جراحی زیبایی

جراحی کوچک کردن شکم

جراحی کوچک کردن شکم

یکی از شایع ترین شکایات مراجعین در جراحی های زیبایی مشکلات مربوط به ناحیه شکم و پهلو ها است که این افراد از برجستگی و چاقی بیش از حد این ناحیه ، شلی و افتادگی پوست شکم و یا وجود ترک های فراوان در پوست شکم خود رنج می برند . برای این افراد پیدا کردن لباس مناسب سخت و پوشیدن بسیاری از لباس ها غیر ممکن است . در بسیاری از موارد انجام حرکات ورزشی دشوار می شود و گاهی فرد دچار کمر درد و عفونت های پوستی زیر چین شکم می شود.

افرادی که به دلیل چاقی احشائی یا چاقی درون‌ شکمی مراجعه می‌کنند

جدار شکم در اکثر موارد شل بوده و احشاء شکمی همگی به بیرون برجسته شده‌اند. این افراد از بزرگی و چربی زیاد احشاء داخلی شکمی اطلاع ندارد و تمام آن را به چاقی و چربی موضعی شکم نسبت می‌دهد. وقتی به این بیمار گفته می‌شود که جدار شکم‌شان را سفت کنند با این کار اندازه شکم تغییر واضحی نمی‌کند چرا که به دلیل فشار بالای احشاء داخل شکمی امکان سفت کردن جدار شکم وجود ندارد. این دسته از افراد باید در اسرع وقت توسط متخصص گوارش و یا تغذیه ویزیت شوند و درمان چاقی داخل شکمی و اصلاح وضعیت نفخ گوارشی در آنها انجام شوند و بعد از بهبود وضعیت فوق در صورتی‌ که چاقی موضعی در شکم و پهلوها و یا شلی جدار شکم وجود داشت نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. افرادی که جدار شکم شل و آویزان دارند بهترین انتخاب برای عمل جراحی زیبایی شکم هستند. افتادگی جدار شکم بعد از زایمان یا کاهش وزن دیده می شود.

چه کسانی مناسب جراحی شکم نیستند:

  • خانم هایی که قصد بارداری مجدد دارند.
  • افرادی که هنوز قصد کاهش وزن دارند .

مواردی که در منزل باید آماده کنید:

پک یخ آماده داشته باشید
لباس گشاد و راحت داشته باشید که به راحتی تن کرده یا از تن در بیاورید
هنگام ترخیص تا منزل نمی توانید رانندگی کنید و فرد دیگری باید این کار را انجام دهد
حداقل شب اول باید شخص دیگری در منزل مراقب شما باشد

روش های جراحی شکم

  1. جراحی شکم به تنهایی
  2. جراحی شکم همراه با لیپوساکشن و یا لیزر لیپولیز
  3. لیپوساکشن یا لیزر لیپولیز به تنهایی ابدومینوپلاستی-جراحی شکم

در عمل جراحی شکم برشی در قسمت تحتانی شکم (مثل برش سزارین ولی طویل تر از آن) روی پوست شکم داده می شود و تمام پوست و چربی جدار شکم در پایین ناف برداشته شده و ناف طبیعی بیمار حفظ می شود تا بعدا از سوراخ جدیدی در پوست خارج شود سپس پوست باقی مانده شکم در بالا تر از ناف تا حدودی از عضلات جدار شکم جدا می شود تا اجازه دهد که پوست باقی مانده را بتوانیم به اندازه کافی بکشیم تا بتوانیم آن را به لبه پایینی برش شکم متصل کنیم.

در طی این عمل چنان چه عضلات جدار شکم بخصوص در خط وسط در بالا و پایین ناف شل شده باشد (این وضعیت بیش تر در خانم هایی شایع است یک یا چند بار حاملگی داشته اند) ترمیم می شود تا هم برآمدگی جدار شکم کم شده و شکم صاف تر شود و هم خط کمر باریک تر شود.

باید توجه داشت که بزرگی و بر آمدگی شکم فقط بعلت شل بودن جدار شکم نیست و تجمع زیاد چربی در داخل شکم در اطراف احشاء شکمی در افراد چاق (که تنها راه درمان آن کاهش وزن است) و تجمع چربی زیر پوست شکم در این افراد از علل دیگر آن می باشد.. با لیپوساکشن هم فقط می توان چربی زیر پوستی را کم کرد و با توجه به این که با لیپوساکشن در حین عمل فقط چند لیتر (حداکثر ۶-۴) می توان چربی خارج کرد پس اگر افراد انتظار بالایی از نتیجه این عمل دارند و می خواهند شکم آن ها کاملا صاف و گود شود باید با کاهش وزن به وزن طبیعی نزدیک تر شوند و چربی داخل شکم و زیر پوستی را به حداقل برسانند .

در این عمل تماما از بخیه های قابل جذب استفاده شده و به طریق پلاستیک دوخته می شود . با تکنیک های خاصی ناف به محل جدیدش دوخته می شود بطوری که بعد از عمل اندازه آن طبیعی شده کمی در گودی قرار می گیرد ومحل بخیه ها مشخص نمی شود و شکل کاملا جذابی پیدا می کند.

طول برش جراحی زیبایی شکم بسته به فرم افتادگی و مقدار پوست اضافه در ناحیه شکم و پهلو برای هر فردی فرق می کند. جهت تعیین طول تقریبی برش می توانید در حالت نشسته کمی به جلو خم شوید خطی که در چین زیر شکم تشکیل می شود تقریبا معادل با طول برش خواهد شد. خط برش جراحی کاملا توسط لباس زیر پوشیده و پنهان خواهد شد.

بيمارانی كه شكم خيلی برجسته دارند ممكن است به يك عمل مجدد كه شامل ساكشن شكم می شود نياز پيدا كنند كمر پرچربی بايد ساكشن بيشتر
شود.

جراحی شکم همراه با لیپوساکشن یا ليپوآبدومينوپلاستی چگونه انجام می شود ؟

اين روش ترکيبی از ليپوساکشن و جراحی شکم است که در يک جلسه انجام می شود. در ليپو آبدومينوپلاستی ابتدا ليپوساکشن کل شکم انجام می شود. اين کار باعث شل شدن پوست می شود. سپس برش پوستی مانند آبدومينوپلاستی داده می شود ولی آزاد سازی فلپ به طور کامل انجام نشده و تا ناف و دور آن انجام می شود.
سپس آزاد سازی فلپ در بالای ناف به صورت محدود با زدن تونل به عرض حدود ۴سانتی متر تا قسمت تحتانی استخوان جناغ انجام می شود، در نتيجه بيشتر عروق خونی، لنفاتيک و اعصاب حفظ می شوند . حدود ۸۰ درصد خون رسانی ديواره شکم از طريق عروق خونی پر فوران صورت می گيرد که در اين روش اکثر آن ها حفظ می شوند در صورت لزوم عضلات شکم در خط وسط در بالا و پايين ناف دوخته مي شوند (پليسه می شوند ) در اثر ليپوساکشن فلپ پوستی بسيار انعطاف پذير می شود و به آسانی به سمت پايين کشيده می شود و قسمت اضافی پوست برداشته و پوست دوخته می شود و در نهايت محل ناف مشخص و بعد از دادن برش روی آن ،ناف بيرون آورده شده و بازسازی آن انجام می شود.

مزايای روش جراحی شکم همراه با ساکشن کدام است؟

مزايای جراحی کوچک کردن شکم با ساکشن عبارتند از

  1. خون ريزی کم تر.
  2. به خاطر انجام ليپوساکشن شکل شکم بهتر می شود و نمای نيم رخ بيمار طبيعی تر است.
  3. بيش تر شريان هاي تغذيه کننده مهم ،لنفاتيک و اعصاب جدار شکم حفظ می شوند.
    حس ناحيه بالای عانه و قمست تحتانی شکم بهتر حفظ می شود و درد بعد از عمل کم تر است.
  4. ميزان عوارض بعد از عمل جراحی شکم (هماتوم، سروما، نکروز و باز شدن زخم) در اين روش کم تر است.
  5. سير بهبودی بعد از عمل سريع است و نيز ترخيص بيمار زودتر انجام می شود.
    اندازه برش در اين روش کوتاه تر است و احتمال اضافه آمدن پوست در گوشه های برش (Dogears)در اين روش بسيار کم است.
  6. ميزان ايمنی اين روش (در مقايسه با روش کلاسيک )برای افراد سيگاری بيش تر .است

آمادگی های قبل از عمل

انجام ازمایشات لازم مانند CBC-FBS-BUN-CR-U A-HBSAG -HBSAB-HCVAB-HIV TEST
مشاوره قلب برای افراد بالای ۴۰ سال؛ سونوگرافی جدار و یا داخل شکم در صورت شک به ضایعه؛ افراد سیگاری باید یک ماه قبل از عمل سیگار را ترک کنند و تا دو هفته بعد از عمل سیگار نکشند.
رژیم شدید قبل از عمل نگیرید و غذای متعادل و کامل بخورید زیرا رژیم غذایی سالم به ترمیم بهتر محل عمل شما کمک می کند.
هر چیزی استفاده می کنید از جمله دارو های شیمیایی یا گیاهی را به دکتر خودتان اطلاع بدهید.

عوارض عمل جراحی شکم خطرات عمل زیبایی شکم شامل

لخته شدن خون؛ ترومبوز؛ عوارض قلبی و ریوی؛ عفونت لخته شدن خون و عفونت از عوارض خیلی نادر ولی جدی هستند. عفونت با انتی بیوتیک و درناژ درمان می شود. بیش ترین عارضه ای که بیمار را نگران می کند اسکار برش جراحی می باشد که اگر دستورات پزشک مربوطه رعایت شود به حداقل می رسد. گاهی پوست جدار شکم بدنبال جراحی دچار بی حسی می شود که ممکن است تا چند ماه ادامه پیدا کند. یکی از شایع ترین عوارض تورم محل عمل است که مهم نبوده و بهبود می یابد. گاهی در زیر پوست مایع سروما جمع می شود که اکثرا خود بخود بهبود یافته و در غیر این صورت نیاز است با سرنگ تخلیه شود.

دستورات بعد از عمل جراحی شکم و پهلو

بیمار باید حداقل ۲۴ ساعت در مرکزی که عمل شده بستری باشد. روز بعد می تواند مرخص شود. بیمار بهتر است بمدت یک هفته چه در حالت ایستاده یا درحالت خوابیده از ناحیه لگن کمی خم و زاویه دار باشد تا محل بخیه ها تحت کشش نباشد. بعد از عمل تا دوماه باید از گن مناسب استفاده شود. با نظر جراح مربوطه بعد از عمل می توان از پمادهایی برای ترمیم بهتر زخم استفاده کرد. در مراحل اولیه بعد از عمل می توان از لیزرهای کم توان برای ترمیم بهتر زخم بهره برد

سوالات متداول جراحی کوچک کردن شکم

1-هزینه جراحی شکم هزینه آبدومینوپلاستی یا تامی تاک چقدر است؟

بعد از این که بیمار توسط پزشک متخصص ویزیت شد هزینه نهایی توسط پزشک برآورد می شود که بستگی به وسعت جراحی و میزان چربی و مرکز جراحی و شرایط فیزیولوژیک بیمار هزینه ها متغییر است. قیمت عمل جراحی زیبایی شکم از 10 میلیون تومان به بالا محاسبه می شود

2-در چه بیمارانی می توان جراحی شکم و لیپوساکشن را انجام داد؟

در اکثر بيمارانی که کانديد عمل جراحی شکم می باشند، می توان ليپو آبدومينوپلاستی را انجام داد. یعنی جراحی کوچک کردن شکم همزمان با لیپوساکشن امکانپذیر است.

3-آيا می توان جراحی شکم را با ليپوساکشن ساير قسمت ها در يک جلسه انجام داد؟

بله، می توان ليپوساکشن پشت يا کمر را همراه با ليپو آبدومينوپلاستی در يک جلسه انجام داد. در برخی موارد لیپوساکشن شکم و پهلو و بازو و ران همزمان با جرای کوچک کردن شکم انجام می شود.

4-ابدومینو پلاستی دور تا دور جراحی دور تا دور شکم چیست؟

این عمل یک عمل جراحی وسیع شکم به همراه لیفت باسن است. اسکار این عمل دور تا دور بدن بوده و به آن لیفت بدن گفته می شود. این عمل برای بیمارانی که کاهش وزن زیاد دارند مناسب است.

5-حداکثر کاهش وزن با عمل جراحی شکم چقدر است؟

عمل جراحی شکم روشی برای کاهش وزن محسوب نمی‌شود. بسیار مهم است که بدانیم عمل جراحی زیبایی شکم و لیپو ابدومینوپلاستی هیچ‌ کدام برای کاهش وزن انجام نمی‌شوند و این عمل‌ ها تنها برای کاهش سایز و تناسب اندام هستند. حداکثر وزنی که بیمار از دست می‌دهد بین سه تا چهار کیلوگرم است.

6-چه کسانی نباید عمل زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی انجام دهند؟

زنانی که قصد بارداری دارند عمل تامی تاک باید بعد از کاهش وزن انجام شود نه اینکه راهی برای کاهش وزن باشد.

7-عکس جراحی شکم چگونه است؟

عكس های قبل از عمل شكم شامل ٨ عكس از گردن تا زانو و با بازوی بالا و پايين گرفته می شود

8-برای بزرگی شکم به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان بزرگی شکم به یک متخصص جراحی عمومی مراجعه کنید. این متخصص بعد از بررسی علت دقیق بزرگی شکم بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد خواهند کرد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

14 دیدگاه برای “جراحی کوچک کردن شکم

  1. مریم گفت:

    سلام. من کیست تخمدان دارم. سه تا زایمان داشتم و شکمم بزرگ و بد شکل شده. آخرین زایمان سزارین بوده و 11 سال گذشته. چروک روی پوست شکم هم دارم. ایا میتونم شکم رو با عمل پلاستیک کوچک و صاف کنم؟ ممنونم از پاسخ و محبتتون🙏🏻

    1. سلام اگر بیماری خاصی ندارید و شاخص توده بدن شما بالاتر از 30 نباشد می توانید با ابدومینوپلاستی یا همان جراحی زیبایی شکم (تامی تاک) شکم صاف و کوچک داشته باشید.

  2. علی گفت:

    سلام‌من قبلا چاق بودم ۱۳۰ اما الان ۸۰ اما اصافی شکم دارم

    1. سلام احتمالا پوست شما افتاده شده است و با جراحی تامی تاک یا ابدومینوپلاستی می توان پوست اضافه را برداشت و شکم را کاملا صاف کرد.

  3. صدرا گفت:

    سلام هزینه عمل چقد می باشد

    1. هزینه عمل جراحی شکم بعد از معاینه بیمار مشخص می شود و حدود هزین را می توانید تلفنی از مطب سوال بفرمایید.

  4. ابراهیم گفت:

    آیا حذف چربی از طرق عمل جراحی تاثیری در بهبود بیماری های مرتبط به چربی مانند کبد چرب گرید ۲ تا ۳ یا دیابت نوع ۲ دارد؟

    1. بله تا حدی تاثیرگذار است و توصیه می شود بعد از جراحی و تخلیه چربی تحت نظر متخصص تغذیه نیز باشید تا چربی های بین بافتی هم به مرور کم شوند و بدن سالم تری داشته باشید.

  5. حسان گفت:

    سلام. من دوستم بعد از زایمان و کوچک کردن شکم متاسفانه ترک های زیادی روی پوست شکمشون ایجاد شده و حالت چین چین شده . شما چی توصیه میکنید؟

    1. لطفا از مطب وقت ویزیت بگیرید یا اگر تهران تشریف تدارید برای واتساپ عکس بفرستید. احتمالا مینی ابدومینوپلاستی به ایشان پیشنهاد می شود.

  6. رضاصالحی گفت:

    سلام خانم دکتر بنده صالحی هستم از همدان مزاحم میشم
    خانمم هم شکمش بزرگ شده و هم سینه هاش بیش از اندازه بزرگ شدن چون قدش تقریبا متوسطه ۱۵۶ سانتی متره وزنش ۸۶کیلو شده سنش هم ۴۴ سالشه تنها یکبار زایمان کرده و طبیعی
    خواستم ببینم شما عمل جراحی دارید و اگه دارید وبا بیمه هم کار میکنید

    1. شاخص توده بدن ایشان در محدوده خطرناک قرار دارد. می توانند از متخصص تغذیه مطب من وقت بگیرند و مقداری از وزن را کم کنند تا بتوانیم یک جراحی زیبایی بی خطر برای ایشان انجام دهیم.

  7. سارا گفت:

    سلام من دوتا عمل سزارین وآپاندیس ویک بار عمل حاملگی خارج از رحم واسلیو معده انجام داده ام وحالا دچار پارگی پوست شکم از داخل و برامدگی اطراف ناف شده‌ام آیا می توانم عمل کوچک کردن شکم انجام بدهم

    1. خیر در حال حاضر نمی توانید جراحی زیبایی شکم انجام بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *