شقاق یا فیشر مقعدی

مزایا و معایب لیزر شقاق

مزایا و معایب لیزر شقاق

شقاق یا در اصطلاح علمی فیشر زمانی ایجاد می شود که در انتهای روده زخم ایجاد شود. این زخم های دردناک و آزاردهنده به صورت ترک خوردگی های سطحی تا عمیق به وجود می آیند که معمولا با درد و سوزش شدید همراه است.

علت به وجود آمدن این ترک خوردگی ها این است که سیستمی که دفع مدفوع را کنترل می کند ناچار می شود که فعالیت خود را افزایش دهد، این افزایش فعالیت همان زور زدن در هنگام اجابت مزاج است. در اثر این افزایش فعالیت سیاهرگ ها نمی توانند به پوست و مخاط مقعد خون برسانند. در نتیجه زخم و خونریزی در ناحیه مقعد اتفاق می افتد.

هرچقدر یبوست ادامه پیدا کند و طولانی تر شود بر شدت بیماری شقاق افزوده می شود و بیمار مجبور می شود که برای دفع مدفوع زور بزند و بر مقعد فشار آورد. علاوه بر یبوست و داشتن مشکل در اجابت مزاج، اسهال و التهاب روده نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده شقاق هستند.

این بیماری می تواند از نوزادان تا افراد مسن را دچار درد و مشکل نماید و محدود به یک گروه سنی خاص و مشخص نیست.

انواع شقاق که با لیزر قابل درمان است

انواع شقاق را مشاهده می کنید که با لیزر قابل درمان است.

اما مردم معمولا شقاق را با هموروئید اشتباه می گیرند و زمانی که در ناحیه مقعد خود درد را احساس می کنند و خونریزی را می بینند گمان می کنند که هموروئید دارند. تفاوت خونریزی در بیماری هموروئیدو شقاق این است که بیماری که هموروئید دارد در هنگام اجابت مزاج خون را فقط بر روی دستمال توالت می بیند، اما بیماری که دچار ضایعه فیشر شده است در هنگام دفع، خون را بر روی کاسه توالت و مدفوع می بیند.

متاسفانه در فرهنگ ما به علت وجود حجب و حیا، بیمارانی که با مشکلات مقعدی مواجه می شوند خیلی دیر به متخصص جراحی مراجعه می کنند و همین امر می تواند موجب طولانی تر شدن درمان و یا حتی وخیم تر شدن آن شود.

روش های متعدد برای درمان فیشر یا شقاق مقعد وجود دارد. در مراحل ابتدایی بیماری یعنی زمانی که هنوز خراشیدگی ها سطحی هستند با دارو و پماد شقاق می شود آن را درمان کرد و نیازی به جراحی نیست. اما نباید هرگز خود درمانی کنیم و بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف دارو و پماد های مختلف کنیم.

اما وقتی که بیماری پیشرفت کند و زخم ها عمیق تر شوند، به اصطلاح در دوره به وجود آمدن شقاقمزمن، پزشک چاره ای جز جراحی نخواهد داشت. البته جراحی به سبک قدیمی که با استفاده از تیغ جراحی و بستری شدن در بیمارستان همراه است همیشه موجب ایجاد ترس و هراس بیمار است.

اما با روش مدرن لیزر درمانی می توان فیشر یا شقاق مقعد را به صورت کامل و قطعی درمان کرد.

مزایای لیزر شقاق

در دهه گذشته مطالعات متعدد بر روی تاثیرات لیزر درمانی شقاق انجام شده است. در یکی از این تحقیقات کلینیکی، بر روی تمام بیمارانی که از بیماری شقاق رنج می برند و به بیمارستان ولی عصر، اراک و ایران مراجعه کرده بودندلیزر شقاقصورت گرفت.

نتایج این پژوهش نشان داد که پس از عمل لیزر بیماران درد بسیار بسیار کمی را احساس می کردند و ناحیه مقعد به طور کامل درمان شده بود و بیماران دیگر نیازی به درمان بیشتر و یا استفاده از تکنیک های جایگزین نداشتند.

زیرا لیزر درمانی یک پروسه درمانی ساده، بدون درد، فاقد تیغ جراحی است و درصد بالایی از بیمارانی که از این روش برای درمان فیشر خود استفاده کرده اند از آن رضایت دارند. این روش به عنوان روشی موثر برای رفع قطعی فیشر مقعدی شناخته شده است.

عوارض و معایب لیزر شقاق

هر روشی به تناسب مزایایی که دارد می تواند معایب و محدودیت هایی نیز داشته باشد. از معایب لیزر شقاق قیمت نسبتا بالای آن است. اگر متخصص جراحی از مهارت و تجربه لازم برخوردار نباشد ممکن است به فرد آسیب برسد و بافت های سالم نیز دچار عارضه شوند.

همچنین اگر متخصص جراحی نتواند به درستی از دستگاه استفاده کند امکان بازگشت بیماری وجود دارد. بنابراین مراجعه به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه و خوش نام در جراحی و لیزر شقاق برای جلوگیری از عوارض لیزر شقاق بسیار حائز اهمیت است.

مراحل لیزر شقاق

مراحل لیزر شقاق

لیزر شقاق چگونه است؟

اگر لیزر شقاق با لیزر پرتوان دی اکسید کربن و با فیشرکتومی انجام شود حتما باید در کلینیک تخصصی جراحی انجام شود. هرچند که استفاده از لیزر کم توان برای ترمیم زخم شقاق که در چند جلسه انجام می شود نیازی به مراجعه به کلینیک ندارد.

معمولا شقاق مزمن با لیزر کم توان به تنهایی درمان نمی شود و استفاده از هر دو نوع لیزر در درمان این نوع بیماری ضروری است.

روش درمان شقاق با لیزر در این روش به این ترتیب است که ابتدا بیمار خواب عمیق یا بی حسی از کمر می گیرد. سپس طی یک پروسه تخصصی 5 الی 15 دقیقه ای تگ شقاق و زائده های ایجاد شده با لیزر پرتوان برداشته می شود.

سپس لیزر کم توان به محل تابیده می شود و محل برداشتن زخم شقاق دیگر نیازی به بخیه نخواهد داشت. پس از دو ساعت بیمار از کلینیک تخصصی جراحی با لیزر مرخص می شود و یک شب در منزل استراحت می کند. روز بعد از لیزر شقاق می توانید به کارهای روزمره خود برسید. بهتر است تا 3 روز در منزل بمانید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.

قبل بعد و حین لیزر شقاق

قبل بعد و حین لیزر شقاق

مراقبت بعد از لیزر شقاق چگونه است؟

همانطور که اشاره شد لیزر شقاق بدون بخیه انجام می شود. بنابراین نیازی به تعویض پانسمان و نگهداری خاص از زخم و بخیه ندارید. مهمترین مراقبتی که باید بعد از لیزر شقاق در نظر بگیرید نشستن در لگن آب ولرم و کنترل یبوست و اسهال است.

از آنجایی که قبل از عمل برای بیمار شیاف بیزاکودیل تجویز می شود وروده ها کاملا تخلیه می شوند تا 24 ساعت بعد از لیزر شقاق نیازی به دفع مدفوع ندارید.

از آنجایی که اکثر بیماران بعد از دریافت داروی خواب آور یا بیهوشی دچار یبوست می شوند برای بیمار شربت ملین یا پودر ملین تجویز می شود. کم تحرکی بیمار نیز بر تشدید یبوست بی تاثیر نیست. هرچند که شرایط گوارش تمام بیماران یکسان نیست و همه دچار یبوست نخواهند شد. به همین دلیل پزشک معالج مقدار مصرف شربت ملین را به عهده بیمار می گذارد.

نشستن در لگن آب ولرم نیز بعد از هر اجابت مزاج علاوه بر تمیز کردن بهتر ناحیه به کاهش التهاب و بهبود سریعتر زخم کمک می کند. ممکن است جراح معالج از شما بخواهد که یک یا دو قطره بتادین نیز در لگن آب ولرم بریزید اما این مورد برای تمام بیماران صادق نیست و باید طبق نظر جراح معالج انجام شود.

توجه کنید که مقدار زیاد بتادین یا نمک در آب ولرم در طولانی مدت منجر به بروز خشکی پوست و سوزش ناحیه مقعد می شود.

تغذیه مناسب بعد از لیزر شقاق طی 24 ساعت اول سوپ سبک است و بعد از آن باید خوراکی هایی مصرف کنید که یبوست و اسهال نگیرید. مثلا از مصرف برنج به منظور جلوگیری از یبوست خودداری کنید و به جای آن از سیب زمینی آبپز یا نان سبوسدار استفاده کنید.

غذاهای مقوی مصرف کنید اما مراقب باشید که پرخوری نکنید. میوه و سبزیجات و سالاد علاوه بر تامین فیبر مورد نیاز روزانه به تامین مینرال ها و ترمیم سریعتر زخم جراحی شقاق نیز کمک می کند.

اگر شغل شما طوری است که باید وزنه سنگین بلند کنید یا مدت طولانی روی صندلی بنشینید بهتر است 3 روز اول بعد از لیزر شقاق را مرخصی بگیرید. فعالیت ورزشی را یک ماه بعد از لیزر شروع کنید. ورزش هایی مثل پیلاتس و یوگا پیشنهاد می شود.

مقایسه لیزر شقاق با عمل جراحی شقاق

تفاوت عمده این دو روش ابزار جراحی شقاق است. به این معنی که اگر جراحی با تیغ یا کوتر برقی انجام شود به آن جراحی به روش سنتی و معمول می گوییم. اگر برش جراحی با لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام شود و در نهایت ترمیم زخم با طول موج پایین تر لیزر انجام شود به آن لیزر شقاق می گوییم.

در هر دو روش از اسفنکتروتومی یا همان برداشتن تگ شقاق استفاده می شود. به جز مواردی که که فقط از لیزر کم توان برای ترمیم زخم استفاده می شود.

به همین دلیل دوره نقاهت لیزر شقاق نسبت به عمل جراحی شقاق تقریبا 1/3 است. ظرافت و دقت در برش با لیزر به حدی است که می توان چند بیماری مقعدی مثل هموروئید و فیستول را در یک جلسه همزمان با لیزر شقاق درمان نمود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

72 دیدگاه برای “مزایا و معایب لیزر شقاق

  1. صبا گفت:

    سلام خانم دکتر . از بعد از ظهر دچار درد در ناحیه مقعدی شدم و به هنگام لمس ناحیه مقعد با زایده ای به اندازه یک دانه انگور مواجه شدم که بیرون زده. ایا دچار همورویید شدم؟ اضافه وزن و یبوست هم ندارم. چه باید بکنم؟

    1. سلام بله این امکان وجود دارد که دچار هموروئید داخلی درجه 4 شده باشید. احتمالا زیاد به ناحیه فشار وارد شده است. از یک متخصص وقت ویزیت بگیرید. درضمن هر روز 10 دقیقه در لگن آب کرم هم بنشینید.

  2. ف م گفت:

    سلام خانم دکتر، وقت شما بخیر، در درمان کسی که هموروئید و شقاق هر دو را دارد، آیا فقط با یک عمل با لیزر برطرف می شوند و یا اینکه امکان دارد به چند عمل با لیزر نیاز باشد؟
    باتشکر

    1. من با یک عمل و در یک جلسه لیزر شقاق و هموروئید را انجام می دهم.

    2. سمانه گفت:

      سلام. من ۸ ماه پیش لیزر شقاق و همورئید داخلی و تنگی مقعد رو انجام دادم. کلا مشکل یبوست رو داشتم و با تغذیه در حال کنترلشم. دیروز بدنم کم آب شد و دچار یبوست شدم. دفع سختی داشتم و بعد از دفع دو قطه خون صورتی روشن دیدم. البته نزدیک به زمان پریودیمم هست و تصور خودم این بود که پریود شدم اما خبری از پریودی نیست. میخوام بدونم اگر خونریزی از پشت بوده یعنی شروع شقاق یا همورئید مجدد؟ باید چه دارویی استفاده کنم؟
      الان درد خاصی هم ندارم.

      1. احتمالا بر اثر یبوست بیماری شقاق شما عود کرده است. از پزشک معالج خود داروی مناسب دریافت کنید.

    3. Mobina گفت:

      سلام خانم دکتر وقتتون بخیر من یه جوان ۲۳ سالم من تو سال ۹۹ عمل کیست مویی انجام دادم و دقیقا یک سال بعدش دچار شقاق شدم پیش پزشک معالجمم رفتم ایشون گفتن اگه هنگام خون ریزی درد نداری چیز مهمی نیست
      ولی الان بعد این همه مدت من هنگام دفع خون ریزی دارم بدون درد ولی خونریزیام مخصوصا زمانایی که میرم شهرستان زیاد میشه باعث ترس و وحشت من شده
      و چون از عمل کیست موییم خاطری بدی دارم
      واقعیتش از این که بخوام دوباره برم زیر جراحی بجور نگرانم کرده و دلم آشوب

      من تو گوگل خونده بودم شقاق زمانی که ناحیه نزدیک مقعد جراحی بشه تحریک شده و شقاق به وجود میاد
      میخواستم ببینم واقعیته

      و من چیکار باید بکنم

      من یبوستم دارم و به همین خاطر شقاق ایجاد شده با این که از پماد و شربت ملیم کننده استفاده میکنم ولی بازم یبوست دارم

      1. حتما از مطب وقت ویزیت بگیرید که وضعیت شما بررسی شود. اگر تهران تشریف ندارید می توانید ویزیت آنلاین هم بگیرید.

  3. م.ا گفت:

    سلام خانم دکترمن هشت ماه پیش عمل شقاق بالیزر داشتم ولی هنوزم خوب نشدم خیلی نگرانم ب نظرتون زخم بعدازعملم دچاربیماری دیگه ای نشده مث بواسیر یاسرطان مقعد چون حس میکنم ی گوشت اضافه زده بیرون مقعد

    1. سلام بعد از لیزر شقاق بیمار دچار گوشت اضافه نمی شود. احتمالا از ناحیه دیگری از مقعد دچار هموروئید یا دیگر بیماری های مقعد شده اید. اگر یبوست و اسهال مزمن دارید احتمال بروز این بیماری ها بیشتر می شود. به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  4. ن.ن گفت:

    سلام خانم دکتر من برای درمان شقاق پیش شما اومدم اما بعد گذشت ۱۵ روز و استفاده از داروها و توصیه های شما خوب نشدم دلیلش چی هست ؟یعنی احتیاج به عمل دارم؟

    1. داروهای تجویز شده برای یک دوره 10 روزه می باشد و لازم است مجدد مراجعه بفرمایید. با مطب تماس بگیرید و شماره پرونده خود را اعلام کنید تا شما را راهنمایی کنند. برخی بیماران با چند نسخه متفاوت و رعایت رژیم غذایی به درمان شقاق دست می یابند اما برخی بیماران بعد از مصرف یک دوره دارو لازم است لیزر شقاق یا عمل جراحی شقاق را انجام دهند.

  5. مینو گفت:

    سلام و احترام من مدت ۱۰ ساله فیشر دارم. اول مثل جوش بود بعدا رشد کرد. نیم سانتیمتر الان بزرگتر شده یک سانتیمتر و اجابت برام خیلی سخته. حتما باید عمل بشم یا با دارو درمان میشه خیلی خجالت میکشم و خیلی هم میترسم

    1. لازم است معاینه شوید. ممکن است در این مدت به دیگر بیماری های مقعد نیز دچار شده باشید.

  6. Smane گفت:

    سلام خسته نباشید .ببخشید هزینه عمل لیز لطف می کنید…؟

    1. بعد از ویزیت بیمار تعیین می گردد.

  7. ه گفت:

    سلام ایا لیزر شقاق باعث بی اختیاری میشود ؟

    1. لیزر یک وسیله جراحی مدرن است که برش های بسیار ظریفی ایجاد می کند. بنابراین لیزر منجر به بی اختیاری نمی شود و تکنیک و مهارت جراح در استفاده از لیزر برای جلوگیری از بی اختیاری بسیار مهم است.

  8. سیما گفت:

    سلام خانم دکتر من از دو قسمت بواسیر خارجی دارم شقاق ھم دادم بہ گفتہ دکترا چندسالہ کہ دچار این بیماریم خیلی اذیتم میکنہ لاغر ھم ھستم آیا لیزر باعث تنگی دھانہ مقعدم نشہ؟

    1. سلام مهارت جراح در استفاده از لیزر پرتوان برای عمل جراحی شقاق و هموروئید بدون عوارض بسیار مهم است. من لیزر هموروئید و شقاق را بدون عارضه و بدون عود و بازگشت انجام می دهم.

  9. مهدی گفت:

    سلام خانم دکتر من 8 روزه عمل لیزر شقاق کردم ولی هنوز درد در ناحیه کنار مقعد دارم و بعد از اجابت مزاج درد زیادی دارم.

    1. به جراح معالج خود مراجعه کنید وضعیت شما طبیعی نیست. اگر یبوست و اسهال دارید نیز لازم است وضعیت اجابت مزاج را کنترل کنید.

  10. فاطمه گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    من ۲۲ سالمه اضافه وزن هم ندارم مدتیه ک برای بیماری سرطان هوچکین شیمی درمانی میشم و هفته پیش دچار یبوست شدم و کمی ک گذشت و ملین ها اثر نکرد درد و خونریزی شروع شد ۲ روز پیش دکتر رفتم برام شربت ملین نوشتن و ژل لیدوکائین و دیلتیازم
    اما واقا درد طاقت فرسایی رو تحمل میکنم حتی زمانی ک حالت بیرون روی دارم
    نمیدونم باید چیکار کنم برای درد و سوزش و کلا درمانم
    خواهش میکنم راهنماییم کنید

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه و شرح داروهای مصرف شده برای درمان شقاق برای شما داروی مناسب تجویز می شود.

  11. Ee گفت:

    خسته نباشید دکتر
    من ۳ ماه پیش به شقاق مبتلا شدم با پماد دیلتیژل و لیدوکائین و مصرف ملین کنترلش کردم و تا حدودی خوب شدم
    ولی هر یک الی دو هفته یه بار اگه کوچکترین یبوست بگیرم دوباره دچار میشم حتی وقتی هم شقاق خوب شده باز احساس میکنم مقعدم سوزن سوزن میشه و احساس خیلی بدی دارم
    خون ریزی ندارم و با نگاه کردن هم چیزی مشخص نیست
    من شهرستان هستم چطور میتونم ویزیت آنلاین بشم

    1. بیماری شقاق شما با خوددرمانی و داروی بدون تجویز پزشک درمان نشده است و مزمن شده است. با مطب تماس بگیرید تا هماهنگی های لازم برای ویزیت آنلاین را برای شما انجام دهند..

  12. عرفان گفت:

    سلام خدمت خانم دکتر گرامی
    بنده چند ماهه به شقاق مبتلا شدم یعنی اوایل که گرفتم ترکش زیاد بود اما با دارو و مصرف ملین خوب شد
    الان تو ناحیه‌ی دیگه‌ای شقاق بروز کرده ولی کوچیکه
    گهگداری خونریزی هم داره
    بنده تو یکی از مقالاتتون خوندم که مصرف طولانی مدت پماد باعث نازک شدن پوست اون ناحیه میشه و منم همین احساسو دارم
    گفتم ببینم با مصرف ملین خالی میشه اینو هم درمان کرد؟
    و آیا با لیزر این پوست بازسازی میشه ؟ یعنی چاره‌ی دیگه‌ای نیست واسه ترمیم پوست اون ناحیه ؟
    تشکر

    1. حتما از یک متخصص داروی مناسب بگیرید. مصرف ملین برای مدت طولانی نیز روده ها را تنبل می کند و توصیه می کنم از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب بگیرید. اگر با مصرف داروی قوی درمان نشوید ممکن است به شما لیزر شقاق پیشنهاد شود. روش های درمان با لیزر شقاق متفاوت است و بسته به نظر متخصص یکی از این روش ها برای درمان بیمار انتخاب می شود.

  13. ا.ب گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر، من دیروز بعد از اجابت مزاج روی مدفوع خود خون روشن دیدم که ابتدا فکر کردم پریود است چون اولین بار بود که انقدر خون میدیدم ولی قبلا هم به دلیل یبوست خیلی کم با این قضیه مواجه شده‌بود و اینکه هنگام اجابت مزاج خیلی کم اگر یبس باشم درد و سوزش احساس میکنم میشه لطفا راهنمایی کنید لازمه که حتما به دکتر مراجعه کنم؟

    1. ممکن است به هموروئید ترومبوزه مبتلا شده باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. حتما یبوست را کنترل کنید.

  14. Arat گفت:

    سلام خانم دکتر بنده مشکلم خارج مقعد و یکم سوزش هست و درحال شستن باسنم یکم اذیت میکنه نمیتونم درست باسنمو بشورم وبعد شستن هم شروع ب خارش و یکم هم میسوزه بنظرتون باید چکار کنم ایا نیاز عمله؟

    1. اگر به موقع اقدام کنید و بیماری شما مزمن نشده باشد با تغییر رژیم غذایی و داروی قوی امکان درمان هموروئید و شقاق وجود دارد. در غیر این صورت جراحی یا لیزر به شما پیشنهاد خواهد شد.

  15. کمال گفت:

    سلام خانم وقت بخیر، ببخشین مدتی است که در ناحیه مقعد درد زیادی دارم و گاها خارش. به هنگام لمس در سمت چپ مقعدم در داخل بافت چسپیده به مقعد توده ای شاید به اندازه یک حبه انگور احساس میکنم نمیدونم جریان چی هست ولی امیدوارم کمکم کنین. ممنون خانم دکتر.

    1. احتمالا به هموروئید مبتلا شده اید. خوددرمانی نکنید و از یک متخصص داروی قوی بگیرید. یبوست و اسهال را کنترل کنید و بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشنید

  16. سلام خانم دکتر خسته نباشید در اطراف واژن و مقعدم دانه هایی زده که سوزش رو احساس میکنم و از مقعد تا واژن یه بریدگی ایجاد شده که ورم هم کرده و هنگام ادرار سوزش زیادی داره و مقعدم هم بعد از دفع درد به همراه دارد به خاطر یبوستم اگه فشار وارد مقعدم کنم اون بریدگی میسوزه و بیشتر میشه چیکار کنم

    1. ممکن است نیاز باشد که از زائده های ایجاد شده نمونه برداری شود. سپس داروی مناسب تجویز خواهد شد.

  17. اصغر گفت:

    سلام خانم دکتر بنده چن سال هست شقاق دارم و دو سال پیش مجبور به جراحی شدم از نوع سنتی شقاق بنده داخل بوده و دو سانت بالای مقعد و طول دو سانت زخم بوده و هنگام عمل دکتر متوجه این موضوع شده چون داخل بوده و دکتر به بنده گفت ک دو سانت زخم و التهاب سرخی زیاد داشتم بعد عمل خوب شدم تا الان ک دو سال میگذره و الان دوباره درد سراغم اومده سوالم اینه ک ایا شقاق داخل مفثقعد هم میتونه باشه ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید چه کنم متشکره

    1. بله ممکن است زخم شقاق در داخل مقعد ایجاد شود.

  18. ابراهیم از بابل گفت:

    سلام خانم دکتر …من ناحیه مقعد واطرافش خارش دارم شامپو بچه چندسال استفاده میکنم بعد از دفع ..الان نمیدونم با این خارش چجوری از کرم موبر ضدحساسیت استفاده کنم چون باعث تحریک وسوزشم میشه لطفا راهنمایی بفرمایید من دیگه خسته شدم تشکر

    1. احتمالا به شامپو بچه هم حساسیت دارید. به علاوه یکی از علل خارش مقعد هموروئید می باشد. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا تشخیص نهایی بعد از معاینه اعلام شود.

  19. کامران گفت:

    خانم دکتر دلیل این که برای نظام باید بریم دکتر ارولوژی برا تشخیص رابطه جنسی از مقعد هست یا فقط برای مریضی های نشیمنگاهی هست به فاطمه زهرا خیلی مهمه جواب بدین

    1. ارولوژی برای بررسی سلامت دستگاه دفع ادارار و ناحیه تناسلی می باشد. برای مثال اگر شما سنگ کلیه داشته باشید در حین خدمت دچار مشکل خواهید شد و باید قبل از استخدام درمان شود.

  20. عارفه گفت:

    سلام دکتر وقت بخیر.
    من دو هفته ای هست که زخمی بر روی دهانه مقعد دارم و هر دفعه با دفع سطح و عمق زخم افزایش پیدا میکنه و از پمادی که دکتر گفته استفاده کردم ولی باز بهتر نشده حالا بنظرتون نیازه که عمل انجام بدم؟ و آیا با لیزر قطعی هستش؟؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. مراقب باشید یبوست و اسهال نگیرید. از آنجایی که زخم جراحی قبلی هنوز تازه است امکان لیزر شما وجود ندارد. مگر این که از لیزر کم توان برای چند جلسه استفاده کنید. ممکن است در ترمیم سریعتر زخم شما موثر باشد.

  21. شراره گفت:

    سلام خسته نباسد،ابا امکان ترمیم چین های مقعد که در اثر رابطه جنسی از بین رفتن وجود داره؟

  22. النا گفت:

    با سلام و تشکر از پاسخ گویی شما
    من حدود چهار ماه پیش عمل لیزر شقاق و بواسیر انجام دادم و بواسیرم خارجی بود و شقاق عمیقی داشتم به گفته ی دکتر معالجم.
    عمل به خوبی انجام شدو بهبودی کامل حاصل گردید ولی در ماه رمضان سه روز روزه گرفتم که باعث شد بدنم کم آب بشه و مدفوع کمی سفت شد بعد از آن احساس می کنم اطراف مقعدم درد می‌کنه از پارگی و خونریزی و یا گوشت اضافه هیچ خبری نیست ولی در زمان اجابت مزاج اطراف مقعدم درد می‌کنه و یا زمانی مقعدم رو جمع میکنم دری رو احساس میکنم . خواستم بدونم مشکلم چیست در حالی که مدفوعم دیگر سفت نیست نرم هست
    ممنون از راهنمایی شما

    1. بیمارانی که هموروئید و شقاق جراحی یا لیزر می کنند نباید روزه بگیرند و این مورد را بارها به بیماران گوشزد می کنیم. از جراح معالج خود داروی مناسب بگیرید. اصلاح رژیم غذایی نیز فراموش نشود.

  23. مهین گفت:

    سلام من ۶۰سالمه سالهاست که برآمدگی در مقعد دارم که نمیدانم چیه ؟
    اسهالی هستم و هیچوقت برآمدگی شقاف با چیز دیگر باعث ناراحتیم نشد که به پزشک مراجعه کنم در جوانی یکبار به پزشک برای تشخیص مراجعه کردم گفتند اذیتت نمی کنه کاری بهش نداشته باش ولی الان مدتیه که در اثر شستشو بر اثر اسهال زیاد حس می کنم متورم تر شد و مثل یک تیک گوشت جلوی مقعدم را گرفته ،خونریزی ندارم .آیا بر اثر لیزر برطرف میشه؟
    خیلی مایلم دکترم خانم باشه اگر با لیزر برطرف نشد باید جراحی کنم ؟
    شما جراحی می کنید؟

    1. با لیزر هموروئید مشکل شما حل می شود کل کادر جراحی و لیزر را می توانید خانم انتخاب کنید و تمام مراحل با لیزر و توسط خانم دکتر سعادتی انجام می شود.

  24. زهرا گفت:

    سلام.
    چند روزه دچار خارش مقعد شدم گاهی اصلا خارش نداره ولی گاهی مخصوصا صبح ها شدید میشه. قبلا و بخاطر یبوست بعد از زایمان دچار زخم در ناحیه ی مقعد شدم که با رعایت غذایی و چرب کردن خوب شد، آیا دلیل خارش میتونه شقاق باشه؟ خونریزی ندارم

    1. ممکن است به شقاق و هموروئید مبتلا باشید یا یک درماتیت پوستی به دلیل بروز حساسیت باشد. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید و از خوددرمانی پرهیز کنید.

  25. علی گفت:

    سلام خانم دکتر
    بنده 9 ماهه که شقاق دارم به دکتر جراح عمومی – فلوشیپ جراحی کولورکتال مراجعه کردم پماد دیلتیژل و دستور غذایی دادند البته هنوز خوب نشدم ، سوالم این هست چرا ایشان در خصوص درمان با لیزر نظرشون منفی بود و اصلا توصیه نمیکردند ؟؟؟ ممنون

    1. زیرا درمان با لیزر کم توان شانس کمی دارد. همچنین اگر بیماری با مصرف دارو درمان شود دیگر نیازی به جراحی با لیزر یا تیغ و کوتر نخواهد بود. ابتدا درمان شقاق با تغییر رژیم غذایی و مصرف دارو را ادامه دهید. چنانچه درمان نشدید و یا علائم شما تشدید شد من حتما به شما لیزر شقاق با لیزر پرتوان نزد یک جراح ماهر در این زمینه را پیشنهاد می کنم.

  26. اتابک گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    من حدود 18 سال پیش جراحی سنتی همورویید انجام دادم، ولی محل جراحی یک زایده 2-3 میلیمتری به وجود اومده که هر چند سال یک بار که دچار یبوست شدید میشم با خونریزی و درد همراه میشه. میخواستم بدونم برای برداشتن این زایده عمل سنتی مناسب تره یا لیزر؟
    ممنون

    1. مسلما برداشتن این گوشت اضافه با لیزر پرتوان بهتر از جراحی سنتی است. زیرا برش لیزر بسیار ظریف است و به بافت اطراف آن آسیب وارد نمی کنم و سرعت ترمیم بسیار سریعی دارد.

  27. مهشید گفت:

    سلام من حدودا ۴ ماهه که به بیماری شقاق مبتلا شدم و بیرون زدگی هم دارم دکتر جراح معاینه کردن و گفتن شقاق دوطرفه هست و تنگی مقعد هم دارم و چون شقاق دوطرفه هست با دارو ۲۰ درصد ممکنه جواب بده میخواستم بدونم نظر شماهم همینه و بدون جراحی من خوب نمیشم؟لطفا میشه حدود هزینه لیزر رو هم بهم بگین

    1. بدون معاینه بیمار نمی توان نظر قطعی داد اما با توجه به بیرون زدگی و مدت زمان بیماری احتمالا درمان دارویی امکانپذیر نیست. شما می توانید یک دوره 10 روزه درمان با دارو را امتحان کنید. اگر نتیجه نگرفتید برای لیزر شقاق و گوشت اضافه اقدام نمایید.

  28. سجاد گفت:

    سلام. می خواستم بدونم برای جراحی شقاق با لیزر بیمه آسیا قرارداد دارین. یا آزاد حساب میشه

    1. با بیمه ها قرارداد نداریم. معمولا بیمه ها جراحی با لیزر را جز جراحی های زیبایی حساب می کنند.

  29. سجاد گفت:

    سلام.با بیمه آسیا قرارداد دارین برای جراحی فیشر

    1. خیر متاسفانه با بیمه ها قراردادی نداریم و معمولا بیمه ها هزینه جراحی با لیزر را تقبل نمی کنند.

  30. الهه گفت:

    سلام.. من 3 روز هَست که از عمل جراحی شقاقم که مزمن شده بود میگذره که دکتر متخصص جراح عمومی من رو به روش سنتی عمل کردند. روز اول بعد از عمل به من قرص مسهل دادند که متاسفانه باعث دل پیچه و اسهال شد و در دفع اول من خونریزی داشتم و در دفع های دوم و سوم هم درد زیاد بعد از مدفوع البته در دفع های بعدی حجم مدفوع مناسب شده بود.. الان هنوز درد دارم و دکتر گفت که تا آنجایی که توانستم مقعد را باز کردم.. الان سوالم این هست که ایا این دردها و تیر کشبدن ها طبیعی هست.. آیا بعد از گذشت زمان خوب میشوند یا نه؟ اگر نشد باید چه کار کرد..من 6 ماه از هر پمادی استفاده کردم در نهایت مجبور به عمل شدم اما هنوز درد دارم.. لطفا من رو راهنمایی کنید.. سپاس

    1. داروی ملین را باید در حدی استفاده کنید که نه اسهال بگیرید و نه یبوست. حتما به جراح معالج خود اطلاع بدهید که در صورت نیاز برای شما پماد مناسب تجویز کنند. درضمن عمل جراحی شقاق به روش سنتی نیاز به مراقبت ویژه حداقل دو ماهه دارد و دوره نقاهت طولانی تری نسبت به لیزر شقاق دارد.

  31. هانی گفت:

    سلام روزتون بخیر، من الان تقریبا 10 روزه که لیزر شقاق انجام دادم
    الان تقریبا دردی ندارم و خوب شدم فقط گاهی اون مکانی که شقاق داشتم تیر میکشه و میسوزه
    دردش مثل اینه که یه سوزن وارد بدنم میشه
    این طبیعیه؟ یا امکان داره عفونت کرده باشه

    1. باتوجه به این که 10 روز است که لیزر شقاق را انجام داده اید وضعیت شما طبیعی است. دقت کنید که بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم بنشینید که ناحیه کاملا تمیز شود و آلودگی مدفوع در ناحیه باقی نماند.

  32. رضا ساکی گفت:

    سلام من یک ماهه عمل لیزر شقاق و تنگی کانال مقعدی انجام دادم ولی بعد از گذشت یک ماه هنوز درد شدیدی بعد از دفع دارم و زخم حاصل از لیزر خوب نشده معمولا چقدر طول می‌کشه ؟؟؟

    1. اگر یبوست یا اسهال داشته باشید زخم شما ترمیم نمی شود حتی اگر از بهترین روش جراحی استفاده کرده باشید. بسته به وسعت زخم جراحی بین 7 تا 20 روز طول می کشد که زخم شما کاملا ترمیم شود.

  33. کسری گفت:

    سلام با گذشت سه هفته از لیزر برای درمان شقاق هنوز ب شدت بعد اجابت مزاج درد دارم آیا طبیعی و تا کی قراره طول بکشه

    1. خیر طبیعی نیست. احتمالا یبوست یا اسهال دارید. علاوه بر رعایت رژیم غذایی و مصرف مقدار مناسب ملین حتما از جراح معالج خود پماد و داروی مناسب دریافت کنید.

  34. آرامش گفت:

    سلام خانم دکتر، خانمی 44 ساله هستم که 9 ماهه دچار شقاق و هموروئید هستم و هر روزه درد و سوزش دارم که قادر به فعالیت روزانه نیستم، دوماه پیش متوجه کانسر سینه چپ شدم و در حال حاضر سه جلسه شیمی‌درمانی شدم، آیا امکان انجام لیزر در این شرایط برام وجود داره یا میبایست بعد اتمام دوره شیمی‌درمانی صورت بگیره؟

    1. اگر از آنکولوژیست معالج خود نامه تاییدیه دریافت کنید از نظر من مشکلی برای لیزر هموروئید و شقاق وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *