دسته ها: کیست مویی

تعریف کیست مویی

بیماری کیست مویی یا pilonidal sinus یک عفونت پوستی است که اغلب در ناحیه بالای باسن بروز پیدا می کند. افراد با چنین شرایط معمولا یک یا تعداد بیشتری کیست در آن ناحیه دارا می باشند که مستعد متورم و عفونی شدن می باشد. یک کیست مویی شبیه یک برآمدگی می باشد که با نام سینوس (sinus) هم شناخته می شود و ممکن است که مو هایی از آن خارج شده باشد. این بیماری بسیار متداول می باشد اما بسیاری از افراد به دلیل خجالت از آن صحبتی نمی کنند که می تواند منجر به حاد شدن و وخیم شدن بیماری گردد. در صورت درمان نشدن کیست مویی می تواند دچار عارضه آبسه شود و نیاز به عمل جراحی و تخلیه داشته باشد.

چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به کیست مویی هستند؟

بیشتر نوجوانان و افراد جوان دچار بیماری کیست مویی می شوند اما هر کس می تواند به این بیماری مبتلا شود. به هر حال از هر ۴ نفر افراد مبتلا به این بیماری ۳ نفر مرد هستند که نشان می دهد احتمال ابتلا به بیماری در آقایان بسیار بالا تر است. همچنین افراد دارای اضافه وزن و چاق یا کسانی که موی بدن انبوه و ضخیم دارند برای ابتلا به بیماری کیست مویی پایین کمر مستعد تر هستند. بیشتر بیماران به طور متوسط دارای بازه ی سنی ۲۰ تا ۳۵ سال می باشند. همچنین این بیماری در افرادی که به مدت طولانی در یک جا می نشینند مانند راننده ها و کارمندان شایع تر می باشد.

نشانه ها و راه های تشخیص کیست مویی چیست؟

بیماری کیست مویی حداقل در مراحل اولیه علائم مشخص ندارد و تشخیص کیست مویی می تواند دشوار باشد اما اگر کیست عفونت کند (که به آن آبسه می گویند) امکان دارد شما نشانه های همچون موارد زیر را ببینید.

  • تورم و قرمز شدن ناحیه ی بالای باسن
  • چرک کردن یا خارج شدن خون از آبسه
  • بوی بد ناشی از چرک کردن ناحیه
  • حساس به لمس کردن ناحیه و دردناک بودن
  • درد داشتن هنگام راه رفتن یا نشستن
  • تب داشتن
  • داشتن حالت تهوع و خستگی شدید
  • وجود یک توده ی باریک در زیر پوست، معمولا در نزدیکی انتهای ستون فقرات

نشانه های بیماری می توانند به سرعت رشد کنند و در صورت بی توجهی به آن ها بد تر و وخیم تر شوند. درد موجود در آن ناحیه می تواند راه رفتن و نشستن را برای شما دردسر ساز کند. یک کیست مویی یک آبسه یا جوش بدخیم می باشد و نیاز است که تخلیه یا جراحی شود و با مصرف آنتی بیوتیک درمان نخواهد شد. در صورت داشتن هر کدام از علائم بالا به راحتی از آن نگذرید و به دکتر مراجعه کنید.

یک متخصص جراحی می تواند با تست های فیزیکی و پرسش سوال هایی کیست مویی را تشخیص بدهد. سوال هایی مانند:

  • از چه زمانی اولین نشانه ی بیماری را در خود دیده اید؟
  • قبلا هم دچار این مشکلات شده بودید یا نه؟
  • تا کنون تب داشته اید؟
  • از چه مواد دارویی و درمان هایی استفاده کرده اید؟

دلایل ابتلا به کیست مویی چیست؟

هنوز دلیل مشخصی برای ابتلا به بیماری کیست مویی مشخص نشده است اما مو هایی که در ناحیه ی باسن و بالا ی آن رشد می کنند می توانند عفونت کنند یا در صورت ایجاد عفونت وارد آبسه شوند و مشکل را افزایش دهند. بنابراین اکثر دکتر ها رشد مو را علت اصلی ایجاد این بیماری می دانند. بهترین روش برای جلوگیری از بروز کیست مویی لیزر موهای زائد این ناحیه است.

اما یک تئوری دیگر ایجاد کیست مویی پس از ظاهر شدن و ایجاد یک زخم در آن ناحیه از بدن می باشد. در صورت عفونت مجدد در آن ناحیه، درمان نشدن پس از تخلیه ی کیست و وجود تعداد بیشتر از یک کیست نیاز به عمل جراحی برای درمان کیست مویی وجود دارد.

در نظر داشته باشید که علت بروز کیست مویی هر چه که باشد نیازمند تخلیه و درناژ می باشد تا مجدد دچار عود کیست مویی نشوید. در بین تمام روش هایی که برای درمان کیست مویی در نظر گرفته می شود لیزر کیست مویی به روش بسته و توسط متخصص جراحی و لیزر ماهر بهترین روش برای درمان این بیماری شناخته شده است.

دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

منتشر شده توسط
دکتر زهرا سعادتی

مقالات اخیر

  • اطلاعات عمومی پزشکی

اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر است؟

دانشمندان واقعاً اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان را نمی دانند، اما معتقدند که در حالت…

ژانویه 6, 2024
  • زگیل تناسلی

دانستنی های زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری می تواند به یکی از نگرانی های مهم مادران باردار تبدیل…

ژانویه 2, 2024
  • زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی

تمام راه های انتقال زگیل تناسلی چه از طریق روابط جنسی و چه از طریق…

دسامبر 26, 2023
  • زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی امکانپذیر است؟

ویروس HPV در صورتی که در محیط خارج بدن و بدون رطوبت باقی بماند سریعا…

اکتبر 24, 2023
  • هموروئید یا بواسیر

رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق باید چگونه باشد؟

اصلاح رژیم غذایی بیماران هموروئید و شقاق می تواند در جلوگیری از عوارض این بیماری…

اکتبر 23, 2023
  • آبسه

تفاوت آبسه مقعدی و هموروئید در چیست؟

تفاوت آبسه و هموروئید چیست؟ علائم هر یک از این مشکلات کدامند؟ برای درمان موثر…

سپتامبر 2, 2023