توده ها

غده چربی یا لیپوم چیست؟

غده چربی یا لیپوم چیست

غده چربی یا لیپوم چیست؟ حتماً برای شما هم پیش آمده که به طور اتفاقی متوجه یک توده تقریباً گرد در قسمت‌ های مختلف بدن خود شده باشید. غده چربی یا همان لیپوم نشان‌ دهنده یک بیماری خطرناک نیست. درمان غده چربی یا همان لیپوم بسیار آسان است. این غده‌ها معمولاً دارای درد نیستند و به آسانی حرکت می‌ کنند. بعضی از افراد دارای یک غده چربی یا همان لیپوم و بعضی دارای چند غده چربی هستند. در ادامه همراه ما باشید تا با اینکه غده چربی یا لیپوم چیست؟  و علل ایجاد و همچنین راه‌ های درمان آن آشنا شوید.

علل ایجاد غده چربی یا لیپوم چیست؟

علل ایجاد غده چربی یا لیپوم چیست؟ این سوالی است که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌ کند. برخی وراثت را عاملی موثر در تشکیل  غده چربی یا همان لیپوم می‌ دانند. در زیر به مهم‌ ترین عوامل ایجاد لیپوم اشاره می‌ کنیم:

• عدم فعالیت بدنی: این بیماری در افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند به وجود می‌ آید.
  • ژنتیک: بیشتر بیماری‌ ها معمولاً به صورت ارثی و ژنتیکی بروز می‌ کنند.
  • سن: افزایش سن می‌تواند یک عامل موثر در ایجاد غده چربی یا همان لیپوم باشد.
  • افراد با چربی بالا و کبد چرب: جنس این غده‌ ها از جنس چربی است به همین دلیل افراد با کبد چرب و چربی خون بالا بیشتر مستعد این بیماری هستند.

تشخیص لیپوم یا غده چربی با آناتومی

علائم ایجاد غده چربی یا لیپوم چیست؟

از مهمترین علائم آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

• هنگامی که با دست آن را لمس می‌ کنیم در زیر دستمان حرکت می‌ کند.
  • دارای بافت نرم بوده و معمولاً در همه نقاط بدن ممکن است تشکیل شود.
  • سایز آن معمولاً کوچک بوده ولی می‌ تواند رشد کند و بزرگ شود.
  • گاهی اوقات بدون درد هستند و بعضی از اوقات شروع به درد می‌ کنند.

اما در صورت بروز علائم زیر حتماً با پزشک مشورت نمایید:

• بزرگ شدن غده چربی
  • افزایش درد آن
  • وجود قرمزی و التهاب

نحوه تشخیص غده چربی در نقاط مختلف بدن

اکثر پزشکان این غده را از طریق یک معاینه ساده تشخیص می‌ دهند. بعضی از پزشکان نیز برای مطمئن شدن تشخیص خود، اقدام به نمونه‌ برداری می‌ کنند. روش‌های عکسبرداری و سونوگرافی  نیز راه مطمئنی برای تشخیص غده چربی است. برخی از بیماران ممکن است مبتلا به کیست مویی باشند یا کیست سباسه سر باشند و به اشتباه تصور می کنند که مبتلا به لیپوم می باشند. در این زمان توصیه می کنیم از راهنمایی و تشخیص متخصص جراحی عمومی و لیزر بهره ببرید.

روش‌ های درمان غده چربی

جراحی: جراحی روشی است که اکثر پزشکان برای از بین بردن آن توصیه می‌کنند. روش جراحی کاملاً سرپایی و بدون درد است. زیرا از بی حسی برای منطقه مورد نظر استفاده می‌ کنند. بیمار بلافاصله بعد از جراحی می‌ تواند دوره نقاهت را در منزل سپری نماید و کار و فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد. اگر امکان جراحی با لیزر پرتوان در ناحیه بروز لیپوم وجود دارد توصیه می کنیم برای جلوگیری از عود لیپوم و کاهش دوره نقاهت برای جراحی غده چربی از لیزر پرتوان جراحی سود ببرید.

لیپوساکشن: لیپوساکشن روشی است که برای تخلیه چربی‌های بدن استفاده می‌ شود. روش لیپوساکشن این روزها برای درمان غده چربی نیز استفاده می‌ شود. در این روش از طریق یک برش کوچک، لوله ظریفی وارد بدن شده و چربی آن را تخلیه می‌ کند. این روش هزینه بالاتری نسبت به روش جراحی دارد. اما در مقایسه با روش جراحی بسیار آسانتر و راحت‌ تر می‌ باشد. همچنین مدت نقاهت آن کوتاهتر است.

استفاده از داروهای استروئیدی: این روزها از داروهای استروئیدی برای درمان غده چربی استفاده می‌ شود. استفاده از این داروها تا اندازه‌ای موثر است و فقط از رشد آن جلوگیری می‌ نماید.

چگونه از بروز لیپوم جلوگیری نماییم؟

یکی از مهم‌ ترین سوالاتی که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌ کند این است که چگونه از بروز لیپوم جلوگیری نماییم. در ادامه مهمترین راه‌ های پیشگیری را بیان می‌ کنیم.

• عدم استفاده از الکل و نوشیدنی‌های فاقد الکل
  • کاهش وزن، زیرا تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد که افراد با اضافه وزن بیشتر مستعد این بیماری هستند.
  • داشتن فعالیت بدنی مانند انواع ورزش و پیاده‌ وری
  • استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات و کاهش مصرف انواع چربی مضر
  • عدم مصرف غذاهای فست فودی و آماده

کلام آخر

غده چربی یا لیپوم چیست؟ این غده در اثر تجمع چربی در یک نقطه و یا نقاط مختلف بدن ایجاد می‌ شود. غالباً غده‌ های چربی هیچگونه خطری برای بدن ندارند. این غده‌ ها در اثر عوامل مختلفی مانند اضافه وزن، وراثت، استفاده از مواد غذایی ناسالم ایجاد می‌ شود. برای رفع این مشکل داروی خاصی وجود ندارد. جراحی، لیپوساکشن و داروهای استروئیدی از درمان‌ های رایج آن هستند. لیپوساکشن درد و ناراحتی کمتری دارد ولی هزینه‌ های آن نسبتاً بالاتر است. برای پیشگیری از این بیماری باید اقداماتی مانند انجام فعالیت بدنی، تغذیه سالم و… را انجام داد. هرگز برای از بین بردن این غده‌ها خودتان اقدام نکنید. مشورت با پزشک متخصص برای از بین بردن غده چربی اهمیت فراوانی دارد. پزشک متخصص به بهترین نحو ممکن شما را راهنمایی می‌ کند.