانم دکتر من ۱۵ ساله هستم و حدود ۵ ماه عمل کیست مویی باز کردم ژخمم هنوز به طور کامل بهبود نیافته و اوایل یبوست شدید داشتم و لی الان کمی خفیف شده و لی هنوز کامل برطرف نشده،علت چی هست و آیا درمانی برای رفع کامل یبوست وجود داره؟

    • سلام علت یبوست می تواند کم تحرکی و مصرف داروهای بعد از جراحی کیست مویی باشد. بنابراین رژیم غذایی مناسب داشته باشید و آب زیاد مصرف کنید. میوه و سبزی نیز فراموش نشود. برای مدت زمان بهبودی زخم باز کیست مویی احتمالا مشکلی وجود دارد که این زخم بعد از 5 ماه هنوز بسته نشده است. برای بررسی وضعیت زخم باز جراحی به جراح معالج خود مراجعه بفرمایید.

  • جراحی باز انقدر بده پس چرا هنوز دکترا جراحی باز انجام میدن؟

    • جراحی بسته به مهارت بالای جراح نیاز دارد و بهتر است که با لیزر پرتوان انجام شود و تمام جراحان نیز توانایی جراحی با لیزر را ندارند. در ظاهر جراحی باز ارزان تر از لیزر کیست مویی به روش بسته است اما هزینه پانسمان و نگهداری و نقاهت جراحی باز بسیار بیشتر از جراحی بسته است.

  • سلام خانم دکتر. من پنج ماه پیش جراحی کیست مویی به روش بسته انجام دادم. الان خونریزی کرده و عفونت شدیدی دارد. چندتا از پزشکان جراح گفتند که دوباره عود کرده و این دفعه باید به روش باز جراحی بشه. میخواستم بدونم میشه با لیزر جراحی کرد؟ من خیلی از جراحی باز میترسم .

  • سلام وقتتون بخیر . سه ماه و چند روز از عمل جراحی باز گذشته تا یک هفته پیش محل عمل پر شده بود اما چند روزیه که یک حفره کوچیک با کمی عفونت مشاهده میکنم . ممکنه دوباره عود کرده باشه ؟ لطفا راهنمایی کنید .

    • سلام احتمال عود وجود دارد. به جراح معالج خود مراجعه کنید و موهای زائد ناحیه را هم همواره از بین ببرید.

1 2 3 8
منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023
  • زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا…

اکتبر 24, 2023
  • هموروئید یا بواسیر

رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق باید چگونه باشد؟

اصلاح رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق می تواند در جلوگیری از عوارض این بیماری…

اکتبر 23, 2023
  • آبسه

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در چیست؟

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر…

سپتامبر 2, 2023
  • اطلاعات عمومی پزشکی

دانستنی های درمان یبوست

یبوست که با نام خشکی مزاج نیز شناخته می‌شود، به‌ عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری…

جولای 10, 2023