هموروئید یا بواسیر

هموروئید خارجی

هموروئید خارجی

شایع ترین علت هموروئید خارجی، بخاطر زور زدن مکرر هنگام تحرک روده می باشد. هموروئید هنگامی ایجاد می شود که رگهای رکتوم مقعد بزرگ می شوند و می توانند “داخلی” یا “خارجی” باشند. هموروئید خارجی معمولا زیر پوست قرار دارد که مقعد را احاطه کرده است

شناخت علائم هموروئید خارجی

طیف وسیعی از علائم وجود دارد که می تواند فرد مبتلا به هموروئید را تحت تاثیر قرار دهد. علائم وابسته به شدت هموروئید شما متفاوت است. برخی از علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خارش در اطراف مقعد یا قسمت راست روده
  • درد در اطراف انسداد
  • توده های نزدیک یا اطراف مقعد
  • خون در مدفوع

هنگام استفاده از حمام ممکن است خونریزی داشته باشید. این شامل دیدن خون در کاغذ توالت یا در توالت است.

علائم هموروئید خارجی

این علائم همچنین ممکن است به دلیل شرایط دیگر رخ دهد. اما اگر این علائم را تجربه کنید، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علل هموروئید خارجی چیست؟

شایع ترین علت هموروئید اغلب ناشی از موارد شدید یبوست یا اسهال است. تنش در راه جریان خون به داخل و خارج از منطقه می شود. این امر موجب جمع شدن خون و بزرگ شدن عروق در آن منطقه می شود. زنان باردار ممکن است به علت فشار ناشی از رحم در این رگ ها در معرض خطر ابتلا به هموروئید باشند.

چه کسی در معرض هموروئید خارجی قرار دارد؟

اگر والدین شما هموروئید داشته باشند، ممکن است به احتمال زیاد شما نیز داشته باشید. هموروئید ممکن است بواسطه بارداری ایجاد شود.همانطور که سن ما هموروئید می تواند به علت افزایش فشار ناشی از نشستن زیاد رخ دهد. و هر چیزی که موجب تحریک شما در طی حرکات روده می شود، منجر به هموروئید خارجی می شود.اگر مطمئن نیستید که علت هموروئید شما چیست، پزشک متخصص ممکن است بتواند دلیل آن را تعیین کند

هموروئید خارجی تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که بسیاری از علائم هموروئید خارجی نیز ممکن است ناشی از شرایط دیگر باشد، لازم است که یک بررسی عمیق داشته باشید. پزشک شما ممکن است از یک سری آزمایشات برای تایید حضور هموروئید خارجی در نزدیکی انسداد استفاده کند. این آزمونها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • پروکتوسکوپی
  • بررسی راست مقعد
  • کولونوسکوپی
  • سیگموئیدوسکوپی
  • آندوسکوپی

پزشک شما ممکن است با یک معاینه فیزیکی شروع کند. در موارد هموروئید خارجی، آنها ممکن است قادر به دیدن هموروئید باشند. اگر پزشک شما به جای هموروئید خارجی، هموروئید داخلی داشته باشد، ممکن است از آنوسکوپی برای بررسی داخل بینی استفاده کنید. هموروئید داخلی میتواند با کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی یا پروکتوسکوپی مشاهده شود.

چگونه می توانم از ایجاد هموروئید خارجی جلوگیری کنم؟

عامل اصلی جلوگیری از هموروئید خارجی، جلوگیری از تنش در طی حرکات روده است. اگر یبوست شدید داشته باشید، ممکن است بخواهید از ملین ها یا فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید. نرم کننده مدفوع یکی دیگر از گزینه های غیر قابل انعطاف است که می تواند به دلیل یبوست موقت به علت حاملگی یا سایر عوامل کمک کند.

هموروئید خارجی و هموروئید ترومبوزه خارجی که در قسمت خارجی کانال مقعد به وجود می آید زائده ایست که با تورم و التهاب همراه می باشد. هموروئید خارجی به طور معمول در اثر فعالیت های سنگین، وارد آوردن فشار های مکرر در ناحیه تحتانی بدن، استرس، یبوست های طولانی مدت و … به وجود می آید. هموروئید ترومبوزه می تواند با درد و خونریزی همراه باشد. در واقع اگر بیمار در هنگام یبوست فشار یا زور به این ناحیه وارد کند، بافت هموروئید سریعا پاره شده و خونریزی خواهد کرد. درمان هموروئید خارجی هم شامل روش های خانگی است و هم روش های پزشکی که با توجه به شرایط بیمار و پیشرفت هموروئید می توان راهکار مناسب را انتخاب نمود. درمان های خانگی بیشتر از یک هفته توصیه نمی شود

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

2 دیدگاه برای “هموروئید خارجی

  1. حسین گفت:

    سلام آیا لیزر درد داره حتی یکم؟

    1. موقع لیزر هموروئید بی حسی از کمر یا خواب عمیق می گیرید و هیچ دردی را احساس نمی کنید. بعد از لیزر هم برای شما مسکن تجویز می شود. به هر حال جراحی مقداری درد دارد. اما درد این جراحی از جراحی هموروئید با تیغ 70 درصد کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *