هموروئید یا بواسیر

درمان و جراحی هموروئید

درمان اولیه هموروئید یا بواسیر در منزل می باشد. ابتدا به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید. علاوه بر این که از متخصص دارو دریافت می کنید نیاز است که مراقبت های خانگی هموروئید را نیز در منزل رعایت فرمایید. اگر طی یک هفته بهبودی حاصل نشد باید برای یکی از روش های درمان با لیزر و یا عمل جراحی هموروئید اقدام کنید.

در اکثر مواقع با مراجعه فوری به متخصص و پی گیری درمان هموروئید در مراحل اولیه مشکل بیمار حل می شود. اکثر افرادی که نیازمند جراحی و لیزر هموروئید می باشند دچار هموروئید مزمنی می باشند که سالهاست بدون درمان جدی به حال خود رها شده است.

جراحی هموروئیداکتومی

شرايط اورژانس در هموروئيد

گاهي بيمار با هموروئيدهاي خيلي دردناك مراجعه ميكند كه ممكن است اين درد زياد بعلت ترومبوز، بيرون زدگي كه جا نميرود، و احتقان شديد هموروئيد باشد
طبق اخرين كتابهاي مرجع توصيه شده اگر بيمار در اين مرحله مراجعه كند بهتر است در همان ٢٤ ساعت اول تحت عمل قرار بگيرد  زيرا درمانهاي ديگر سبب  طولاني شدن مرحله ي درمان مي شود.

درمان بواسیر یا همورویید ـ درمان طبی هموروئید (بواسیر)

درمان اولیه برای هموروئید های خفیف تا متوسط درمان طبی می باشد. _ اولین راه درمان کنترل یبوست بوسیله ی رژیم پر فیبر می باشد. باید حداقل ۳۰ گرم فیبر روزانه مصرف شود. شامل میوه ها ؛ سبزیجات ؛ حبوبات . در صورت نیاز با دستور پزشک ملین تجویز می شود.

افزایش مصرف مایعات. روزانه ۱۰-۸ لیوان اب ؛ کاهش مصرف چای و مایعات کافئینه. _ لگن اب گرم بمدت ۱۵ دقیقه بعد از هر اجابت مزاج حدودا روزی ۳-۲ بار _ ورزش ایروبیک و پیاده روی  روزی نیم ساعت کمک کننده است به محض احساس دفع باید اقدام به اجابت مزاج  نمود.

هر روز یک زمان خاص را – مثلا بعد از غذا خوردن – تنظیم کنید و روی توالت بنشینید. این به تحریک حرکت روده کمک می کند. _ هنگام خشک کردن این ناحیه نباید دستمال محکم و با فشار روی این ناحیه کشیده شود و می توان از خشک کننده مو استفاده کرد. _ ضد التهاب های غیر استروییدی به کاهش درد کمک می کند.

درمان موضعی هموروئید حاد

شستن گره های پایین افتاده از کانال مقعد ۳ تا ۴ بار در روز با گرفتن دوش آب گرم در صورتی که نشانه های التهاب حاد وجود نداشته باشد باید پس از چرب نمودن گره ها با امولسیون سنتومیسین یا روغن گیاهی، آن ها را با احتیاط وارد مجرای راست روده کرد.

اطراف مقعد را باید با دستمال نرم، خشک و تمیز پوشانده، برای نگه داشتن آن از مایو های T شکل استفاده کرد. هر بار بعد از توالت رفتن این عمل باید انجام گیرد.
با شروع خون ریزی باید اطراف مقعد و گره های هموروئیدی را با گرفتن دوش آب گرم شسته، گره ها را با امولسیون سنتومیسین چرب نمود. ۲

بار در روز از شیاف های ضد هموروئید استفاده کرد و با محلول فوراسیلین یا ریوانول اطراف مقعد را ضد عفونی و پانسمان نمود. در صورت خون ریزی نباید گره ها را وارد مجرای راست روده کرد چرا که این عمل موجب آسیب دیدن بیش تر، خون ریزی مجدد و عفونی شدن آن ها می گردد.

هموروئید-بواسیر در چه زمانی نیاز به جراحی پیدا می کند؟

۱- اگر هموروئید پایدار بماند و به درمان های اولیه جواب ندهد. ۲- خون ریزی داشته باشد. ۳- در اجابت مزاج تاثیر بگذارد. ۴- مزاحمی برای زندگی و آرامش شخص باشد.

روش های غیر جراحی در درمان هموروئید

بستن هموروئید (بواسیر) با باند الاستیک ( جزو موفق ترین روش هاست ) . لازم به ذکر است که  در این مورد باید مراقب عفونت احتمالی بود . برای هموروئید های داخلی که مرتب خون ریزی و افتادگی پیدا می کنند ، یکی از مناسب ترین راه ها تزریق یک ماده ی اسکلروزان ( سفت کننده ) به زیر مخاط آن ناحیه است . روش نسبتاً جدید تر و بسیار نوید بخش ، فوتوکواگولاسیون ( photocoagulation  ) است . در این روش در صورتی که هموروئید (بواسیر) همراه با لخته شدن خون در ناحیه باشد با استفاده از بی حسی موضعی لخته را جدا می سازند.

روش های درمان و جراحی هموروئید یا بواسیر

بستن شریان هموروئید با استفاده از داپلر- در این روش با استفاده از داپلر عروق تغذیه کننده هموروئید مشخص شده و بسته می شود . این عمل باعث قطع جریان خون هموروئید شده و تورم ان از بین می رود. ریت درمانی آن کم تر و عوارض آن نیز نسبت به جراحی کم تر است.

جراحی باز هموروئید(بواسیر)

چندین روش جراحی برای خارج کردن هموروئید های علامت دار توصیف شده است. همه این روش ها بر اساس کاهش جریان خون شبکه های هموروئیدی و خارج کردن مخاط و انودرم اضافی است. این عمل ها با بی حسی موضعی ؛منطقه ای و یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در بعضی از روش ها زخم حاصل از برداشتن هموروئید با بخیه های قابل جذب بسته می شود و در روش دیگر زخم باز گذاشته می شود تا به طور ثانویه ترمیم شود.

هر ۳ بالشتک هموروئیدی را می توان در یک جلسه برداشت اما باید از خارج کردن منطقه ی وسیعی از پوست اطراف مقعد اجتناب کرد تا از تنگی مقعد بعد از عمل جلوگیری شود.

عوارض جراحی باز هموروئید

خون ریزی – عفونت-تنگی مقعد- احتباس ادراری – بی اختیاری مقعد – از عوارض جراحی باز هموروئید با تیغ جراحی است.

مزیت لیزر در درمان هموروئید نسبت به جراحی باز

لیزر در هنگام برش و برداشتن پاکه هموروئید انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از  عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد. لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل ترمیم می کند و در نتیجه خون ریزی هنگام عمل کاهش می یابد. این عمل بطور سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است.

بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیش تر ندارد. بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی طبیعی خود دارد. با این نوع لیزر می توان تمام انواع هموروئید و حتی شقاق و فیستول هم زمان را درمان نمود.

لیزر جراحی هموروئید محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود.

قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر می رسد. لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود.

بیماری التهابی روده و جراحی هموروئید

در افرادی که مبتلا به بيماري هاي التهابي روده هستند, هرنوع عمل جراحي مقعد و دستکاری پوست اطراف آن ممنوع است زيرا زخم آنها باتاخير ترميم مي شود و حتي ممكن است اصلا ترميم نشود. اگر اين افراد هموروئید بيرون زده و يا خونريزي داشته باشند و نياز به عمل جراحي ضروري باشد مي توان از روش رابر بند هموروئید استفاده كرد

دکتر زهرا سعادتی متخصص جراحی عمومی فارغ التحصیل ۱۳۷۸ از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی هستند. ایشان دوره های لیزر را در کشومان ایران و کشورهای روسیه و ترکیه گذرانده اند و سابقه طولانی در زمینه درمان و جراحی با لیزر دارند. تلفن تماس با مطب 02122761600 و 02122766853