هموروئید یا بواسیر

هموروئید در بچه ها

هموروئید در بچه ها

هموروئید در بچه ها از بیماری های رایج و بسیار آزار دهنده برای کودکان است. هموروئید یا بواسیر همان تورم و گشادی عروق در ناحیه مقعد می باشد. بواسیر در بچه ها با علائمی همراه است. به محض اطلاع از علائم بیماری بواسیر باید سریعا نسبت به درمان آن اقدام کرد. از طرفی برخی از کودکان از بازگو کردن علائم بواسیر احساس شرم دارند. بنابراین والدین موظف هستند به علائم کودک خود توجه ویژه داشته باشند.

اصول درمان هموروئید در بچه ها بر اساس رژیم پر فیبر

بچه های مبتلا به هموروئید نیاز به یک رژیم غذایی پرفیبر دارند.

علائم هموروئید در بچه ها

هموروئید در بچه ها با یکسری علائم خاص خود را نشان می دهد. یکی از این علائم مشکل در دفع است. یبوست مزمن مهم ترین عامل این بیماری به حساب می آید. بنابراین علائمی از قبیل مشکل در دفع و یا کامل نبودن فرآیند دفع از علائم این بیماری است. از دیگر علائم می توان به وجود خون در مدفوع و یا وجود خون بر روی دستمال توالت اشاره کرد. برخی از کودکان مبتلا به هموروئید احساس درد شدید در ناحیه مقعد دارند. از دیگر علائم خارش و سوزش در این ناحیه می باشد.

کودک عصبانی از یبوست مزمن که علت شایع همورئید در بچه ها است

یبوست مزمن علت شایع هموروئید در بچه ها

علل بروز و شدت بواسیر در بچه ها

از عوامل موثر بر بروز هموروئید در بچه ها می توان به استرس کودک، بی تحرکی، یبوست مزمن، مصرف غذاهای فست فودی، عدم مصرف فیبر، پوشیدن لباس تنگ و مصرف کم مایعات اشاره کرد. معمولا بروز بواسیر در بچه ها به ندرت اتفاق می افتد. می توان گفت علت بروز این بیماری در کودکان فشار عصبی زیاد است. می توان با تغییر رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی کودکان تا حدودی به درمان این بیماری کمک کرد. البته وجود این وضعیت در کودکی می تواند خطر ابتلا به بواسیر در بزرگسالی را افزایش می دهد.

آقایی که به بچه خود غذا می دهد برای جلوگیری از هموروئید در بچه ها از دادن غذای یبوست زا خودداری کنید

موز و هویج پخته منجر به بروز یبوست در بچه ها می شود. به واکنش های غذایی کودک خود حساس باشید.

درمان خانگی هموروئید و کنترل بواسیر

معمولا از روش جراحی برای درمان هموروئید در بچه ها استفاده نمی شود. در اغلب موارد با روش های خانگی می توان این بیماری را درمان کرد. در ادامه شما را با برخی راهکارهای ساده بیشتر آشنا خواهیم کرد. یکی از عوامل موثر در درمان بواسیر در بچه ها مصرف غذاهای پر فیبر مانند میوه ها و سبزیجات، مصرف مایعات، تحرک کافی و شیاف گلیسیرین است. با این روش های ساده می توانید علائم آزار دهنده این بیماری را در کودکان را از بین ببرید.

یکی از میوه های مناسب برای درمان بواسیر در بچه ها آب سیب یا آب گلابی است. برای کاهش درد در کودکان می توان از ایبوپروفن استفاده کرد. یکی دیگر از روش های موثر برای درمان این بیماری نشاندن کودک در لگن آب گرم است. همچنین می توان از کرم های ضد خونریزی تجویز شده توسط متخصص استفاده کرد.

علائم هموروئید در بچه ها

درمان یبوست بچه ها اولین قدم درمان هموروئید

روش های درمانی برای کنترل هموروئید در بچه ها

درمان و کنترل هموروئید در بچه ها شامل از بین بردن عواملی است که در بروز این بیماری نقش دارند. یکی از این عوامل موثر ورزش کردن کودک است. ورزش در افزایش تحرک کودک و کاهش استرس آن نقش بسیار موثری ایفا می کند. همچنین تغییر رژیم غذایی کودک در درمان هموروئید کودکان بسیار ضروری است. بهتر است از لباس های زیر پنبه ای برای کودک خود استفاده کنید. از دیگر روش های درمانی موثر تمیز کردن ناحیه مقعد کودک با استفاده از ژل آلوئه ورا است. ژل آلوئه ورا در کاهش علائم آزار دهنده بواسیر نقش بسزایی دارد.

درمان هموروئید کودکان

مصرف ملین ها در بچه ها

مصرف ملین در بچه ها با ملاحضات فراوانی انجام می شود. دقت کنید که برای کودکان زیر 6 سال نباید داروی ملین بدون تجویز پزشک استفاده کنید. همچنین برای این کودکان از بیزاکودیل نیز استفاده نکنید. زیرا احتمال بروز حساسیت به این دارو در کودکان بسیار زیاد مشاهده است.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

4 دیدگاه برای “هموروئید در بچه ها

  1. آرزو گفت:

    سلام خانم دکتر. ببخشید پسرم حدودا ۱۷ ماهشه. تو تعطیلات عید یبوست شد بردمش دکتر، شیاف گلیسیرین داد، عمل دفع رو انجام داداما باز دوباره چندساعت بعد موقع دفع درد داشت با اینکه روان بود مدفوع. بعد از تعطیلات پیش فوق تخصص گوارش بردم بعد از سونو و آندوسکوپی تشخیص رفلاکس و حساسیت به پروتئین گاوی دادن.
    پودر پیدرو و داروهای دیگه دادن. تا زمانی که دارو میدادم خوب بود اما یکروز که دارو نمی‌دادم باز سخت مدفوع می‌کرد. تا اینکه ی روز اتفاقی موقع تعویض پوشک که داشت مدفوع می‌کرد دیدم یک زائده ای داخل مقعدش هست که اون نمیذاره مدفوع راحت دفع بشه. فیلم گرفتم و
    دوباره بردمش دکتر،فیلم رو به دکتر نشون دادم و پماد آنتی هموروئید تجویز کردن.
    حالا میخواستم اگه امکان داره لطفا فیلم رو شما هم ببینید که مطمئن شم هموروئید هست یا شقاق؟؟ و دارو درست تجویز شده باشه. چون به خاطر عدم تشخیص صحیح پزشکان‌، در این مدت طولانی ۴۰ روز خیلی نگرانم که باز داروی موثر تجویز نشده باشه.
    ممنون از وقتی که گذاشتین.

    1. اگر تهران تشریف ندارید می توانید از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. چند عکس بگیرید و برای ویزیت آنلاین آماده کنید. دقت کنید که کودک شما به چه خوراکی هایی حساسیت دارد. استفاده از مکمل غذایی پروبیوتیک نیز کمک کننده است.

  2. ارسام گفت:

    سلام خسته نباشیدخانم دکترپسرم 8سالشه وتقریبادوسالی هست که موقع دفع یه زائدکه بیشتربه عفونت شبیه روداره دکترجراح بردیم میگن هموروئیدداخلی هست ایااحتیاج به جراحی داره ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. معمولا برای هموروئید کودکان دارو و رژیم غذایی و مراقبت خانگی توصیه می شود. در صورت نیاز به جراحی برای بیماران زیر 15 سال لازم است به متخصص جراحی اطفال مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *