اطلاعات عمومی پزشکی

بیماری کرون چیست

بیماری کرون چیست

بیماری کرون یکی از بیماری های التهابی روده می باشد، ولی بیماری کرون به جز اینکه روی روده تاثیر می گذارد بر روی قسمت های دیگر بدن هم اثر دارد و موجب بیماری آن قسمت ها می شود. بیشتر کسانی که به بیماری کرون مبتلا می شوند در فاصله سنی ۱۰ تا ۳۰ سالگی می باشند. زمانی که شما به این بیماری دچار شوید علائم آن به گونه ای می باشد که در تمام عمر همراه شما خواهد بود.

در بیماری کرون هر بخشی که در دستگاه گوارشی باشد می تواند مبتلا شود و التهابی که در روده به وجود می آید به طور کلی سراسر آن را در بر می گیرد. به همین دلیل امکان دارد بیماری کرون موجب بیماری های دیگری مانندهموروئید(بواسیر)،شقاقمقعد (فیشر)، آبسه و فیستول شود. ضایعاتی که بر اثر این بیماری در روده به وجود می آید به طور کلی دیواره روده را در بر می گیرد و به صورت لکه لکه می باشد.

علائم بیماری کرون

علت بیماری کرون

همانطوری که بیان کردیم این بیماری نوعی بیماری روده می باشد که علت اصلی این بیماری چندان مشخص نمی باشد، اما به تازگی پزشکان در مورد علت این بیماری به نتایجی رسیده اند که در ادامه بیان می کنیم.

۱. سیستم ایمنی بدن

امکان دارد یک باکتری و یا یک ویروس بیماری را آغاز کند و زمانی که سیستم ایمنی بدن می خواهد با آن مقابله کند، مقابله آن جواب نمی دهد و به همین دلیل ویروس و باکتری به سلول های دستگاه گوارش حمله می کنند و علائم خود را نشان می دهند.

۲. وراثت

برخی از افرادی که اعضای خانواده شان به بیماری کرون مبتلا هستند زودتر در معرض خطر قرار می گیرند. اما باید بدانید بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند عامل آن وراثت نمی باشد.

۳. کشیدن سیگار

یکی از مهمترین عوامل این بیماری کشیدن سسیگار می باشد و اگر به این بیماری مبتلا باشید علائم آن را بیشتر می کند و شما بعد از آن نیاز به بستری شدن خواهید داشت.

۴. مکان زندگی

بیشترین افرادی که به این بیماری دچار می شوند در شهرهای صنعتی زندگی می کنند. این امر نشان دهنده این موضوع می باشد که رژیم غذایی و غذاهای فرآوری شده نقش بسیار مهمی در بروز این بیماری دارند.

بیماری کرون

علائم بیماری کرون

همانطوری که بیان کردیم علت این بیماری می تواند متفاوت باشد، و همچنین علائم آن هم گوناگون است که در ادامه برخی از علائم آن را بیان می کنیم.

۱. اسهال

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در این بیماری وجود دارد اسهال است. اگر شما به بیماری کرون مبتلا باشید دلپیچه های بسیار شدید خواهید داشت و از آنجایی که حرکات روده تشدید پیدا می کند می تواند دفع مدفوع به صورت اسهال باشد.

۲. تب و خستگی

تب در این بیماری بسیار خفیف می باشد و این تب احتمالا به علت عفونت یا التهاب در روده می باشد. امکان دارد شما گاهی اوقات احساس خستگی شدیدی داشته باشید و یا اینکه با کمبود انرژی مواجه شوید.

۳. زخم های دهانی

در دهان امکان دارد زخم هایی شبیه آفت به وجود آید. این زخم ها بسیار کم می باشند ولی یکی از علت های این بیماری به شمار می رود.

۴. خون در مدفوع

فردی که به این بیماری دچار شده باشد امکان دارد در مدفوع خود خون روشن یا تیره ای را مشاهده کند، همچنین امکان دارد خونریزی مخفی در مدفوع خود داشته باشد که علت آن بیماری کرون می باشد.

۵. درد شکم

زخم و التهابی که در روده به وجود می آید بر روی حرکات طبیعی که در روده وجود دارد تاثیر می گذارد و منجر به درد شکم می شود.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *