هموروئید یا بواسیر

علائم هموروئید یا بواسیر

علائم هموروئید یا بواسیر

علائم هموروئید یا بواسیر توده هایی دردناک و رگ هایی متورم در قسمت پایین راست روده یا مقعد می باشند. بروز این علائم ممکن است به علل مختلفی از جمله: یبوست، فشار به مقعد، بارداری و غیره به وجود آیند. علائم هموروئید یا بواسیر به بیمار این هشدار را می دهند که باید تحت درمان قرار گیرد.

هموروئید ها اغلب خودشان پس از مدت 1 الی 3 روز ناپدید می شوند. اگر با مراقبت های خانگی علائم برطرف نشد، نشانه های آن را جدی بگیرید و برای درمان قطعی هموروئید به یک متخصص مراجعه کنید.

هموروئید بخصوص در دوران بارداری و بعد از زایمان بسیار رایج است. این توده ها ناشی از افزایش فشار در رگ های مقعدی می باشند. فشار وارد شده به مقعد باعث می شود که آن ها به وجود آیند و دردناک شوند، مخصوصا هنگامی که شما بیش از اندازه نشسته باشید.

هموروئید ممکن است در داخل خط دندانه ای مقعد، در ابتدای مقعد (هموروئید داخلی) قرار گیرد. همچنین ممکن است در انتهای مقعد و خارج از آن به وجود آید (هموروئید خارجی).

علائم هموروئید خارجی

فشار، مالش یا تمیز کردن بیش از حد اطراف مقعد ممکن است علائم شما را بدتر کند. برای بسیاری از مردم علائم هموروئید خارجی طی یک الی سه روز از بین می روند.

اگر شما هموروئید خارجی دارید، ممکن است یک یا همه علائم زیر را داشته باشید:

  1. خارش مقعدی
  2. یک یا چند توده سخت و حساس نزدیک مقعد شما
  3. تیر کشیدن یا درد مقعد، به خصوص هنگام نشستن

راهنمای بیماران هموروئید

علائم هموروئید داخلی

مهمترین علامت هموروئید داخلی بی دردی است. اگر شما هموروئید داخلی داشته باشید ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  1. خونریزی از مقعد: دیدن خون قرمز روشن در مدفوع، در کاغذ توالت یا در کاسه توالت پس از اجابت مزاج
  2. توده هموروئید که از ناحیه مقعد شما به سمت بیرون افتاده است، هموروئید داخلی پرولاپس نامیده می شود.
  3. هموروئید داخلی که پرولاپس نیست در اغلب موارد دردناک نمی باشد. هموروئید داخلی می تواند باعث درد و ناراحتی مختصری شود.

اگر چه هموروئید شایع ترین علت علائم بیماری های مقعدی است اما هر علامت مقعدی ناشی از هموروئید نیست. برخی از علائم هموروئید شبیه به سایر مشکلات دستگاه گوارش است. به عنوان مثال، خونریزی از رکتوم ممکن است نشانه ای از بیماری های روده ای مانند بیماری کرون، کولیت زخمی یا سرطان کولون یا رکتوم باشد. همچنین خونریزی همراه با درد و سوزش می تواند نشانه زخم شقاق مقعدی باشد.

مشاهده علائم هموروئید و مراجعه به پزشک

در صورتی که علائم هموروئید یا بواسیر بعد از 3 روز درمان در خانه هنوز در ناحیه مقعد وجود داشته باشند و یا پس از این مدت خونریزی در رکتوم را مشاهده کنید، باید به پزشک متخصص جراحی عمومی مراجعه نمایید.

علل بروز هموروئید یا بواسیر چیست؟

عمده علل بروز هموروئید یا بواسیر وابسته به فشارهای وارده به این ناحیه می باشد. بنابراین اگر سابقه فشار بر ناحیه مقعد به هر دلیلی را داشته باشید، علائم درد و توده در ناحیه مقعد می تواند نشانه ای از بروز هموروئید باشد. به اختصار علل بروز هموروئید را نام می بریم:

  • تنش در حرکات روده
  • مدت زمان طولانی در توالت نشستن و فشار وارد کردن به مقعد
  • یبوست مزمن یا اسهال
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • تضعیف بافت های حمایت کننده مقعد که با پیری اتفاق می افتد.
  • بارداری
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • برخی بیماری های خاص مانند سیروز کبدی
  • عفونت های مقعدی

علت هموروئید در زنان

علت هموروئید در زنان مربوط به بروز فشار بر عضلات ناحیه مقعد، ضعف عضلات مقعد و یا تغییرات هورمونی در زنان می باشد. ممکن است زنان و مردان به دلیل بروز یبوست و دفع مدفوع غیر طبیعی فشار زیادی را به ناحیه مقعد وارد کنند که منجر به متورم شدن بالشتک های هموروئید می شود. به علاوه بارداری و زایمان در زنان فشار زیادی به مقعد وارد می نماید.

تغییرات هورمونی در زنان می تواند منجر به کاهش یا افزایش خونرسانی به ناحیه مقعد شود. به خصوص افزایش هورمون پروژسترون در زنان منجر به بروز هموروئید می شود. همچنین تغییرات هورمونی زنان منجر به بروز اختلال در عمل دفع مثل یبوست و اسهال و در نهایت بروز هموروئید می شود.

راهکارهای جلوگیری از بروز هموروئید

برای جلوگیری از یبوست و تنش در طی حرکات روده ای که خطر ابتلا به هموروئید را افزایش می دهد، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات، حداقل ۸ لیوان در روز
  • خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا حاوی میوه ها، سبزیجات و دانه های کامل
  • مکمل های فیبر را مورد استفاده قرار دهید.
  • برای جلوگیری از انسداد استفاده از نرم کننده مدفوع
  • اجتناب از نشستن در توالت برای مدت زمان طولانی

عوارض هموروئید

عوارض هموروئید

خون ریزی بیش از حد از جمله عوارض هموروئید می باشد که بسیار ناراحت کننده است. به ندرت ممکن است که این امر موجب کم خونی شود. این خونریزی اگر مدت زمان طولانی و طی سالیان ادامه داشته باشد منجر به بروز کم خونی یا آنمی می شود.

یکی دیگر از عوارض مهم هموروئید یا بواسیر بروز اختلال در عمل دفع می باشد. همین اختلال و یبوست در دفع مدفوع منجر به بروز عوارض دیگری مثل بروز زخم شقاق مقعدی، عفونت و آبسه مقعدی و در نهایت فیستول مقعدی می شود. ایجاد فیستول مقعدی که به صورت یک کانال بین قسمت درونی مقعد و سطح پوست این ناحیه به وجود می آید.

مبتلا شدن به عارضه بی اختیاری مدفوع که بیمار هیچ کنترلی برای خروج مدفوع از مقعد نخواهد داشت. شایع ترین و دردناک ترین عارضه در صورت درمان نشدن و پیشرفت هموروئید ابتلا به ترومبوز وریدی می باشد. این ترومبوزها بسیار دردناک می باشند و ممکن است همراه با خونریزی باشند. در نتیجه برای اینکه به عوارض هموروئید مبتلا نشوید بهتر است که علائم هموروئید را در ابتدا بسیار جدی بگیرید.

اصول درمان هموروئید

اصول درمان هموروئید بر پایه اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی می باشد. از آنجایی که هموروئید بیماری خطرناکی نیست توصیه می شود به محض مشاهده علائم هموروئید نسبت به درمان های خانگی آن اقدام نمایید. اگر طی 3 روز علائم شما کم شد و بهبود یافتید دیگر نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. اما اگر علائم شما تغییری نداشت و یا علائم شما بدتر شد لازم است از یک متخصص داروی مناسب درمان هموروئید دریافت کنید.

توجه کنید که این دارو برای بیماران مختلف متفاوت است و یک دارو برای تمام بیماران هموروئید تجویز نمی شود. در نهایت اگر به علائم هموروئید توجه نکنید و برای درمان قطعی بیماری اقدام نکنید کار شما به جراحی خواهد کشید.

اطلاع از تفاوت هموروئید و شقاق در انتخاب روش درمان این دو بیماری مهم است. همچنین ممکن است بیمارهمزمان با هموروئید دچار دیگر بیماری های مقعد نیز باشد که خود روش درمان را متفاوت خواهد کرد.

عمل جراحی هموروئید ممکن است با تیغ جراحی و کوتر و یا با لیزر پرتوان جراحی انجام شود. برای انتخاب بهترین روش درمان هموروئید توصیه می شود که به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه کنید. لیزر هموروئید یکی از بهترین روش های درمان این بیماری با کمترین میزان عوارض می باشد.

معمولا لیزر هموروئید بدون درد و خونریزی انجام می شود. مگر در مواقعی که بیماری بسیار پیشرفته باشد و همراه با هموروئید دچار دیگر بیماری های مقعد نیز باشد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *