شقاق یا فیشر مقعدی

مراقبت های بعد از عمل شقاق

مراقبت بعد از جراحی شقاق

انجام جراحی شقاق در بعضی بیماران باعث بی اختیاری مختصری در دفع گاز می شود كه تدریجا پس از چند ماه مرتفع خواهد شد. مراقبت های بعد از عمل شقاق عوارض این جراحی را می کاهد و موثر واقع می شود. در بعضی بیماران خون ریزی شقاق به طور بسیار ناچیز تداوم خواهد داشت كه پس از دو هفته رفع می شود و بعضی افراد پس از عمل احتباس ادرار پیدا می كنند كه پس از ۲۴ ساعت رفع می شود .
مدت بستری بعد از عمل شقاق بین یک تا دو روز است و مدت استراحت در منزل بین سه تا پنج روز می باشد. البته این در صورتی است که جراحی شقاق با تیغ جراحی انجام شود، در مواردی که جراحی شقاق با لیزر انجام می شود بازگشت به حالت عادی و شروع فعالیت های روزانه زمان کم تری می برد و احتمال عود شقاق بسیار کم تر خواهد شد.
پس از عمل تا حدود یک ماه روش های درمانی ارائه شده در قسمت درمان انواع حاد فیشر را باید بكار بست .
اگر عمل شقاق با لیزر انجام شده باشد بیمار بعد از عمل مرخص شده و شب را در منزل می گذراند بهتر است استراحت کند و راه نرود، روز بعد از عمل پس از برداشتن پانسمان بیمار می تواند راه رفته و فعالیت های خود را شروع کند

مراقبت های روزهای اولیه بعد از جراحی شقاق

تا زمانی که پانسمان دارید از خوردن غذای سنگین اجتناب کنید زیرا سبب تحریک اجابت مزاج می شود. اگر عمل سبک باشد از روز بعد از عمل می توان غذای کامل و بخصوص پر فیبر شروع کرد ولی اگر عمل وسیع باشد بهتر است ۴-۳ روز غذای سبک میل شود.
مواظب باشید هنگام ادرار کردن پانسمان خیس نشود

صبح روز بعد از عمل شقاق پانسمان برداشته می شود در عمل لیزر شقاق گاز داخل مقعد گذاشته نمی شود و فقط روی محل عمل پانسمان می شود پس دیگر نگران پانسمان داخل مقعد نباشید. اگر پانسمان به محل عمل چسبیده بود آن را خیس کنید تا جدا شود

بیمار باید روزی ۳ بار در لگن آب گرم و بتادین بنشیند بتادین باید به اندازه ای باشد که آب گرم به رنگ چای کم رنگ شود. بیمار باید در لگن آب گرم محل عمل را باز و بسته کند تا از عفونت و ایجاد آبسه جلوگیری شود.

بعد از عمل می توان در صورت درد از دارو های مسکن خوراکی و هنگام شب از خواب آورهای سبک استفاده کرد. داشتن چند قطره خون ریزی هنگام اجابت مزاج طبیعی می باشد ولی اگر این خون ریزی یک ماه بعد از عمل ادامه پیدا کند روده بزرگ باید برای پیدا کردن علت خون ریزی بررسی شده و کولونوسکوپی انجام شود

در چند ماه اول بعد از عمل ممکن است در صورت یبوست شدید چند قطره خون ریزی یا سوزش ناحیه پیش بیاید در این صورت سریعا با پزشک خود تماس بگیرید تا با چند توصیه مشکل شما مرتفع شده و ماندگار نشود. در چند ماه اول بعد از عمل از روزه داری اجتناب کنید.

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به شقاق

بعد از عمل جراحی شقاق یک رژیم غذایی درست می تواند از عوارض احتمالی جلوگیری کند.

شما ممکن است دردی خفیف تا یک هفته بعد از عمل شقاق تجربه کنید. اگر درد داشته باشید ممکن است از عبور مدفوع جلوگیری کنید که منجر به یبوست شدید تر می شود. نرم نگه داشتن مدفوع به حرکت راحت تر مدفوع در دستگاه گوارش کمک می کند. هم چنین برخی از مسکن ها نیز ممکن یبوست را تشدید کنند. دکتر شما نیز ممکن است مسهل و یا نرم کننده های مدفوع بعد از عمل جراحی تجویز کنند.

پس از یک رژیم غذایی پر فیبر، مدفوع را حجیم و جذب آب به مدفوع را توسط روده فزایش می دهد. غذاهای با فیبر بالا مانند میوه ها و سبزیجات و هم چنین غلات کامل است. برای جلوگیری از یبوست و پیشگیری و درمان شقاق خوردن چهار وعده میوه و سبزی در روز و چهار پیمانه غلات و سایر غلات سبوس دار پیشنهاد می شود. گذاشتن ماسک میوه و سبزی برای بدن فیبر اضافی فراهم می کند. فیبر گندم و جو نسبت به میوه جات برای جلوگیری از یبوست موثرتر است. میوه ها و سبزیجات با پوست فیبر بیش تری را برای بدن فراهم می کنند. در صورتی که خانم هستید، روزانه حداقل ۲۰ گرم فیبر و اگر آقا هستید، روزانه حداقل ۳۰ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید.

بنابراین برای جلوگیری از عود شقاق و بیماری های مقعد:

غذای پر فیبر مصرف کنید. مصرف نان سبوس‌ دار، میوه جات و سبزیجات از قبیل کاهو، آلو، گلابی و انجیر.

  • مایعات به مقدار فراوان نوشیده شوند.
  • فعالیت بدنی داشته باشید.
  • غذا را با آرامش بجوید.
author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

623 دیدگاه برای “مراقبت های بعد از عمل شقاق

  1. مریم حسینی گفت:

    سلام من 4ماه پیش عمل هموروییذ انجام دادم بعد از دفع درد خیلی شدید مقعد دارم حتی اگر مدفوع نرم باشه و احساس میکنم زمان دفع مقعد تنگ هست و به اندازه کافی باز نمیشه از دستگاه پروکتو کرایو هم استفاده میکنم اگه ممکنه راهنماییم کنید

    1. اگر حجم فیبر مصرفی را افزایش دهید می توانید از بروز عارضه تنگی مقعد جلوگیری کنید. از جراح خود نیز داروی مناسب دریافت کنید که دچار زخم جدید نشوید.

  2. حسین گفت:

    با عرض سلام و روز بخیر خدمت شما خانم دکتر.جسارتا من حدود دو هفته قبل عمل شقاق و بواسیر با لیزر داشتم الان بعد از طی مدت استراحت وقتی دفع مزاج انجام میدم بعدش سوزش بسیار شدیدی در ناحیه مقعد دارم بسیار شدید علتش چیه کارمندم و واقعا اذیتم اگه لطف کنید وراهنمایی کنید

    1. این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید. ییوست و اسهال و نشستن طولانی منجر به بروز درد و سوزش می شود. اجابت مزاج را کنترل کنید و برای نشستن از رینگ طبی استفاده کنید. نشستن روزانه در لگن آب گرم را هم ادامه دهید.

  3. سما گفت:

    سلام دکتر من ۲۷ روزه که جراحی سنتی هموروئید انجام دادم، با توجه به مصرف زیاد آب و سبزیجات همچنان یبوست دارم به مدت یک هفته و بعد از اون یک شب درمیان قرص سیلاکس مصرف کردم ولی به محض قطع کردن باز دچار یبوستم، به علاوه اینکه زخمم بازه انگار و نمیدونم که این زخم جراحیه یا دچار شقاق شدم خارش خیلی شدید هم دارم انقدر که بر اثر خارش حتی از خواب بیدار میشم لطفا راهنماییم کنید.

    1. برای درمان یبوست به یک متخصص تغذیه و گوارش مراجعه کنید. مصرف چای را کم کنید و قهوه میل نکنید.

  4. مهسا گفت:

    سلام وقت بخیر. من یک ماه پیش عمل لیزر فیشر و همورویید داخلی و تنگی مقعد را انجام دادم که در قسمتی از مقعد ۶ بخیه زده شد. الان کنترل دفع و گاز دارم و یبوست هم ندارم ولی سوزش بعد دفع دارم خیلی کم. می خوام بدونم از کحا بایدبفهمم لیزر شدم یا جراحی؟ اخه شما در پاسخهاتون نوشتیدلیزر بخیه ندارد. نگرانم لطفا پاسخ بدهید

    1. روش های جراحی با لیزر متفاوت است و ممکن است برخی همکاران جراحی لیزر را همراه با بخیه انجام دهند. این مورد را باید از جراح معالج خود سوال کنید.

  5. ف .یوسفی گفت:

    سلام وقتتوت بخیر من ۸ ماه هست که عمل همورئیدو فیشر انجام دادم در مطب و به صورت لیزری اما ۲ نوبت بعد جراحی دچار عفونت شدم و الان هم هر هفته مشکل شقاق دارم که پزشک خودم گفت که علتش تنگی ناحیه هست و باید اون قسمت باز بشه که من نزد دو پزشک که یکی جراحی کلو رکتال و دیگری جرح عمومی رفتم و بعد معاینه توش رکتال گفتن اصلا تنگی ناحیه ی مقعد ندارم و اصلا این کار صحیح نیست خانم دکتر عزیز الان من چکار باید بکنم البته شکمم شل کار میکنه اما اسهال نیست خمیری هست و اصلا یبوست ندارم الان به نظر شما چاره کار چیه البته پزشک خودم اصلا معاینه توش رکتال نکرده همینجوری گفت چون شقاقم تکرار میشه اون ناحیه رو باید باز کنه و واقعا موندم چکار کنم

    1. سلام من شما را معاینه نکرده ام. تا زمانی که زخم شقاق بهبود نیابد شما این اسپاسم و تنگی را تجربه خواهید کرد. توصیه می کنم از یک پزشک ماهر داروی قوی برای ترمیم زخم شقاق و محل جراحی دریافت کنید. دیلاته کردن مقعد نیز روشی قدیمی و خطرناک است که با وجود روش های نوین مثل لیزر دیگر برای درمان اسپاسم مقعد انجام نمی شود. برای جلوگیری از تنگی مقعد استفاده از غذای پرفیبر نیز توصیه می شود. نشستن در لگن آب گرم دو نوبت در روز و بعد از هر اجابت مزاج نیز بسیار به التیام این وضعیت کمک می کند.

  6. کاوسی گفت:

    سلام خانم دکتر.وقت بخیر.الان نزدیک به دو ماه است که زایمان طبیعی داشتم و حدود ۳ بار دچار درد و خونریزی شدم در ناحیه مقعد و دوباره خوب شدم و از قبل از زایمانم بیرون زدگی کمی داشتم .میخاستم بدونم ایا هموروئید و بیماری دیگه ای دارم؟ و احتیاج به عمل دارم یا خیر؟ خیلی میترسم و زایمان بدی هم داشتم و دوره نقاهتم خیلی طولانی شد و میترسم از این عمل!؟ و ایا ربطی به غذا خوردنم داره؟ چه چیزهایی نباید بخورم؟ بعضی مواقع اصلا خونریزی ندارم موقع دفع ولی فقط بعد از دفع سوزش و درد دارم.ممنون از پاسخگوییتون.خسته نباشید

    1. سلام احتمالا به هموروئید و شقاق از نوع پیشرفته مبتلا شده اید. به طور معمول بیرون زدگی هموروئید و گوشت اضافه ناشی از شقاق با دارو درمان نمی شود و عمل جراحی به روش سنتی هم به شما پیشنهاد نمی شود. توصیه می کنم لیزر هموروئید و یا لیزر شقاق با لیزر پرتوان دی اکسید کربن را نزد یک متخصص جراحی و لیزر به طور تضمینی و در یک جلسه انجام دهید. مسلما نوع تغذیه شما و میزان آب مصرفی نقش مهمی در تشدید و عود بیماری شما دارد. توصیه می کنم میوه و سبزی به میزان بالا و 8 تا 10 لیوان آب در روز مصرف کنید. مصرف خوراکی های ملین مثل آلو و زردآلو و انجیر را افزایش دهید و از مصرف چای و قهوه و خوراکی های یبوست زا خودداری کنید.

  7. M.m گفت:

    سلام خسته نباشید من ۵روزه به روش سنتی عمل کردم و هنگام دفع حتی با وجود مصرف پماد لیدوکائین خیلی سوزش دارم در حدی ک نمیتونم تحمل کنم و جلوش رو میگیرم!
    همش سوپ میخوردم ک شکمم سفت نشه اما دکترم میگه باید مدفوع حجیم بشه تا سریعتر خوب بشی درغیراینصورت بیشتر اذیت میشی!میخواستم بپرسم علت این حرف چیه مگه مدفوع حجیم بشه من بیشتر اذیت نمیشم؟

    1. منظور جراح معالج شما این است که حجم مدفوع شما کافی باشد که دچار تنگی مقعد نشوید. روزانه حدود 30 گرم فیبر مصرف کنید و از خوراکی های یبوست زا مصرف نکنید. برای مثال هر 100 گرم ذرت شیرین معادل 2.5 گرم فیبر دارد. هر 100 گرم آلو 3.2 گرم فیبر دارد که به علاوه ملین نیز می باشد. حجم مدفوع نه باید کم باشد و نه زیاد و نه یبوست باشید و نه اسهال.

  8. شهریار گفت:

    سلام من عمل جراحی برای برداشتن گوشت اضافی که براثرشقاق بوجوداومده بودداشتم ولی موقعی که ازبیمارستان ترخیص شدم هیچ گونه ملین یاپمادی برای من تجویزنشده لطفا اگربرای مراقبت بعدازعمل به دارویی خاصی نیازهست راهنمایی کنیدباتشکد

    1. معمولا بیماران بعد از عمل جراحی دچار یبوست می شوند. توصیه می کنم در حدی که نه یبوست بگیرید و نه اسهال از شربت ملین استفاده کنید. بدون اجازه جراح خود از آنتی بیوتیک استفاده نکنید زیرا آنتی بیوتیک باکتری های مفید روده را از بین می برد، آب بدن را کم می کند و یبوست را تشدید می کند. به بیمارانی که عمل جراحی شقاق و ناحیه نشیمنگاه و شقاق انجام داده اند توصیه می شود قبل و بعد از اجابت مزاج روزانه حتما 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینند.

  9. روژان گفت:

    سلام من سه روز پیش عمل شقاق و هموروئید با لیزر انجام دادم موقع اجابت مزاج درد دارم واگر راه هم زیاد برم یا زیاد بنشینم خون آبه میاد علت چیه آیا طبیعیه ؟ چکار کنم بهتر بشم .

    1. این مورد را با جراح معالج خود در میان بگذارید. بستگی به وسعت جراحی و روش جراحی ایشان دارد. میزان درد هم تا حدی است که با مسکن قابل کنترل است. از مسکن هایی که پزشک تجویز کرده اند استفاده کنید و مراقب باشید یبوست و اسهال نداشته باشید.

  10. داریوش روانمهر گفت:

    سلام خانم دکتر.خسته نباشید.ممنون هستم که اینقدر شما دلسوز هستید و با تمام بیمارها همدردی میکنید.مندمیخواهم در اصفهان عمل لیزر شقاق انجام بدهم.میخواستم نظر شما را در این مورد بپرسم.من حدود ۳ماه است که دچار بیماری شقاق مقعد شدم و داروهای مختلفی را استفاده کردم ولی نتیجه نگرفتم.

    1. از قدردانی شما سپاسگزارم. علاوه بر مصرف دارو نیاز است که علت شقاق نیز برطرف شود و همزمان به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در زمینه لیزر شقاق و بیماری های نشیمنگاه مراجعه کنید که این جراحی را به طور تضمینی و در یک جلسه برای شما انجام دهند.

  11. سارا گفت:

    سلام من سه روزپیش لیزر بواسیر انجام دادم‌و الان داخل مقعدم زخمه که سفیدشده وسوزش داره دکترگفت بخاطر لیزره ،تاچن روز طول میکشه این زخم خوب شه؟

    1. این مورد را از جراح معالج خود سوال بفرمایید زیرا زمان بهبودی شما به روش جراحی و وسعت جراحی بستگی دارد.

  12. فاطمه گفت:

    با سلام وخسته نباشید من 2 هفته ای هست که عمل شقاق عفونی شدید کردم که هر روز گاز استریل میزارم و چندین مرتبه در روز تعویض میکنم که هر بار لکه های سبز رنگ روی گاز استریل هست و مدام با اب گرم محل مقعد رو شست و شو میدم / الان بعد از 2 هفته اون قسمت کناری مقعد رو که برش زدن و باز هست و ازش لکه ی سبز میومد جوش کوچیک زده که یکم بزرگ شده / میخواستم بدونم ایا این جوش خطر ناکه ؟ و اینکه چرا قسمت بقل مقعد رو برش زدن ولی بخیه نزدن که زودتر بسته شه و باز مونده و چرک میده و اینکه به متخصص خودم که رفتم گفت طبیعیه و باید این دره طی بشه / من واقعا نگران هستم ممنون میشم کمک کنید

    1. شما علاوه بر شقاق به آبسه مقعدی نیز مبتلا شده اید. اگر این عفونت تمام نمی شود احتمالا به فیستول مقعدی نیز مبتلا می باشید. توصیه می کنم به یک متخصص جراحی مجدد مراجعه بفرمایید. ممکن است نیاز باشد که ام آر آی ناحیه مقعد برای شما تجویز شود.

  13. بنیامین امینی گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید من دوهفتست جراحی فیشر انجام دادم دوروزه تازه مدفوعم نرم شده. بعد دکتر گفته دچار به فیستول شدی هنگام عمل فیشر هم دکتر جراح گفت دیگه نباید عمل بشی وگرنه کنترل‌ مدفوع رو از دست میدی!!! حالا خواستم بدونم آیا عمل فیستول صدمه ای نمیزنه یا مشکلی برام پیش نمیاره؟ چون جراح گفته نباید عمل کنی؟

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید تا وضعیت شما را بررسی کنم. ممکن است بتوانید با لیزر پرتوان این جراحی را انجام دهید. متاسفانه فیستول مقعد درمان دارویی ندارد و راهی جز تخریب و تخلیه و درناژ فیستول با یک روش مطمئن وجود ندارد.

  14. ارسلان گفت:

    سلام خانم دکتر
    بنده یک هفته پیش عمل شقاق و همورویید به روش سنتی انجام دادم ولی با اینکه بهیچ عنوان یبوست ندارم بلکه برعکس حالت اسهال هستم ولی درد و خونریزی زمان اجابت مزاج با روز اول عمل هیچ فرقی نکرده
    لطفا بفرمایید که آیا این طبیعیه یا اینکه علامت عفونت هستش
    ضمنا قرص مترونیدازول هم یک دوره بیست تایی مصرف کردم
    ممنون

    1. اسهال نیز به اندازه یبوست خطرناک است و مانع ترمیم زخم جراحی می شود. رژیم غذایی پرفیبر داشته باشید و مصرف ملین را کاهش دهید. حتما از لگن آب گرم استفاده کنید و حتما از جراح معالج خود پماد مناسب دریافت کنید. به هیچ عنوان آنتی بیوتیک را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. اغلب نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست.

  15. میثم گفت:

    سلام خانم دکتر 4روز است عمل لیزر شقاق داشتم با اینکه یبوست برطرف شده هنوز بعداز دفع درد و سوزش دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. علاوه بر کنترل اسهال و ییوست بعد از هر اجابت مزاج در لگن آب گرم به مدت 10 دقیقه بنشینید و از جراح معالج خود پماد مناسب نیز دریافت کنید.

  16. امنه گفت:

    سلام خانوم دکتر من ۵ ماهه عمل لیزر شقاق و همورویید کردم خوب بودم ولی یهو باز از داخل احساس سوزش و قاچ خوردگی دیدم…درد میکنه چیکار کنم..ممنونم

    1. اگر یبوست و اسهال کنترل نشده داشته باشید حتی بعد از لیزر هم بیماری شما عود خواهد کرد. هم به جراح معالج خود مراجعه کنید و هم به یک متخصص تغذیه.

  17. Zahra گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر من دوماه پیش عمل لیزر شقاق داشتم خوب بودم بدون یبوست الان یک هفتس موقع دفع باز یکم درد دارم در صورتی که یبوست نیستم رفتم پیش دکتر معالج گفتن دوباره یه زخم کوچیک ایجاد شده .من چیکار کنم الان چرا دوباره ایجاد شده؟!

    1. احتمالا اسهال داشتید که دچار زخم شده اید یا رژیم غذایی مناسبی نداشتید. علاوه بر مصرف دارو لازم است از مینرال ها و رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی استفاده کنید. مصرف پروبیوتیک ها نیز برای نرمال شدن وضعیت گوارش شما موثر است.

  18. فرشته ایرانی گفت:

    سلام وقت بخیر.من سه روزه که جراحی سنتی شقاق و هموروئید انجام دادم ولی هنوز گوشت اضافه در کنار مقعدم هست البته کوچکتر از قبل.آیا طبیعیه و تورمه و از بین میره و یا جراحیم خوب نبوده؟به دلیل دسترسی نداشتن به دکترم تا چند روز دیگر استرس دارم.پرستارها که میگفتند تورم است و خوب میشی ولی من نگرانم که چرا هنوز برآمدگی دارم

    1. تا دو ماه بعد از عمل جراحی هموروئید و شقاق وجود تورم طبیعی است. اگر به پزشک خود اعتماد نداشته اید نباید به ایشان مراجعه می نمودید درضمن پرستاران و حتی پزشکان دیگر بدون معاینه و بدون مطالعه پرونده پزشکی شما نمی توانند درباره کیفیت جراحی شما نظر بدهند.

  19. ناشناس گفت:

    سلام من ۳ ماهه عمل فیشر انجام دادم باد شکم دارم و رفع نمیشه نمیتونم کنترل کنم باد شکممو چکار کنم؟

    1. از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید و از جراح معالج خود نیز داروی مناسب دریافت کنید.

  20. ناشناس گفت:

    سلام و عرض ادب ،
    بنده دو روز هست که عمل فیشر آنال به صورت سنتی انجام دادم و الان موقع اجابت مزاج و دفع مدفوع بسیار درد دارم و چند دقیقه بعد خوب میشه آیا طبیعی است؟

    1. بله تا دو ماه بعد از جراجی شقاق بروز درد و حتی خونریزی در حد چند قطره طبیعی است اما اگر علائم شما بهبود پیدا نکرد و به طور روزانه درد و علائم بیشتری مشاهده شد حتما به جراح خود اطلاع دهید.

  21. اسیه گفت:

    سلام خانم دکتر بسیار مهربان و دلسوز
    از اینکه به سوالات ما جواب می‌دهید بسیار ممنون و متشکرم
    خانم دکتر شما عمل هموریید برا من انجام دادید
    من الان ۴۰ روز هست عمل کردم و هنگام دفع به دهانه مقعد کشیده میشه و سوزش پیدا میکنم و بعضی روزها یه قطره خون میبینم آیا طبیعیه خیلی نگرانم .هر روز در لگن آب نمک به سفارش شما می‌ن شینم و هر روز هم میوه و سبزی مصرف میکنم .آیا پماد نیازه مصرف کنم ؟

    1. سلام از قدردانی شما بسیار سپاسگزارم. احتمالا نمک زیادی در لگن آب گرم میریزید. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. ممکن است نیاز نباشد که دیگر از نمک استفاده کنید و استفاده از لگن آب گرم به تنهایی کافی باشد. اگر خونی در حد یک یا دو قطره مشاهده نمودید مشکلی ندارد. امیدوارم یبوست و اسهال نیز نداشته باشید و اجابت مزاج نرمال داشته باشید.

  22. Madi گفت:

    سلام میخواستم بپرسم فعالیت بدنی مثل بدنسازی بعد از جراحی ایرادی داره ؟؟؟

    1. تا بهبودی کامل زخم جراحی شقاق ورزش سنگین نکنید و بسیار مراقب باشید که یبوست نگیرید و هنگام ورزش آب زیاد مصرف کنید.

  23. سعید تقوی زاده گفت:

    سلام …خانم دکتر من مشکل فیشر دارم و کلی هم خارش و درد دارم و پیش چند متخصص رفتم و اخریم متخصص پروکتوکرایو بهم دادن آیا واقعا تاثیری دارد ؟
    چون استفاده که می‌کنم متوجه تاثیر نمیشم
    با جراحی خوب میشوم

    1. اصلا استفاده از پروکتوکرایو را پیشنهاد نمی کنم. از مطب وقت ویزیت بگیرید. اگر با داروی قوی و اصلاح رژیم غذایی درمان نشوید لیزر شقاق به شما پیشنهاد خواهد شد.

  24. زینب گفت:

    سلام خسته نباشید. من 15 روزه پیش عمل فیشر فیستول و هموروئید با لیزر کردم. دکتر بعد 5 روز دستور استفاده از دستگاه پروکتوکرایو داد گفت التهاب داری ک با گذاشتن دستگاه خیلی درد و سوزش دارم. و موقع دفع هم خیلی درد دارم. و در کل روز سوزش یا درد خفیف و احساس سنگینی مقعد هم دارم. با اینکه روزی 2 بار در آب گرم میشینم و از غذاهای فیبر دار و آب فراوان استفاده میکنم.ولی همچنان درد و سوزش دارم. مخصوصا بیشترطرف راست مقعدم.چکارکنم؟ بالیزر عمل کردم ک سریعتر خوب بشم ولی فایده نداشته؟

  25. نرگس گفت:

    سلام من ۳ ماه است که جراحی همورویید به همان روش سنتی کردم دقیقا ماهی یکبار دچار خونریزی شدید شدم یبوستم ندارم دکترم ژری لاکت داده روزی دوتا میخورم به همراه فیبر زیاد و میوه و سبزیجات و آب زیاد اما ببخشید اول مدفوع که یه خورده خشک هست باعث اذیت شدنم میشه و خونریزی میکنه الان ۳ روزه همینجور خورنریزی به هنگاه دفع دارم پماد آنتی همورویید و پماد رکتول استفاده کردم خوب نمیشم میشه راهنمایی کنین من دیگه خوب نمیشم خیلی خسته شدم از این بیماری

    1. داروها و مکمل های تجویز شده را قطع کنید و از یک متخصص تغذیه و متخصص گوارش برای نرمال شدن وضعیت یبوست کمک بگیرید. مصرف قهوه و چای را به حداقل برسانید.

  26. مهدی گفت:

    سلام خانم دکتر
    من ۴ روزه عمل شقاق لیزری کرده ام. پس از اجابت مزاج تا چند ساعت سوزش خیلی شدید دارم. ناپروکسن میخورم ولی اثر نداره. با لیدوکایین چهار بار در روز بیرون و داخل مقعد رو چرب میکنم و وان آب گرم میشنیم و ملین مصرف میکنم. موقع اجابت مزاج مدفوعم سفته ولی یبوست خشک نیست.
    نگرانم عمل به خوبی انجام نشده باشه که اینقدر درد دارم. آیا این دردها طبیعیه؟

    1. سجاد لطیفپور گفت:

      خانم دکتر سلام من حدودا ده روزه عمل کردم ولی ی مقدار. کمی احساس سوزش وخارش همراه با کمی ترشح دارم و ی گوشه از زخم عمل هم رنگ سفیدی داره به نظر شما مشکلی داره

  27. افشین گفت:

    من یکماه پیش عمل شقاق و هموروئید انجام دادم ولی الان بعد دفع مدفوع خارش زیاد و سوزش کم دارم به دکترم مراجعه کردم برام شیاف آساکودیل و پماد هیدروکورتیزول نوشته، 10 روزه استفاده میکنم خوب نشده چیکار کنم

    1. اگر یبوست یا اسهال دارید حتما وضعیت اجابت مزاج را با کمک یک متخصص تغذیه تنظیم کنید و تا بهبودی کامل بعد از هر اجابت مزاج 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید.

      1. الیاس گفت:

        سلام من ۸روز پیش عمل فیشربا لیرز انجام دادم حالا بعداز گذشد۸روز هنوزم یسری ترشحات صورتی پررنگ(مایل ب قرمز) گاهی زردو گاهی قهوه یی روشن میاد بیرون ۲روزم هست ک بامدفوع کمی خون میاد و درد هم دارم. دکترمیکه اینا طببعیه و این ترشحات یسری انتیبیویکهای هستن ک خود بدن ترشخ میکنه براینکه زخم زودتر بهبود پیدا کنه. ایا همینطوره؟

        1. اگر درد شما رو به کاهش است احتمال بروز عفونت نیست. با جراح معالج خود در ارتباط باشید.

  28. سپهر گفت:

    سلام.من الان ۵ روزه عمل شقاق و هموروئید با لیزر انجام دادم.از دیروز از مقعدم عفونت رنگ دارو بودار و سفت و تیکه ای خارج میشه .متاسفانه دکترم در دسترس نیستن و پیداشون نمیکنم.میترانیدازول هم مصرف میکنم هنوز.خطرناکه؟لطفا کمکم کنید

    1. زخم جراحی شما عفونت کرده است. حتما به یک متخصص مراجعه کنید. در لگن آب گرم و بتادین هم بنشینید.

  29. کیا گفت:

    خانم دکتر.من ۲۶ روزه پیش عمل شقاق داشتم.بعد عمل درد شدیدی رو معمولا بعد دفع هربار چند ساعت ناشی از اسپاسم عضله دارم. چند بار مراجعه کردم به جراحم ولی گفتن صبر کن اگه خوب نشدی دوباره عمل میکنیم.یبوست هم تحت کنترل هست.خواهش میکنم به دادم برسید. اول خواستم شما عمل کنید ولی منشیتون گفتن تا ۲ماه آینده مطب نیستین

    1. لازم است التهاب عمل قبلی کم شود تا بتوان اقدام به لیزر شقاق نمود. اگر نیاز به جراحی مجدد داشتید حتما به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه کنید که جراحی را تضمینی و بدون عود و بازگشت در یک جلسه انجام دهند.

  30. معصومه گفت:

    سلام.من ۳ سال پیش عمل جراحی شقاق انجام دادم.اما بعد از این همه وقت هنوز گاز معده دارم.چجوری میشه رفع ش کرد و اینکه ایا بعد از عمل شقاق هم میشه رابطه جنسی از پشت داشت یانه؟ ممنون

    1. به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. خیر نمی توانید رابطه مقعدی داشته باشید زیرا بیماری شما مجدد عود خواهد کرد.

  31. سید محمد علی گفت:

    سلام
    من الان مدت ۱سال شقاق داشتم لیزری عمل کردم الان همش ترشح دارم که بوی بدی میده کمی خارش یه مدت که رانندگی میکنم پشتم مثل یه رگهای شروع به ورم کردن می‌کندپیش دکتری که عمل کردم رفتم میگه طبیعی الان یه مدت فقط برا نشستن از بالشتک طبی استفاده میکنم اگه استفاده نکنم نمیتونم بشینم میتونید راهنمایی کنید که چکار کنم چه دارویی استفاده کنم

    1. از مطب وقت ویزیت بگیرید. احتمالا به بیماری مقعدی جدید مبتلا شده اید و نیاز به درمان فوری دارید.

  32. سجاد لطیفپور گفت:

    سلام خانم دکتر من امروز عمل شقاق با لیزر انجام دادم دکتر برام آنتی بیوتیک و پماد آلفا تجویز کرد به نظر شما تو آب وبتادین بشینم خوبه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. با هماهنگی جراح معالج خود می توانید در لگن آب گرم چند قطره بتادین هم بریزید. مراقب باشید که با مصرف آنتی بیوتیک ها یبوست نگیرید و آب و سبزیجات بیشتری میل کنید.

  33. سجاد لطیفپور گفت:

    سلام خانم دکتر ببخشید بوی بد بعد از عمل شقاق موقت یا داعمی

    1. نباید بوی بد داشته باشید. حتما با جراح معالج تماس بگیرید.

  34. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر. خانم دکتر من یکسالی میشه که عمل سنتی شقاق انجام دادم که بخاطر کم تجربگی در کلونوسکپی بود و خیلی حواسم به خوراکم هست که ببخشید یبوست و اسهال نشم. مشکلم فقط اینه که بعضی مواقع حس میکنم کمی پس زدگی مدفوع دارم. خیلی کمه ولی آزار دهندست. آیا تا آخر عمر این با من خواهد بود؟ ممنون 60 ساله هستم

    1. احتمالا زخم عمل جراحی شقاق شما هنوز ترمیم نشده است. از جراح معالج خود یک پماد مناسب بگیرید و خوراکی های حاوی مینرال ها و سبزیجات میل کنید که زخم شما ترمیم شود.

  35. رقیه گفت:

    من هشت روزه ک جراحی شقاق و همورویید داشتم اما هنوزم هنپام اجابت مزاج خیلی درد دارم ایا این طبیعیه

    1. احتمالا سیوست یا اسهال دارید. وضعیت اجابت مزاج را کنترل کنید. روزی 3 بار در لگن آب گرم بنشینید و از کرم ترمیم کننده مناسب استفاده کنید.

  36. سجاد لطیفپور گفت:

    خانم دکتر سلام من حدودا ده روزه عمل کردم ولی ی مقدار. کمی احساس سوزش وخارش همراه با کمی ترشح دارم و ی گوشه از زخم عمل هم رنگ سفیدی داره به نظر شما مشکلی داره

  37. محمد رضا زنگنه گفت:

    سلام خانم دکتر من حدود ۱۰ ساله شقاق مقعد دارم و یه زخم خیلی عمیق داخل مقعدم هست نه بیرونش که قابل مشاهده باشه حدود یه سانت رو به داخل مقعدم زخمه شروع میشه پارگیش خیلی زیاده و چون ده ساله درمان نشده خیلی عمیقه عفونتش به حدی زیاده هر نیم ساعت یه بار یه لایه عفونت روی پوست داخل مقعدم جمع میشه که اگر با کمک انگشت با اب نشورمش میچسبه بهم دکتر گفت عمل لیزر باید بشی به نظرت قبل عمل کولونسکبی لازم نیس بکنم چون مقدار عفونتش خیلی زیاده اگر یه روز نشورمش معمولی مثل بقیه برم دسشوای اخر شب پر یه لیوان عفونت جمع میشه که باید پاکش کنم (ببخشید دیگه چیز دیگه ای برای اندازه گیری میزان عفونت به ذهنم نرسید از لیوان استفاده کردم )

    1. احتمالا به فیستول مقعدی مبتلا می باشید و من قبل از لیزر فیستول ام آر آی تجویز می کنم که تمام مسیرهای فیستول قبل از لیزر کاملا مشخص شود.

  38. سارا گفت:

    سلام خانم دکتر من چند بار سوالم فرستادم اما نمی دونم چرا برای شما ارسال نشده حدود ۳ ماه قبل جراحی لیزر هموريید و شقاق داشتم بعد از یک مسمومیت و اسهال دچار عفونت و سوزش شدید در محل جراحی شدم که البته بعد از سه هفته پس از اسهال فهمیدم چرک کرده الان یک روزه مترونیدازول و سیپرفلوکساسین را شروع کردم خیلی نگران و افسرده هستم که فیستول نباشه امکان داره برای ویزیت بیام خدمت شما البته تهران نیستم و باید هماهنگ کنم ممنون

    1. سلام لطفا با مطب تماس بگیرید که برای شما ویزیت آنلاین هماهنگ کنند. برای وقت حضوری هم می توانید مجدد با همان تلفن مطب هماهنگ کنید. مراقب باشید با مصرف آنتی بیوتیک دچار یبوست و مشکلات گوارشی نشوید. حتما هر روز در لگن آب ولرم بنشینید.

  39. جعفر گفت:

    من پنج روز قبل عمل شقاق با روش تیغ داشتم.بعد از دفع درد شدیدی دارم آیا این طبیعیه.ضمنا هنوز ترشح دارم

  40. زهرا گفت:

    عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما
    ممنون که با صبر و حوصله سوالات رو میخونید و پاسخ میدید از لطف و مهربانی شما متشکرم
    خانم دکتر من ۱۱ روزه که عمل شقاق با لیزر انجام دادم، روزهای اول درد زیاد داشتم اما سوزش و خارش کم بود بعد از گذشت یه هفته درد خیلی خیلی کم شده اما سوزش و خارش بعد دفعم خیلی زیاد شده به حدی که باید حتما بعد از دفع در لگن اب گرم بنشینم تا یه مقدار اروم بشم
    معاینه بعد از عمل هم شدم دکتر بهم گفتن نیازی به دارو و پماد ترمیم زخم نیست
    خانم دکتر من خیلی نگرانم سوزش و خارشم خیلی شدیده آیا طبیعی هست و بعد از گذشت چند روز از بین میره؟ ممنون از اینکه راهنمایی میفرمایید

    1. زمانی که در لگن آب گرم می نشینید کامل مقعد را باز و بسته کنید که چین های مقعد کاملا بعد از دفع مدفوع تمیز شود. حتما بعد از هر اجابت مزاج نشستن در لگن آب گرم با این روش را انجام دهید. از قدردانی شما سپاسگزارم.

      1. حسین rmz گفت:

        سلام خانم دکتر من حدود ۴ ماه از عمل لیزر شقاقم میگذره ولی هر روز مقدار کمی در حد ۴ تا ۵ قطره چرک از جای زخمم خارج میشه خواستم بدونم این طبیعیه

        1. خیر طبیعی نیست و احتمالا به فیستول مقعدی مبتلا شده اید. فورا به جراح خود یا یک متخصص جراحی ماهر در این زمینه مراجعه بفرمایید.

  41. خ گفت:

    من ۷روزه که عمل کردم لیزر …..بوده ……از روز دوم حالم به شدت بد شد ….و سوزش و درد زیادی دارم و دارو هم دادن .اما پوماد نداده ……. لطفاً راهنمایی کنید چیکار کنم تا سوزش و دردش هم موقع دفع و بعد از دفع دارم ….چی باید بخورم.و چی باید استفاده کنم تا سوزش و دردش از بین بره .سخته برام خیلی .

    1. حتما اگر یبوست و اسهال دارید تغذیه مناسب داشته باشید و به مقدار لازم از دارو یا خوراکی های ملین استفاده کنید. بعد از هر دفع مدفوع حتما در لگن آب گرم نیز بنشینید.

  42. زهرا گفت:

    دختر من ۳۸ ساله چند وقته دچار مشکل همو روئید بوده یکی از همکاران شما درتهران به وسیله لیزر عمل کرده سه ماه بیشتر نگذشته دوباره گاهی وقت هاخونریزی دارد
    آیا عمل به خوبی صورت نگرفته یا طبیعی است

    1. لازم است معاینه شوند. اگر خونریزی در حد چند قطره باشد مشکلی نیست. درضمن نباید یبوست داشته باشند و دفع نرم و طببیعی روزانه داشته باشند. درضمن به ناحیه نشیمنگاه نباید فشار وارد شود.

  43. نسرین ‌ گفت:

    سلام من یک مدتی هس عمل کردم یک ماهی میشه ولی هنوز درد دارم دردمم خیلی زیاده رعایت هم کردم ولی انگار یک تیکه گوشت اضافه دارم اون درد میکنه پیش دکترم رفتم گفت طبیعیه ولی من فکر نکنم طبیعی باشه چون یک ماه میشه عمل کردم هنوز دردم زیاده وخوب نشدم میشه راهنمایی کنی

    1. اگر یبوست و اسهال و عفونت در ناحیه داشته باشید درد شما هر روز بیشتر می شود. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  44. فائزه گفت:

    سلام خانوم دکترخسته نباشید
    من من پنج روزی هست که عمل فیشر شقاق با لیزر انجام دادم مدفوعم رو راحت انجام دادم دوبار بیرون رویم روی مدفوعم رگه های خون دیدم بنظرتون دوباره عود کرده؟!

    1. خیر مشاهده چند قطره خون بعد از دفع مدفوع طبیعی است.

  45. فرزانه گفت:

    سلام خانم دکتر من ۸روزه جراحی فیشر با کوتر انجام دادم ولی هنوز ترشح بدبو دارم و درد و سوزش و تورم در ناحیه دارم دکتر بعد از جراحی آنتی بیوتیک تجویز نکرده و فقط کپسول ایندومتاسین و قرص متوکاربامول واستامینوفن وشربت ملین منیزیم هیدروکسید تجویز کرده روزی سه بار لگن آب گرم استفاده میکنم و بعداز هر بار دستشویی گاز استریل در محل میگذارم خواهش میکنم برای کاهش درد وسوزش وتورم و همچنین ترشح بدبو توصیه های لازم را بفرمایید ممنون

    1. حتما عفونت نداشتین که آنتی بیوتیک برای شما تجویز نکرده اند. لگن آب گرم را به درستی استفاده کنید و طبق دستور پزشک معالج عمل کنید تا کاملا بهبود یابید. شربت ملین را در حدی استفاده کنید که نه یبوست و نه اسهال نداشته باشید.

  46. علی گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید. من دیروز عمل شقاق سنتی انجام دادم . اما شدیداً میترسم که برم دستشویی . چکار کنم لطفاً اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. از پماد لیدوکائین استفاده کنید و حتما دفع مدفوع را انجام دهید. قبل و بعد از دفع مدفوع از لگن آب گرم استفاده کنید. حتما غذای پرفیبر میل کنید و هر روز دفع مدفوع نرمال داشته باشید. اگر یبوست دارید با مشورت جراح معالج از شربت ملین استفاده کنید.

  47. امیر گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر.
    بنده دو ماه پیش نزد یک دکتر عمل با لیزر رو انجام دادم ولی بهبودی حاصل نشد مجددا دو هفته پیش به ایشان مراجعه کردم اکنون نیز مقداری خارش دارم و ناحیه مقعد ترشح دارد و احساس میکنم زخمم باز است و جوش نخورده است.خونریزی ندارم ولی ترشح دارم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. ممکن است علاوه بر شقاق به فیستول مقعدی نیز مبتلا باشید. از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  48. امیر امیری گفت:

    سلام و وقت بخیر میخواستم نظر خودمو بعد از عمل همورویید بیرونی با لیزر بکم یه چند نکته که به ان اشاره نمیشه در پاسخ دکترهای محترم اینکه دوره نقاهت با دوره خوب شدن کامل و جوش خوردن پوست بسیار متفاوته و بعد نکته مهمتر اینکه دوستان بعد از عمل همورویید و بهبودی محل لیزر دیده شاید بیش 1 الی 2 ماه طول بکشد یه اتفاق دیکه هم بعد از عمل بوجود میاد و اون ایجاد زخم و یا شقاق در ناحیه ترمیم شده هست و وای بحال دوستانی که یبوست و یا سفتی مدفوع داشته باشند و سوال از خانم دکتر این هست چرا اشاره ای نه به دوران بهبودی کامل نمیکنید و نه اشاره به تشکیل زخم یا شقاق بعد از عمل در ناحیه عمل ممنون میشم توضیحاتی بفرمایید جهت ارتقاع اطلاعات با سپاس

    1. سلام از این که تجربه خود را در رابطه با لیزر شقاق با دیگران به اشتراک می گذارید سپاسگزارم. علت اشاره نکردن به این موضوع این است که شرایط بیماران کاملا با یکدیگر کاملا متفاوت است. ترمیم کامل محل جراحی شقاق با لیزر برای اکثر بیماران طی یک هفته حاصل می شود. اما برخی بیماران جراحی وسیعی دارند و حتی دیگر بیماری های مقعد مثل آبسه مقعدی و هموروئید نیز دارند. به همین دلیل ترمیم کامل محل جراحی آنها ممکن است بیشتر از یک هفته طول بکشد. درضمن مراقبت های بعد عمل مثل جلوگیری از یبوست و داشتن تغذیه مناسب و همچنین فیزیولوژی بدن بیمار در طول درمان بعد از جراحی با لیزر تاثیر بسزایی دارد.

  49. امیر امیری گفت:

    با تشکر از راهنماییتون خانم دکتر
    من در سوالم عرض کردم عمل همورویید بیرونی سمت چپ معقد انجام دادم با لبزر و 33 روزی هست و بهیچ عنوان یبوست در این دوران نداشتم به دلیل رزیم سنکین غذایی که بهبودی سریع صورت بکیرد و هیچ فشاری به ناحیه عمل و معقد نداشتم ولی عمل همورویید تبدیل به زخم یا شقاق شده که ظاهرا این موضوع کلی هست برای اکثریت افراد که 4 روزی هست از پماد رکوبیزول به دستور پزشک و استفاده در اب ولرم ولی سوال اصلی بنده این هست چرا عمل همورویید تبدیل به زخم یا شقاق میشه که دکتر بنده کقتند خوب میشه و طبیعی هست بعد از عمل و چرا هیچ اشاره ای به این موضاعات پزشکان نمیکنند قبل از عمل و مدت رسیدن کامل بهبودی تا رسیدن به شرایط عادی البته ناکفته نماند عمل لیزر بسیار بهتر از جراحی سنتی هست و من یکبار تجربه جراجی در 25 سال پیش را داشتم و دقیقا مطلع از درد حاصل بین جراحی و لیزر هستم و پیشنهادم به دوستان عمل با لیزر هست ممنون میشم خانم دکتر اکر امکان داره به سوال بنده پاسخ دهید با تشکر و سپاس

    1. لطفا از جراح معالج خود سوال بفرمایید. بیماران من بعد از لیزر هموروئید دچار زخم شقاق نمی شوند. ممکن است مربوط به روش جراحی ایشان یا نوع فیزیولوژی بدن شما باشد که من بدون معاینه بیمار نمی توانم در این مورد نظر بدهم. روش های لیزر هموروئید و دستگاه های لیزر متفاوت است.

  50. امیر امیری گفت:

    ببخشید خانم دکتر سوال اخر اینکه ایا دکتر بنده که 2 تا 3 کرفتکی رک در کل سمت چپ معقد بالا و پایین بنده را که بتشخیص دکتر همورویید بیرونی بود لیزر نمودن و با توجه به کذشت 34 روز که پوست جوش خورده ولی ناحیه لیزر شده سفت شده و به تشخیص دکتر در 4 روز پیش که کفتند محل عمل بهبود یافته ولی داخل پوست لیزر شده ایجاد زخم یا شقاق شده که کفتند طبیعی هست بعد از عمل و بعد از کذشت 30 روز تازه 4 عدد امپول بتامتازون هر 3 روز یکبار تزریق و پماد رکوبیزول دادن و از روز اول پماد ندادن که دکتر جهت استفاده کقتند فقط دور معقد استفاده شود که بنده با استفاده از مطالب شما خودم قبل از استفاده از پماد 20 دقیقه در اب ولرم میشینم و البته بهبودی هم حاصل شده 40 درصد ایا سهل انکاری کردن پزشک بنده با توجه به تجربه شما خانم دکتر هم در عمل و هم در تجویز دیر هنکام پماد و ایا در ناحیه عمل شده در اینده مجددا مشکلی بوجود نمیاد و بنظرتون با توضیحاتی که دادم ایا عمل همورویید بنده شرایط طبیعی را در حال سپری با کذشت33 روز میباشد و اینکه در اب بتادین استفاده کنیم یا خیر کدام کزینه بهتر است بتادین مشکلی یرای زخم بوجود نمیاورد و ایا پماد رکوبیزول پماد نتیجه بخش و خوب و مورد تایید شما هست هست و ممنون از وقت و زمانی که برای مردم میذارید و نکته اخر من تصمیمم این بود برای عمل به شما مراجعه کنم ولی متاسفانه خجالت کشیدم امیدوارم دوستان مثل من که اقا بودم همچین حس و خجالتی نداشته باشند و فارق از پزشک اقا یا خانم بدنبال تجربه و مهارت صبر و حوصله باشند که خانم دکتر تمامی موارد را دارا میباشندبا تشکر

    1. سلام این عوارض بعد از جراحی شقاق به عوامل گوناگونی مربوط می شود و لازم است معاینه شوید تا بتوان شما را به درستی راهنمایی نمود. لطفا مطلب مراقبت های بعد از عمل را هم به طور کامل مطالعه بفرمایید.

  51. پرهام گفت:

    سلام وققتتون بخیر. من ایران نیستم ، حدود دو هفته یبوست داشتم که منجر به شقاق دردناک شد ، دیروز عمل فیشروکتومی انجام داده ام ، متاسفانه دکتر طبق تشخیصی که داد شقاق را لیزر نکرد ، برای ۱ شب بستری ام کردن و تا لحظه ای که مرخص شدم و اومدم خونه هیچ دردی نداشتم ، به محض این که دستشویی رفتم و مدفوعم با فشار گاز زیاد ازم خارج شد و مدفوعم نرم رو به شل هست ، بعد از دفع درد خیلی شدیدی شروع شد، ایا این درد نرمال است؟ دوره ی نقاهت بعد از فیشروکتومی چه مدت است؟ یک مشکل دیگری هم که دارم وقتی خواب هستم معقدم منقبض میشود و با درد شدیدی از خواب میپرم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. یبوست و اسهال هر دو زخم عمل جراحی شقاق را تازه می کنند. از جراح خود کرم ترمیم کننده مناسب دریافت کنید. از مطب من هم می توانید وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید برای دریافت داروی مناسب. علت انقباض هم همین زخم های تازه است که ایجاد شده است. اگر از شربت ملین استفاده می کنید مقدار آن را کاهش دهید و غذای پرفیبر مصرف کنید. حتما روزی 3 بار و به خصوص بعد از دفع مدفوع 10 دقیقه از سیتزبث استفاده کنید. بعد از جراحی سنتی شقاق احتمالا بیمار 2 ماه استراحت می نماید.

  52. امیر امیری گفت:

    سلام با تشکر از پاسختون

  53. نسرین گفت:

    سلام من یازده روز که جراحی فیشر انجام دادم تا به امروز هیچ درد یا سوزش خاصی نداشتم.دوبار هم توسط دکترم بعد از عمل ویزیت شدم. فقط امروز دسشویی رفتم چند قطره خون اومد آیا طبیعیه؟

    1. اگر دفع مدفوع نرمال داشتید و خونریزی در حد چند قطره بود مشکلی وجود ندارد.

  54. محمد گفت:

    سلام خانم دکتر، امیدوارم حالتون خوب باشد. ببخشید بنده نزدیک به 2 سال سوزش بعد از دفع داشتم که البته علت آن هم شقاق بوده که خونریزی آن البته با پماد و نشستن در لگن آب گرم رفع شده ولی سوزش آن رفع نمیشد. امسال در اهواز تصمیم گرفتم پیش متخصص کورکتال لیزر کنم. دکتر گفتن التهاب و پروکتیت داری که مهم نیست و سمت چپ مقعدم هم هموروئید بیرونی داشتم که البته درد نداشت ولی خب دکتر عمل کرد. بعد از عمل در 2 قسمت بخیه رو حس میکردم در درون کانال مقعد البته. یکی سمت راست که همون هفته های اول خوب شد و دیگری سمت چپ مقعد. الان 8 ماه که از عمل میگذره ولی من 2تا مشکل همچنان دارم:1- لکه بعد از دفع نرم( در یبوست لکه ای روی دستمال کاغذی دیده نمیشود) 2- تیزی در سمت چپ مقعد که البته به خاطر سفتی دفع اولیه حس میشود و اگر نرم باشد، مشکلی ندارم که ظاهرا تیزی از خود محل بخیه هست، چون قبل از عمل در این ناحیه این تیزی نبود.
    خواستم بپرسم از خدمت شما آیا اگر صبر کنم بهتر میشود ؟ یا به دکتر مراجعه کنم؟ چون من تا 6 ماه بعد از عمل همچنان سوزش داشتم ولی رفع شد. همچنان لکه های بعد از دفع اوایل شدت و حدت آن بیشتر بود ولی کمتر شده ولی خب قطع نشده. ممنونم از شما

    1. من لیزر هموروئید و شقاق را بدون بخیه انجام می دهم و روش ایشان متفاوت بوده است. بنابراین برای ادامه روند درمان حتما با جراح معالج خود در ارتباط باشید. حتما یبوست را کنترل کنید که در طولانی مدت دچار عود هموروئید و شقاق نشوید. در جراحی با لیزر و بدون بخیه تا دو ماه ممکن است بیمار لکه خون ببیند.

  55. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید
    من فردا عمل لیزری شقاق دارم و دکتر گفتن ک مقعد تنگه و بواسیر داخلی هم داری و ناچارا دوتا بخیه هم خواهی خورد و جذبیه
    برای بارداری چن وقت بعدش میتونم اقدام کنم؟

    1. تا بهبودی کامل نسبت به بارداری اقدام نکنید. حداقل دو ماه فاصله نیاز است. از یک جراح لیزر دیگر نیز مشورت بگیرید که در صورت امکان لیزر شقاق بدون بخیه و بدون عود و بازگشت را انجام دهید.

  56. H.m گفت:

    سلام خانم دکتر
    ببخشید پدر من حدود چند ماه پیش لیزر شقاق انجام دادند ، خونریزی و یبوست ندارند ولی پزشک جراح خارج از مقعدشون زخمی به شکل ۷ هستش رو ایجاد کردن که این زخم هنوز کامل بسته نشده و هر از چند گاهی از اون ناحیه زائده گوشتی بیرون میزنه و بعد از مدتی دوباره برمی گرده و همین شرایط تکرار میشه. متاسفانه این زخم اذیتشون میکنه و دچار سوزش میشن
    اگر راهنمایی کنید ازتون ممنون میشم

    1. از پزشک معالج ایشان یک کرم ترمیم کننده مناسب بگیرید و نشستن در لگن آب گرم نیز برای ایشان ضروری است.

  57. علی گفت:

    سلام من 5روز پیش عمل جراحی شقاق کردم ولی محل عمل یک مقدار درد دارد ایا بعد از پنج روز میتونم بطور عادی بشینم یا نه ایا این درد میتواند از عفونت باشد یا طبیعی است
    با تشکر از لطف شما سپاسگزارم .

    1. وضعیت شما طبیعی است و برای ویزیت های بعد از عمل به موقع به جراح معالج خود مراجعه کنید.

  58. مهناز گفت:

    سلام من عمل فیشر سنتی انجام دادم خیلی هم بدگوشت هستم.اصلا خوب نشده بعداز۱۲روز چقدر طول میکشه بهم جوش بخوره دکتر کپسول آناناس داده.وخودمو که خشک میکردم یه تیکه گوشت‌ میچسبید به دستمال ممکنه اون رخم درحال ترمیم بوده ومن هی با دستمال پاکش میکردم؟چون حالت ژله ای صورتی داره مثل گوشت

    1. بعد از جراحی شقاق به بیماران توصیه می شود که ناحیه را به آرامی خشک کنند و دستمال را روی محل عمل نکشند. حتی برخی بیماران با باد ملایم سشوار ناحیه را خشک می کنند.

  59. زینب حسنی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    بلخشید من۵ روز هست جراحی لیزر هموروئیدوفیشرانجام دادم
    همچنان موقع دفع درد و سوزش خیلی بدی دارم‌در حدی که نمیتونم قدم بردارم یبوست اصلا ندارم میشه راهنمایی کنین

    1. علاوه بر یبوست، اسهال هم نباید داشته باشید و رژیم غذایی بدون ادویه و افزودنی داشته باشید. مقدار فیبر غذایی و مصرف آب آشامیدنی را افزایش دهید.

      1. H گفت:

        سلام وخسته نباشید
        خانم دکتر من الان ۶روز عمل شقاق با لیزر انجام دادم ولی از اوناحیه که بخیه شده خون ریزی ودرد وسوزش زیادی داره ایا طبیعی هست یا که نه

        1. اگر خونریزی زیاد است و هر روز بیشتر و دردناک تر می شود وضعیت شما طبیعی نیست.

  60. علی گفت:

    سلام من دقیق14روز پیش عمل فیشر جراحی سنتی کردم الان درد ندارم فقط بعد از دفع خارش شدید دارم دکتربهم لیدوکاعین داده برای خارش وقتی میزنم بیشتر میشه خارش تا تواب گرم با آب لیمو نشینم نیم ساعت خوب نمیشه فقط خارش پدرم و درآورده چیکار کنم

    1. مصرف لیدوکائین را قطع کنید. بعد از هر دفع مدفوع 10 دقیقه در لگن آب گرم بنشینید و مقعد را به آرامی باز و بسته کنید و مطمئن شوید که ناحیه کاملا تمیز شده است. سپس با دستمال نرم به آرامی خشک کنید یا با باد ملایم سشوار خشک کنید. اگر بهتر نشد از کرم های ترمیم کننده یا عسل استفاده کنید. اگر باز هم بهبودی حاصل نشد از متخصص وقت ویزیت بگیرید.

  61. ترانه گفت:

    سلام من ۱۰ روزه عمل شقاق کردم درد و خونریزی ندارم فقط یه بیرون زدگی دارم میخاسم ببینم طبیعی یا خیر

    1. به احتمال زیاد التهاب بعد از جراحی است. حتما مسکن های تجویز شده را استفاده کنید که التهاب عمل سریعتر کاهش پیدا کند و حتما از لگن آب گرم بعد از هر دفع مدفوع نیز استفاده کنید. مراقب باشید یبوست و اسهال نیز نگیرید.

  62. بنی گفت:

    با سلام من عمل شقاق و فیستول انجام دادم در اهواز
    دکترم برای من یک پماد ترکیبی برای ناحیه اطراف مقعد و یک پماد فنی توئین مدیفارم برای داخل زخم ناشی از عمل تجویز کردن
    با تشکر از شما

    1. طبق دستور پزشک معالج عمل کنید و مراقبت ها را به طور دقیق انجام دهید.

  63. ترانه گفت:

    سلام خسته نباشید من تقریبا ۱ ماه عمل شقاق انجام دادم درد نداشتم ولی الان تقریبا ۳ روز مقعد درد میکنه بیرون زدگیم دارم لطفا راهنماییم کنین اینا طبیعیه؟؟؟

    1. خیر طبیعی نیست. احتمالا به ناحیه عمل فشار آورده اید یا یبوست و اسهال داشتین. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید و وضعیت گوارش را هم رسیدگی کنید.

  64. Sepiiii گفت:

    با عرض سلام، من مدتیه که به فیشر مبتلا شدم(کمتر از یک ماه) اما به پزشک که مراجعه کردم گفتند نیاز به جراحی نداره و من بیماریم رو با دیلتیازم ، زایلوژل و شیاف آنتی هموروئید کنترل میکنم، نسبت به قبل خیلی بهترم و حین دفع درد یا مشکلی ندارم (ولی خارش گاهی اذیتم میکند) خواستم بدونم مقاربت جنسی مقعدی تا چه مدتی برای من ممنوع هست، با تشکر از وقتی که گذاشتین

    1. به طور کل رابطه مقعدی برای شما ممنوع است زیرا مجدد بیماری شما عود خواهد کرد.

      1. خدیجه حیدری گفت:

        سلام من پنج روز پیش لیزز شقاق کردم دیروز متوجه شدم دقیقا سمت مقعد همون گوشه که شقاف برداشته شده و داشتم یک زایده سفت مانند انداره عدس زده خیلی استرس دارم نکنه دوباره عود کرده این چی مییتونه باشه ،؟؟

        1. احتمالا التهاب بعد از عمل است. با جراح خود در ارتباط باشید.

  65. فاطیما گفت:

    سلام خانم دکتر عزیز ، من ۱۲ روز پیش عمل فیشر بصورت سنتی و بدون بخیه انجام دادم که ۳ تا زائده گوشتی هم داشتم حین عمل برداشتن من خونریزی بعد عمل فقط ۱ روز داشتم ولی تو این مدت بشدت سوزش و درد در مقعد دارم حتی دیگه اب گرمم ارومم نمیکنه و مخصوصا درد در لگن و پهلوی سمت چپ دارم ، ترشحات ابکی داشتم که کمتر داره میشه برای معاینه به جراح خودم مراجعه کردم ولی چیزی در مورد علت درد لگن نگفتن من حتی یک شب از شدت درد گریه کردم ، باد روده شدید دارم ایا این مشکلات به مرور درست میشه ؟

    1. از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی مناسب دریافت کنید و به ناحیه عمل فشار نیاورید.

  66. مونا حیدری گفت:

    سلام خانم دکتر من چهار روز لیزر شقاق انجام دادم،ولی موقع دفع سوزش و حالت خون ریزی رگه خونی رو مدفوع دارم که خیلی نگرانم کرده ترشح رقیق ام دارم به صورت لکه ای و حمام ستیز روزی دوبار انجام میدم ملین میوه جات ام میخورم می‌خوام بدونم تا چه مدت این مشکل طبیعیه ؟

    1. مراقب باشید که به جز یبوست اسهال هم نشوید.چند قطره خون بعد از اجابت مزاج تا دو ماه طبیعی است. درد و سوزش هم بستگی به وسعت جراحی و روش جراحی با لیزر دارد.

  67. اشکان گفت:

    سلام من ۱۰ روز پیش عمل لیزر فیشر داشتم دکتر گفت بعد ۱۰ روز برگرد برای معاینه اما چون مایع لجز آغشته به خون داشتم دو روز زود تر رفت دکتر گفت عفونت نیست اما زخمت خوب نشده انگار همین العان عملت کردم برام یک اسپری تجویز کرده و اما امروز یبوست شدید داشتم با فشار زیاد مدفوع دادم بیرون جای زخم باز تر شده به نظر شما چرا زخم خوب نشده وبرای یبوست چکار کنم ممنون

    1. برای یبوست از یک متخصص تغذیه رژیم غذایی بگیرید و برای درمان موقت یبوست از شربت ملین استفاده کنید تا زخم شما ترمیم شود. رژیم غذایی مناسب و سرشار از مینرال ها به بهبود سریعتر زخم کمک می کند. به ناحیه عمل اصلا فشار نیاورید و زخم را تمیز نگهدارید.

  68. منوچهر گفت:

    سلام صبح بخیر خانم دکتر حدود حدود ۴.۵ ماه قبل عمل لیزر و بوتاکس در شیراز انجام دادم خوشبختانه تاکنون یبوست نشده ام و اسهال هم نداشتم مایعات زیاد می خورم و از انجیر و خرما ، روغن زیتون آب هویج و استفاده می کنم امروز بعد از اجابت مجاز جای عمل با دستمال که خشک می کردم کمی لکه خون دیدم بنظر شما چه عاملی باعث این کار شده . ضمنا بعضی مواقع سوزش خیلی کمی داشتم با دکترم صحبت کردم گفت طبیعی هست خوب می شوی . لطفا بفرمایید چه کار باید انجام دهم ممنون از راهنمایی شما .

    1. به جای دستمال کاغذی از باد سشوار ملایم برای خشک کردن ناحیه استفاده کنید.

  69. رضا گفت:

    سلام من حدود ۱ ماه عمل کردم و ۱ هفته هست که خارش دوباره برگشته و ترشحات زیادی دارم و احساس میکنم اطراف معقد روی باسنم قارچ یا کهیر زده دارو هم ۱ دوره کامل مصرف کردم خواب و زندگی و کارم همه بهم ریخته

    1. لازم است از ترشحات و زائده های پوستی ایجاد شده نمونه برداری شود. ممکن است به یک بیماری جدید به جز شقاق مبتلا شده باشید.

  70. ندا گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دوازده روز پیش عمل هموروئید به روش سنتی انجام دادم که گویا عمل باز هم بوده بعد مرخص شدنم زخم کامل جوش خورده بودودردی نداشتم بعد از پنج روز بخاطر یبوست زخم باز شده اما دکترم گف بهداشتو رعایت کن پمادم دادن برای تسریع درمان زخم ک استفاده میکنم همه چیزو دقیق رعایت میکنم اما بازم یزره ترشح آب و خون داره.
    خاستم ببینم طبیعیه یا نه؟ چقد طول میکشه خوب شدن زخم
    و چون دکتر زائده گوشتی بیرون مقعد رو و هموروئید های دیگه مقعد رو که حاد نبود ک گفتن دلیلش تنگ شدن مقعد هس رو هم برنداشتن میتونم بیام پیشتون اونو لیزر کنم زخمم درمان کنم یا نه؟
    چون شهرستانم راهم دوره بی زحمت راهنماییم کنین

    1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بیماران راه دور بگیرید. بعد از ارسال عکس از ناحیه تشخیص و راهکار اعلام می شود.

  71. Abbas گفت:

    سلام خانم دکتر
    من 42 سالمه ۸ ما پیش عمل لیزر فیشر کردم تا الان همچی خوب بوده ولی امروز لکه خون دیدم احتمال داره برگرده لطفاً راهنمایی کنید دردش خیلی ترسناکه

    1. لکه خون اگر یبوست و اسهال ندارید بعد از جراحی شقاق طبیعی است و به ندرت بروز می کند.

  72. ليلا گفت:

    سلام خسته نياشين
    من ٧٠روزه عمل فيشر به روش سنتي داشتم ولي متاسفانه همجنان براي دفع مدفوع درد زيادي دارم ك نميتونم بشين و بايد مسكن بخورم دكتر گفت ممكنه تا٦ماه اينطوري باشي اين طبيعيه واقعا ٦ماه زمان ميبره؟

    1. خیر وضعیت شما طبیعی نیست. اصلاح رژیم غذایی و مراجعه به متخصص را فراموش نکنید.

  73. جواد گفت:

    سلام سه روزه عمل شقاق انجام دادم قرص سفالکسین به دستور پزشک مصرف میکنم ولی جای یکی از بخیه ها کمی سفید رنگ شده ایا طبیعی هست یا عفونت؟هر روز هم داخل مخلوط اب با بتادین میشینم .یه پماد انتی فیشر هم برام تجویز کردن ایا الان باید استفاده کنم یا بعد از کشیدن بخیه ها

    1. طبق دستور پزشک معالج عمل کنید و از بتادین مقدار خیلی کمی در حد چند قطره استفاده کنید. در حدی که رنگ آب مثل چای کمرنگ شود.

      1. هادی گفت:

        سلام.من لیزر هموروئید داشتم. بسیار کم درد و سریع انجام شد. میخواستم بدونم: ۱- درصورت کنترل یبوست و همه موارد مراقبتی آیا ممکنه عوارضی همراه داشته باشه و یا برگشت پذیر باشه؟
        ۲- مدل خوابیدن بعد از عمل لیزر هموروئید چطور باید باشه؟؟

        1. اگر یبوست و اسهال نداشته باشید و به ناحیه مقعد فشار وارد نکنید دچار عود و عوارض نخواهید شد. بعد از لیزر هموروئید طوری بخوابید که به ناحیه عمل فشار نیاورید مثلا به پهلو بخوابید.

  74. حسام گفت:

    من چند روزی هست که جراحی ابسه انال انجام‌دادم
    خیلی عمیق هست زناحیه جراحی و تا داخل مقعد هم ادامه داره محل جراحی
    چکار کنم زودتر خوب بشه
    واقعاً پانسمان و تمیز کردنش داره عذابم میده

    1. نشستن در لگن آب گرم مهمترین بخش مراقبت از این جراحی است. به خصوص برای تمیز کردن زخم های عمیق

  75. علی گفت:

    سلام خسته نباشید، من عمل لیزر فیشر انجام دادم در اول همین هفته، مشکل دردم از بین رفته و بعد عمل درد کمی و سوزش خیلی خیلی کمی به ندرت پیش میاد، اما ورم اطراف مقعد داره زیاد میشه، این عادیه؟

  76. موسوی گفت:

    سلام دکتر زهرا سعادتی خسته نباشید
    من سه روز پیش، پیش شما عمل لیزر شقاق و هموروئید انجام دادم ، الان پاهام ورم داره آیا طبیعیه؟؟
    و اینکه سه روزه عمل کردم ، میتونم به یه مسافرت ۶ ساعته برم ؟

    1. حتما زیاد سرپا ایستاده اید یا زیاد نشسته اید. بهتر است برای سفر درازکش باشید و مدت طولانی ننشینید. حتما مطلب هموروئید و شقاق در سفر را مطالعه کنید. حتما بطری آب و شربت ملین همراه خود داشته باشید. برای نشستن از بالش طبی استفاده کنید.

  77. فرهاد گفت:

    با سلام من دو هفته پیش عمل تنگی مقعد و شقاق انجام دادم بعد از دو هفته کمی یبوست گرفتم و کار سنگین انجام دادم الان متوجه شدم شکافی کنار زخم قبلی ایجاد شده آیا دوباره باید عمل بشم

    1. حتما از جراح خود داروی ترمیم کننده مناسب بگیرید. اگر به موقع اقدام نکنید شقاق شما از ناحیه دیگر عود خواهد کرد.

  78. زینب گفت:

    سلام خانم دکتر خسته نباشید. من عمل
    اسفنکترتومی و شقاق مقعد انجام دادم میخواستم بدونم احتمالش هست باز هم دوباره بیماری من عود کنه در ضمن من بیماری IBS هم دارم . متشکرم 💙

    1. اگر بیماری روده تحریک پذیر کنترل نشود و دفع مدفوع نرمال نداشته باشید بیماری شما عود خواهد کرد.

  79. سما گفت:

    برای رفع تنگی مقعد بعد از عمل شقاق چکار باید کرد؟

    1. غذای پرفیبر مصرف کنید که کالیبر مدفوع شما نرمال باشد و دچار تنگی مقعد نشوید.

  80. سارا گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دو هفته میشه که لیزر هموروئید خارجی انجام دادم مشکل دفع و خونریزی و درد ندارم فقط به ندرت خارش خفیف دارم و یه مقدار بوی بود حس میکنم ایا این مشکل طبیعیه؟

    1. نباید احساس بوی بد داشته باشید. دقت کنید که بعد از هر دفع مدفوع ناحیه را به خوبی تمیز کنید. نشستن در لگن آب ولرم بدون نمک و بدون بتادین به شما کمک می کند که مطمئن شوید ناحیه کاملا تمیز شده است.

  81. فرزانه گفت:

    سلام خانم دکتر بزرگوار ،ممنون که پاسخگوی سوالات
    هستین ،امیدوارم خدا زحمات بیدریغتان رو جبران کنه
    یک هفته پیش عمل لیزر شقاق انجام دادم بعد از عمل
    بعد از هر دفع درد شدیدی درون مقعد احساس می کنم
    به خاطر استفاده از شربت معده مدفوع نرم دارم
    و خود عمل دفع درد نداره و خونریزی هم بعضی وقتها
    و بسیار اندک هست ،آیا این درد که اینقدر دردناک هست
    طبیعیه ؟ پمادی که تا الان استفاده کردم به توصیه پزشک
    معالج موپیروسین هست ،آن هم بیرون مقعد

    1. از پزشک معالج خود بخواهید که دستور تغییر پماد یا قطع مصرف آن را بدهند. اگر درد شما پیش رونده است وضعیت طبیعی نیست و حتما جراح معالج باید وضعیت را بررسی کنند.

  82. پروین گفت:

    با سلام و احترام…خانم دکتر من چند ماهی هست ک زایمان طبیعی داشتم و ب شقاق معقد دچار شدم..چهار ماهه ک هی خوب میشم بعد یه مدت دوباره عود میکنه..بنظر شما باید عمل بشم…من شهرستانی هستم.اگر برای عمل ب تهران بیام برای برگشتن مشکلی پیش نمیاد؟

  83. رضا گفت:

    سلام .الان ده روزه دچار شقاق شدم و دارو از دکتر و داروهای طب سنتی بهتر نشدم و درد زیاد دارم چه پیشنهادی می‌فرمایید .تشکر

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید. اصلاح رژیم غذایی و نشستن در لگن آب ولرم نیز فراموش نشود.

  84. ه تسلیمی گفت:

    سلام وقت بخیر خانم دکتر
    من دو ماه پیش عمل سنتی فیشر انجام دادم و گاهی اوقات سمت چپ نافن احساس درد و تیر کشیدن دارم سونوگرافی هم رفتم هیچ مشکل خواصی نبوده است و شکم هم روزانه دو تا سه بار به صورت عادی کار میکنه دکتر سونوگرافی بهم گفتند احتمال کش عضلات روده شده اید می‌خوام ببینیم همچین چیزی وجود داره؟میشه بنده حقیر را برای رفع این مشکل چه کارهایی یا چه دارویی مصرف کنم؟

    1. به یک فوق تخصص گوارش مراجعه کنید. این مشکل ارتباطی با عمل جراحی شقاق شما ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *