توده ها

غده چربی یا لیپوم چیست؟

غده چربی یا لیپوم چیست

غده چربی یا لیپوم چیست؟ حتماً برای شما هم پیش آمده که به طور اتفاقی متوجه یک توده تقریباً گرد در قسمت‌ های مختلف بدن خود شده باشید. غده چربی یا همان لیپوم نشان‌ دهنده یک بیماری خطرناک نیست. درمان غده چربی یا همان لیپوم بسیار آسان است. این غده‌ها معمولاً دارای درد نیستند و به آسانی حرکت می‌ کنند. بعضی از افراد دارای یک غده چربی یا همان لیپوم و بعضی دارای چند غده چربی هستند. در ادامه همراه ما باشید تا با اینکه غده چربی یا لیپوم چیست؟ و علل ایجاد و همچنین راه‌ های درمان آن آشنا شوید.

علل ایجاد غده چربی یا لیپوم چیست؟

علل ایجاد غده چربی یا لیپوم چیست؟ این سوالی است که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌ کند. برخی وراثت را عاملی موثر در تشکیل غده چربی یا همان لیپوم می‌ دانند. در زیر به مهم‌ ترین عوامل ایجاد لیپوم اشاره می‌ کنیم:

  • عدم فعالیت بدنی: این بیماری در افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند به وجود می‌ آید.
  • ژنتیک: بیشتر بیماری‌ ها معمولاً به صورت ارثی و ژنتیکی بروز می‌ کنند.
  • سن: افزایش سن می‌تواند یک عامل موثر در ایجاد غده چربی یا همان لیپوم باشد.
  • افراد با چربی بالا و کبد چرب: جنس این غده‌ ها از جنس چربی است به همین دلیل افراد با کبد چرب و چربی خون بالا بیشتر مستعد این بیماری هستند.

تشخیص لیپوم یا غده چربی با آناتومی

علائم ایجاد غده چربی یا لیپوم چیست؟

از مهمترین علائم آن می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگامی که با دست آن را لمس می‌ کنیم در زیر دستمان حرکت می‌ کند.
  • دارای بافت نرم بوده و معمولاً در همه نقاط بدن ممکن است تشکیل شود.
  • سایز آن معمولاً کوچک بوده ولی می‌ تواند رشد کند و بزرگ شود.
  • گاهی اوقات بدون درد هستند و بعضی از اوقات شروع به درد می‌ کنند.

اما در صورت بروز علائم زیر حتماً با پزشک مشورت نمایید:

  • بزرگ شدن غده چربی
  • افزایش درد آن
  • وجود قرمزی و التهاب

نحوه تشخیص غده چربی در نقاط مختلف بدن

اکثر پزشکان این غده را از طریق یک معاینه ساده تشخیص می‌ دهند. بعضی از پزشکان نیز برای مطمئن شدن تشخیص خود، اقدام به نمونه‌ برداری می‌ کنند. روش‌های عکسبرداری و سونوگرافی نیز راه مطمئنی برای تشخیص غده چربی است. برخی از بیماران ممکن است مبتلا به کیست مویی باشند یا کیست سباسه سر باشند و به اشتباه تصور می کنند که مبتلا به لیپوم می باشند. در این زمان توصیه می کنیم از راهنمایی و تشخیص متخصص جراحی عمومی و لیزر بهره ببرید.

روش‌ های درمان غده چربی

جراحی: جراحی روشی است که اکثر پزشکان برای از بین بردن آن توصیه می‌کنند. روش جراحی کاملاً سرپایی و بدون درد است. زیرا از بی حسی برای منطقه مورد نظر استفاده می‌ کنند. بیمار بلافاصله بعد از جراحی می‌ تواند دوره نقاهت را در منزل سپری نماید و کار و فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد. اگر امکان جراحی با لیزر پرتوان در ناحیه بروز لیپوم وجود دارد توصیه می کنیم برای جلوگیری از عود لیپوم و کاهش دوره نقاهت برای جراحی غده چربی از لیزر پرتوان جراحی سود ببرید.

لیپوساکشن: لیپوساکشن روشی است که برای تخلیه چربی‌های بدن استفاده می‌ شود. روش لیپوساکشن این روزها برای درمان غده چربی نیز استفاده می‌ شود. در این روش از طریق یک برش کوچک، لوله ظریفی وارد بدن شده و چربی آن را تخلیه می‌ کند. این روش هزینه بالاتری نسبت به روش جراحی دارد. اما در مقایسه با روش جراحی بسیار آسانتر و راحت‌ تر می‌ باشد. همچنین مدت نقاهت آن کوتاهتر است.

استفاده از داروهای استروئیدی: این روزها از داروهای استروئیدی برای درمان غده چربی استفاده می‌ شود. استفاده از این داروها تا اندازه‌ای موثر است و فقط از رشد آن جلوگیری می‌ نماید.

عمل جراحی لیپوم یا غده چربی

عمل جراحی لیپوم یا غده چربی

چگونه از بروز لیپوم جلوگیری نماییم؟

یکی از مهم‌ ترین سوالاتی که به ذهن بسیاری از افراد خطور می‌ کند این است که چگونه از بروز لیپوم جلوگیری نماییم. در ادامه مهمترین راه‌ های پیشگیری را بیان می‌ کنیم.

  • عدم استفاده از الکل و نوشیدنی‌های فاقد الکل
  • کاهش وزن، زیرا تحقیقات اخیر نشان می‌ دهد که افراد با اضافه وزن بیشتر مستعد این بیماری هستند.
  • داشتن فعالیت بدنی مانند انواع ورزش و پیاده‌ وری
  • استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات و کاهش مصرف انواع چربی مضر
  • عدم مصرف غذاهای فست فودی و آماده

کلام آخر

غده چربی یا لیپوم چیست؟ این غده در اثر تجمع چربی در یک نقطه و یا نقاط مختلف بدن ایجاد می‌ شود. غالباً غده‌ های چربی هیچگونه خطری برای بدن ندارند. این غده‌ ها در اثر عوامل مختلفی مانند اضافه وزن، وراثت، استفاده از مواد غذایی ناسالم ایجاد می‌ شود. برای رفع این مشکل داروی خاصی وجود ندارد. جراحی، لیپوساکشن و داروهای استروئیدی از درمان‌ های رایج آن هستند. لیپوساکشن درد و ناراحتی کمتری دارد ولی هزینه‌ های آن نسبتاً بالاتر است. برای پیشگیری از این بیماری باید اقداماتی مانند انجام فعالیت بدنی، تغذیه سالم و… را انجام داد. هرگز برای از بین بردن این غده‌ها خودتان اقدام نکنید. مشورت با پزشک متخصص برای از بین بردن غده چربی اهمیت فراوانی دارد. پزشک متخصص به بهترین نحو ممکن شما را راهنمایی می‌ کند.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

147 دیدگاه برای “غده چربی یا لیپوم چیست؟

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    من چند ماهیه دقیقا کنار استخوان دنبالچه ام یک چیز گرد در اومده که قبلاً نرم بود اما الان جدیدا سفت شده و یک جورایی وقتی فشارش میدم درد کمی میگیره
    هیچ علامتی مثل خونریزی و اینجور چیزا ندارن
    شما تشخیص میدید چیه؟
    راه درمان خونگی هم داره؟
    ممکنه بر اثر بد نشستن به وجود اومده باشه؟

    1. ممکن است کیست مویی باشد یا بر اثر فشار و یا حتی مشکلات ستون فقرات بروز کرده باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از ویزیت تشخیص و روش درمان مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد.

  2. فائزه گفت:

    سلام دکتر من مادرم یه توده تو ران پاش بوده که جراحی کردیم اما خوب نشده و درد میکنه
    باماساژ دادن یکم بهتره ولی دوباره درد مبگیره
    تو سونوگرافی توده چربی مشاهده شده
    الان برا دردش باید چکرد؟

    1. از پزشک معالج داروی مسکن دریافت کنید و محل جراحی را دستکاری نکنید. به ناحیه عمل فشار نیاورید.

      1. جمعه حیدری گفت:

        سلام جمعه حیدری استم یک دختری خالیم از این دانه لیپوم در گردنش بر آمد آیا قابل درمان

        1. سلام از مطب وقت ویزیت حضوری یا آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت امکان جراحی لیپوم ایشان اعلام می شود.

  3. امیر حیدری گفت:

    سلام من ۷ تا لیپوم دارم ۲تاتو کمرم و نسبت به یکماه قبل بزرگتر شده
    ۵تا توی شکم که دوتاش سطحی و ۳تاش توی عمق بیشتر هستن

    1. بهتر است تخلیه شوند. این نواحی حساس می باشند.

      1. سلین گفت:

        سلام من امروز صبح حس کردم صورتم یکم درد میکنه، دست زدم دیدم یکم بالا تر فکم یه چیزی گرد مثل توده هست، اصلا دیده نمیشه برآمده نیست ولی وقتی بهش دست میزنم حس میشه و جا به جا میشه دردم داره، ۲۲ سالمه، دخترم

        1. به یک متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید.

    2. معصومه مجبی زاده گفت:

      سلام خانم دکتر من 45 سال دارم ، یک غده لیپوم در پشت شانه راست دارم 6 سال میشود که این غده را دارم و خیلی بزرگ شده ، mRl انجام دادم تشخیص لیپوم است ، لطفاً می‌شود آدرس مطب شما را بفرستید.

      1. سلام آدرس مطب تهران پاسدارن نبش گلستان نهم است و اگر در گوگل سرچ کنید مسیریابی را پیدا می کنید. قبل از تشریف فرمایی با تلفن های مطب تماس بگیرید و وقت بگیرید.

  4. امید گفت:

    سلام خانم دکتر
    من مرد هستم ۴۸ ساله دو تا سه تا توده گرد داخل شکم وزیر پوست هستند که گرد هستند وزیر دست احساس میشند .بعضی وقتها که دچار نفخ میشم وفشا بهشون وارد میشه هون قسمت درد مختصری داره آیا لازم هست کار خاصی انجام بدم
    البته سونو هم دادم که نوشته در درجه اول مطرح کننده لیپوم هست.ضپنا داخل ساعد یکی از دست هام هم یکی هست

    1. بله بهتر است جراحی و تخلیه شوند.

  5. هادی گفت:

    سلام عرض ادب
    آیا برای خارج کردن غده چربی از ناحیه سر باید موی سر تراشیده شود ( بابت همسرم سوال میکنم ) با تشکر از وقتی که گذاشتید

    1. اگر کوچک باشد نیازی به تراشیدن موی سر نیست.

  6. علیرضا گفت:

    سلام ودرود خانوم دکتر ممنونم از اینکه وقت گذاشتین مطالب ارزنده پزشکی. علمی. رادراختیار عموم گذاشتین

    1. از قدردانی شما سپاسگزارم.

  7. Sal گفت:

    سلام خانوم دکتر ببخشید من از این توده ها نگرانم 36ساله هستم بیرون ران چنتا از اینا دارم سفت هستش از یطرفم میترسم برم دکتر دستکاری کنن،از هرطرف رانم از اینا هست باور کن شایدم از دهتا هم بیشتر هیچ دردی هم نداره لطفا یه راهکار ممنون

    1. لازم است تصویربرداری تجویز شود. در هر صورت با یک متخصص مشورت کنید و یک روش مناسب برای تخلیه این توده ها انتخاب نمایید.

  8. بهنام گفت:

    سلام خسته نباشید متوجه شدم کنار شصت پا بغل استخوان روی پا مثل غدد چربی بالا آمده و حرکت می‌کنه هیچ دردی هم نداره آیا خطرناکه؟؟ ممنون از پاسخ دهی شما

    1. به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

  9. فارا ۱۳۹۸ گفت:

    سلام خانم دکتر چند وقتیه که زیر پوست بازوی دست و ساعد بنده تعدادی کیست های ریز چریی به وجود اومده که با دست قابل لمسه ولی خیلی کوچیکه؟ ایا خطرناکه

    1. بهتر است تخلیه شوند. منتظر دردناک شدن یا بدخیم شدن توده ها نباشید.

  10. ریحانی گفت:

    سلام من چهار ماه پیش چند تا لیپوم از سرم رو جراحی کردند و برداشتند حالا سه تا سوراخ ریز روی سرم هست که ازشون اب خون میاد علتش چیه؟

    1. ممکن است آبسه باشد مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  11. ملیحه دهقان شعار گفت:

    سلام خانم دکتر من یک غده تو سرم هست هر وقت میرم حموم سرم میشورم یه کم درد میگیره.یکی هم صورتم کنار گوش راستم در اومد ولی خودش کوچیک شده نیازی هست برم دکتر؟

    1. بله احتمالا این توده ها عفونی شده اند و بهتر است به یک جراح مراجعه کنید.

  12. حسین گفت:

    با سلام خدمت خانوم دکتر
    بنده روی قفسه سینه ام یه مورد کیست چربی ظاهر شده اولش کوچیک بود بعد از مدتی با فشار تخلیه اش کردم طوری که کاملا از بین رفته بود چیزی سفید رنگ شبیه چربی بود، منتها بعد گذشت یک هفته مجدد رشد کرده تقریبا 2 برابر و یه خورده ملتهب شده و با درد همراهه لطفا راهنمایی کنید باید چیکار کنم آیا خطرناکه؟ ممنون

    1. بیماری شما کیست مویی است و باید توسط جراح تخلیه و درناژ اصولی شود. در غیر این صورت مجدد عود خواهد کرد و فیستوله نیز خواهد شد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  13. علی گفت:

    سلام مادرم مدتیه عمل قلب باز کردن ،چند هفته بعد عمل یه غده چربی وسط پیشونیشون زد دوباره به فاصله یک ماه یه غده دیگه کنار ابروشون زده،
    داروهاشون: بیزوپرولول، پلاویکس، اسپرین، والزومیکس،هیدروکلروتیازید،رزوواستاتین و اسپری کاتوسین پلاس250، هستش به نظرتون از دارو ها هست یا خیر؟باید برن دکتر پوست؟

    1. داروهایی که مصرف می کنند ارتباطی با بروز لیپوم ندارد. جراحی لیپوم توسط متخصص پوست انجام نمی شود. می توانند از یک جراح عمومی وقت ویزیت بگیرند.

  14. پیام گفت:

    آیا لیپوم‌ها با لاغرتر شدن، کوچک و یا از بین می‌روند؟

    1. خیر اندازه لیپوم ارتباطی با کاهش و یا افزایش وزن بیمار ندارد. اما در عود بیماری موثر است. بیمارانی که اضافه وزن دارند بیشتر از دیگران دچار عود لیپوم می شوند.

  15. نازنین گفت:

    من یه برامدگی روی شونم هست،گرد هست ولی موقعه لمس سفت هست ،گردن درد هم دارم،ممکنه این غده علت فشار به گردنم باشه؟
    نمیدونم غده چربی یا نه؟

    1. بله این توده ها با فشار بر اعصاب ناحیه یا ایجاد اختلال در حرکت منجر به بروز درد می شوند.

  16. Shahryar گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من چند سال پیش 2 تا از توده ها رو با جراحی خارج کردم ، متاسفانه یکی از توده های خارج شده مجدد در همان جا توده جدید یا قبلی رشد کرده ضمناً در قسمت های مختلفت بدنم هم غده های جدید چربی ظاهر شده که تعدادشون خیلی زیاده ، چه کاری باید انجام بدم ؟ و اگر هم بخوام جراحی کنم کل بدنم باید بخیه بشه

    1. متاسفانه لیپوم ها بسیار عود کننده می باشند و علت بروز آنها دقیقا مشخص نیست. در برخی منابع ذکر شده که داشتن رژیم غذایی سالم و مصرف زردچوبه به کاهش عود این توده ها کمک می کند. بهتر است این توده ها بر اساس اولویت تخلیه شوند.

  17. هادی گفت:

    سلام من یک غده چربی زیر گوشم هست وزیبایی صورتم رابهم ریخته آیا امکانش هست بالیزربردارم من مشهد هستم کجا باید پیش دکتر برم ممنون ازراهنمایتون

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ویزیت و تشخیص نوع توده امکان جراحی و لیزر به شما اعلام خواهد شد.

  18. کیمیا گفت:

    سلام وقتتون بخیر و خداقوت
    ببخشید خانم دکتر من یه غده ی چربی درناحیه زیر بغلم دارم که رشد میکنه وقتی بزرگتر میشه با درد همراهه
    یکبار با درمان های خونگی خالیش کردم ولی بازم در همون ناحیه رشد کرده

    1. احتمالا این توده چربی نیست و یا توده چربی همراه با عفونت و آبسه است. همچنین این ناحیه مستعد تشکیل کیست مویی نیز می باشد. اصلا توده را دستکاری نکنید و برای تخلیه اصولی آن به یک جراح مراجعه کنید.

  19. نیلوفر گفت:

    سلام خانم دکتر من ۱۲ سالمه و یک غده چربی در ابرو ام هست که مادر زادی هستش و ۲ سال میشه که یدونه دیگه در غبغب ام در اوردم که سونوگرافی کردیم و گفتن غده چربی خطری ندارد و جدیدا در پشت گوش ام توده گرد کوچیک احساس میکنم که استخوانی است و همینطور کنار گوشم وقتی فشار میدم یک چیز حالت غضروف مانند احساس میکنم میخواستم بدونم برای اینکه درشون بیارم جراحی کنم یا لیزر هم هست چون من حساسم روی پوستم و نمیخوام بخیه یا بریدگی ایجاد بشه و احتمال اینکه دوباره در بیان هم آیات هست و چطور جلوگیری کرد

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از ویزیت تشخیص و روش درمان مناسب پیشنهاد می شود.

  20. شیده گفت:

    درودبرشماخانم دکترعزیز
    من خانم 55ساله هستم درباسن لیپوم دارم احساس میکنم توی بافت باسن(نزدیک مقعد)هم لیپوم هست احتمالا بزرگه
    خواستم بپرسم بدون بیهوشی میشه اینو درآورد؟
    من شهرستان هستم

    1. لازم است معاینه شوید. ممکن است با خواب عمیق یا بی حسی از کمر انجام شود. با توجه به این که تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  21. حامد گفت:

    سلام دکتر من چند وقتی عمل کردم و توده را دادم آزمایش و جواب آزمایش اومد میشه بهم بگید که این توده چی هست
    جواب آزمایش:توده نئورمه ای متشکل از عروق خونی با نمای کاپیلاری دیده میشود
    آتی پیشم؛میتوز و نکروز دیده نشد

    1. به فوق تخصص جراحی عروق آقای دکتر دانیال خزائیان مراجعه کنید.

  22. ندا گفت:

    سلام‌وقتتون بخیر
    برادر من تعداد زیادی از این غدده ها روی دست ها و‌ ران ها داره
    قبلا مواد مخدر مصرف میکرد الان که ترک کرده تعدادشون داره بیشتر میشه
    دست که میزنی زیاد نرم نیست و حرکت هم نمیکنه
    ممکنه توده های سرطانی باشه؟ لطفا راهنمایی کنین خیلی نگرانم

    1. توده های چربی ارتباطی با مواد مخدر ندارد. به یک متخصص مراجعه کنید.

  23. امیر گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشیدببخشید مزاحم شد من دیروز متوجه شدم که مقعدم حالت سوزن سوزن میشه وقتی نگاه کردم توآینه ۳الی ۴تا جوش سرسیاه یه مقدار درشت بودن که با دست زدن خارج شدن ،مثل خمیربود ولی سرسیاه بودن ،نگرانم چی میتونه باشه

    1. ممکن است فیستول مقعدی باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  24. کاکاوند گفت:

    سلام وقت بخیر ممنون میشم سوال منو جواب بدید ..بنده تعداد زیادی غده چربی در ران ودست و کمر وشکم دارم ..دوست ندارم جراحی کنم آیا راهی هست که درمان بشه وبخیه نشه ممنون

    1. برای ناحیه شکمی ممکن است بتوانید با جراحی لاپاروسکوپی با کمترین جراحت غده چربی را خارج کنید. برای ناحیه کمر و دست هم از لیزر پرتوان سود ببرید.

  25. نفیسه گفت:

    سلام خانم دکتر من یکساله یه غده زیر پوست سابق دستم ایجاد شده اوایل برجسته بود ولی الان برجستگی از بین رفته و زیر دوستم حالت پخش پیدا کرده و وقتی بدستم فشار میاد دستم درد می‌کنم و گزگز خطرناک هست خیلی میترسم ممنون راهنماییم کنین

    1. ممکن است بعدا عفونی و عارضه دار شود. بهتر است از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید که آزمایش های تشخیصی را برای شما تجویز کنند.

  26. محمود گفت:

    سلام خانم دکتر من یه مدتی هستش یه غده‌ای نزدیکی قلبم دراومده وچندروزیه کمی درد داره من قبلا عده چربی تودستام بودش برشون داشتم وعمل جراحی کردم به نطرشما چیکاربیایس بکنم تاالان هیچ کاری نکردم ممنونم ازاینکه واسه منوقت گذاشتین

    1. از آنجایی که این توده در ناحیه حساسی ایجاد شده است بهتر است نسبت به تشخیص و جراحی آن فورا اقدام کنید و به یک متخصص جراحی مراجعه بفرمایید.

  27. اسماعیل گفت:

    سلام بنده دوتا غده روی دست و سه تا در شکم و یکی هم روی باسن دارم مجموع شه تا میخواستم ببینم هزینه جراجراحی شش تا چقدر میشه ،بیمه ندارم

    1. بستگی به غده ها دارد. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. تمام هزینه های این کلینیک آزاد می باشد و تحت پوشش بیمه نیست.

  28. محمد حسین گفت:

    سلام خانوم دکتر خیلی ممنون از وقتی که میزارین و پاسخ سوالای مردمو میدین. من ۲۳سالمه چندماهی بدن سازی کار میکنم و چون چندحرکت اشتباه میزدم سرشانه سمت چپم اسیب دید و دچار درد شدیدی شد، بعد چندهفته استراحت خوب شد و برگشتم ب تمرین ولی الان متوجه شدم یک غده چربی انگار ایجاد شده ک دقیقا مشخصات همین لیپوم هست، حتی جدیدا حس میکنم کنار باز یک غده جدید کوچک دیگه داره ایجاد میشه وقتی ک لمس میکنم سرشونمو، میخاسم بدونم واقعا بدلیل اینه ک بدنسازی میکنم چون اخه تو مطالبتون اصن نبود این مورد، لطف میکنید اگه جواب بدین ممنون

    1. معمولا لیپوم به دلیل حرکات اشتباه ورزشی بروز نمی کند. ممکن است به دلیل مصرف مکمل های ورزشی دچار این عارضه شده باشید یا اصلا لیپوم نباشد و یک کیست یا غیره باشد. برای تشخیص دقیق از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  29. شایان گفت:

    با سلام
    من چندتا لیپوم تو دستم در بازو دراومد و بعد دسته دیگم و بعد از چند وقت تو ران هم در اومد چیکار باید بکنم یبار دکتر رفتم گفت جراحی بشه جای اسکار میمونه زشت میشه
    شما چه استروئیدی تزریق میکنن چون من به بعضی از استروئیدها حساس هستم

    1. من برای درمان لیپوم استروئید تزریق نمی کنم. از جراحی که این کار را انجام می دهند سوال بفرمایید. زیرا برندها و انواع مختلفی از استروئید برای تزریق وجود دارد.

  30. محمد گفت:

    سلام ایا امکانش هست یک کیست به خودی خودی از بین برود من یک کیست در کمرم در اومد بزرگ شد ولی بعد از یک مدت محو شد نیازی هست پیگیر بشم
    ممنونم از شما

    1. اگر درد و علائم خاصی ندارید نیازی به پیگیری نیست. شاید بر اثر ضربه توده کوچکی ایجاد شده که به مرور التهاب آن کم شده است. اگر مجدد توده بزرگ شد ممکن است کیست باشد و لازم است تخلیه و جراحی شود.

  31. رحیمی گفت:

    سلام همسرم چند ماهه که دوتا غده پشتش در اومده ونسبت به اوایل رشد کرده و وقتی دست میزنه بهشون درد میگیره درحالت عادی درد نداره و جدیدا یه دونه دیگه قسمت پهلوش دیده سونو هم داد و مطرح کننده لیپوم بود اگه جراحی کنه احتمال برگشتشون هست؟ممنون از پاسخگویی شما.

    1. بله اگر جراحی کنند احتمال برگشت وجود دارد و دلیل برگشت آن دقیقا مشخص نیست. اما نباید به این بهانه جراحی لیپوم را لغو کنند. به خصوص لیپوم در ناحیه شکمی و سینه می تواند در آینده عفونی و حتی بدخیم شود.

  32. امین گفت:

    سلام
    آیا تخمه کدو که چربی دارد باعث لیپوم میشود؟
    آیا لیپوم روی سر باعث ریزش مو میشود؟

    1. بله ممکن است مصرف خوراکی های چرب ریسک ابتلا به لیپوم را افزایش دهد. همچنین وجود لیپوم و غدد سباسه می تواند منجر به ریزش مو در ناحیه مورد نظر شود. درضمن اگر چربی کف سر کنترل نشود می تواند منجر به بروز ریزش مو و بروز غدد سباسه در زیر پوست سر شود.

  33. سحر گفت:

    سلام خانوم دکتر من ی لیپوم بین دوتا کتفم هست قبلا کوچیک بود حالا بزرگ شده و یکم درد داره ب پزشک مراجعه کردم یکیشون میگ باید بیهوشی کامل بشی و‌جراحی چند نفر دیگ میگن اصلا دست نزن و …
    یکی میگ بیا سرپایی جراحی انجام میدم
    اصلا نمیدونم ب حرف کدومشون گوش بدم 🤦‍♀️

    1. اگر سونوگرافی یا تصویربرداری انجام شده است لطفا با جواب تصویربرداری تشریف بیاورید مطب تا روش مناسب به شما اعلام شود. یکی از روش های جراحی برای شما انتخاب می شود. بهتر است جراحی و تخلیه شود و به حال خود رها نشود.

  34. محمد گفت:

    سلام روز بخیر
    دکتر من از یدونه غده توی بازوم شروع شد الان بعد سه سال حدود بیست تا تو بدنم درست شده شکم بازو سینه اندازشم دو تا لوبیا.
    دکتر خاهشن کمک کنید چند تا دکتر رفتم گفتن کاریشون نداشته باش ولی خیلی استرس دارم

    1. لیپوم های بزرگتر و لیپوم هایی که در ناحیه شکم و تنه می باشند را بهتر است تخلیه و جراحی کنید. ورزش منظم روزانه داشته باشید. رژیم غذایی سالم داشته باشید که تا حدی از عود لیپوم جلوگیری شود.

  35. مهدی گفت:

    سلام ایا امکانش هست ک لیپوم خود به خود از بین بره؟

    1. ممکن است با کاهش وزن و درمان های خانگی کمی کوچک تر شود. یا ممکن است لیپوم نباشد و توده دیگری باشد. هرنوع توده در بدن را پی گیری و درمان نمایید که در آینده دچار مشکل نشوید.

  36. وهاب تیموزاده گفت:

    سلام من یک توده چربی لیپوم در گردن دارم سال 95 عمل جراحی کردم الان باز هم بزرگ شده چه کار بکنم

    1. مجدد برای تخلیه و جراحی این توده اقدام نمایید که در آینده عارضه دار نشود.

  37. مهدی گفت:

    سلام خانوم دکتر من حدودا 4 سال پیش یه غده انتهای ستون فقرات و بالای باسنم ایجاد شد کاملا اتفاقی دیدمش انگار یهو در اومد و تو این چند سال درد نداره نرمه فشارشم میدم درد نمیگیره ولی احساس میکنم بخاطر نشستن به انتهای ستون فقرات فشار میاره

    1. ممکن است کیست مویی پایین کمر باشد. به یک جراح مراجعه کنید.

  38. نجمه گفت:

    با سلام خانمی ۴۳ ساله هستم. در سَرَم غده های چربی دارم دو سال پیش ۴ تا از آنها توسط پزشک تخلیه شد و بعد از دو سال مجددا در همان مکانهای قبلی غده پیدا شده در یکی از قسمتها چهار تا غده کنار هم بوجود آمده، سوال اینکه آیا این غده ها درست تخلیه نشده اند؟ یا اینکه دوباره عود کرده است. الان تعداد غده ها حدود ۷ تا شده. ممنون اگر راهنمایی کنید

    1. متاسفانه این غده ها بسیار عود کننده می باشند. تغذیه مناسب و تنظیم چربی کف سر می تواند تا حد زیادی از عود این توده ها جلوگیری کند.

      1. زهرا گفت:

        سلام خانم دکتر من زهرا هستم نزدیک۳سال هست توده چربی در ستون فقرات وکمرم. دارم خیلی دردناک هستند و دیسک کمر دارم و موقع پرودی توده بدتر میشود باید چکار کنم ممنونم

        1. ممکن است توده چربی نباشد. حتما به یک جراح مراجعه کنید و تکلیف این توده را مشخص کنید. بهتر است جراحی و درناژ شود. احتمالا عفونی هم شده است.

  39. سینا گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده بدنسازی کار میکنم و تقریبا یک هفته هستش که زیر دوتا پاهام یه چیزی باد میکنه و دردناکه جوری که نمیتونم راه برم و این در حال چرخشه . یه بار زیر گودی پام یه بار زیر پاشنه ،
    غیر از اون کنار کشاله رانم و پشت ساعدم هم یه چیزی باد میکنه و همشون هم خارش دارن ولی قرمز نیستن و فقط برجستگی دارن
    یه بارم جفت دستام باد کرد
    بنده کراتین و پروتئین وی مصرف میکنم

    1. ممکن است به دلیل مصرف مکمل به خصوص مکمل های پروتئینی فشار زیادی به کلیه ها وارد شده باشد. حتما مصرف مکمل را قطع کنید. مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و برای تشخیص دقیق به یک متخصص مراجعه کنید. احتمالا برای شما آزمایش خون و ادرار و سپس سونوگرافی از کلیه ها تجویز می شود.

  40. نیما گفت:

    سلام میشه راهنمایی کنید رو ساق دستم ب اندازه گردو کوچک بالا آمده درد نداره

    1. ممکن است لیپوم و حتی کیست باشد. به یک جراح یا ارتوپد مراجعه کنید. بعد از مشخص شدن ماهیت توده می توانید برای درمان اقدام کنید.

  41. ارکان حسینی گفت:

    سلام من 3 روز هست یک چیزی زیر غب غب بنده هست باعت بی حالی من میشه و اشتهام رو یکم کم کرده البته غذا رو راحت میخورم رنگم تغییری نکرده وزنمم تغییر نکرده وقتی بهش دست میزنم خیلی نرمه و همش جا به جا میشه وقتی هم خیلی بی حال میشم بعد استراحت کوچیک، حالم خوب میشه ولی وقتی به اون غده دست میزنم دردی زیادی نداره و اگه خیلی فشار بدم درد میگیره ایا این غده چربی است یا غده سرطانی؟ گفته بودم وقتی سرطان میگیری ادرار و مدفوعت خونی میشه ولی خونی نیست سرفه شدید دارم ولی آلرژی دارم به این فصل

    1. ممکن است به دلیل آلرژی فصلی شما باشد یا به هر دلیلی التهاب غدد لنفاوی این ناحیه و یا حتی تیروئید باشد. به هر حال این علائم را جدی بگیرید و برای تشخیص و درمان به یک متخصص مراجعه بفرمایید. متخصص جراحی عمومی و متخصص عفونی می توانند شما را کمک کنند.

  42. سهرابی گفت:

    سلام خانم دکتر ممنون از اطلاعات خوبی در اختيار بيماران قرار دادید، من تعداد زیادی از این توده ها در نواحی مختلف شکم و ساعد و ران پا دارم، شکمی ها ریزتر و دارای درد هستند، و بنظر در حال افزایش تعداد و سایز هستند، سونوگرافی که انحام دادم تشخیص اولیه لیپوم بود ولی پیشنهاد بیوپسی داده اند،
    ممنون میشم نظرتان را اعلام کنید

    1. توده های ناحیه شکمی و تنه بیشتر از دیگر توده ها در خطر عارضه دار شدن می باشند. طبق دستور پزشک بیوپسی را انجام دهید و برای تخلیه این توده ها پیگیر باشید.

  43. مهدی گفت:

    سلام خانم دکتر لطفا راهنماییم کنید من ۱۹سالمه یدونه غده چربی تقریبا اندازه یک بند انگشت تو شکم که یکم با ناف فاصله داره تقریبا۸ساله هست ولی علائمی نداره احساس میکنم سفت هیت و حرکت نمیکند مشکلی هم خدارو شکر نیست به نظرتون چی هست؟

    1. قبلا هم اشاره کردم که توده های ناحیه شکمی بسیار مستعد بدخیمی می باشند و در آینده عارضه دار خواهند شد. نسبت به تخلیه و جراحی این توده نزد یک متخصص جراحی اقدام نمایید.

  44. سیما گفت:

    سلام خانم دکترخداقوت ،ببخشیدمن یک لیپوم کنار سینه سمت چپم درامده دکترمتخصص زنان هم دیده سونوگرافی سینه انجام دادم خوب بوده ایابایدلیپوم دربیارم جراحی کنم یانیازنیست،اگربزرگترشدچکارکنم

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. برخی از لیپوم ها در طولانی مدت بزرگ تر و حتی بدخیم یا عفونی می شوند و معمولا توصیه به تخلیه و جراحی آنها می باشد.

  45. مینا گفت:

    سلام‌من دختر ۱۹ ساله هستم یه توده قسمت سینم هس و تکون‌میخوره دردی هیچی ندارم می‌ترسم هم‌برم دکتر🥲

    1. لازم است به یک متخصص مراجعه کنید که برای شما ماموگرافی تجویز کنند.

  46. سعید عبداللهی گفت:

    سلام خدمت خانم دکتر محترم. بنده ۴۸ سال دارم، چند سالی است که در کف پا غده درآمده و به مرور بزرگ شده و در حال حاضر به اندازه شصت پام شده، هیچ دردی ندارم، آیا نیاز به درآوردن آن وجود داره؟

    1. بهتر است جراحی و تخلیه شود. این توده در ناحیه ای است که تحت فشار و تحریک است و امکان عارضه دار شدن آن بالاست.

  47. لیلا گفت:

    سلام ، منم توده بزرگ چربی روی کتفم دارم ،سونو گرفتم ظاهرا شریان خون داخلش جریان داره و جراحی داخل بیمارستان رو حتما باید جراح متخصص انجام بده یا جراح عمومی هم میتونه؟

    1. بهتر است فوق تخصص جراحی انجام بدهند اما اگر جراح عمومی حاذق در این زمینه جراحی را به عهده بگیرند نیز مشکلی نیست.

  48. زهرا گفت:

    سلام خانم دکتر مادرم سونوگرافی گرفتند گفته 13تا غده چربی داخل سینه شون هست آیا این غده ها خطری ندارند .

    1. غده چربی به خودی خود خطرناک نیست اما اگر عفونی یا بدخیم شود خطرناک خواهد بود.

  49. حامد گفت:

    سلام خانم دکتر. حدود ۴ سالی میشه که زیر پوستم در نقاط مختلف بدن مثل بازو ، شکم ، کمر و زیر بغلم توده چربی ایجاد شده و در این ۱ سال اخیر احساس می کنم بیشتر شدن. به جز زیر بغل و شکم که گاهی درد خفیف دارن ، جای دیگه ای درد احساس نمی کنم. برای مراجعه حضوری و ویزیت در اولین فرصت چه زمانی می تونم مزاحمتون بشم؟

    1. لطفا با مطب تماس بگیرید. احتمالا عصر شنبه وقت باشد.

  50. دشتی گفت:

    کیست چربی زیر ابرو رو میشه با لیزر برداشت؟؟؟

  51. یاسی گفت:

    سلام مادرم یه لیپوم زیر سینه داشتن ۱۲ سال پیش با سرنگ نمونا برداری کردن گفتن چربیه وقتی بزرگ شد جراحی کن بعد اخیرا در عرض۱ روز گفتن زیر بغلشون یه توده هست کردن که چند روز قبل نبوده خودشون گفتن مثل اون تودا زیر سینه هست حرکت میکنه و..سونو و مامو دادن زده توده چربی.
    خواستم بدونم ممکنه غدد لنفاوی باشه اون زیر بغل که کفتن یهو دیدن همحین توده ای حدود ۶ سانت زوده .یا سونو و مامو سه بعدی دقیقه و فرق غدد لنفاوی و چربی رو تشخیص میده؟؟

    1. بله تشخیص سونو و ماموگرافی مطمئن است. اگر پزشک مشکوک باشد نمونه برداری یا آزمایش های تشخیصی بیشتر تجویز می کند و به طور قطع تشخیص را اعلام نمی کند.

  52. میلاد گفت:

    درود خانوم دکتر
    ۳۱سالمه وحدود۳۰الی۴۰تالیپوم دارم درنواحی:پهلوی چپ پهلوی راست زیربغل جلو بازو پشت بازو داخل وبغل بازو و کمر وشانه دورسینه و حتی شکم پر ازغده های ریزو درشته!!!! واوضاع خیلی بده😪میخواستم بدونم اگر جراحی کنید بعدازعمل جای جراحی ها میمونه؟اگربالیزر جراحی کنید چی؟

    1. باید معاینه شوید. بستگی به روش جراحی لیپوم، اندازه و محل تشکیل لیپوم دارد.

      1. سجادی گفت:

        سلام وقت بخیر خانم دکتر
        من جلو گوش راستم تقریبا یک سال و نیم،لیپوم دارم وکمی بزرگ شده به نظر شما به کدوم پزشک مراجعه کنم ممنونم راهنمایی ام کنید

        1. هم به متخصص جراحی عمومی می توانید مراجعه کنید و هم متخصص جراحی گوش و حلق و بینی

  53. ساناز نوری گفت:

    سلام خانم دکتر.من ۳۹ سالمه و توی دوتا دستم از پایین تا بالا در از غده های چربی ریز و درشت هست که به مرور زمان زیادتر شدن.ایا برای تعداد بالای این غده ها امکان جراحی هست؟بهترین اقدام چیست؟ سپاس.

    1. همانطور که قبلا هم توضیح داده شده است لازم است به ترتیب اولویت شروع به جراحی و تخلیه این غدد بفرمایید. درضمن رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن و داشتن فعالیت ورزشی منظم تا حدی از عود این لیپوم ها جلوگیری می کند.

  54. مریم گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید این درسته که میگن برداشتن غده ی چربی باعث ازدیاد غده ها می شود؟ البته به تجربه هم در اقوام دیدم.

    1. خیر به هیچ عنوان این تصور درست نیست و برداشتن غده چربی منجر به رشد غده های دیگر نمی شود.

  55. فرهاد رضایی گفت:

    سلام خانم دکتر…۴۱ سالمه اقا هستم ..غده لیپیوم پشت گوش سمت چپ با تشخیص سونو ..یک سال هس ن کوچک شده ن بزرگ ..اندازه حدودی ۳ سانت ..متخصص غدد رفتم نامه دادن ب جراح…پیش جراح رفتم گفتن بیهوشی تقریبن کامل هس در حد ۱۰ دقیقه ب خاطر این که محل لیپیوم خوب نیس….نظر شما را میخوام برش دارم یا ن؟؟ ممنون

  56. حمید گفت:

    سلام خانم دکتر. ببخشید بنده توی شهرستان خرم آباد جراحی لیپوم ناحیه سرم انجام دادم الان سه روز گذشته و ورم داره. انگار هنوز اون لیپوم توی سرم هستش. البته همون روز دکتر گفت یک سری چربی کنار هم بوده و تخلیش کردم و به من هم نشون نداد. خواستم ببینم این ورم هستش یا خیر؟ ممنون از وقتی که میزارین.

    1. معمولا یک الی دو هفته التهاب وجود دارد. بهتر است توده ای که خارج می شود برای پاتولوژی ارسال شود که ابهامی باقی نماند.توصیه می شود که حتی اگر یک خال را برمیدارید نمونه خال را برای پاتولوژی ارسال بفرمایید.

  57. امیرعلی ریوندی گفت:

    سلام وقت بخیر بنده یه نوزاد ۶ روزه دارم که دو روز بعد تولدش متوجه شدیم بالای آبروی سمت چپش یه نفطه ی نرم و متحرک وجود داره که بعد از مراجعه به پزشک نوزاد گفتن غده ی چربی یاهمون لیپوم هست خواستم نظرتونو راجع به درمان و یا عملش بدونم خیلی نگرانمون کرده😔

    1. جای نگرانی نیست به یک متخصص جراحی اطفال مراجعه کنید که سرپایی تخلیه و جراحی شود. معمولا قبل از جراحی تصویربرداری یا سونوگرافی نیز تجویز می شود.

      1. امیرعلی ریوندی گفت:

        سپاسگذارم جهت حال خوبی که بهمون دادید فقط اینکه بنظر شما وقت تخلیه ی درموئید باتوجه به اینکه فرزندمون ۲۰ روزه شده کی باشه؟
        درحال حاضر قابل انجام هست با توجه به نوزاد بودن؟

  58. زهره گفت:

    سلام من یه غده ی لیپوم توی برست چپم دارم باید چکارش کنم؟

    1. به یک جراح مراجعه کنید و لیپوم را تخلیه کنید.

  59. فرشته گفت:

    سلام وقت بخیر دوتا غده چربی لیپوم با تشخیص سونوگرافی درقسمت لنفاوی دارم و یه مقدار بزرگ شدن چه راهی را پیشنهاد میکنید؟

    1. حتما قبل از عارضه دار شدن یا عفونی شدن نسبت به تخلیه این توده ها اقدام نمایید.

  60. نعمت گفت:

    سلام. وقت بخیر . من یه نوزاد 2 ماهه دارم یه غده چربی بدون درد ولی هر روز متورم تر و بزرگتر میشه ما بین چشم و گوش سمت راست نوزاد قرار داره. هر پزشکی هم مراجعه میکنم تشخیص نمیدهند چی هست. اگه ممکنه راهنمایی کنید. اول به چه پزشکی مراجعه کنم. و بعد راه درمان چی هست. ممنون

    1. به متخصص جراحی اطفال مراجعه کنید.

  61. ارشیا امیر کیا گفت:

    من ۵ روز پیش لیپوم روی عضله کتفم دراوردم ۱۳ سانت بخیه زدن اما یکم کبودی و قرمزی دور بخیه بیشتر شده ۹ روز دیگه هم باید بخیه رو بکشم قرمزی خطرناکه؟

    1. با توجه به وسعت جراحی وضعیت شما طبیعی است. مراقب باشید زخم تمیز بماند و عفونت نکند. اگر علائم شما تشدید شد زودتر از موعد به جراح معالج مراجعه کنید.

  62. احمد گفت:

    سلام خانم دکتر من ۲۱ ساله استم تعداد زیادی از این غده های در بدن وجود دارد بیشتر از ۳۰ عدد و به تعداد شان هم دارد اضافه می‌شود که در اول کوچک مانند نیم نخود بعدا آهسته آهسته بزرگ می‌شود بیشتر در نواحی دست هایم و ران هایم می باشد دردی ندارد اما برآمدگی آن در ناحیه دستانم که در نقاط مختلف دستم پراگنده است به زیبایی دستانم لطمه وارد کرده شما چی پیشنهاد میکنید

    1. جراحی و تخلیه توده ها همراه با رعایت رژیم غذایی پیشنهاد می شود.

  63. آراد گفت:

    سلام وقت بخیر
    مدتی است در ناحیه شرمگاهی برامدگی حس میکردم الان چند وقته احساس میکنم کوچک تر شده ولی همچنان هست امکان داره غده چربی باشه؟ هیچ درد و یا مشکلی از طرف پروستات ندارم

    1. ممکن است التهاب غدد لنفاوی باشد. از یک متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

  64. کیانا گفت:

    سلام ما این بیماریو‌به صورت ارثی تو خونواده داریم من تاحالا نداشتم و نمیدونستم ک میدونم مبتلا بشم ولی به توده کوچیک بقل ستون فقراتم بود ک تکون نمیخورد خیلی هم کوچیک بود و درد نمیکرد امروز ک از خواب پاشدم درد میکنه خودش نه عضله های کنارش انگار قلنج دارم و میترستم مربوط به اون باشه من ۱۸ سالمه

    1. معمولا با انجام یک سونوگرافی می توان نوع توده را تشخیص داد.

  65. مهدخت گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز همسرم ۳۸ سالش و سمت چپ سرش یه حالت غده یا برآمدگی داره و من خیلی نگرانشم و احساس میکنم بزرگتر شده تقریبا از ۴ سال پیش آیا شما میتونید تشخيص بدین ک چیه بیاییم برای ویزیت

    1. بله می توانید برای ویزیت و درمان تشریف بیاورید. این توده ها معمولا لیپوم یا کیست سباسه سر می باشند.

  66. ریحانه گفت:

    سلام وقت بخیر
    خانم دکتر من هم از بچگی توده لیپوم در گردنم سمت چپ دارم اندازش همونی ک بود هست ن بزرگ شده ن کوچیک الان ۲۴ سالمه بنظرتون امکان جراحی هست اگر برفرض رگ رد شده باشه؟

    1. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر داد. اگر عروق خونی داشته باشد حتما باید در کلینیک تخصصی جراحی تخلیه شود. قبل از جراحی سونوگرافی تجویز می شود.

  67. شادی گفت:

    سلام وقت بخیر پدر من چند سالی هست که یه چیز گرد و قلمبه روی پیشونیش در اومده که جدیدا حس میکنم بزرگتر شده ولی هیچ درد و شکایتی نداره میخواستم ببینم امکانش هست همین لیپوم باشه یا نه .به نظر شما باید حتما جراحی بشه یا میتونه بهش کاری نداشته باشه و همینجوری بمونه

    1. تا زمانی که اقدام به جراحی و تخلیه این توده ننموده اید آن را دستکاری نکنید. معمولا توده های این ناحیه کیست سباسه می باشند.

  68. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر
    من ۷ ساله ده داخل بافت رانم‌که نه خیلی عمیقه و نه خیلی سطحی یه غده دارم که اگه فشارش بدم یکم درد میگیره ولی بیشتر دو سه سانت از اطرافش درد داره یکمم بزرگه یکسالیم هست کدو دو تا غده ی کوچیک دیگه داخل همین ران سمت راستم و سمت چپم درآورده خیلی م اضافه وزن دارم میخوتستم بدونم غده ای که تو این عمق هست چقدر خطرناک میتونه باشه؟

    1. احتمال عفونی شدن و حتی بدخیم شدن این توده ها وجود دارد. علاوه بر کاهش وزن حتما برای تخلیه آنها اقدام کنید. زیاد هم به توده ها فشار و اصطکاک وارد نکنید که تحریک نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *