فیستول

درمان فیستول مقعدی

درمان فیستول مقعدی

یک فیستول مقعد یک حفره آلوده است که پر از غده در نزدیکی آنوس یا رکتوم است. نود درصد از فیستول ها نتیجه عفونت حاد در غدد داخلی آنس است. بنابراین درمان فیستول مقعدی مستلزم جلوگیری و درمان این غدد چرکی است. به علاوه تخریب جدار فیستول مقعدی و خشک کردن آن از اصول اولیه درمان این بیماری است. گاهی اوقات باکتری ها، مواد مدفوع یا مواد خارجی ممکن است غده و تونل مقعدی را در بافت اطراف انس و یا مقعد زخمی کنند.

جایی که ممکن است در حفره به نام آبسه جمع آوری شود. یک فیستول مقعد (که معمولا به نام فیستول آنال نامیده می شود) اغلب نتیجه یک آبسه قبلی یا فعلی است. (باید دقت داشت این بیماری با کیست مویی و هموروئید فرق‌های زیادی دارد.)

علت فیستول مقعدی

علت به وجود آمدن فیستول مقعدی معمولا به دنبال از بین رفتن بافت به علت گسترش آبسه و عفونت زمینه ی و گسترش عفونت ناشی از پارگی در مجرای مقعدی گاهی در نتیجه عواملی چون:

  • ضربه
  • عفونت راست روده
  • سرطان و اشعه درمانی ایجاد می شود.
لیزر فیستول و هموروئید

لیزر فیستول، شقاق و هموروئید در یک جلسه

فیستول مقعد در ۵۰٪ بیماران مبتلا به آبسه مقعدی اتفاق می افتد. جالب است بدانید که آبسه مقعدی درمان نشده تا 80 درصد احتمال بروز فیستول مقعدی را بالا می برد. آناتومی عادی مقعد شامل غدد کوچکی است که در داخل آنزیم قرار دارد. فیستول مقعدی تونلی است که زیر پوست تشکیل می شود. غدد آلوده به آبسه را به آبسه مجاور خود متصل می کند. فیستول می تواند با آبسه یا بدون آن موجود باشد. ممکن است فقط به پوست در نزدیکی دهانه مقعد متصل شود.

معمولا فیستول به دنبال یک آبسه ( دمل ) اطراف مقعد به وجود می آید. معمولا آبسه نیاز به تخلیه اورژانس با لیزر یا جراحی داشته و در ۵۰ درصد موارد به دنبال درمان سنتی آبسه بیمار دچار فیستول می گردد. بنابراین لیزر آبسه مقعدی نسبت به دیگر روش های درمان ارجح است.

در سراسر روده بزرگ و در نزدیکی مقعد غده هایی وجود دارند که مثل غده های عرق موادی ترشح می‌کنند. دهانه این غده ها به داخل روده باز می شود و ترشحات آن از این طریق به داخل روده بزرگ تخلیه می گردد. علامت اصلی آن ترشح چرکی طولانی مدت از یک سوراخ و گاهی چند سوراخ از اطراف مخرج می باشد. بنا به تعریف یک فیستول باید حداقل ۲ دهانه داشته باشد که به وسیله یک مجرای تو خالی به یکدیگر متصل می شوند.

شناخت انواع فیستول مقعدی

اکثر فیستول های مخرج از غدد مترشح بلغم مستقر در کانال مخرج منشا می گیرند. این غدد اول عفونی می شوند و سپس عفونت به آبسه منجر می شود و وقتی که آبسه باز یا پاره شود فیستول پدید می آید که ممکن است زیر پوستی ـ زیر مخاطی ـ داخل عضلانی و یا زیر عضلانی باشد. فیستول می تواند قدامی یا خلفی و یا منفرد یا مرکب یا نعل اسبی باشد. فیستول مقعدی باعث می شود محتویات میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرا به زیر پوست انتقال پیدا کنند و هر از گاهی باعث عفونت یا ترشح یا آبسه یا ایجاد حالتی مثل جوش چرکی گردد که باعث ترشح و درد می شود و بعد از تخلیه ترشحات درد فروکش می کند .

  • فیستول کور: مجرا با انتهای بسته.
  • فیستول کامل: مجرا با ورودی و خروجی.
  • فیستول ناقص: فیستول با یک سوراخ از پوست به درون بدن ولی به هیچ اندامی وصل نشده.
بهترین درمان فیستول

بهترین درمان فیستول مقعدی

روش های درمان فیستول مقعدی

معمولا وقتی که بیمار دچار بیماری فیستول مقعد می شود از مقعدش چرک ترشح می کند حال بیماری فیستول مقعد چیست و چگونه فیستول مقعد را می توان درمان کرد. آبسه انورکتال ناشی از عفونت و آسیب ناحیه کریپتوگلندولار اپیتلیوم در کانال مقعد است. اعتقاد بر این است که اسفنگتر داخلی مقعد به عنوان یک سد در مقابل ورود عفونت عمل می کند و از ورود عفونت از لومن روده به بافت های عمیق جلوگیری می کند. در صورتی که عفونت از این سد عبور کند منجر به بروز آبسه عمیق همراه با فیستول می شود و از آبسه سطحی به آبسه عمقی تبدیل می شود.

لیزر فیستول مقعدی

همانطور که قبلا اشاره شد لیزر فیستول مقعدی با لیزر پرتوان یکی از امن ترین و بهترین روش های جراحی فیستول مقعدی می باشد. با بهره گیری از فواید لیزر جراحی توسط بهترین متخصص جراحی و لیزر فیستول می تواند از عود این بیماری جلوگیری کنید. همچنین دوره نقاهت بسیار کوتاه و چشمگیری را تجربه کنید. ممکن است لیزر درمانی فیستول با لیزر کم توان نیز بعد از جراحی با لیزر پیشنهاد شود. اما معمولا لیزر کم توان نقش کم رنگی در درمان فیستول مقعدی با لیزر دارد.

عمل جراحی فیستول مقعدی

عمل جراحی فیستول مقعدی که در اولویت بعد از لیزر قرار دارد با وسایلی مثل تیغ جراحی (چاقوی جراحی) یا کوتر انجام می شود. مسلما جراحی با تیغ ظرافت جراحی با لیزر را ندارد و بیمار درد و خونریزی شدیدی را حتی تا ماه ها بعد از جراحی با تیغ تجربه می کند. در عمل جراحی با کوتر نیز بافت سوزانده می شود. تکنولوژی کوتر برق است و ظرافت و دقت تکنولوژی لیزر را ندارد. به علاوه لیزر نه تنها بافت را مثل کوتر نمی سوزاند بلکه محل برش را همزمان ترمیم هم می کند. بنابراین بعد از عمل جراحی فیستول مقعدی با کوتر بیمار سوزش زیادی را تا مدت ها بعد از جراحی احساس خواهد کرد. توصیه می شود اگر در شهرستان هستید و در شهر خود دسترسی به متخصص جراحی و لیزر ماهر در جراحی با لیزر ندارید حتما به تهران مراجعه کنید و از انجام عمل جراحی سنتی فیستول تا حد امکان خودداری کنید.

خروج چرک فیستول و تخلیه چرک فیستول آبسه هموروئید و شقاق به طور همزمان

تشخیص فیستول مقعدی همزمان با مشاهده خروج چرک از سوراخ ایجاد شده و بیمار مبتلا به فیستول، آبسه، هموروئید و شقاق به طور همزمان

فیستولوتومی

یکی از روش هایی که از آن استفاده زیادی برای درمان فیستول می کنند فیستولومی می باشد، در این روش یک برش در محل فیستول ایجاد می کنند و آسیب هایی را که در آن قسمت ایجاد شده است را از ناحیه برمیدارند.

تکنیک استن

یکی از روش های درمان فیستول که بسیار قدیمی می باشد این روش می باشد که سنتی است. در این روش از موی دم اسب و یا کتان استفاده می کنند. موی دم اسب را با نخی به مقعد متصل می کنند تا چرک هایی که درون آن می باشد تخلیه شود. این روش برای افرادی که کنترل مدفوع هم ندارند و ناحیه مقعد به طور شدیدی درگیر فیستول شده است روش مناسبی می باشد. این یک روش درناژ یا تخلیه چرک محسوب می شود. امزوره افراد اهمین بیشتری به سلامت خود می دهند و کمتر کسی به این درجه از بیماری فیستول می رسد که قابل جراحی و لیزر نباشد.

روش درمان فیستول

نخ ستون در عمل فیستول را در تصویر درمان فیستول بالا مشاهده میفرمایید.

روش فلپ آدوانسمنت

این روش برای افرادی به کار می رود که فیستول آنها بسیار پیچیده می باشد. در این روش قسمتی از بافت پوستی که در اطراف مقعد وجود دارد برداشته می شود و جدار فیستول را تخریب می کنند. این روش چندان تضمینی نمی باشد. احتمال عود فیستول در این روش بالا است.

پلاگین بیولوژیکی

در این روش از پلاگین استفاده می کنند و آن را به سر داخلی فیستول متصل می سازند. اگر می خواهید از این روش استفاده کنید باید ۲۴ ساعت در بیمارستان بستری شوید. به طور کلی باید بدانید امروزه یکی از بهترین روش های درمان فیستول لیزر می باشد که بسیاری از افراد دیگر از روش های قدیمی استفاده نمی کنند و درمان خود را با لیزر انجام می دهند.

فواید لیزر در درمان فیستول مقعد

لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد. لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام عمل را ترمیم می کند و در نتیجه خونریزی موقع عمل کاهش می یابد عمل بطور سر پایی و بدون بیهوشی انجام می شود. بیمار بازگشت سریع تر به محیط کار و زندگی خود را دارد. با لیزر می توان تمام انواع همورویید و شقاق و فیستول را همزمان درمان کرد.

لیزر باعث کاهش عفونت محل عمل می شود زیرا محل عمل را استریل می کند و انتقال بیماری های ویروسی از جمله هپاتیت و ایدر به صفر می رسد. هنگام عمل لیزر به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود و باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود.

عوارض فیستول مقعدی

علائم و عوارض فیستول مقعدی

مراقبت بعد از جراحی فیستول و آبسه مقعدی

پس از تخلیه و خشک کردن چرک لازم است که بیمار ۳ تا ۴ مرتبه و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود و پس از خشک کردن موضع، آن را پانسمان کند.

این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد. اگر التهاب شدید باشد، بر اساس نظر پزشک جراح، آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار تجویز می شود. در صورت وجود درد ناشی از برش، می توان از داروی مسکن استفاده کرد. معمولا التهاب پس از حدود یک هفته فروکش خواهد کرد. بهترن روش جهت تخلیه و خارج کردن آبسه استفاده از لیزر است زیرا لیزر به بافت سالم اطراف صدمه نمی زند و مسلما ناحیه برش داده شده با لیزر خیلی سریعتر بهبود پیدا می کند.

فیستول مقعدی چیست

فیستول مقعدی چیست

اگر فیستول مقعدی درمان نشود

اگر فیستول مقعدی درمان نشود باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن عوارض فیستول مقعدی، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه و فیستول را برداشت.
عدم درمان به موقع فیستول و آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند عوارض ناگواری مثل خطر جانی هم داشته باشد.

معمولا فیستول ها از آبسه ها ی درمان نشده ایجاد می شوند. درمان نشدن به موقع فیستول منجر به ایجاد فیستول های متعدد می شود و حتی طول فیستول بلندتر می شود و متعاقبا جراحی وسیع تری را بیمار متحمل می شود و طول درمان بیماری بیشتر خواهد شد. فیستول ها عفونی هستند و اگر درمان نشوند عفونت به دیگر نقاط بدن سرایت می کند. سپسیس یا سپتیسمی نیز یکی دیگر از عوارض خطرناک فیستول می باشد. از جمله عوارض سپسیس نیز می توان به شوک سپتیک یا همان شوک عفونی نیز اشاره کرد.

عود آبسه و فيستول مقعدی

٣٥. پيك شيوع آبسه مقعد در ٤٠ سالگي استدرصد آبسه ها يا فيستول های مقعد عود مي كنند. سن جرانتر از ٤٠ سال مهمترين فاكتور عود در ٣٨ ماه اول بعد از عمل آبسه هستند. عود آبسه در بيماران جوانتر از٤٠ سال دو برابر است. زمان تخليه آبسه با عود آن ارتباط مستقيم دارد يعني هرچه زودتر اقدام به تخليه آبسه شود عود آن كاهش ميابد و در بيماراني كه ديرتر اقدام به مراجعه و تخليه آبسه مقعد مي كنند عود بيشتر است. مردان ٤-٢ برابر بيشتر به فيستول بعد از آبسه دچار مي شوند. سيگار احتمال عود آبسه و فيستول را بيشتر مي كند.

هزینه درمان فيستول مقعد

با توجه به نوع درمان و نوع عمل جراحی فیستول مقعدی هزینه درمان متفاوت خواهد بود. معمولا درمان با لیزر فیستول مقعدی هزینه بالاتری نسبت به دیگر روش ها دارد اما به صرفه تر است. در عمل جراحی فیستول به خصوص فیستول های پیشرفته احتمال عود و عمل مجدد بسیار بالاست و بیمار از لحاظ روحی و مالی متضرر می شود. اگر به فیستول مقعدی پیشرفته مبتلا می باشید توصیه می کنم برای صرفه جویی در وقت و هزینه درمان فیستول به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر مراجعه کنید تا به طور تضمینی و در یک جلسه درمان فیستول انجام شود.

سوالات متداول درمان فیستول مقعدی

1-آیا فیستول مقعدی خود به خود و با مرور زمان درمان می شود؟

خیر. تراشه های فیستول باید جراحی و برداشته شوند زیرا خود به خود درمان نمی شود. اگر مدت زمان طولانی درمان نشده باشد، خطر ابتلا به عفونت های سیستمیک و حتی سرطان مقعد وجود دارد.

2-آیا مي توان عمل فيستول و آبسه را همزمان انجام داد؟

اگر سوراخ داخلي فيستول مشخص بوده و پايين باشد بهتر است هنگام تخليه آبسه فيستول نيز عمل شود تا از عمل مجدد جلوگيري شود. اما اگر آبسه وسيع باشد و سوراخ داخلي مشخص نباشد يا بالا باشد بهتر است دستكاري نشود تا بيمار دچار عارضه بي اختياري نشود.

3-آیا درمان فیستول مقعدی بازگشت دارد؟

اگر با جراحی سنتی انجام شود و مراقبت های بعد از عمل را رعایت نکنید احتمال بازگشت وجود دارد. اما با لیزر ناحیه ای که لیزر شده بازگشت نخواهد داشت توصی می شود بعد از جراحی و لیزر فیستول همیشه ناحیه را تمیز نگه دارید و از غذاهای پر فیبر استفاده کنید تا دچار یبوست و در ادامه بازگشت بیماری فیستول مقعد نشوید.

4-چقدر طول می کشد زخم جراحی فیستول مقعدی مداوا شود؟

اگر عمل جراحی فیستول و آبسه با لیزر باشد از روز دوم به بعد زخم فیستول و آبسه بسیار کوچک می شود و رو به محو شدن می رود. تمامی زخم ها بین ۱۰ تا ۱۴ روز به طور نرمال و در افراد عادی با سرعت بهبودی متوسط کاملا باید محو شود.

5-درمان فیستول مقعدی در طب سنتی چگونه است؟

گاها استفاده از زردچوبه و سیر برای کاهش عفونت فیستول و استفاده از عسل و آلوورا برای ترمیم زخم جراحی یا لیزر فیستول توصیه می شود. درمان قطعی فیستول مقعدی در طب سنتی امکانپذیر نیست. شما با استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی می توانید نسبت به تسکین موقت درد فیستول یا کمک به کاهش دوره نقاهت بعد از جراحی یا لیزر فیستول مقعدی کمک کنید. هرچند که توصیه می شود هیچ داروی گیاهی و روش سنتی را بدون تایید پزشک معالج خود به کار نبرید.

6-آیا عنبرنسا برای درمان فیستول مقعدی کاربرد دارد؟

فیستول مقعدی یک بیماری جدی و پیشرفته است که به درمان با عنبرنسا یا دیگر روش های گیاهی و خانگی پاسخ نمی دهد. برای درمان فیستول مقعدی حتما به متخصص مراجعه کنید تا دچار عوارض جبران ناپذیر این بیماری نشوید. عدم درمان تخصصی و استفاده از عنبرنسا و روش های خانگی می تواند منجر به شوک عفونی بیمار نیز شود.

7-برداشتن نخ فیستول به چه شکل است؟

برداشتن نخ فیستول توسط بیمار یا پزشک انجام نمی شود. این نخ به مرور زمان از ناحیه جدا می شود و اصلا نباید دستکاری یا کنده شود.

8-ترشحات چرکی بعد از عمل فیستول چگونه است؟

بسته به این که جراحی شما با لیزر پرتوان انجام شده باشد یا با تیغ جراحی ترشحات چرکی بعد از عمل فیستول شما ممکن است بین 10 روز تا دو ماه ادامه یابد. اما نکته مهم این است که ترشحات دائم رو به کاهش باشد و ترشحات و التهاب و درد بعد از عمل افزایش پیدا نکند. در غیر این صورت بیمار دچار عود و عفونت می گردد.

author-avatar

درباره دکتر زهرا سعادتی

دکتر زهرا سعادتی اولین زن جراح در ایران که جراحی بیماری های نشیمنگاه با لیزر پرتوان را به طور تخصصی و ماهرانه انجام داده اند. ایشان فارغ التحصیل ۱۳۷۸سال از دانشگاه شهید بهشتی تهران و دارای بورد تخصصی می باشند. ایشان هزاران جراحی موفق با لیزر را طی سالیان طولانی انجام داده اند. تلفن ثابت تماس با مطب با پیش شماره تهران 22761600 و 22766853 و شماره موبایل و واتساپ 09120052674

206 دیدگاه برای “درمان فیستول مقعدی

  1. حسین فراتی گفت:

    با عرض سلام دکتر خانم من ۱۵روز قبل عمل آبسه انجام داده بعد دکتر به ایشان گفته فیستول دارید باید دوباره عمل بشيد نمیخام با روش قبلی عمل کنه محبت بفرمایید کی ميتونه عمل با لیزر انجام بده خواهشمندم منو راهنمای کنید با تشکر فراتی

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام. من عمل با لیزر انجام می دهم . داخل سایت توضیحات و مطالعه بفرمایید. با شماره ۲۲۷۶۱۶۰۰ تماس بگیرید جهت راهنمایی. دکتر زهرا سعادتی

  2. ناصر جرفی گفت:

    سلام من ۱۵بهمن عمل فیستول انجام دادم ونخ داخل گذاشتند بعد از یک هفته به پزشک مراجعه کردم وگفت باید دوباره عمل کنی تا نخ را سفت کنیم این ۵روز است عمل کردم وهنوز از آن عفونت ترشح می‌کند از جناب عالی خواستم من را راهنمایی کنید چکار باید بکنم.۰۹۳۷۱۲۶۲۸۹۱با تشکر فراوان

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با پزشک خود صحبت کنید چون من شما رو معاینه و عمل نکردم و نمی دونم تو چه وضعیت و مرحله هستید. دکتر زهرا سعادتی

  3. سعیدرحیم زاده گفت:

    سلام.من قصددارم برادرمان فیستول که بهش مبتلاهستم.برم دکتربالیزردرمان کنه.میخواستم بدون ایاقبل ازلیزرشدن حتمابایدناشتاباشم یابامعده وروده خالی برم؟ایااحتمال عودبعدازلیزرهست یانه؟ایامنعی برامصرف قرصهای خاصی بدلیل احتمال تداخل دارویی هست یانه؟چون من شبهااتروواستاتین وسیتالوپرام بیست میخورم.وصبحام پروپرانول ده میخورم.لطفامنوراهنمایی کنید.ایااگر۵شنبه ده صبح اینکاروانجام بدم شنبه میتونم سرکارم راحت باشم؟چون کارمن مستلزم نشستن روصندلیه.باتشکر

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام. عمل با لیزر درمان قطعی می باشد .و بله یک روز استراحت کافیه . قبل از لیزر همه دستورات لازم را برای شما توضیح می دهند. دکتر زهرا سعادتی

  4. mohammad گفت:

    سلام من حدود هفت هشت سالی هست که مبتلا به هموروئید دکمه هستم ولی کنترلش کردم و گاهی هم با مصرف عرقیاتی مثل کاسنی که التهاب کبد رو کم میکنه برای مدتی بیرون‌زدگی حتی درمان شد و به جاش برگشت. اما همزمان دردهای مبهم درون راست روده ( کمی بالاتر از مقعد) داشتم. که اونم خیلی عجیب نبود و نه درد شدید نه خونریزی هیچی نداشتم به خاطر این دو عارضه. جدیدا حس میکنم درون مقعد کمی تحریک میشه حالتی که انگار یه چیزی اون توو داره اعصاب رو تحریک میکنه . حتی گاهی عضله باسن چپ و پای چپ هم کمی حالت قلقلک و تحریک پیدا میکنه. نمیدونم این علامت نشانه ی گسترش شقاق داخلی هست یا چی میتونه باشه. لطفا راهنمایی کنید.

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام. باید معاینه شوید . درمان قطعی لیزر می باشد.شما با دارو کامل خوب نشدین . به پزشک متخصص مراجعه کنید . دکتر زهرا سعادتی

  5. امین خلیلی گفت:

    سلام وخسته نباشید،من سه باردرکرمانشاه عمل جراحی فیستول داشتم ولی الان بازعودکرده دیگه خستم کرده بریدم تعریف لیزروزشنیدم،امکان خوب شدنم هست میشه راهنماییم کنین ممنون میشم اگه خوب میشم که وقت بگیرم ازتون توروخداکمکم کنین

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام . بله لیزر درمان قطعی می باشد . ولی شما نیز باید نکاتی را رعایت کنید. جلوگیری از چاقی:جلوگیری از یبوست: مصرف آب زیاد و اسفاده از سبزیجات و غذای پر فیبر :پرهیز از فست فود و ناسالم. در سایت در مورد مراقبت بعد عمل توضیح کامل داده شده حتما بخوانید و رعایت کنید. دکتر زهرا سعادتی

  6. رهاسپهری گفت:

    باسلام خانم دکتر من عمل ابسه انجام دادم چرک خارج شده اما الان بعد۲ماه هنوز عفونت و خون میاد از جای عملم گاهی اوقات مدفوع که میکنم خونریزی میکنه جای عملم پیش دکترمم رفتم میگه باید دوباره عمل کنی فک میکنم جراحی بالیزر نبوده که اینجوری شده چکار کنم؟؟؟تروخدا جوابموبدید

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگه جراحی با لیزر بوده عمل شما که عود مجدد ندارد مگر اینکه به دستورات بعد عمل توجه نکرده باشید و یک ناحیه دیگر دچار مشکل شده باشد. خوردن آب ۸ لیوان روزانه و خوردن سبزیجات و فیبر و تمیز نگه داشتن محل عمل فراموش نشود.در همین صفحه توضیحات کامل داده شده مطالعه فرمایید. دکتر زهرا سعادتی

  7. پارمیس محمدی گفت:

    من فیستول انال دارم سونوگرافی مقعدی انجام دادم در عمق ۴سانتی متری قرار دارد و به شکل نعل اسبی یا U هستش وبا لیزر جای چرک ترمیمم میکنیم جراح گفته باید عمل باز بشی چندرصد احتمال بی اختیاری وجوددارد یا عفونت یا برگشت مجدد لطفا راهنمایی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام .استفاده از لیزر بهترین و مناسب ترین روش درمان فیستول مقعد می باشد. زیرا لیزر عصب بریده شده را ترمیم می کند و بیمار بعد از عمل دردی نخواهد داشت یا درد کمی دارد و طول درمان آن نسبت به جراحی باز خیلی کمتر است. دکتر زهرا سعادتی

  8. بهمن گفت:

    سلام ۴۴ ساله هستم و عمل جراحی فیستول مقعد به روش کوتر انجام داده ام بعد از گذشت ۲۰ روز هنوز موقع اجابت مجاز درد دارم . چرا ؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام. جراحی با کوتر طول درمان بیشتری نسبت به جراحی با لیزر دارد

  9. فاطمه گفت:

    سلام هم این مشکل دارم چکارکنم من بچه اهواز دکتری آشنایی سراغ نداری تا برم پبشش با تشکر

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام لطفا با مطب تماس بگیرید برای بیماران راه دور ویزیت آنلاین ترتیب داده می شود. اگر نیاز به جراحی با لیزر داشته باشید تمام هماهنگی ها به صورت آنلاین انجام می شود و روز عمل به تهران مراجعه می کنید یک شب استراحت می کنید و سپس به شهر خود باز می گردید

  10. علیرضا کربلائی غلامی گفت:

    سلام ببخشید من سال ۱۳۹۰ عمل فیستول مقعد کردم هر چند وقت یک بار چرک یا خون آبه ميومد حالا باز هم درد گرفت و راهش بسته شده بود باز الان خون آبه بیرون مياد رفتم پیش یک دکتر گفت باید جراحی کنی اون تیکه رو برداری یک دکتر ديگه رفتم گفت با لیزر خوب ميشه بعد که دید گفت باید عمل کنی و نخ میبندیم هر هفته میآیی نخ رو سفت می کنیم حالا من موندم چی کار کنم لطفاً کمکم کنید اگه شما عمل کنید ديگه خوب میشم که این داستان تموم بشه؟ در ضمن چند روزی بود یک نقطه سفت شده بود حالا که خون آبه مياد ديگه نیست الان فقط سر زخمم که عمل شده درد میکنه نميدونم بخاطر تحریک شدن هست یا نه در ضمن چند وقت هست که اسهال بودم هر چی ميخوردم زود شکمم کار می کرد و در ظرف آب ولرم با بتادین میشینم از شما خواهش می کنم کمکم کنید تا درمان بشم من چی کار. باید بکنم فقط اينو میدونم که باید جراحی بشم با سرپايي نمیشه ممنون خدا خیرتون بدهد سپاس فراوان

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام باید ویزیت شوید تا بتوان نظر قطعی داد. در حال حاضر بهترین روش جراحی فیستول با لیزر پرتوان دی اکسید کربن است که تمام جراحان مجهز به این نوع لیزر نیستند

  11. مسعود افتخار گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی من فیستول های دارم و فیستولگرافی که گرفتم مشخص شد که بعد از دهانه فیستول یک سینوس هم ایجاد شده می خواهم از مطب شما نوبت بگیرم و با لیزر درمان شوم آیا انشاالله با لیزرخوب می شوم ضمنا دهانه فیستول که چرک از آن بیرون می آید سفت شده و دست که می زنم یا روی آن می نشینم درد میکند

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با لیزر تمامی ریشه و آثار بیماری به خوبی برداشته می شود و در حال حاضر قطعی ترین و بهترین روش درمان فیستول سینوس مویی و دیگر بیماری های مربوط به این ناحیه محسوب می شود زیرا عود نزدیک به صفر است و دوره نقاهت بسیار کوتاه است. توصیه می کنم با توجه به وسعت بیماری و حساسیت موضوع حتما با لیزر جراحی شوید و از روش های دیگر جراحی استفاده نکنید

    2. محمدجواد گفت:

      سلام و درود بر خانوم دکتر
      بنده فیستول پری آنال دارم، مراجعه کردم به یک فوق تخصص گوارش ایشون گفتن باید بری جراحی بشی، خانوم دکتر الان ما باید جراحی کنیم یا لیزر؟ آخه به دکتر جراح گفتم میشه لیزرکنید انگار مسخرش کردی! ممنون میشم راهنمایی کنید تا بهتین تصمیمو بگیرم.

      1. سلام جراحی فیستول با لیزر پرتوان انجام می شود و بسیار بهتر از جراحی با تیغ یا کوتر می باشد. برای این که بدانید امکان جراحی با لیزر را دارید یا خیر به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. در ضمن فیستول با لیزر درمانی و بدون جراحی درمان نمی شود و لازم است برای جراحی فیستول با لیزر پرتوان اقدام کنید.

  12. مهدی گفت:

    سلام،من سال ۹۶ یک بار برا تخلیه آبسه پری آنال مراجعه کردم و البته کمی با تاخیر،مجددا امسال آبسه برگشت و برج ۵ عمل تخلیه تکرار شد،بعد از گذشت ۲ ماه از عمل دوم بعداز رفع حاجت کمی درد داشتم که که الان وقتی خودم لمس میکنم مثلا مقدار بسیار کوچکی در حد ۳ میلیمتر گوشت اضافی احساس میکنم موقع شستشو،و از اون روز بعد از رفع حاجت درد دارم که کاملا قابل تحمله و شدید نیست،لطفا راهنمایی بکنین.مرسی

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با توجه به این که دو ماه از عمل شما گذشته است بهتر است به متخصص جراحی خودتان مراجعه کنید تا بر اساس پرونده شما توصیه های لازم را به شما گوشزد کنند. مهمترین مراقبت های بعد از جراحی آبسه را نیز رعایت کنید یعنی موزدایی ناحیه تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه جلوگیری از یبوست و تغذیه مناسب از نشستن های طولانی هم جدا خودداری کنید

  13. شهرام داداشی گفت:

    با سلام و خسته نباشید من ۲۹ سالمه بعد از تخلیه ابسه دچار ابسه شدم که عمل فیستول پری انال کردم که دو روز بعد از عمل متوجه شدم که عملم فایده ای نداشت بعد دوسال تحمل ترشح چرک و خون الان دوباره عمل کردم و سه روز از عمل میگذره که دکتر معاینه کرد و گفت فیستولت خیلی بزرگ بوده اگه جواب نده چیکار کنم در ضما اعتیاد هم دارم…لطفا هزینه عمل با لیزرو هم بگید دارای بیمه تامین اجتماعی هستم..هزینش خیلی مهمه برام

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر با لیزر جراحی کنید تمام ریشه بیماری برداشته می شود و دیگر چیزی باقی نمی ماند مگر این که به دلیل ضعف بدن شما و پایین بودن سیستم ایمنی و عدم رعایت بهداشت و مراقبت بعد از لیزر در نقطه ای دیگر از بدن به آبسه و سپس فیستول مبتلا شوید. هزینه درمان و جراحی با لیزر آبسه و فیستول ۱ میلیون تومان به بالا هست که بعد از معاینه و ویزیت بیمار می توان هزینه را تخمین زد. متاسفانه بیمه تامین اجتماعی جراحی با لیزر را تحت پوشش قرار نمی دهد و مطب ما هم با هیچ بیمه ای طرف قرارداد نیست. اما لیست هزینه ها را به شما می دهیم تا به بیمه تکمیلی یا هر بیمه ای که تحت پوشش هستین ارائه کنید و بر اساس قرارداد شما با بیمه مبلغی به شما بازگردانده می شود

  14. ولندیاری گفت:

    سلام خدمت خانم دکتر سعادتی من برادرم روی مهره اخر کمرش سه تا سوراخ داشت خیلی ازش چرک و خون میومد بعد از چندسال خوب شد ولی الان تمام بدنش جوش سرسیاه داره و جوشهای چرکی بزرگ میزنه علتش همون ابسه است؟؟؟؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر سوراخ های انتهای ستون فقرات مربوط به بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال باشد باید بدانید که این بیماری خود به خود درمان نمی شود و ممکن است تا سالها علائم جدی و آزاردهنده ای از خود نشان ندهد بنابراین حتما به یک متخصص جراحی عمومی که ترجیها کار با لیزر را هم می داند و تجربه دارد مراجعه کنید. در مورد جوش های سر سیاه در نقاط مختلف پوست نیز باید به یک متخصص پوست مراجعه کنند.

  15. سامان گفت:

    باسلام و‌خسته نباشید.من الان ۸روز هست که عمل فیستول مقعد انجام دادم….و یسری ترشح بازم دارم خاستم ببینم این ترشحات بعد از عمل طبیعی هست یا خیر…ممنون میشم پاسخ بدید با تشکر

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام معمولا این سوالات را باید با پزشک معالج خود در میان بگذارید. معمولا طبیعی است اما پزشک باید در جریان قرار بگیرد

  16. رامین گفت:

    سلام من مدت ۴ ساله که فیستول دارم ۲ تا خروجی هم داره وقتی انتی بیوتیک مصرف میکنم زود به زود تخلیه میشه چند تا دکتر هم رفتم عکس ۳ بعدی رنگی گرفتم عمقش زیاده با توجه به شرایطم نتونستم عمل باز بکنم از سرطان میترسم احتمالش چقدره ؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام افراد زیادی با وضعیت مشابه شما قبلا به من مراجعه کرده اند و با یک بار جراحی با لیزر درمان شده اند. شما می توانید مصاحبه آنها را در کانال آپارات ببینید و دیگر نگران این موضوع نباشید

  17. حمید گفت:

    سلام وقت بخیر برای مشخص شدن عمق و اندازه فیستول، فیستول گرافی و عکس رادیولوژی خوبه یا ام آر آی؟؟ ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      معمولا عکس رادیوگرافی بهتر است

  18. سمیه دریکوند گفت:

    سلام من این دوباره فیستول پری انال دارم عمل کردم بازعودکرده الان بایدچکارکنم.

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام پیشنهاد می کنم به یک متخصص جراحی و لیزر مراجعه کنید. احتمال عود فیستول در جراحی با لیزر بسیار کمتر از روش های سنتی است

  19. مهدی گفت:

    با سلام.من فیستول معقد دارم با لیزر درمان میشه

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله تجربه و مهارت پزشک در درمان با لیزر نیز شرط مهمی است در حال حاضر لیزر بهترین درمان فیستول محسوب می شود

  20. مسلم حمیدپور گفت:

    باسلام میخاستم بپرس هزینه فیستول بادفترچه بیمه تامین اجتماعی چقدر میشه به وسیله لیزر

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بیمه تامین اجتماعی هزینه های لیزر را قبول نمی کند

  21. اسماعیل سهیلی فر گفت:

    با سلام من چند سال پیش عمل شقاق یا فیشرانجام دادم الان پیش دکتر رفتم گفتند فیستول دارید و یکی دیگر بالایی مقعد عود کرده که در کل دوتا فیستول دکتر اعلام کرد به نظر شما هردو را باهم عمل کتم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام تمامی فیستول ها باید جراحی و درمان شوند بهترین روش هم تخریب جدار فیستول با لیزر است که کمترین دوره نقاهت را دارد و احتمال عود آن بسیار بسیار پایین تر از روش های دیگر است. حتما برای درمان فیستول به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید.

  22. زهرا صادقی گفت:

    سلام من فیستول مقعدی دارم.اما سونوگرافی ندادم .خواستم بدونم خودتون سونوگرافی دارین و اینکه هر نوع فیستولی باشه با لیزر قابل درمان است

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام خیر سونوگرافی نداریم اما اول باید معاینه شوید تا در صورت نیاز سونوگرافی برای شما تجویز شود. انواع فیستول با لیزر قابل درمان و جراحی است

  23. کبری طلوعی گفت:

    سلام من حدود چهار سال هست که به خاطر عمل شقاق دچار مشکل شدم الان سه بار هم عمل کردم ولی بازم یه سوراخ روی عمل من هست که همیشه عفونت داره هر روز باید پانسمان کنم چاره کارم چیست

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید. جراحی با لیزر بهترین روش درمان فیستول است

  24. روزبه غلامی گفت:

    با سلام لطفا راهنمایی کنید پسرم شش ماه است ، دو ماه پیش یک آبسه روی باسنش دیدیم که به توصیه پزشک عمل کرد . اما بعد از گذشت دوماه هنوز خوب نشده ، یعنی اینکه زخم بسته میشه ولی زیر پوست مقداری عفونت جمع میشه البته خیلی کم که بعد از دو روز عفونت خارج میشه. و ی سوراخ کوچیک بجا میزاره و این چرخه دوباره تکرار میشه البته تا الان چهار بار خروج داشته. و هیچ دردی نداره . لطفا راهنمایی کنید چکار کنیم ایا انتی بیوتیک باید مصرف کنه همسرم کارش شده گریه روزگار نداریم ما آلمان زندگی میکنم متشکرم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام لطفا با مطب تماس بگیرید و درخواست ویزیت آنلاین بدهید. بعد از ارسال عکس ناحیه و پاسخ به سوالاتی که از شما پرسیده می شود تشخیص نهایی اعلام خواهد شد. مطمئن شوید که حساسیت غذایی و یا آلرژی به البسه و الیاف خاصی نباشد.

  25. حمید گفت:

    سلام و خسته نباشید.۲ سال قبل آبسه عمل کردم بعد از ۷ ماه دوباره عمل کردم.۵ ماه قبل گفتن فیستول شده عمل کردم ستون تعبیه کردن و ۴ ماه قبل ستون رو برداشتن ولی هنوز کامل بسته نشه محل جراحت،MIR گرفتم ، رفتم دکتر میگن باید دوباره فیستول عمل کنی.دیگه نمیخوام جراحی بشم آیا امکان لیزر هست؟آیا احتمال بازگشتش هست؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      احتمال عود آبسه و فیستول معمولا زیاد است اما روش لیزر پایین ترین احتمال عود را نسبت به روش های دیگر دارد. مزیت درمان یا جراحی با لیزر را از دست ندهید.

  26. مریم یوسفی گفت:

    سلام.من ب جراح رفتم ولی گفتن باید برم جایی ک دستگا معاینه شو داشته باشن..من ترسیدم.ممکنه بگید چجوری و با چ دستگاهی معاینه میشم؟والان احساس میکنم.فیستول خود ب خود بسته شده.این علامت خوبیه؟ازوقتی دچار فیستول شدم.درانتهای مهره های کمرم خارش شدیدی دارم..؟لطفا میشه جواب بدید بسیار نگران هستم و ب تازگی زایمان کردم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید در صورت نیاز برای شما عکسبرداری یا ام آر آی تجویز می کنند. برای معاینه نیازی به دستگاه خاصی نیست. بابت معاینه فیستول نگرانی نداشته باشید. برای درمان زمان را از دست ندهید زیرا فیستول خود به خود درمان نمی شود.

  27. محسن بسحاق گفت:

    سلام من حدود یک سال است که طبق نظر چند پزشک دچار بیماری کیست مویی شده بودم اما با عود کردن بیماریم طی هفته اخیر و با مشاوره تعدادی دکتر متخصص متوجه شدم کیست مویی در کار نیست و من دچار فیستول هستم و متاسفانه به علت مشکلات مالی قادر به انجام عمل جراحی نیستم آیا میتوانم تا فراهم کردن هزینه درمانم صبر کنم تا بعدا عمل و انجام بدم و آیا دچار عواقب خطر ناکی هستم آیا شما میتوانید بیمارستانی و معرفی کنید که با بیمه تامین اجتماعی این عمل رو انجام بدن من ساکن رباط کریم هستم ممنون میشم به سوالاتم پاسخ دهید

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام یکی از عوارض درمان نکردن کیست مویی بروز فیستول است. برای اطلاع از بیمارستان های طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی از دفتر بیمه مربوطه سوال بفرمایید. اگر فیستول درمان نشود به عوارض دیگری مثل آبسه و انتشار فیستول به دیگر نقاط بدن مبتلا می شوید

  28. زهره م گفت:

    با سلام خدمت خانم دكتر سعادتى من چند تا دكتر رفتم دو تاشون گفتن فيستول دارم و يعيشون گفته آبسه س منتها سوراخش داخله و پيدا نيست ولى وقتى با معاينه فشار ميدن عفونت بيرون مياد و يكيشون بهم گفته اگه عمل كنم احتمال بى اختيار هست بنظر شما من چكار كنم و آيا ميشه ولش كرد ؟ممنون ميشم جوابمو بديد

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      این بیماری را نمی توانید به حال خود رها کنید زیرا پیشرفت می کند و عوارض مختلفی دارد. برای جراحی به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه و ماهر مراجعه کنید مشکل شما رفع خواهد شد

  29. اصغر عباس زاده گفت:

    سلام خانم دکتر سعادتی.ببخشید من بچه ام ۹ماهش بود که عمل فیستول انجام دادیم الان ۲ماه ونیم از عملش میگذره .دوبار اطراف زخم برآمدگی قرمز به وجود آمد که دکتر سفلکسیم ۱۰۰ومترومیندازول ۱۲۰به مدت یک هفته تجویز کرد والحمدالله خوب شد .اندازه یه سرچوب کبریت قرمزکم رنگ درجایی که عمل انجام شده دیده میشود .خانم دکتر فیستول تا چند سالگی در نوزادان ادامه دارد وتا چند سالگی خطر برگشت فیستول وجود دارد.خواهش میکنم با جواب دادن مارا از نگرانی دربیارین .ممنون خدا اموات شمارو بیامورزه

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام جراحی فیستول در اطفال خیلی خوب جواب می دهد. نگران نباشید انشاالله به زودی بهبود می یابند.

  30. اعظم فتحی گفت:

    با سلام و خسته نباشید. من مبتلا به فیستول مقعدی می باشم، خواستم بدونم با بانک صادرات طرف قرار داد هستید یا نه؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام متاسفانه با هیچ بیمه ای قرارداد نداریم. معمولا بیمه هزینه های لیزر را پرداخت نمی کند.

  31. شکرخان الفی گفت:

    سلام وخت بخیر من فیستول یک بار عمل کردم سال۹۶اما الانم خوب نه شدم بالیزر بیزنم دیگه بر نمی گردی ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام جراحی فیستول با لیزر بهتر روش است که کمترین میزان عود را دارد.

  32. A گفت:

    سلام من در کشور اتریش زندگی میکنم مدت سه ماه میشه که داخل مقعدم درد میکنه رفتم دکتر بعد از معاینه گفتن ورید های داخل مقعد آسیب دیدن و برایم قرص Daflon۵۰۰mgدادن ولی الان یک ماه میشه از اون قرص استفاده میکنم هیچ بهبود نیافتم میشه راهنمایی ام کنید لطفا!

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به اندازه کافی آب و آبمیوه بنوشید و از بروز یبوست جلوگیری کنید. فعالیت ورزشی منظم نیز کمک کننده است. در صورت عدم بهبودی به یک متخصص جراحی عمومی که ترجیحا با لیزر جراحی می کنند مراجعه کنید

  33. بشیر حسینی گفت:

    سلام خانم دکتر من ۱۰ ساله فیستول دارم میخام الان درمانش کنم جراحی بهتره یا لیزر هزینه لیزر ارزان تره یا جراحی و تو چند جلسه انجام میشه؟طول دوره بهبودی برام مهم نیست فقط دنبال اینم که برای همیشه راحت بشم از شرش

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      مسلما جراحی با لیزر بهتر است زیرا احتمال عود نزدیک به صفر است و یک بار در یک جلسه سرپایی انجام می شود. هزینه لیزر بیشتر از جراحی سنتی است و معمولا بیمه ها هزینه جراحی لیزر را قبول نمی کنند.

  34. علی بیاری گفت:

    سلام .من چهار روزه عمل فیستول کردم یه نخ استن برام گذاشته امروز نخ رو چیدم که کوتاهترش کنم بیرون اومد ایا احتیاج هس باز دوباره برم پیش دکتر؟؟؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      بله حتما به جراح معالج مراجعه کنید و بسیار کار بدی کردید که به این نخ دست زدید.

  35. صادق محمدی گفت:

    سلام من یکبار عمل کردم مقعدی ولی بعد۲سال بازم دراوردم خواهشمندم من چه کنم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید تا علت دقیق بروز بیماری را شناسایی کنند. پس از تشخیص علت بروز فیستول می توان بهترین درمان بدون عود و بازگشت را انتخاب کرد.

  36. علی نیکو طلب گفت:

    سلام من ۱۴ ساله هست از ش چرک سفید مایل به قرمز ازش میزنه بیرو آیا فیستوله

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید توسط متخصص جراحی عمومی و لیزر معاینه شوید.

  37. د ط گفت:

    سلام یکبارعمل هموروئید ویکبارهم فیستول شدم بارسوم عمل بخواد بالیزر میشه متشکرم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله جراحی با لیزر امکان پذیر است. بهتر بود از اول با لیزر جراحی می کردید.

  38. جواد گفت:

    سلام من جراحي فيستول انجام دادم اما بعد از دوماه هنوز كامل زخم خوب نشده و ترشحات بعد از عمل هنوز ادامه داره دردو خونريزي ندارم ايا نياز به زمان بيشتري هست؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام اگر جراحی به روش سنتی انجام شده است این وضعیت طبیعی است. با پزشک معالج خود در تماس باشید و اقدامات لازم برای تسریع بهبودی را انجام دهید.

  39. حسین رحیمی گفت:

    با سلام خدمت شما دکتر عزیز متاسفانه من هم فیستول معقدی دارم .روم نمیشه برم دکتر.ی بار با تیغ بریدم. خون اومد فشار دادم ی چند روزی درد داشتم خوب شد اصلن چند وقت نبود تا الان که خیلی بزرگ شده درد دارم با آمپول زدن داخلش چیزی نیومد می مقداررخون،بتز فشار دادم تخلیش کردم ولی الان ی پوست سفید بسته روش از مانند از چه باید چیکار کنم توروخدا راهنمایی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام به هیچ عنوان فیستول را دستکاری نکنید. به یک متحصص جراحی عمومی و لیزر مراجعه کنید.

  40. زهرا گفت:

    سلام خدمت خانم دکتر عزیز من ۲۷سالمه دو ماه پیش عمل آبسه پری آنال انجام دادم ولی هنوز دهن زخم بسته نیست چرک نمیاد فقط دهن جای عمل بازه و گاهی کمی درد میکنه آیا احتمال هست که فیستول باشه از عمل خیلی می ترسم تورو خدا. راهنمای کنید ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید توسط یک متخصص جراحی عمومی و لیزر معاینه شوید. می توانید با مطب من تماس بگیرید و وقت ویزیت غیر حضوری بگیرید. در صورت نیاز برای شما عکس و آزمایش تجویز خواهد شد.

  41. جواد فتاحی گفت:

    سلام. وقت بخیر. خانم دکتر من ۲بار عمل فیستول کردم و هر ۲ بار هم دوباره عود کرده، و هر ۲بار هم با جراحی بوده و گفتن لیزر فایده نداره. و الان از دست فیستول خسته شدم واقعا و اذیت میشم. ایا دوباره برم عمل درمان میشم یا باز قطعی نیست درمانش؟خواهشا کمک کنید. هزینش هم مهم نیست برام فقط درمان بشم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بهترین روش درمان فیستول جراحی با لیزر پرتوان است درباره جراحی و درمان فیستول با لیزر با یک متخصص جراحی عمومی و لیزر مشورت کنید. افرادی که با لیزر کار نکرده اند و دانش کافی در زمینه لیزر ندارند نمی توانند اطلاعات صحیحی به شما ارائه کنند.

  42. زری گفت:

    جهت گرفتن وقت و اینکه تا حدودی زیبایی مقعد هم انجام میدید؟؟؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      بله با لیزر انوپلاستی هم انجام می شود. برای گرفتن وقت با مطب تماس بگیرید ۰۲۱۲۲۷۶۱۶۰۰

  43. حسین عبدی گفت:

    سلام وخسته نباشید *خانم دکتر فیستول معقدی دارم که الان نزدیک یکسال با آن مدارا میکنم وبافشار دادن محل تجمع چرک آنرا تخلیه میکنم که باخونریزی میباشد میخواستم بپرسم که با لیزرکردن فیستول شخص به خودمدفوعی دچار نمیشود ؟چند درصد احتمال میدهید که بیمار خود مدفوعی داشته باشد با عمل لیزر؟با

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید معاینه شوید. احتمال بی اختیاری مدفوع در جراحی با لیزر بسیار بسیار پایین تر از جراحی سنتی با تیغ و کوتر است. از دست کاری کردن فیستول و تخلیه آن خودداری کنید.

  44. ابوالفضل فرهانی گفت:

    سلام عرزه عدب مشگل من دوباره عمل فیستول کردم باز دوباره عهود کرده با لیزرعمل کنم مشگل من برطرف میشه

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما باید ویزیت شوید. عمل مجدد به روش سنتی پیشنهاد نمی شود.

  45. م.ف گفت:

    سلام خسته نباشید سال گذشته خدمت شما فیستولم رو که دو خروجی داشت (نعل اسبی) عمل کردم. خروجی سمت چپ که نخ بسته بودید بسته شده اما سمت راستی گاهی کمی باد میکنه و تخلیه میشه خود به خود‌ آیا نیاز به عمل مجدد دارم.؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با مطب تماس بگیرید و شماره پرونده و اسم بیمار را بدهید تا شما را راهنمایی کنم.

  46. فرحان گفت:

    سلام. وقتتون بخیر، یک شیرخوار یکساله داریم که به تازگی سونوگرافی انجام دادن براش و فیستول مقعد داره. از چه راهی میتونم هرچه سریع تر سونوگرافیش رو براتون بفرستم و نظرتون رو در مورد درمانش بدونم. ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام با مطب تماس بگیرید تا برای شما ویزیت آنلاین با واتساپ هماهنگ کنند.

  47. محسن نوروزی گفت:

    سلام خانوم دکتر بنده عمل وایپس روده انجام دادم برایه لاغری خوشبختانه ۵۰ کیلو کاهش وزن داشتم پرز روده برداشتم و با این کار ۶ ماه اسهال بودم و باعث شد شقاق یگیرم و مجبور شدم بوتاکس بزنم که درد نداشته باشم انجام دادم و ۶ ماه اوکی بودم بار دوم دوباره پیش همین دکتر متخصص جراح عمومی بوتاکس رد ولی بیفایده بود و رفتم پیش دکتر دیگه که گفتن فیستول دارید ام ار ای از لگن کردم و مطمعن شدم فیستول دارم به قدری درد و ناراحتی دارم که نمیتونم تکون بخورم گفتن باید عمل شی ولی هزینش بالا میشد با دکتر خودم که وایپس کردم صحبت کردم گفت لیزر باعث تنگی مقعد میشه و مشکل ساز میشه برام لطفا راهنماییم کنید ممنونم

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام در جراحی با لیزر می توان تا حد زیادی از عوارض جراحی سنتی پیشگیری کرد. لیزر عارضه تنگی مقعد بعد از جراحی را کاهش می دهد. در این مورد با یک متخصص جراحی که تجربه و مهارت کافی در جراحی با لیزر دارد مشورت کنید.

  48. رضا گفت:

    بنده خدایی فیستول شدید داره.چند دکتری که لیزر درمانی میکردند بعد از معاینه گفتن باید عمل جراحی سنتی آنجام بده.آیا چنین فیستول شدید هم با لیزر قابل درمان است؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام فیستول شدید را به هیچ عنوان با جراحی سنتی عمل نکنند. به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنند. با لیزر پرتوان عمل جراحی فیستول را انجام دهند.

  49. فیض اله کشاورز گفت:

    سلام من دوتا فیستول دارم یکی ۲۲میلیمتر ودیگری ۲۵ میلیمتر بنام اینترایکس…آیا با لیزر میشه عمل کرد

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام لطفا با مطب تماس بگیرید و یک وقت ویزیت بگیرید. معمولا تمام انواع فیستول ر ا می توان با لیزر پرتوان جراحی کرد.

  50. عباس جعفری گفت:

    من نزدیک هشت ساله دوبار عمل فستیوال انجام دادم الان دیگه درد دارم و دور معقدم سفت شده خوارش درد دارم لطفا راهنمایی کنید

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      حتما جراحی مجدد را نزد یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه و با لیزر انجام دهید. برای ویزیت حضوری یا غیر حضوری می توانید با مطب تماس بگیرید.

  51. پژمان گفت:

    با سلام من ده دی ماه سال۹۸ یعنی تقریبا ۷ماه پیش عمل فیستول آنال داشتم به روش سنتی ولی الان دوباره عود کرده و ورم کرده به قول معروف بادکنکی شده و انکار زیرش چرک جمع شده و با چشم این ورم قابل دیدن هست به نظرتون ازچی میتونه باشه؟آیا امکانش هست بدون عمل دوباره خوب بشم؟؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام مجدد به جراح معالج خود مراجعه کنید. در صورتی که نیاز به جراحی مجدد داشتید بهتر است به یک متخصص جراحی عمومی و لیزر با تجربه مراجعه کنید تا این جراحی را با لیزر پرتوان برای شما انجام دهند.

  52. فرناز گفت:

    خانوم دکتر وقتتون به خیر لیزر برای درمان فیستول رکتوواژینال هم کاربرد داره؟ به خیر صوصورت برای کسی خانمی که مشکل بی اختیاری دفع گاز روده هم پیدا کرده

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بله از مطب وقت ویزیت بگیرید.

  53. نیلوفر رضایی گفت:

    من ي سوراخي قسمت ران پام دارم اول ی چرک داشت تونستم بکشمش بعد دیگ جاش خالیه البته سوراخ هم کوچیکه سوالم اینه خطر ناک هست؟؟یا چی چیکار کنم ؟ الان ن درد ن عفونت ن هیچی عادیه . میخاستم بدونم عادیه یا نه ممنون میشم جواب بدین

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بهتر بود که دستکاری نمی کردید که جای کیست گود نشود. به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کنند.

  54. امیری گفت:

    سلام دکتر. خواهر زاده من مهر ماه یکسالش میشه. دوبار عمل فتخ انجام داده و الان چند ماهی هست که به فیستول پری آنال دچار شده. خواستم بپرسم آیا امکان لیزر برای بچه یکساله هست؟ و بخاطر کرونا آیا شما صلاح میبینید که عمل بشه؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام معمولا کودکان به درمان دارویی جواب می دهند. در صورت نیاز به جراحی باید به متخصص جراحی اطفال مراجعه کنند.

  55. محمدجمالزهی گفت:

    سلام من دامغان هستم فیستول مقعدی دارم شقاق هم یکی درناحیه مقعدهست..چندروز هست برخلاف قبلا که تخلیه میشد ازاون قسمت که جراح برش زده بود الان ۳روز هست شدیدمتورم شده هرچی فشردم بلکه تخلیه بشه نشد.. ضمناداخل شکمم تیرمیکشه ومثل یک چیز زنده جان حرکت میکنه خیله هم روده هام صدامیده.. چیکارکنم دکتر چه جوری نوبت بگیرم.. وایاسرپایی انجام میشه بیام.. کمکم کن ممنون

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام شما هم می توانید با مطب تماس بگیرید و ویزیت غیر حضوری بگیرید و هم می توانید حضوری مراجعه کنید. به هیچ عنوان ناحیه را دستکاری نکنید.

  56. محسن رضایی گفت:

    با درود و خسته نباشید خانوم دکتر. من از سال ۸۹ درگیر فیستول مقعدی هستم و بدلیل ترس عمل نکردم. مدل فیستولم از نوع عمیق هست که دهانه خروجی اون فاصله داره با مقعدم. اخیرا به دلیل درد زیاد مجدد به دکتر مراجعه کردم گفتن با لیزر عمل میکنیم ولی یک نخی رو تا چند هفته میذاریم و بعدش مجدد بیای نخ رو برداریم. چندتا سوال داشتم: آیا روش vaaft هم شما انجام میدین و بهتر هست نسبت به لیزر؟ هزینه لیزر حدودا چقدر هست؟؟ و اینکه آیا اگر لیزر عمل کنم چند روز رو باید دوره نقاهت بگذرونم؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام تمام جراحی ها با لیزر انجام می شود و با توجه به وسعت جراحی شما ممکن است یک هفته دوره نقاهت باشد. بعد از معاینه می توان نظر قطعی را اعلام کرد.

  57. رضا حقی گفت:

    با سلام خدمت شما من ۲ سال پیش دچور ابسه شدم وقت‌جراحی گرفتم اما شب قبل جراحی آبسه سر باز کرد ک تخلیه شد دکترم‌گفتن ک‌نیازی نیس ب جراحی اما بعد چند ماه تبدیل به فیستول شد از اون موقع وقت نشده برای جراحی تا الان اما امسال کنکور دارم‌ نمیخوام‌فکرم درگیر بشه آیا میتونم صبر کنم‌تا ۷ ۸ ماه دیگ ب نظر شما الان‌جراحی‌کنم با این شرایط کرونا… یا ۸ ماه دیگ‌صبر کنم؟!و اینم‌بگم‌ک‌پیش ی دکتر متخصص جراحی لیزر رفتم‌گف فیستول از نوع law و در یک جلسه جراحی اوکی‌میشه و خیلی ام‌ تاکید داشت ک‌عود نمیکنه ولی من‌الان‌موندم‌گ‌الان‌جراحی کنم‌با این اوضاع یا صبر کنم‌۷ ۸ ماه دیگ‌جراحی کنم؟!نظر شما چیه؟

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام بهتر است برای جراحی با لیزر اقدام کنید. زیرا فیستول طی ۸ ماه پیشرفت می کند و ممکن است جراحی آسان شما تبدیل به جراحی سختی شود.

  58. احسان گفت:

    سلام متشکر از توضیحاتتون
    خانم دکتر من شیراز هستم و چون درمان فیستول با لیزر در شیراز نیست دوتا سوال دارم اول اینکه اگه تهران برسم خدمتتون شخص خودتون عمل میکنید دوم اینکه ایا میتونم بعد از گرفتن وقت یک روز صبح پرواز کنم بیام عمل کنم و شب برگردم؟ وایا از انواع فیستول مدلیش هست که شما نتونید با لیزر عمل کنید اگه اره از کجا بفهمم اون مدل فیستول رو ندارم که اینهمه راه رو نخاد بیهوده بیام

    1. دکتر زهرا سعادتی گفت:

      سلام تمام جراحی ها با لیزر پرتوان و توسط خود من انجام می شود. توصیه می کنم قبل از تشریف فرمایی از مطب یک وقت ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. بعد از ارسال عکس و در صورت نیاز انجام ام آر آی و ارسال آن می توان درباره لیزر فیستول شما نظر داد. سپس هماهنگی های لازم جهت مراجعه مستقیم به کلینیک انجام می شود. بهتر است یک شب در کلینیک بمانید و فردای روز لیزر به شیراز بازگردید.

  59. مانی گفت:

    با سلام
    من عمل فیستول چهار روز پیش انجام دادم با لیزر هم اکنون یک سفیدی در ناحیه مقعدم در تقریبا همان جایی که فیستول بود دیده میشود خواستم ببینم وجود این سفیدی عادیست ؟
    با سپاس

    1. سلام بسته به وسعت جراحی ممکن است بین یک تا سه هفته ترشحاتی را مشاهده کنید. که این وضعیت طبیعی است. در هر صورت برای ویزیت بعد از جراحی به موقع به جراح خود مراجعه کنید و مراقبت های بعد از جراحی فیستول را جدی بگیرید.

  60. سعيد گفت:

    سلام خانم دكتر ببخشيد من امسال از بهار يه چيز گردي اطراف مقعد كه يكمي هم زيرش سفت بود ديده ميشد بعد زياد مي نشستم به خاطر كنكور سرش باز شد و چرك و يه ذره اي خون ازش مي آمد صبر كردم تا كنكور تموم شد و الان هفت ماه گذشته ولي ازش چرك نمي آيد ولي زيرش سفته به اندازه بند انگشته الان نميدونم چيه يه بار فريز هم كردم ولي باز نرفت ميشه راهنمايي كنيد ممنون

    1. سلام شما باید وقت ویزیت بگیرید تا بعد از معاینه تشخیص نهایی اعلام شود. بدون تشخیص دقیق بیماری انجام هرگونه درمان بی مورد است.

  61. محمدجواد گفت:

    سلام و درود بر خانوم دکتر
    بنده فیستول پری آنال دارم، رفتم فوق تخصص گوارش ایشون گفتن باید بری جراحی بشی، رفتم پیش جراح عمومی ایشون گفتن ام آر آی با تزریق بگیر و باید جراحی بشی، به جراح محترم گفتم میشه لیزر کرد انگار مسخرش کردی گفت من بلد نیستم و ازین حرفا، خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید تا بهترین تصمیمو بگیرم.

    1. ایشان درست فرمودند درباره لیزر فیستول باید از یک متخصص جراحی و لیزر سوال کنید . متخصص جراحی عمومی که تا به حال با لیزر پرتوان جراحی نکرده است نمی تواند در این مورد نظر بدهد.

  62. سجاد گفت:

    سلام خانم دکتر
    بنده نزدیک به ۳ هفته است که فیستول عمل کردم به روش فیستولومی به روش سنتی که خودم به دکتر گفتم اگر میشه لیزر کنید دکتر گفت احتمال عود لیزر در عمل شما بیشتر است.حالا با گذشت این مدت هنوز درد دارم و گاهی باد به جای مقعد از جای زخمم می آید آیا طبیعی است . با توجه به اینکه دکترم گفته احتمال عود شما خیلی ضعیف است و بعید میدانم که عود کند, چه مدت زمان میبرد زخم خوب بشود و دیگر باد شکم از زخم خارج نشود.

    1. سلام من در جریان روند درمان و جراحی شما نیستم و معمولا دوره نقاهت بعد از عمل جراحی فیستول با تیغ جراحی بیش از 2 ماه است. برای اطلاعات دقیق تر باید با جراح معالج خود تماس بگیرید و یا حضوری معاینه شوید.

  63. حبیب اله اورجی گفت:

    سلام خانم دکتر من رفتم ام آی آر گرفتم گفتن جوابش فیستول پری آنال است باید چکار خواهشن راهنمایی بفرمائید

    1. سلام باید به یک متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر که در عمل جراحی فیستول یا لیزر فیستول ماهر می باشند مراجعه بفرمایید. اگر وضعیت شما طوری باشد که بتوانید با لیزر جراحی کنید، لیزر نسبت به جراحی باز ارجح است.

  64. رضا گفت:

    سلام خانم دکتر بعد از عمل فیستول با لیزر میشه راه رفت یا باید کلا دراز کش موند

    1. سلام از آنجایی که من لیزر فیستول مقعدی را تحت بی حسی نخاعی انجام می دهم لازم است بیمار یک شب در منزل استراحت کند و راه نرود. اما یک روز بعد می تواند به کارهای روزمره خود برسد و راه برود. بیمارانی که بعد از بی حسی نخاعی زیاد راه می روند و استراحت نمی کنند دچار سر درد می شوند.

  65. علی مهدی یی گفت:

    سلام.من آبسه پری انال دارم، خیلی در می کشم طوری که به زور راه میرم.میتونین اورژانسی با لیزر عمل کنین.در ضمن من شهرستانم

    1. سلام بله با مطب تماس بگیرید تا برای شما ویزیت آنلاین هماهنگ کنند بعد از ویزیت آزمایش های اورژانسی برای شما ارسال می شود و سریعترین وقت برای شما هماهنگ می شود.

  66. احسان گفت:

    سلام خانم دکتر من عمل فیستول انجام دادم بعد عملم بخیه هام پاره شدن،دکترم هم گفت دیگ نیازی نیست بخیه زده بشه،الان تقریبا بیشتر از یه ماهه جا زخمم تازه جوش خورده ولی هنوزم که بسته شده باز عفونت میاد نظرتون چیه در مورد این عوارض

    1. بعد از یک ماه اگر عفونت داشته باشید درد شدیدی را تجربه خواهید کرد. بدون معاینه نمی توان نظر قطعی داد.

  67. شیما گفت:

    سلام خانوم دکتر من ۴/۵ روزه که عمل ابسه پری انال انجام دادم به دکترم گفتم لیزر کنید گفتن روش سنتی اینجوری بهتر تخلیه میشه و اینکه گفتن همزمان فیستول هم عمل کردن برام ایا دیگه عود نمیکه لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام این مورد بستگی به نوع فیستول و مهارت جراح در استفاده از لیزر پرتوان دارد. در این زمینه باید از یک متخصص جراحی و لیزر که با هر دو روش سنتی و لیزر آشنایی دارد مشورت کنید. برای جراحی برخی از انواع فیستول امکان استفاده از لیزر پرتوان به دلیل موقعیت فیستول وجود ندارد.

  68. فرخ گفت:

    با سلام
    طبق نتیجه MRI فیستول معقدی دارم . مرد و ۴۴ سال دارم . درد، خروج عفونت ندارم . سوال من این است که ایا با روش لیزر ، دیگر دوباره عود نمیکند.؟ و همچنین هزینه این عمل حدود چقدر است؟ در مطب انجام میشود یا بیمارستان ؟ چند روز ؟
    با سپاس

    1. سلام هزینه لیزر فیستول مقعدی بعد از معاینه مشخص می شود و حدود هزینه را می توانید تلفنی از مطب سوال بفرمایید. در کلینیک تخصصی و با لیزر پرتوان انجام می شود. من فیستول را در یک جلسه درمان می نمایم و نیازی به جراحی و لیزر مجدد نیست.

  69. فرشته تقوی گفت:

    سلام، من دو سال پیش عمل فیستول انجام دادم و برام نخ ستون گذاشتن، چون باردارشدم و نخ اذیتم نمی کرد دکتر گفت نخ باشه که هر چی پایین‌تر بیاد همون اندازه بهتره، شایدم بیفته الان دیگه خسته شدم، الانم وقتی خودم چک میکنم نخ خیلی پایینه یعنی تقریبا به پوست بنده ولی خستم کرده، خواستم ببینم میشه با لیزر از شر این نخ خلاص بشم، چون دکتر خودم تقریبا سنتی هست و اعتقادی به لیزر نداره و باهاش که مشورت کردم گفته باید بیهوش بشی و عمل بشی، اگه میشه منو یه راهنمایی کنید ممنون میشم. سپاس فراوان

    1. سلام شما باید معاینه شوید. از مطب وقت ویزیت بگیرید. بعد از ویزیت تشخیص نهایی اعلام خواهد شد.

  70. حدیث گفت:

    سلام دکتر
    ببخشید 99درصد میگن درمان فیستول با لیزر یک شایعه بزرگه . شما چه تضمینی واسه این شایعه داری؟

    1. لطفا از افرادی سوال کنید که متخصص جراحی و لیزر می باشند و تجربه کار با لیزر پرتوان را داشته باشند. من جراحی فیستول را با لیزر پرتوان انجام می دهم و می توانید بیمارانی که توسط من لیزر فیستول مقعدی را انجام داده اند را در مطب ملاقات کنید.

  71. پارسا گفت:

    سلام خانم دکتر. بنده خارج از کشور هستم و ۳ ماه پیش عمل آبسه انجام دادم. چون زخم جراحی روی باسن بعد از ۲ ماه کاملا بسته نمی شد (مجرای ریز با خونریزی کم و ترشحات روزمره)، جراح ام آر آی تجویز کرد. نتیجه : فیستول ترانس اسفنکترین به طول ۸ سانتیمتر و قطر ۵ میلیمتر (مسیر مستقیم). تصمیم گرفتم با لیزر عمل بشم ولی به علت وضعیت کووید در بیمارستان ها و لیست انتظار مجبورم تا ماه ژوئن (تقریبا ۴ ماه دیگه) منتظر بمونم. می خواستم بدونم ۳-۴ ماه انتظار واسه عمل فیستول خطرناک نیست ؟ ممنون میشم اگه توصیه خاصی دارید واسه این چند ماه برای پیشگیری از عود کردن وضعیت فیستول. مرسی

    1. سلام لطفا به واتساپ پیغام دهید و یک وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس ها و آزمایش ها نظرم را اعلام می کنم. توصیه ای که برای شما دارم این است که از فشار آوردن به ناحیه خودداری کنید. رژیم غذایی سالم داشته باشید و اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کم کنید. ناحیه را همواره تمیز و خشک نگهدارید.

  72. محمدجواد باقری پور گفت:

    باسلام حدودیکسال ونیم به فیستول مقعدی دچار شدم چندروز پیش دربیمارستان میلاد ام آر آی انجام دادم جوابش گفته درتصاویرتهیه شده درپلن های مختلف T2_W وT1_Wوهمچنین پروتکل‌های تکمیلی ازجمله fast sat وتصاویر تهیه شده بهدازتزریق ماده حاجب داخل وریدی:تصویر یک تراکت باسیگنال بالا مطرح کننده فیستول اینتراسفنگتریک در حد فاصل ساعت 7تا8کانال آنال به طول تقریبی 20mm مشاهده میگردد که باتوجه به وجودانهانسمنت دراطراف ساختار مذکور مطرح کننده حاد بودن فیستول میباشد. بااین حال شواهد تشکیل آبسه دراطراف فیستول مشاهده نمی گردد. دکتر این فیستول که خونابه میاد سمت چپ مقعدهست ولی چندروزی هست یه بادکردگی در سمت راست مقعدانگار ته استخوان لگنم هست دردمیکنه حتی بعضی مواقع پای راستم کلا دردمیکنه به نظرتون اون هم به فیستول ربط داره؟مسله بعدی هم به نظرشمامن جراحی بازانجام بدم یالیزر؟کدومش برای درمان من مناسبتره؟کدومش شانس درمان کاملش بیشتره؟دعوام میکنه یابی اختیاری نمی گیرم ممنونم ازشمامنتظرراهنماییتون هستم مرد۳۹ساله وزن۸۶کیلوقد۱۸۵وشغل کارگرساختمانی شهرستان هستم.ممنونم

    1. سلام باتوجه به این ه فیستول شما بسیار حاد و اینتراسفنگتریک می باشد ممکن است امکان جراحی با لیزر پرتوان برای شما وجود نداشته باشد. اگر بتوانید لیزر فیستول را انجام دهید مسلما عوارض کمتری بعد از جراحی متوجه شما خواهد بود. اما اگر این امکان وجود ندارد حتما عمل جراحی را نزد یک فوق تخصص ماهر انجام دهید. بی اختیاری و دردهای لگنی و غیره می تواند به دلیل انتشار عفونت یا آسیب به بافت باشد.

  73. علی فدایی گفت:

    سلام من سه سال پیش در بیمارستان عمل فیستول انجام دادم و از اون تاریخ همیشه ترشح دارم الان احساس درد دارم از همون ناحیه ای که عمل کردم و از مسافرت طولانی(۲ساعت به بالا) روی اون قسمت نمیتونم بشینم چکار کنم.
    پیشتر ممنون از راهنمایی ها تون

    1. لازم است مجدد برای درمان قطعی به متخصص مراجعه کنید. بعد از جراحی فیستول مراقبت های سختی را باید پی گیری کنید در غیر این صورت روند درمان تکمیل نمی شود.

  74. مجید گفت:

    سلام ببخشید،هزینه عمل لیزر آیا آزاده،یا شامل بیمه میشه
    مبلغ هزینه چقده

    1. سلام متاسفانه هزینه لیزر فیستول مقعدی آزاد است و تحت پوشش بیمه نمی باشد. ممکن است برخی از بیمه های تکمیلی بخشی از هزینه جراحی فیستول با لیزر را پرداخت کنند. در این مورد با دفتر بیمه خود تماس بگیرید. جراحی فیستول با تیغ و کوتر در بیمارستان های دولتی با هزینه ناچیزی انجام می شود اما کیفیت این دو روش جراحی با هم قابل مقایسه نیست.

  75. مجتبی گفت:

    سلام خانم دکتر…بنده شهرستان زندگی میکنم و سه ماهی میشه که در ابتدا آبسه و پس از تخلیه خود به خودی به فیستول دچار شدم… گاها چرک و خون میاد از محل فیستول که حدودا یک سانت بالاتر از مقعد میباشد…سوال بنده اینه که آیا میشه یک روزه این عمل رو انجام بدم و اینکه آیا آزمایشی نیاز هست؟ که بنده بعد از مراجعه به مطب شما در همون روز کارم انجام بشه و موندگار نشم تهران؟

    1. از مطب وقت ویزیت آنلاین بگیرید. برای شما یک ام آر آی فیستول تجویز می شود که مسیرهای فیستول کاملا مشخص شود. اگر امکان لیزر فیستول شما با لیزر پرتوان وجود داشته باشد یک روزه و در یک جلسه با هماهنگی قبلی انجام می شود. اگر به موقع مراجعه کنید امکان درمان شما با لیزر وجود خواهد داشت.

  76. علی . ق گفت:

    سلام

    وقت بخیر

    من جراحی فیستول انجام دادم که دو مورد در نزدیکی مقعدم بود

    الان یه چیزی شبیه کش از یکیشون آویزون هست

    باید چیکار کنم؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. احتمالا درن یا نخ دارید و لازم است جراح معالج آن را خارج کند. اصلا آن را دستکاری نکنید و برای ویزیت بعد از عمل جراحی فیستول به موقع به جراح خود مراجعه کنید تا دوره نقاهت شما کاملا پایان یابد.

  77. روح اله گفت:

    سلام. خسته نباشید دکتر من به تازگی یه عمل جراحی انجام دادم عمل جراحی فیستول متاسفانه تا عمل کردم آوردن بخش هزار بار مردمو وزنده شدم خیلی سخته الانم دارم درد می کشم و عفونت خونی ترشح دارم به شماره واتسایبتان می فرستم قبل از عمل وبعد از عمل
    من عمل جراحی رادر بیمارستان ۱۵ خرداد ورامین انجام دادم فکر نکنم همچین فیستولی دیده باشید دور تا دور مقعد گرفته بود لطفا راهنمای کنید چه داروی مصرف کنم که دردش عفونت کم بشه و الانم سردرد ووزوز گوشی دارم اینکار در کله ام طبل میزنند و اینم بگم فشار من همیشه در ۱۴ و۱۵ است موقع عمل تا ۲۰ رسیده بود . موفق باشید بسیار سپاسگزارم.

    1. حتما تحت نظر جراح معالج خود باشید و داروهای مربوط به کنترل فشار خون را هم از یک متخصص قلب و عروق دریافت کنید. برای گرفتن دارو از من هم می توانید با مطب تماس بگیرید تا برای شما ویزیت آنلاین هماهنگ کنند.

  78. ایدا گفت:

    سلام وقت بخیر من عمل لیزر هموروئید انجام دادم بعد ۱۰روز کنار مقعدو سوراخ شده فکنم فیستول هست چیکار باید انجام بدم

    1. اگر متخصص به فیستول مقعدی مشکوک باشد برای شما ام آر آی فیستول تجویز می شود که مسیرهای فیستول مشخص شود. سپس روش درمان مناسب به شما پیشنهاد می شود.

  79. علی خنیفر گفت:

    سلام.من سال ۹۵ عمل انال فیشر انجام دادم.الان مدتی هست که اطراف ناحیه مقعد یه دونه دمل درست میشه و بعد از مدتی باز میشه.برای ما که شهرستان هستیم پیش کدام متخصص بریم تا تشخیص قطعی بده و آیا عمل لیزر در شهرستانها انجام میشه

    1. توصیه می کنم یک ام آر آی فیستول مقعدی که تمام مسیرهای فیستول را نشان می دهد انجام دهید. این ام آر آی را جراح عمومی هم می تواند برای شما تجویز نماید. متاسفانه در شهرستان ها جراح لیزر ماهر نمی شناسم. از مطب من هم می توانید وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

      1. مرتضی گفت:

        با سلام عمل لیزر فیستول را با بیمه هم انجام میدهید و در ضمن حدود قیمت آزاد آن چقدر است لطفا راهنمایی کنید برام مهمه اگه بیمه باشه بهتره اگه نه مقرون به صرفه باشه میام خدمت جنابعالی با تشکر

        1. معمولا بیمه ها هزینه لیزر را پرداخت نمی کنند و ما با بیمه قرارداد نداریم. حدود هزینه لیزر فیستول مقعدی را می توانید تلفنی از مطب سوال بفرمایید و برای اعلام هزینه دقیق لازم است ویزیت شوید. انواع بیماری فیستول متفاوت است و درجات مختلفی دارد.

  80. سحر گفت:

    سلام من ۳۳ سال دارم فیستول معقد دارم دکتر میگه لوله فیستول ۲۲سانت هست نمیشه لیزر کرد ام آر ای بدم اگه به نشیمن رسیده باشه بهتر جراحی نکنم چون ۵۰ ۵۰ هست بعد عمل هم دچار بی اختیاری میشه بهتره کاری نکنم همین جوری بمونه آیا اگه درمان نکنم دچار سرطان نمیشم؟؟لطفا راهنمایی کنید

    1. اگر برای درمان فیستول اقدام نکنید دچار عوارض بدتری می شوید و بیماری شما گسترده تر می شود. حتما برای درمان این فیستول پیشرفته اقدام نمایید.

  81. مهدی گفت:

    باسلام و احترام
    خانم دکتر سال ۸۷فیستول عمل کردم،ولی چند ماه یکبار
    به اندازه عدسی چرک دفع می کنند

    1. حتما برای ویزیت مراجعه بفرمایید. بیماری فیستول مقعدی شما عود کرده است.

  82. عباس گفت:

    باسلام.خانم دکتر بنده یه اقا 45 ساله از استان بوشهر هستم…گزارش کتبی ام ار ای رو براتون ارسال کردم لطفا هزینه لیزر و درمان رو برام مشخص کنید…
    یک کیست چند جداره نیمه تصویربرداری شده در خلفی مفصل ران چپ دیده می شود که می تواند سینوویال پارالابرال یا گانگلیون سینوویال 55*25 میلی متر در صفحه تاج باشد…..نتیجه گیری: فیستول پری آنال ترانس اسفنکتریک وجود دارددر ساعت 5:00 مقعدی به طول 6 سانتی متر، لگن استخوانی قابل مشاهده طبیعی به نظر می رسد
    اندام هایی از جمله مثانه و حلقه های روده نیز طبیعی به نظر می رسند

    1. برای جراحی این نوع فیستول به یک فوق تخصص مراجعه بفرمایید.

  83. پارسا گفت:

    سلام من کرمانشاه پیش دکتر جراح دوبار عمل کردم دفعه دوم گفتن زخم بسته شده باید باز بشه و الان زخم داره از بالا بسته میشه ولی عمیق هست و میدونم که کانالی هنوز از مقعد به بیرون راه داره ولی داره کوچیک تر میشه زخم روی پوست خسته شدم دیگه چکار کنم

    1. یک ام آر آی فیستول مقعدی که تمام مسیرهای فیستول را مشخص می کند بدهید. بعد از حاضر شدن جواب ام آر آی از مطب من وقت ویزیت آنلاین بگیرید.

  84. امید گفت:

    باسلام.خانم دکتر سعادتی اگه امکان لیزر درمانی این فیستول طبق جواب ام ار ای هست از شهرستان بیام خدمتتون
    یک کیست چند جداره نیمه تصویربرداری شده در خلفی مفصل ران چپ دیده می شود که می تواند سینوویال پارالابرال یا گانگلیون سینوویال 55*25 میلی متر در صفحه تاج دیده میشود.نتیجه گیری: فیستول پری آنال ترانس اسفنکتریک وجود دارد در ساعت 5:00 مقعدی به طول 6 سانتی متر، لگن استخوانی قابل مشاهده طبیعی به نظر می رسد
    اندام هایی از جمله مثانه و حلقه های روده نیز طبیعی به نظر می رسند

    1. لازم است ام آر آیی انجام دهید که مسیرهای فیستول را نشان دهد. سپس با مطب تماس بگیرید و وقت ویزیت آنلاین بگیرید. بعد از ارسال عکس ام آر آی و عکس از ناحیه مقعد تشخیص نهایی به شما اعلام می شود.

  85. Sepide گفت:

    سلام خسته نباشید من دو‌ماه پیش عمل ابسه انال انجام دادم الان بعد از گذشت دوماه هنوز از زخمم ترشحات چرکی‌میاد برون و‌دوره هنگام اجابت مراج درد دارم و‌در ناحیه معقد ورم میبینم میخوام بدونم این ممکنه برای همرویید باشه؟

    1. بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی این علائم طبیعی است. تا بهبودی کامل با جراح خود در ارتباط باشید.

  86. رضارسولی گفت:

    با سلام برای درمان فیستول لیزر co2 بهتر است یا لیزر دایود

    1. لیزر دایود معمولا در درمان فیستول کاربرد ندارد و بهتر است از لیزر جراحی دی اکسید کربن استفاده شود.

  87. راشد گرگیچ گفت:

    سلام خانم دکتر من تقریبا۳ماه پیش فیستول داشتم اما با درمان خانگی درست شد ولی یک تیکه کنارمقعدبه رنگ بنفش مونده تا ترشی یاغذاهای گرمینه استفاده کنم یکمی چرک میاد ودرد می‌کنه الان ۳روزه یک فیستول دیگ کنار اون دراومده و بازم با داروی گیاهی یکم خوب شد و چرک خون ازش بیرون اومد میخاستم بپرسم هزینه لیزر چنده .وماهم شهرمون خیلی دوره از تهران

    1. درمان خانگی و گیاهی فیستول فقط علائم درد و بیماری را کاهش می دهد و تنها درمان فیستول مقعدی قطعی فیستول جراحی یا جراحی با لیزر پرتوان است. برای اطلاع از حدود هزینه با مطب تماس بگیرید. برای اطلاع از هزینه دقیق نیز می توانید ویزیت آنلاین با واتساپ بگیرید. بعد از ویزیت اگر امکان لیزر فیستول مقعدی شما امکانپذیر باشد هزینه دقیق نیز به شما اعلام می شود.

  88. اشکان گفت:

    سلام
    بنده ۶ سال پیش طی آبسه شدید مقعدی قادر به اجابت مزاج نبوده و درد زیا بود
    بعد یه ماه خودش خوب شدولی فیستول پیدا کردم و طی این ۶ سال با فشار خالی میشد
    ولی الان یک درد ابسه مانند دوباره پیدا کردم
    میشه با پنی سیلین داخل فیستولی درمانش کرد؟

    1. اگر آبسه درمان نشود یا دیر تخلیه شود احتمال عود مجدد آن زیاد است و ممکن است تبدیل به فیستول شود. اگر فیستول هم جراحی و درمان اصولی نشود عفونت منتشر می شود و فیستول عمیق تر و پیچیده تر می شود. بنابراین فورا به یک متخصص جراحی و لیزر ماهر در این زمینه مراجعه بفرمایید. فیستول مقعدی با دارو و آنتی بیوتیک درمان نمی شود و حتما باید جدار فیستول تخریب و درناژ اصولی انجام شود.

  89. محمد گفت:

    سلام خانم دکتر بنده تا به حال دو بار عمل کرده ، این عمل اخرم توسط دکتر فوق تخصص شهرمان اصفهان انجام شده . یک هفته ای هست درن زخم قطع شده ولی زیر پوست همون مکانی که قبلا فیستول بوده دباره حس میکنم سفت شده اندازه دو بند انگشت ایا به این سرعت احتمال برگشت هستش و اینکه عمل بنده با کوتر انجام شده و ناحیه فیستول هم از مقعد به اندازه هشت تا ده سانتی متر دور تر به سمت بیضه ها بوده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و اینکه با توجه به عمق فیستول امکان عمل قطعی با لیزر برای بنده هست یا نه . نوع عمل هم داخل برگه شرح حال نوشته شده فیستول انال 10w

    1. حتما به جراح معالج خود مراجعه کنید. احتمالا از درن به خوبی مراقبت نکرده اید. زیرا درن نباید خود به خود کنده شود و حتما باید توسط پزشک برداشته شود. .

  90. بلوچ گفت:

    سلام سه ماه پیش عمل جراحی انجام دادم یک هفته نگذشت ناحیه عمل خوب شده ولی اون طرف ناحیه عمل دوباره عود کرده ترشح میده بعضی وقتا چرک و خون جمع میشه این موقع خیلی درد داره قبل از عمل اینجوری نبودم فقط یک آبسه نزدیکی مقعد داشتم هر یک ماه یا هردو هفته
    آبسه پرشده همون روز پرشده همون روز تخلیه شده بعداز 4سال تازه3ماه میشه عمل جراحی انجام دادم نتیجه شد این ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. لازم است علت عود آبسه مقعدی بررسی شود. در نظر داشته باشید که در روش جراحی با تیغ و کوتر احتمال عود آبسه و فیستول بسیار بالاتر از دیگر روش ها مثل جراحی با لیزر می باشد.

  91. محمد گفت:

    سلام من بیماری فیستول دارم و پزشک معالج گفته که باید عمل کنم.
    اگر نیاز به عمل باشه و بخوام پیش شما عمل کنم حداقل و حداکثر بازه استراحت و عدم فعالیت چقدر هست؟

    1. بستگی به وسعت فیستول و وضعیت فیزیولوژیک شما دارد. اکثر بیماران فقط یک شب در منزل استراحت می کنند و از روز بعد می تونند شروع کنند به انجام فعالیت روزانه. بهتر است اگر شغل سختی دارید و به ناحیه عمل فشار وارد می شود یک هفته مرخصی بگیرید.

  92. مینا گفت:

    سلام وقت بخیر
    نخ فیستول چقدر زمان می برد که جدا بشه ؟خودش جدا میشه؟

    1. حداقل 10 روز زمان نیاز دارد. این مورد بستگی به روش جراحی و نوع فیستول دارد. مراقب باشید که خودش جدا نشود. برای برداشتن نخ فیستول باید به جراح معالج مراجعه کنید. به هیچ عنوان این نخ را دستکاری نکنید.

  93. مینا گفت:

    سلام خانم دکتر
    لطفا بفرمایید برای مراقبت بعد لیزر هم چند‌ دقیقه لگن آب گرم و بتادین توصیه شده؟

    1. به طور کل 10 دقیقه نشستن در لگن آب ولرم با یا بدون بتادین به تمیز نگهداشتن و بهبود سریعتر ناحیه عمل کمک می کند. چه جراحی با لیزر باشد چه با تیغ و کوتر.

  94. Mz گفت:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    نیاز هست نخ فیستول را حرکت داد و جابه جا کرد؟ در ضمن هنگام طهارت گرفتن امکان شست و شو و تماس با نخ وجود دارد یا خیر ؟
    ممنون میشم بفرمائید

    1. بستگی به نظر پزشک معالج دارد. بدون هماهنگی و اجازه ایشان به هیچ عنوان نخ را دستکاری نکنید.

  95. Hana گفت:

    سلام وقت بخیر
    بیمار ما با وجود گذشت چندین روز هنوز درد دارد مخصوصا هنگام اجابت مزاج.
    و اینکه میشه تعداد قرص مسکن ها‌ را بیشتر کرد؟

    1. بله امکان افزایش مسکن وجود دارد. مراقب باشید که یبوست نگیرند و حتما مطمئن شوید که محل جراحی عفونی نشده باشد. حتما از لگن آب ولرم استفاده کنید.

  96. سانی گفت:

    سلام خانم دکتر وقت بخیر
    بیمار ما ۵ ،۶ روز هست که عمل فیستول انجام داده و یکی از نخ ها خودش جدا شده مشکلی پیش نمیاد؟در روند بهبود.
    باقی نخ ها چند روز طول میکشه تا جدا بشه؟

    1. به جراح معالج ایشان اطلاع دهید. معمولا نباید نخ ها به این زودی جدا شوند.

  97. مانیا گفت:

    سلام
    خانم دکتر سعادتی
    می خواستم بپرسم شخصی که‌ لیزر فیستول انجام داده بعد حدودا ۳ هفته می تونه رانندگی کند؟
    بعد از رانندگی، فیستول عود کرده باشه مشکلی پیش نمی آید؟

    1. بستگی به نظر جراح معالج و شرایط فیزیولوژیک بدن بیمار دارد. رانندگی طولانی نیز اصلا توصیه نمی شود حتی به افراد سالم.

  98. فرزاد مرتضوی گفت:

    درود بر شما سرکار خانم دکتر سعادتی
    من آقا هستم و حدود سال 1370 دانشجو بودم و دچار یک تورم عفونی در ناحیه مقعد شدم که بر اثر تورم و درد بسیار زیاد به صورت اورژانسی من را به بیمارستان بردند. اونجا بعد از آزمایش و عکس برداری و …. گفتن فیستول آنال داری ، باید جراحی بشی. اون زمان تصمیم دیگه ای نمیشد گرفت و عمل کردم روی لنف باسن و نزدیک به مقعد را تراشیدن که گودی آن نزدیک به یک تخم مرغ بود ! پانسمان نداشتم و تا مدت زیادی توی آب گرم و بتادین می نشستم تا ترمیم شد. اون موقع هم گفتن شاید عود کنه. حدود 10 سال بعد دوباره همونجا متورم شد و بعد از 2 روز ترکید و تخلیه شد. تا مدتی سالی یک بار اینطوری می شدم و تقریبا بهش عادت کردم!!!!! گاهی تا یک هفته یا 10 روز هم طول می کشه تا خوب بشه. این چند سال اخیر فاصله دار شده و آخرین بار 3 سال پیش بود و 2 روز پیش هم دوباره عود کرده. متورم شده و روی اون به اندازه یک نخود ، مثل بادکنک خیلی نازک شده و هر لحظه ممکنه بترکه.خواستم ببینم نظر شما چیه. آیا باید لیزر کنم یا باهاش بسازم؟! همینجوری متورم باید ویزیت بشم ؟ یا صبر کنم خالی بشه؟ از پاسختون و زحماتتون سپاسگدارم.

    1. احتمال زیاد امکان لیزر فیستول مقعدی شما وجود ندارد. حتما به یک فوق تخصص در این زمینه مراجعه کنید. حتما درمان را پی گیری کنید زیرا گسترش عفونت می تواند به قیمت جان بیمار تمام شود.

  99. مهدی گفت:

    سلام و درود من مدت طولانی هستش که ابسه و فیستول هایی در ناحیه های مختلف اطراف مقعدم بوجود میان و در اول درد و سوزش رو دارم به مدت چند روز و بعد برطرف میشن و اون ابسه یا فیستول هم از بین میره …منتهی نه ترشح داره و نه چرک و خون یا چیزی ازشون خارج میشه…فقط مانند یه برامدگی سفت و سیاه هستن…جدیدا حدود سه هفته پیش دوباره یک ابسه یا فیستول بوجود اومد و دو سه روز درد و سوزش و بعد هم از سوزش و درد از بین رفتن و منتهی هنوز اون فیستول یا ابسه کنار مقعدم هست…در ادامه میخواستم بدونم تمام اطراف مقعد به طور کامل معاینه و بررسی میشن و هر قسمتی که مشخص بشه یا احساس بشه که دارای ابسه یا فیستول بوده یا فی الحال دارا هستش لیزر و درمان میشن یا فقط همون قسمتی که دارای ابسه یا فیستول هستش مورد معاینه قرار میگیره…
    خیلی برام مهمه که بدونم تمام اطراف مقعد مورد بررسی و معاینه قرار میگیرن و به صورت کامل و کلی و یکجا درمان برام انجام میشه هم برای این فیستول یا ابسه جدید هم برای اونایی که در قسمت های دیگه بوجود امدن و خود به خود از بین رفتن و کاملا از این مشکل خلاص و رها میشم یا نه…
    اگه محبت بفرمایید جواب بدید ممنون میشم

    1. بعد از معاینه برای شما ام آر آی فیستول تجویز می شود. بعد از مشخص شدن مسیرهای فیستول می توان درباره لیزر فیستول شما نظر داد.

  100. عباس بردبار گفت:

    سلام وقت بخیر دکتر من 44سال سن دارم و در اثر خوردن از روی پله بعد دوماه دوچار خونریزی شدم چون خارج کشور بودم تا رسیدم تهران خودم پزشک معرفی کردم منو چون وضعیت خیلی خوب نبود هشت روز منو بردن ای سی یو وبعد تشخیصی درست ندادن گفتن کوروتن دارین ولی بعد پزشک دیگی معرفی شدم گفتن حتما سریع باید عمل بشی عمل باز ابسه برام انجام دادن گفتن با لیزر نمیشد وضعیتت خیلی خراب بود و حتا برام کیسه مدفوع گذاشتن تا الان حدود 1ماه میگذره من همچنان گاز میزارم پشتم خیلی کم مدوفو میاد خیلی کم دکتر گفتی
    مشکلی نیست عادی هست و چرک هم داره که گاز میزارم هر روز روی سه بار پشتم میشورم و ازمایش که انجام دادم گفتن کولیت روده داری ایا خواستم بدونم چون دکتر گفت غیستول داری نخ گذاشته و بهم گفته فیستول داری باید عمل کنی مثل عمل ابسه جراحی باز یعنی لیزر نه خواستم بدونم میشه با لیزر عمل کنم واگه با لیزر عمل کنم برام بهتره یا عمل باز اینو خواستم راهنمای کنین و اگه با لیزر عمل کنم کی میتونم این کیسه بردارم شما هچمی عملی انجام میدین ممنون میشم سریع بهم جواب بدین چون من تا دو روز دیگه بیشتر تهران نمیتونم باشم

    1. ابتدا باید ام آر آی فیستول شما بررسی شود. بعد از مشخص شدن مسیرهای فیستول به شما اطلاع داده می شود که امکان جراحی با لیزر فیستول را دارید یا خیر.

  101. امیر گفت:

    سلام وقت بخیر مدت 2 ماه عمل فیستول مقعدی به روش جراحی انجام دادم..اندازه 3 سانت اینا خارج کردن…الان پشت همون قسمت دست میزنم مثل فیستول یه کانال زیرش هست..دکتر گفت مشکلی نیست برداشته شده،اون برا بافته..به نظر شما آیا طبیعه؟ممنون از شما

    1. اگر علائم و مشکل خاصی دارید از ایشان بخواهید که برای شما ام آر آی فیستول تجویز کنند. درضمن اکثر آنال فیستول ها همراه با ترشح می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *