زگیل تناسلی

همه چیز درباره زگیل تناسلی

زگیل تناسلی

زگیل هایی که بر روی سطح بدن به وجود می آیند، گاه در نواحی عادی و معمول، مانند دست و پا و انگشتان به وجود می آیند؛ ولی گاه این زگیل ها بر روی ناحیه تناسلی بروز می کنند که به نام زگیل تناسلی شناخته می شوند. این زگیل ها ممکن است در ناحیه هایی چون: واژن، آلت تناسلی، لگن و یا دور مقعد ایجاد شوند.

زگیل تناسلی، تورم و عارضه ای پوستی می باشد که به سبب انتقال نوع خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی و یا همان اچ پی وی (HPV) به وجود می آید و تمایل به ایجاد بر روی ناحیه تناسلی دارد.

این ویروس بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد که بسیار واگیردار است. در صورت تشخیص سریع و درمان به موقع، به آسانی برطرف میشود؛ اما اگر تشخیص آن به تاخیر بیفتد و یا ویروس برای مدت طولانی نهان و بدون علائم باقی بماند، میتواند مشکل ساز شده و منجر به ایجاد سرطان دهانه رحم و یا نواحی تناسلی شود.

قسمت های شایع زگیل تناسلی در مردان شامل: آلت تناسلی، پوست بیضه یا همان اسکروتوم، ران و کشاله‌ ران،

اطراف و یا در داخل مقعد بوده و در زنان این نواحی شامل: داخل و یا خارج از واژن یا همان مهبل، داخل و یا خارج از مقعد، ران و کشاله ران و بر روی دهانه رحم می باشد.

تشخیص زگیل تناسلی

علائم و علل ایجاد زگیل تناسلی

در حالت کلی، این بیماری هم مانند بسیاری دیگر از بیماری هایی که منشا ویروسی دارند، میتواند تا ماه ها و حتی گاه سال ها، به صورت غیرفعال در بدن وجود داشته باشد و بدن به مبارزه با عفونت ها بپردازد. در این حالت فرد تا مدت ها متوجه وجود آن نخواهد شد؛ که البته فرد در این حالت کاملا توانایی انتقال ویروس را دارد.

گاهی علائم بسیار جزئی چون: سوزش و خارش، حساسیت به لمس، تغییر در ترشحات واژن، درد و یا خونریزی خفیف بروز میکند، که در صورت عدم توجه به آن و طولانی شدن مدت زمان ابتلا، زگیل هایی متعدد و در اندازه های کوچک و بزرگ، صاف یا برجسته، به رنگ پوست و یا رنگ هایی دیگر ایجاد میشوند، که با چشم قابل رویت هستند.

در صورت تداوم این علائم و عدم توجه به ضرورت درمان، در سلول های دهانه رحم و گاه به ندرت در سلول های مقعد و آلت تناسلی تغییراتی ایجاد می شود که میتواند منجر به بروز سرطان در این نواحی شود.

زگیل تناسلی معمولا از طریق برقراری رابطه جنسی مستقیم واژینال، رابطه جنسی دهانی و یا حتی مقعدی انتقال می یابد؛ همچنین امکان انتقال آن از مادر مبتلا به نوزاد، در حین زایمان طبیعی هم وجود دارد.

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

درمان های متفاوتی برای این زگیل ها وجود دارد که، گاه تنها با جراحی کوچک و سرپایی و بدون استفاده از بیهوشی، زگیل را از روی پوست بر می دارند.

یکی دیگر از روش ها، استفاده از لیزر می باشد که برای برداشتن و حذف ضایعه، مورد استفاده قرار میگیرد.لیزر زگیل تناسلییک روش کارآمد برای برداشتن بدون بازگشت زگیل تناسلی می باشد.

روش دیگر، کرایوتراپی نامیده می شود که با استفاده از دی اکسید کربن و یا نیتروژن مایع، سلول های غیرطبیعی را منجمد میکنند. بدین ترتیب طی یک یا چند جلسه کرایوتراپی آثار زگیل تناسلی از روی پوست محو می شود.

الکتروکوتر یکی دیگر از روش های درمانی می باشد که، به سوزاندن زگیل تناسلی با استفاده از جریان الکتریکی می پردازند. این روش ممکن است اسکار و آثار سوختی بر روی پوست به جای بگذارد.

اینترفرون آلفا، نام ماده ای است که برای تحریک پاسخ ایمنی بدن، مورد استفاده قرار میگیرد. راه درمان دیگر، تزریق داروی فلور اوراسیل اینترفرون در داخل ضایعه می باشد.

سوالات متداول در رابطه با زگیل تناسلی

1-آیا استفاده از کاندوم، پیشگیری از زگیل تناسلی را تضمین میکند؟

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی به کاهش خطر ابتلا منجر شده، ولی قسمت هایی از ناحیه تناسلی که بدون پوشش هستند، میتوانند در تماس با قسمت های آلوده، به این ویروس دچار شوند.

2-آیا استفاده از استخر یا توالت فرنگی مشترک هم خطر ابتلا به زگیل تناسلی دارد؟

این ویروس در خون، ادرار و دیگر مایعات بدن پخش نمی شوند، در نتیجه در مواردی بسیار نادر و جزئی ممکن است از طریق استخرهای عمومی شنا، سنگ توالت ها و یا استفاده از حمام مشترک منتقل شود.

3-آیا منفی بودن تست پاپ اسمیر، نشانه عدم ابتلا به زگیل تناسلی است؟

خیر. پاپ اسمیر آزمایشی است که دهانه رحم را از نظر وجود سلول های سرطانی بررسی میکند. منفی بود این آزمایش، بیانگر نرمال بودن سلول های دهانه رحم بوده و نشانه عدم ابتلا به HPV نخواهد بود. برای این منظور باید وجود ویروس به طور جداگانه در همین تست یا تست خون بررسی شود.

4-آیا صرف باکره بودن بانوان، خطر ابتلا به زگیل تناسلی را به صفر خواهد رساند؟

متاسفانه پاسخ منفی است، چرا که این زگیل ها می توانند از طریق تماس نزدیک ناحیه تناسلی، منتقل شوند و الزاما مشروط و منوط به داشتن رابطه جنسی کامل واژینالی نخواهد بود.

5-آیا زگیل تناسلی در دوران بارداری مشکل ساز خواهد بود؟

خوشبختانه این ویروس مانند ویروس HIV، از طریق خون به جنین منتقل نخواهد شد و سلامت بارداری و جنین را تهدید نمی کند، با این حال بهتر است که نوع زایمان برای این افراد، سزارین باشد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *